Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turmalaivan kapteeni: Kompastuin ja putosin pelastusveneeseen

Vierailija
18.01.2012 |

Helsingin Sanomat

Italian turma-aluksen Costa Concordian kotiarestiin määrätty kapteeni Francesco Schettino on italialaislehden mukaan selittänyt lähtöään laivalta vahingoksi.

La Republica -lehden mukaan kapteeni oli pelastusveneessä, sillä hän kompastui ihmisvilinässä ja putosi pelastuslauttaan.

Kapteeni kertoi asiasta tiistaina kolmituntisen kuulustelunsa aikana, kertoo The Telegraph -lehti.

"Matkustajat tulivat kannelle ja ryntäsivät pelastusveneisiin. Minulla ei ollut edes pelastusliiviä, sillä olin antanut sen eräälle matkustajalle", hän kuvaili tilannetta La Republica -lehden mukaan.

Kapteeni kertoi yrittäneensä saada ihmisiä pelastusveneisiin järjestyksessä.

"Yhtäkkiä laiva oli kallistunut 60 tai 70 asteen kulmaan, ja kompastuin ja päädyin yhteen pelastusveneistä", Schettino kertoi.

Schettino kertoi jääneensä jumiin pelastusveneeseen noin tunnin ajaksi, ennen kuin se laskettiin veteen Giglion saaren edustalla.

"En saanut laskettua venettä, sillä vedessä olevat veneet olivat tiellä", hän jatkaa.

Kuulusteluissa oli mukana myös laivan yliperämies ja perämies.

Kapteeni vahvisti kuulustelussa, että laivan poikkeusreitti oli valittu tervehdyksenä vanhalle kollegalle, laivayhtiön entiselle kapteenille, kertoo The Telegraph.

"On totta, että olin hänen kanssaan puhelimessa. Reitti päätettiin Civitavecchiasta lähdettäessä, mutta tein virheen lähestymisessä. Navigoin näköaistini avulla, sillä tunnen vedet ja olen tehnyt saman kolme tai neljä kertaa. Mutta tällä kertaa määräsin käännöksen liian myöhään ja päädyin liian matalaan veteen."

Italialaislehti kertoo, että Schettino oli määrätty tiistaina verestä ja hiuksista otettavaan huumetestiin. Schettino on kieltänyt käyttäneensä huumeita tai alkoholia ennen turmaa.

Häntä epäillään kuolemantuottamuksesta.

PYRSKII :DDDD

Tämä on ehkä jo ollut täällä, mutta uusiksi

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaton mies, takuulla vihreä.

Vierailija
2/6 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille tuli varmaan pipi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan parempaa selitystä keksinyt?

Seuraavaksi voisi selittää vaimolleen pettämisestä, että kompastui ja kaatui jonkun naisen päälle ja hupsheijaa. :DDDD

Vierailija
4/6 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sopivaan paikkaan pyllähti sattumalta ;DDD

Vierailija
5/6 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä aikaa mennyt. Mutta silti en ymmärrä miksi Francesco Schettinoa arvosteltiin niin ilkeästi. Hänhän toimi, kuten Italialaiset normaalistikin. Toki kyllähän Suomessakin joudut arvostelun kohteeksi jos olet isänmaallinen.

Vierailija
6/6 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin niitä naisia jotka ovat antaneet hänen pippelin kohota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi