Sosiaalitoimistossa työskentelevä vastaa pariin kysymykseen jos kysyttävää
Kommentit (40)
Myös reseptistä saa ottaa kopion jolloin alkuperäinen jää teille.Lain mukaan kaikista papereista on sosiaalitoimistolle kelvattava kopio.=)
Kysymys olikin siitä, että työntekijä on hankala ihminen. Mahtaakohan hän olla sinä, kun kiertelet kysymystä? Halusin tietää, voiko työntekijää vaihtaa, ja miten tällaista vaihtoa haetaan?
Ei sossu ole mikään terapiaa. Siellä ei voida antaa apua henkilökohtaisiin ongelmiin. Myös asikasta kohden ei saa kulua aikaa liikaa. Samalla tavalla toimii Oma lääkäri. 15-30 min. on maksimi aika asiakasta kohden.
Harmi, että sulla tällainen kokemus :( Ihmisiä ollaan kaikki, mut ei kaikki noin toimi. Kyllä meiän byrossa asiakas voi hyvin olla 1,5h ja monta kertaa tavataan, niin monta kertaa ku tarvis. Resurssipula on kuitenkin totta ja siks en voi puhua tietenkä koko suomen puljuista.
voiko lapsiperhe hakea toimeentulotukea perushuonekaluihin, jos ne puuttuvat tai menevät rikki?
Meidän työntekijä (määräytynyt osoitteen mukaan) on todella hankala ihminen. Vaikka olisi kuinka vaikea elämäntilanne tai kiireellinen hakemus, niin hän ei silti voi joustaa asioissa, joissa lain mukaan voisi. Sen sijaan hän tekee kaiken mahdollisen pompottelun, jonka vain lain sallimissa rajoissa pystyy. Lisäksi hänen kanssaan asioiminen puhelimessa on rasittavaa, koska hänellä on tapana keskeyttää, ja aina kun kysyy, voisiko esim. lähettää sinne lähetetyn reseptin takaisin, koska tarvitsemme lisää lääkkeitä (tilanteessa, jossa hakemus on ollut siellä jo yli viikon), on vastaus, että "en millään voi, mulla on niin paljon työtä" - mistä lopputulos on, että joudumme varaamaan uuden lääkäriajan uutta reseptiä varten, mistä tulee uusi terveyskeskusmaksu. Sossuhan sen laskun maksaa, mutta kuitenkin. Aiemmat työntekijät, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat olleet asiallisempia ja osanneet katsoa tilanteita joskus jopa asiakkaan kannalta ja inhimillisesti.
No mielestäni joo. Kysy johtavalta sosiaalityöntekijältä. Tää vain mun mielipide, mutta hyvin perusteltuna en näkis täysin mahdottomana. Tylsä homma teiän kannalta.
huostaanottoperuste lapsesta (jos ei ole muita syitä, kuten väkivaltaa), kun toinen vanhempi ei ryyppää?
Rehellinen vastaus, en tiedä. En tee huostaanotto asioita. En usko kuitenkaan, jotain tukitoimia ehkä rinnalle.
Mä en ollut tää joka tähän vastasi, teille vastaus alempana, jossa kommentoin että kysy johtavalta. :)
voiko lapsiperhe hakea toimeentulotukea perushuonekaluihin, jos ne puuttuvat tai menevät rikki?
aina voi hakea! Se sitten lasketaan ja katotaan onko perusteita myöntää avustusta. Kannatta kokeilla tietenkin!
No mielestäni joo. Kysy johtavalta sosiaalityöntekijältä. Tää vain mun mielipide, mutta hyvin perusteltuna en näkis täysin mahdottomana. Tylsä homma teiän kannalta.
että miten sen voisi perustella - kuitenkin hänen toimensa ovat sinänsä ihan laillisia. laki kuitenkin antaisi hänelle myös mahdollisuuden joustaa tai toimia asiakaslähtöisemmin. Itse koen todella vastenmielisenä soittaakin hänelle, ja AINA kun siellä on vastannut joku sijainen, on meininki ollut ihan toista ja olen aina ajatellut, että "olisipa tuo ystävällinen ja ymmärtäväinen ihminen mieluummin meidän työntekijä" :(
Sitten pitää taas aina jatkaa asiointia sen saman ihmisen kanssa, jonka kanssa se on vaan hyvin, HYVIN hankalaa.
aina voi hakea! Se sitten lasketaan ja katotaan onko perusteita myöntää avustusta. Kannatta kokeilla tietenkin!
mitä toimeentulotuen ohjeistuksessa sanotaan? Meidän perustehan olisi se, että näitä kyseisiä huonekaluja ei ole. Ja ihan perushuonekaluista on kyse, jotka normaalisti ajatelleen välttämättömiksi - ruokapöytä ja sänky. Ei noita millään toimeentulotuella pysty ostamaan.
hmm.. hankala kysymys ilman taustoja. pääsäsääntöisesti tt-oikeus syntyy jos muuton syy on pakottava. Ylikalliista asunnosta muuttaminen on ihan perusteltu syy, mutta jos esim. katsotaan että omilla tuloilla on mahis kustantaa jotenkin niin ehkä siks tullut hylky. Onkin yllättävän hankala vastata tietämättä niitä faktoja siellä taustalla. Ehkä katotaan, että nykyisen asunnon takuuvuokralla voidaan kattaa tulevankin kämpän vuokra.miksi sitten monessa kunnassa takuuvuokraa ei saa minkäänlaiseen asuntoon? Se tarkoittaa käytännössä sitä, että ei voi muuttaa. Aika harva vuokranantaja kelpuuttaa jonkun sossun kirjallisen takauksen, ja lisäksi se rikkoo ihmisen yksityisyydensuojaa, kun omia sossun asiakkuuksia pitää tuoda esiin useassa asunnonnäytössä.
Riippuu kunnassa. Monessa kunnassa vuokranantajat ottaa maksarin ihan mielellään. Ja toi on kyllä totta toi yksityisyydensuoja asia, toimistoissa tehdään niinkun lakikirja sanoo, mutta varsin ymmärretävä toi yksityisyydensuoja asia, itsenäkin kyllä harmittaisi ryhtyä tuntemattomalle esittelemään omaa elämäntilannetta.
minulle, mikä teillä on kiireellinen hakemus? Jätin hakemukseni keskiviikkona ja painotin, että hakemus on erittäin kiireellinen. Mies lähti rahoineen päivineen viime viikon maanantaina. Minulla on kaksi pientä lasta. MEILLÄ EI OLE EDES VAIPPOJA. Olen joutunut suojaamaan lasten sänkyjen patjat ties millä, kun ei ole vaippaa yöksi. Kirkossa ei ole ollut diakoniatyöntekijää paikalla, kun on sairaslomalla. Minulla ei ole ketään, keneltä lainata rahaa. Kyllä, olen syrjäytynt eikä minulla ole edes ystäviä. Kaiken aikani olen antanut lapsilleni ja miehelleni, miestä nyt ei enää ole. Odotan edelleen päätöstä toimeentulotuesta. Tulos tässä kuussa 600€. Seuraavan kerran tulee rahaa vasta kun lapsilisä tulee. Kerro minulle, mikä täyttää kiireellisen hakemuksen kriteerit? Pitääkö vittu olla kadulla asuva raajaton juoppo, että saa sen tuen kiireellisesti viimeistään seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä?
mitä toimeentulotuen ohjeistuksessa sanotaan? Meidän perustehan olisi se, että näitä kyseisiä huonekaluja ei ole. Ja ihan perushuonekaluista on kyse, jotka normaalisti ajatelleen välttämättömiksi - ruokapöytä ja sänky. Ei noita millään toimeentulotuella pysty ostamaan.
Jos te ootte normaalisti toimeentulotukea saava perhe, niin en ymmärrä miksei tuollaisissa perushuonekaluissa tultais vastaan.
Asiakaslähtöisyyskin ja ylipäänsä asiallinen kohtelu on myös ihan sosiaalihuollon asiakaslakiin kirjattuja asioita, eli ei pelkästään päätösten vaan myös kohtelun on oltava lain puitteissa.
Ohis
en ole ap, mutta voihan niitä huonekaluja saada todella edulliseen hintaan kierrätyskeskuksesta. eli eikös se riittäs esim 100 euroa harkinnanvaraista kalusterahaa tai sitten sinne kierrätyskesukselle sos.toim maksusitoumus tiettyihin huonekaluihin.
eli ei ole olemassa mitään pykälää missä ohjeistettaisiin. Elämäntilanteet ovat yksilöllisiä.
Ohis
minulle, mikä teillä on kiireellinen hakemus? Jätin hakemukseni keskiviikkona ja painotin, että hakemus on erittäin kiireellinen. Mies lähti rahoineen päivineen viime viikon maanantaina. Minulla on kaksi pientä lasta. MEILLÄ EI OLE EDES VAIPPOJA. Olen joutunut suojaamaan lasten sänkyjen patjat ties millä, kun ei ole vaippaa yöksi. Kirkossa ei ole ollut diakoniatyöntekijää paikalla, kun on sairaslomalla. Minulla ei ole ketään, keneltä lainata rahaa. Kyllä, olen syrjäytynt eikä minulla ole edes ystäviä. Kaiken aikani olen antanut lapsilleni ja miehelleni, miestä nyt ei enää ole. Odotan edelleen päätöstä toimeentulotuesta. Tulos tässä kuussa 600€. Seuraavan kerran tulee rahaa vasta kun lapsilisä tulee. Kerro minulle, mikä täyttää kiireellisen hakemuksen kriteerit? Pitääkö vittu olla kadulla asuva raajaton juoppo, että saa sen tuen kiireellisesti viimeistään seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä?
karmea tilanne sinulla. tarvitsisit apua pikaisesti. asutko pääkaupunkiseudulla? toisin sulle vaippoja/ruokaa.. en siis ole ap..
Jos koti on sekainen niin kuinka helposti otetaan lapset huostaan? Tarkoitan tavaraa lattiat ja tasot täynnä ja joitain tahroja lattialla. Mitä tarkoittaa lastensuojelutapaus?
En ole siis kyseinen henkilö mutta lämmitti sydäntä se että jotkut ovat valmiita auttamaan :) Se on harvinaista se.
No en todellakaan. Käsi sydämellä. Naureskelisin? En missään nimessä. Omalle käytökselleni korkeintaan. Työpäivästä toki totean jos on ollut onnistunut case tai vastaavasti jos tullut huutoa :D Mutta varsin yleisluontoisesti en asiakkaan ikää tai sukupuolta tai minkäänlaisia tunnistetietoja. Totean vaan et hyvin meni tai huonosti. Joskus jonkun asiakkaan elämäntilanne jää vaivaamaan ja sitä pyörittelen päässäni, mut totean vaan et työjutut mietityttää.