Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos synnyttäjä ponnistaa seisovassa asennossa,

Vierailija
19.01.2012 |

miten kätilö käytännössä auttaa siinä vaiheessa, vai voiko auttaa mitenkään?

Ensimmäisessä ja toistaiseksi ainoassa synnytyksessäni lapsi alkoi syntyä ikään kuin yllättäen, olin etukumarassa sänkyä vasten nojallani ja oli lupa "vähän alkaa varovasti ponnistella", kun parin vähän voimakkaamman supistuksen jälkeen tunsin vauvan hiukset jo sormilla ja kiekaisin kätilölle että nyt täältä tulee jotain :D... Kätilö siihen että jaa, ei kai se vauva vielä voi olla, mutta olihan se toki. Siitä jouduin sitten äkkiä sängylle puoli-istuvaan asentoon, ja lapsi syntyikin ihan nopeasti, mutta ne supistukset tuntuivat tosi paljon ikävämmiltä ja koitin vängätä että enkö saisi nousta seisomaan vielä, mutta en saanut. Tuntui että häntäluu oli edessä. No mutta, nyt toista odottaessa tuli vain mieleen, että voinko synnyttäjänä toivoa että saisin ponnistusvaiheessakin vielä olla jaloillani? Toki jos on joku hätätilanne, niin ymmärrän ettei kaikki käy, mutta ainoa asia mitä en synnytyksessä muista kovin hyvänä hetkenä, oli se puoliksi makaavassa asennossa ponnistaminen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin jakkaralla. Siinäkin kätilö voi avustaa synnytystä, kaikki toimenpiteet eivät ole mahdollisia. Kannattaa ottaa asia puheeksi kätilön kanssa. Varmaan riippuu synnytyksen kulusta ja siitä, millaisia kokemuksia kätilöllä on pystysynnytyksistä.

Linkki Bebesin sivuille, jossa pystyasentoja:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=191

Vierailija
2/4 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eikös tommosessa pystyasennossa repeä paikat pahasti? Kun vauva tulee kovemmalla paineella ja luultavasti myös aika nopeasti, niin iho ei ehdi venymään ja repeää pahasti.

Ihan vaan veikkaan....

Itse olen synnyttänyt 1xkyljeltään 2xselällään. Ekasta synnytyksestä yksi tikki. Toisista ei yhtään. Ponnistukset 15min, 5min ja 1min.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi repeäisi, kun vauva tavallaan "putoaa" eikä varsinaiseen ulostyöntämiseen tarvita niin paljon ponnistusvoimaa?

Ihan kaikki eivät osaa edes ponnistaa oikeaan suuntaan. Luulisi sellaisille äideille olevan helpompi synnyttää pystyasennossa, joille se on vaikeaa.

Kätilöt eivät tykkää, kun on niin epäergonominen työasento. Siksi pitää synnyttää pöydällä, ja mieluummin selällään.

Vierailija
4/4 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikuttanut pysytasento suuntaan eikä toiseen.

Eli ensimmäisessä synnytyksessä puoli-istuvassa asennossa ponnitaen repesin ihan yhtä paljon kuin toisessa jakkaralla (molemmissa tikkejä sen verran että en halunnut edes lakea). Ponnistukset 11 ja 6 min. Jälkimmäinen tuli vielä käsi poskella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme