Paljon veloitan meillä asumisesta?
Pojan 17vuotias tyttökaveri on muuttamassa meille asumaan. Työn äiti kyseli paljonko hän asumisesta maksaa kuukaudessa. En ole kerinnyt asumiskuluja miettimään ollenkaan mutta onhan niitä, ruoka ja muu syöminen, veden ja sähkön kulutuskin nousee. Omaa huonetta ei ole tarjota vaan jakaa pojan kanssa huoneen. Paljonko pyydän?
Kommentit (99)
Mitä yrittäjyyttä se on jos ei ruoalla tee voittoa. Ei se ole liiketoimintaa jos omakustannehinnan maksaa syömistään ruoista.
Ihan normaalia yrittäjyyttä.
Tottakai tytön vanhemmat eli elatusvelvolliset maksavat lapsensa ruokakustannukset.
Siitä vuokrasta kannattaa toki ne verot maksaa. Silloin saa verovähennyksiin myös remppakuluja yms, joten todennäköisesti ei sitten tarvitsekaan niitä veroja maksella...
ruoasta?
Vai ajattelitko ilmaiseksi tienata sillä, että poikasi panee tyttöä omassa huoneessaan yöt.
tekopalkka, yms kulut. Näin tyttö/vanhempansa joutuvat tavallisesta hernekeitosta maksamaan ravintolahinnan.
Jos taas tytön vanhemmat osallistuisivat niihin pelkästään raaka-aineen hintoihin, aivan kuten esim. tuttavaporukan mökkiviikonlopulla voidaan laittaa kustannukset osiin, niin silloin ei mitäään veroja tarvitse kerätä.
Ihan normaalia yrittäjyyttä.
Tottakai tytön vanhemmat eli elatusvelvolliset maksavat lapsensa ruokakustannukset.
Siitä vuokrasta kannattaa toki ne verot maksaa. Silloin saa verovähennyksiin myös remppakuluja yms, joten todennäköisesti ei sitten tarvitsekaan niitä veroja maksella...
ruoasta?
Vai ajattelitko ilmaiseksi tienata sillä, että poikasi panee tyttöä omassa huoneessaan yöt.
kun teinityttö lähti vaihto-oppilaaksi. Kun sitten palasi kotiin, niin sähkölaskut jälleen nousivat.
Pesi hienopyykissä erikseen vaatteita, käytti fööniä ym laitteita, harrasti kyllä myös leipomista, joten uunikäytöstä tietenkin tuli lisähintaa, käytti viihde-elektroniikkaa, kävi suihkussa usein ja pitkään (veden lämmitys) jne.
Puolita pojan huone neliöiden mukaan, lisää muutama lisäneliö kylpyhuoneesta, keittiöstä vessassa, olkkarista jne. Huonekalulisä asutetusta kämpästä noin 10€/kk ainakin opiskelijaasunnoissa. Ilmainen nettiyhteys noin 10€/kk Vesimaksu on meillä 17e/kk/henkilö Sähköä voisi mennä lisää noin 10-30€/kk Petivaatteet ja pyyhkeet pestyinä 5€/vk Ruokalaskun lasket, että mitä teidän perheessämenee ruokaan. Jaat sen henkilölukumäärällä. Ruoasta sitten se osuus.
Miehen poika 16v muutti meille ja sähkönkulutus kasvoi 6 e/kk!
Mä pyytäisin asumiskulua tällä OECD:n kaavalla:
1 aikuinen painoarvolla 1
2 aikuinen painoarvolla 0,5
lapset painoarvolla 0,3
Esimerkiksi meillä on vuokra 1350 ja jos vaikka meidän isommalle muuttaisi kaveri tänne, niin laskisin siis
1 + 0,5 + 0,3*3 = 2,4 -> 0,3 tästä olisi 170 e
Lisäksi ruuasta pyytäisi 5e per päivä (1 e per ruoka) eli 150.
Noista siis tulisi yhteensä 320 ja edellytyksenä olisi siis, että kaikki muut kulut tulisivat vanhemmilta eli vaatteet, bussiliput, kirjat, kännykkämaksut jne.
Tuplaviesti poistettu.
Niin ja jos lapsi kävisi töissä yli 20 tuntia viikossa, niin sit laskisin, että asumisen kerroin on 0,5 eli tulisi yhden lisäaikuisen asemaan.
En ottanut mitään maksua, asui vuoden kunnes muuttivat yhteiseen asuntoon.
harskia ja ahnetta alkaa jotain vuokraa perimaan, tyttohan joutuisi jakamaan huoneen. Moraalisesti myos epailyttavaa, eihan tytolla olisi mitaan omaa rauhaa tai yksityisyytta tuossa huoneessa.
harskia ja ahnetta alkaa jotain vuokraa perimaan, tyttohan joutuisi jakamaan huoneen. Moraalisesti myos epailyttavaa, eihan tytolla olisi mitaan omaa rauhaa tai yksityisyytta tuossa huoneessa.
jonkun kotiisi asumaan. Ei kukaan toimi niin.
Ruokaraha on välttämätön mikä pitää saada ja meneehän siltä asujalta sähköä, vettä yms.
Varsinkin niillä joilla on niukka toimeentulo ei ole varaa elättää toisten jälkeläistä. Jokaisella aikuisella on vastuu elättää lapsensa.
En ottanut mitään maksua, asui vuoden kunnes muuttivat yhteiseen asuntoon.
Enpä usko.
Lisäksi ihmettelisin niitä vanhempia miten heillä on pokkaa elätyttää lastaan toisilla.
Tyttö ei ole mikään vieras vuokralainen vaan oman lapsen tyttöystävä, mahdollinen tuleva miniä. Siitä sitten rahaa halutaan repia! Yäk!
Epämääräistä touhua muutenkin pitää nuorta paria omissa nurkissa ja suurin osa vastaajista suhtautuu tyttöön kuin johonkin riesaan.
Kyllä voi periä kulukorvausta, esim pienen ruokarahan mutta tuollainen vuokran käypän määrän laskeminen erilaisilla kaavoilla on aika alhaista touhua.
vai saisiko "vuokranmaksulla" täyden ylöspidon? ajattelepa sitä kun neiti makaa sohvalla, eikä viitti jalkojaan nostaa kun kyykit siinä huusholliasi imuroimassa. Tai ei kelpaa tölkkijukurtti, vaan joudut ostamaan 2dl purkkeja, kun ei siedä syödä niitä makuja mitä tölkeissä saa. Ajattelepa oikeasti mitä yhden murrosikäisen kiukuttelu omiesi lisäksi tuntuu "tuleva miniä".... se suhde ei kauaa kestä, jos alat vaatimaan että tyttökin veisi roskiksen vuorollaan.
Aika monella on nykyisin langaton Internet, joten voi vaikka koko perhe olla netissä yhtä aikaa.
jokainen on sitä mieltä, ettei yhtään haittaa ap:n perhettä, jos tulee teini-ikäinen tyttö käyttämään erityisesti aamuisin kylppäriä ja vessaa, nettiyhteys ei olisi aina perheen käytössä jne.
Ja tästä kylppärin menetyksestä ja oman elämän hankaloittamisesta ei sitten saisi edes ottaa mitään maksua.
jollain tavalla maksamaan asumisestaan.
Itse olen asunut nykyisen anopin nurkissa aikoinaan, kun en saanut opiskelija-asuntoa. Itsestäänselvyys minulle oli, että _maksoin oman osani vuokrasta_. Vuokrasopimus tehtiin, jotta sitten sain ihan opiskelijan asumislisää. tilannetta ei muuta se, että itse olin täysi-ikäinen ja tuon ap:n pojan tyttöystävä on ala-ikäinen.
Samoin tietenkin maksoin oman osani ruoasta, sähköstä, vedestä, juurikin internet-yhteydestä ja silloin aikoinaan lankapuhelimestakin. Koksa emme olleet edes kihloissa nykyisen mieheni kanssa, niin tietenkään ei anopilla ollut minkäänlaista velvoitetta maksaa minun kulujani.
Tämä oman osan maksaminen ei ole aiheuttanut minkäänlaisia rakoja nykyiseen anoppi-miniä-suhteeseen.
Tyttö ei ole mikään vieras vuokralainen vaan oman lapsen tyttöystävä, mahdollinen tuleva miniä. Siitä sitten rahaa halutaan repia! Yäk!
Epämääräistä touhua muutenkin pitää nuorta paria omissa nurkissa ja suurin osa vastaajista suhtautuu tyttöön kuin johonkin riesaan.
Kyllä voi periä kulukorvausta, esim pienen ruokarahan mutta tuollainen vuokran käypän määrän laskeminen erilaisilla kaavoilla on aika alhaista touhua.
niin tottakai jokainen, joka sitä käyttää, maksaa siitä oman osansa.
Aika monella on nykyisin langaton Internet, joten voi vaikka koko perhe olla netissä yhtä aikaa.
jokainen on sitä mieltä, ettei yhtään haittaa ap:n perhettä, jos tulee teini-ikäinen tyttö käyttämään erityisesti aamuisin kylppäriä ja vessaa, nettiyhteys ei olisi aina perheen käytössä jne.
Ja tästä kylppärin menetyksestä ja oman elämän hankaloittamisesta ei sitten saisi edes ottaa mitään maksua.
Muisteleppa vaan omia seurusteluaikojasi. Etkö muka ole majaillut itse koskaan appivanhempiesi luona? Itse kehtaisin laskuttaa vain ruokarahat.
Ja jos odotat nuorenparin osallistuvan siivouksiin ym kotitöihin, niin niistä kannattaa puhua jo ennen muuttoa nuorenparin kanssa. Sen ikäinen tyttö ei välttämättä uskalla omatoimisesti ruveta toisen kotona kotitöitä tekemään ja sitten on anoppikokelaan turha jälkeenpäin itkeä että yksin saa kaikki tehdä, jos asioista ei ole sovittu.
samoin poikaystävä oli meillä suurinpeiirtein saman verran.
Ap:n tapauksessahan tästä ei ole kyse. Kyse on siitä, että tyttö asuisi heillä pysyvästi päivätolkulla.
T: se joka maksoi opiskellessaan nykyisellä anopillaan vuokraa ja muut kulut
Muisteleppa vaan omia seurusteluaikojasi. Etkö muka ole majaillut itse koskaan appivanhempiesi luona? Itse kehtaisin laskuttaa vain ruokarahat.
Ja jos odotat nuorenparin osallistuvan siivouksiin ym kotitöihin, niin niistä kannattaa puhua jo ennen muuttoa nuorenparin kanssa. Sen ikäinen tyttö ei välttämättä uskalla omatoimisesti ruveta toisen kotona kotitöitä tekemään ja sitten on anoppikokelaan turha jälkeenpäin itkeä että yksin saa kaikki tehdä, jos asioista ei ole sovittu.
Minakin asuin aikoinaan anoppilassa sellaiset pari vuotta. Kyse ei ollut virallisesta asumisesta, mutta vietin aikaani siellä niin paljon, että kaytannossä se sita oli. Eivät he koskaan rahaa pyytäneet ja olen tervetullut vieras vieläkin, vaikka tyttärestä on erottu jo aikoja sitten.
Miehen poika 16v muutti meille ja sähkönkulutus kasvoi 6 e/kk!