Äidit auttakaa, en saa lapselleni vaippaa,koska
ei anna sitä laittaa. Nyt kaipaan luovia vihjeitä. Kyseessä siis kolmas lapseni, joka täyttää kohta vuoden. IHAN mahdoton, kun yrittää laittaa vaippaa. Teippivaippoja ei saa millään, pyörii, karkaa, rimpuilee. Ei häntä voi niin lujaa pitää kiinni ettei irti pääsisi. Housuvaipat ei oikein pidä ja karkaa siitäkin hommasta.
Kiinnitän huomion välillä vaikka mihin, laulan, lepertelen, pärisen jne. Olen kokeillut vaikka mitä, mutta vaipanvaihto on aivan älytön operaatio ja, jos vaipassa on ollut suuri hätä, se sonta leivittyy siinä taistelussa vaikka minne. Miten ihmeessä tällaiset vaippavastustajat olette kesyttäneet????
Kommentit (49)
jonka annan lapselle vingutettavaksi vaipanvaihdon ajaksi. Tyttö rakastaa ankkaansa ja nauraa sille ääneen. Olen opettanut, että kylppäri on ankan koti eikä ankkaa saa mukaan. Näin ankka on pysynyt tuoreena ja kiinnostavana.
Kakkavaipan vaihdossa minäkin sovellan kiellettyjen tavaroiden tutkimistaktiikkaa. Eli minulla on vaipanvaihtopisteen luona kippo, johon olen kerännyt kaikkea jännää, mitä ei muuten saa hiplailla. Harja, rapisevaa paperia, joskus annan kännykkänikin näppäiltäväksi. Sillä saa ostettua sen verran aikaa, että saan ne kakkajankit putsattua ilman, että koko lapsi on töhnässä.
Vähän naurattaa jotkut kommentit. Lapset ovat tosiaankin erilaisia ainakin oman kolmen kokemuksella. Edellinen vaippailijani oli sen sorttinen, että oli aina tosi rauhassa. Esikoiseni jostakin tästä väliltä. Tosin esikoiseni on siirtänyt kyllä pukemiseensa melkoisen temppuilun.
Tosiaankin tämä pieni apina tekee kaikkensa taistellakseen vaipanvaihtoa vastaan. Sylissä ei saa vaihdettua, kun pystyy luikertelemaan kuin voissa pyöritetty possu. Välillä oikeasti laitamme kahden ihmisen voimin hänelle vaipan, että saa pidettyä paikallaan. Oma äitini on kertonut, että veljeni oli tällainen. Nyt maailman ihanin ihminen:)
Ja joo, kyllä. Jos tämä pieni on alasti ja pääsee lähtemään, menee nauraen karkuun:)) Osaa nimittäin juosta. Tosin kyllä meidän vanhemmatkin lapset voivat oikein hyvin mennä nakupelleinä karkuun:) Lapseni ovat oikein pidettyjä, kilttejä ja keskittyviä, vailkkaita ja normaaleita. Tosin tämä yksi on ilmeisesti opetettava potalle:))) Kiitos vastauksista, niissä oli hyviä ideoita.
Kakkavaipan vaihdossa minäkin sovellan kiellettyjen tavaroiden tutkimistaktiikkaa. Eli minulla on vaipanvaihtopisteen luona kippo, johon olen kerännyt kaikkea jännää, mitä ei muuten saa hiplailla. Harja, rapisevaa paperia, joskus annan kännykkänikin näppäiltäväksi. Sillä saa ostettua sen verran aikaa, että saan ne kakkajankit putsattua ilman, että koko lapsi on töhnässä.
Kiitos vihjeestä. Meillä tosiaankin tämä venkoilija lyö aina kätensä myös sontaan. Jotenkin pystyy huitomaan aina jostakin käden mukaan. AP
Vartalo ja jalat oli usein mustelmilla..
Mulla myös kolmas lapsi, ikää 8kk ja siirryin jo housuvaippoihin. Mun mielestä ne on paljon kätevämmät kuin perinteiset teippivaipat. Meilläkin poitsu ei millään malta olla selällään sen vaipan vaihdon ajan, joten ei tartte olla.
Hyvällä tai "pahalla". JOko niin, että siinä ei kestä kauaa ja äiti on iloisella tuulella, tai sitten äiti on katsoo ja puhuu tyytymättömästi ja hommassa kestää kauemman.
Aika äkkiä oppivat valitsemaan sen, jossa on mukavaa. Jopa tuo ADHD-yksilö.
Ei se lapsi rikki mene jos se pidetään paikallaan vaippaa vaihdettaessa!
Meiläl on myös TODELLA vilkas ja voimakastahtoinen kuopus ( kolmas lapsi), ja kyllä mä käytän ihan tarvittavan määrän voimaa hänen taltuttamisekseen. En siis piekse tms. mutta pidän sen verran kovaa kiinni, että otteessa pysyy. Jos siinä itse repii ja reuhtoo niin että häntä sattuu, se on hänen oma valintansa. Päästän toki heti hänet otteesta, kun ymmärtää pysyä edes lähettyvillä, rauhoittua ei tarvitse sylissä, koska se on mielestäni liikaa vaadittu.
Kakkavaipankin saa pois hyvin sylissä, kun repii siinä istuessa sivut auki, nappaa lapset toiselle käsivarrelle ja heittää toisella kädellä vaipan lattialle. Ja sitten pesulle. Pesun jälkeen kuivaus sylissä ja vaippa päälle, samoin kuin housut. Antaako ap:n lapsi pukea housuja? Vaihdatko siis selällään maaten vai sylissä? Meidän neloselle vaippa on vaihdettu sylissä 8kk alkaen kun ei pysynyt aloillaan selällään.
eli saa olla vaikka paljaalla takamuksella, jos niin tahtoo. Mutta silloin joutuu olemaan leikkikehässä, ei pääse kulkemaan pitkin taloutta. Ihmeen äkkiä lapsi on tajunnut, miten maailma makaa.
meillä käytettiin kestovaippoja ja välillä housuvaippoja.
