Mistä mielestäsi kertoo se, että kaikki toimeentulotukeen oikeutetut eivät sitä hae?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/pelottava-totuus-julki-26-000-suomala…
Itse ajattelen, että joukossa on niitä moniongelmaisia, esim mielentervesongelmaisia, jotka eivä tiedä, mitkä etuudet heille kuuluvat tai eivät jaksa niitä hakea. Ihmiset voivat tuollaisissa tapauksissa elää todella heitteillä, eikä ole kukaan joka huolehtisi heidän asioistaan.
Kommentit (26)
opitut arvot varmasti vaikuttavat. Saan kommentillani paskaa niskaani, mutta tiedän monta Suomessa asuvaa ulkomaalaista, jotka tulojen perusteella varmaan saisivat toimeentulotukea, mutta eivät sitä hae. Syynä on osittain perehtymättömyys sosiaalitukiin, mutta hyvin pitkälle kyse on ylpeydestä ja siitä, että on opittu tulemaan toimeen omillaan. Suurimmassa osassa maailmaahan toimeentulotuella tms. avustuksilla eläminen on häpeä eikä valtioon/kuntaan luoteta samalla tavalla kuin täällä.
Ja ei, tuttavani eivät ole mitään sosiaalipummimamuja. Kaikilla on mies töissä yliopistolla matalalla tutkijanpalkalla ja vaimo usein työttämänä/kotiäitinä (koulutus alalta, jolla vaaditaan 100% kielitaito) ja perheessä pieni lapsi. Siihen kun pistetään vielä päälle projektityön hajanaisuus niin tulot voivat olla välillä todella kiikunkaakun vaikka olisi kuinka akateeminen hyvänsä.
Tukien hakemisesta on tehty monimutkaista eikä ihmisillä kerrota heidän oikeuksistaan, kaikki pitäisi selvittää itse. Tämä on täysin tahallista, sillä valtio säästää vuosittain jopa 600 miljoonaa euroa kun ihmiset eivät osaa/halua/tajua hakea sellaisia tukia joihin he olisivat oikeutettuja.
Sinne on levitettävä kaikki elämäsi tiedot, tiliotteet syynätään suurennuslasilla jne.
No ei nyt sentään koko elämää. Eikä niistä tiliotteista katsota kuin tulot, ja tiliote käy myös vuokrakuittina, jos vuokranmaksu näkyy siinä.
Sitten se järjetön paperimäärä mikä sinne ainakin ekalla hakukerralla on hommattava kaikkea todistusta ihan kaikesta, tuloista, menoista, asumisesta, perhetilanteesta, kelan päätöksiä, työkkärin päätöksiä, vuokrasopimusta, tiliotteita...
Ei sinne mitään todistusta perhetilanteesta tarvitse hankkia. Ei sellaista todistusta edes taida olla olemassakaan.
nöyryyttävää, hidasta. Olen elänyt vuosia kolmen lapsen yh:na ja mielummin kituuttanut palkalla kuin alentunut siihen koko elämän ruotimiseen ja yksityisyyden kadottamiseen. Tuntui kamalalata ajatukselta, että edes omat pankkiotteet eivät olisi olleet yksityisiä.
Lisäksi rahan kerjääminen olisi ollut minusta noloa. Tein mielummin ylitöitä ja väsytin itseni loppuun. Ei ehkä ollut järkevää.
tiliotteista muuten saa "sutata" arkaluontoisia tietoja. Esim. jos olet maksanut poliittisen järjestön jäsenmaksun, voit sutata saajan nimen. Tuloja ei tietenkään saa sutata, eikä siitä numeropuolelta mitään.
ja sieltä saisi esim. jonkun satasen, niin pitää tarkkaan punnita se nöyryytyksensieto ja millä tavalla jaksaa etsiä eri papereita ja selvityksiä ja todisteita.
Itse en hakenut tukea ollessani oikeutettu noin 70 euroon kuukaudessa, juuri siksi, että oma yksityisyys oli tärkeämpi. Toisaalta siinä vaiheessa kun yhdessä kuussa tuli monta laskua ja rikkoutunut kodinkone, niin oli lopulta pakko alistua ja hakea sitä kuukauden ajan. (Selvennykseksi, kodinkoneeseen en hakenut tukea, mutta kun lääke- ja sähkölasku tuli tt-tukena kuukauden ajan, niin kodinkoneeseen pystyi keräämään rahat.)
Moni ei varmaan tiedäkään oikeuksistaan ja ajattelee, että sossu on vain se spurgujen paikka, jonne ei tavallisen ihmisen kannata mennä.
Sitä vieraantuu pienen ihmisen elämästä, kun itsellä menee hetkenkin paremmin. Itsekin olen kyllä tuloton, mutta puoliso onneksi elättää :/
ap