Meillä kestovaipat, joiden laittamiseen menee vielä enemmän aikaa. Ehkä mulla on rauhallisia lapsia.
Ois mielenkiintoista tietää miten sen vastasyntyneen opetit olemaan paikoillaan vaipanvaihdon ajan :D
Meillä siis puetaan ihan sylissä tai lattialla seisten tms. Ei pukeminen ole koskaan onnistunut selällään. Jännää, kun kaikki näyttävät luulevan, että kysessä on poika, mutta tämä sähikäinen on tyttö. Hän sinänsä pitää pukemisesta ja itse auttaa hihat paikalleen. Pipoja sovittelee kovasti. Housut ovat kuitenkin hänelle ongelma ja sukkahousuja on joskus mahdoton näpertää päälle. Joskus menee hyvin.
Hänelle siis on yritetty pukea seisten ja sylissäkin vaippaa. Hän vain osaa jotenkin venkoilla itsensä siitä pois. Jalat käy kuin propelit ja käsiä vielä sohii siihen sontaan. Hän ei ole koskaan tykännyt vaipoista.
pottailemaan säännöllisesti. Kakat kun ensin saa pottaan, niin helpottaa kummasti.
Kertisvaipoissa voi olla myös kemikaaleja, jotka ärsyttävät lapsen ihoa, saattaa olla niille yliherkkä. Suositten kankaisia harkkahousuja, pottailua ja tarra palkkioksi kun istuu reippaasti potalla.
Meidän temperamentikas neiti oppi kuivaksi 1,5v-vuotiaana. Vahinkoja alkuun sattui, mutta siitä selviää kun aina vaihtovaatteet mukana.
onneksi on muitakin joilla tämä ongelma! Meidän lapsi myös on ihan mahdoton vaipatettava ja puettava. Ihan käsittämätön sota joka ikinen kerta näissä hommissa, mikä on tuskallisen raastavaa vanhemman näkökulmasta, kun näitä tapahtumia on useita päivän aikana.
Lapsi kakkii 2-4krt/päivä, lisäkis aamuvaipan ja päiväunivaipan sekä iltavaipan sekä kaikkien muiden mahdollisten extratilanteista johdutvat vaihdot , kaikki pukemiset alkaen aamusta loppuen yövaatteisiin ja kaikki siinä välissä tapahtuvat ulosmenemiset sekä vahingot joiden takia vaatteet pitää vaihtaa (esim kakka/pissi tulee läpi, kastelee vaatteensa jossain jne) laskettuna yhteen tulee melkoisen monta vaipan- tai vaatteidenvaihtotilannetta, joista jokainen höystettynä huudolla, itkulla, lyömisellä, puremisella, venkoilulla, rimpuilemisella, tukistamisella, nipistelyllä, you name it. Ja siis tietysti kohteena äiti/isä/joku muu epäonninen pukija/vaipanvaihtaja. Että on mukavaa! (NOT)
Meillä kestovaipat, joiden laittamiseen menee vielä enemmän aikaa. Ehkä mulla on rauhallisia lapsia.
Ois mielenkiintoista tietää miten sen vastasyntyneen opetit olemaan paikoillaan vaipanvaihdon ajan :D
Vastasyntynyt ei vastustele, mutta kun se ikä tulee vaippa vaihdetaan siitä huolimatta. Aluksi venkoilee ja protestoi mutta äkkiä oppii, että siitä ei ole apua.
. Ei häntä voi niin lujaa pitää kiinni ettei irti pääsisi.
Jos aikuinen ei saa alle vuoden ikäistä pidettyä paikallaan edes vaipanvaihdon vertaa, niin ei muuta kuin onnea matkaan...
Jos aikuinen ei saa alle vuoden ikäistä pidettyä paikallaan edes vaipanvaihdon vertaa, niin ei muuta kuin onnea matkaan...
Itse en siihen peliin lähde lapsen kanssa joka ei vielä edes ymmärrä mistä on tosissaan kysymys. Ei meidän lapsi joka on 7 kuukautta ja erittäin vikkelä kääntyilemään ja riuhtomaan, ymmärrä käskyä pysy paikalla. Niin ja meillä myös käytössä housuvaipat nykyään.
Kyllähän sen PUHTAAN vaipan vielä PUKEE sylissä tai vaikka päällään seisten tolpan nenässä, mutta riisupa nyt sitten se kakkaa tursuava vaippa semmoisen rimpulan päältä niin ettei ole koko kämppä, lapsi ja äiti aivan p****ssa! Ihan hulluja kommentteja... Mä haluan nähdä kun joku sylissä vaipat vaihtava äiti tulee meille riisumaan tuolta meidän valoa nopeammalta vieteriltä kakkavaipat! Tervetuloa, kannattaa ottaa vaihtovaatteet mukaan!
T. yksi rimpulatytön (1v 2kk) äiti, jolta kans välillä keinot lopussa vaipan poisottamisen kohdalla. Pukeminenkin on hankalaa, mutta se ei ketuta niin paljoa kuin se riisuminen.
ps. lapseni kakkaa keskimäärin 3-4 kertaa päivässä
Ei se lapsi rikki mene jos se pidetään paikallaan vaippaa vaihdettaessa!