Väsyttääkö teitä? Minua alkaa joka (työ)päivä väsyttämään noin klo 13
ja siitäpä sitten väsyttääkin koko päivän. Onko normaalia? Ei nyt niin paljoa että nukahtaa meinaisin, mutta tympäisee työskennellä.
Ajattelin kysästä, että onko tuo normaalia vai pysyykö kaikilla muilla vireystila yleisesti samanlaisena koko päivän.
-Yritän syödä hyvin ja pitää kunnostani huolta (olen tosin laihduttamassa nytten, mutta en ole huomannut tuon tuovan muutosta), käytän vitamiinilisiä mm. d-vitamiinia 25µg
Kommentit (19)
Jos syöt paljon nopeita hiilareita, niin sen jälkeen se väsymys iskeekin. Mulla oli aina sama juttu, että ruokailun jälkeen tuli armoton väsy. Sitten jätin perunat, makaronit ja riisit pois, ja piristyin. Sen jälkeen ei ole tarvinnut väsymyksestä kärsiä.
Mulla tulee väsy aina lounaan jälkeen, jos syön runsaan hiilariaterian.
että karpatessa jää iltapäiväväsymyskin pois. Näin ainakin meillä töissä puhutaan.
ravintolisät rikistä mineraalijauheeseen. Ei sanottavaa apua. D-vitamiiniahan kannattaa syödä joka tapauksessa, itsellä ainakaan ei ole sen koommin ollut flunssaa (annos pitää olla riittävän suuri) mutta väsymykseen ei taida auttaa mikään...
Jos syöt paljon nopeita hiilareita, niin sen jälkeen se väsymys iskeekin. Mulla oli aina sama juttu, että ruokailun jälkeen tuli armoton väsy. Sitten jätin perunat, makaronit ja riisit pois, ja piristyin. Sen jälkeen ei ole tarvinnut väsymyksestä kärsiä.
En tainnut tänään syödä sellaisia. Pari ruisleipäpalaa söin lounaalla (näiden hiilareiden nopeudesta kun löytyy monenlaista tietoa).
ap
mutta kokonaan en voi hiilareita jättää pois, koska harrastan raskasta liikuntaa... ap
Verensokeri sen tekee. Toiset kestää paremmin nousut ja laskut, toisilla tekee juuri tuon efektin. Ruisleipäkin valitettavasti aiheuttaa rakettimaisen nousun verensokeriin ja sitten tulee kova lasku. Helppo todeta vaikka verensokerimittarilla, tietää milloin on syönyt likaa verensokeria nostavaa tavaraa jos ei oireita muuten huomaa.
Liikkua voi vähemmilläkn hiilarella, kokeile ja yllätyt. Ruisleipä muuten ei ole todellakaan matalan hiilarin kamaa. Päinvastoin.
Ruisleipäkin valitettavasti aiheuttaa rakettimaisen nousun verensokeriin ja sitten tulee kova lasku. Helppo todeta vaikka verensokerimittarilla, tietää milloin on syönyt likaa verensokeria nostavaa tavaraa jos ei oireita muuten huomaa.
kun ruisleivän GI:stäkin on niin monenlaisia "teorioita", yhdessä tieteellisessä jutussa väitettiin sitä "keskitasoiseksi" (en muista mikä oli englanninkielinen termi, moderate?).
Monellako palalla (esim. ruispala) tämän verensokerin pitäisi nousta ja monenko tunnin päästä syömisestä tämän nousun pitäisi näkyä?
ap
Syöt liian vähän! Millainen on aamupalasi? Ja miten on juomisen laita? Kärsitkö myös nestevajauksesta?
Ruisleipäkin valitettavasti aiheuttaa rakettimaisen nousun verensokeriin ja sitten tulee kova lasku. Helppo todeta vaikka verensokerimittarilla, tietää milloin on syönyt likaa verensokeria nostavaa tavaraa jos ei oireita muuten huomaa.
kun ruisleivän GI:stäkin on niin monenlaisia "teorioita", yhdessä tieteellisessä jutussa väitettiin sitä "keskitasoiseksi" (en muista mikä oli englanninkielinen termi, moderate?).Monellako palalla (esim. ruispala) tämän verensokerin pitäisi nousta ja monenko tunnin päästä syömisestä tämän nousun pitäisi näkyä?
ap
Mittari käteen ja tutkimaan, sillä se selviää. Selvisi ainakin minulle, kun jätskikin nosti verensokeria vähemmän kuin ruisleipä. Meille uskotellaan ihme juttuja leivästä, mutta asian oikea laita selviää kun testaa itsellään.
ole vielä kysynyt nukkumisesta.
Itse olen huomannut, että tarvitsen paljon yöunta. Nukun 21.30 - 6.00, kun seuraavana päivänä on työpäivä. Viikonloppuisin en anna unirytmin mennä ihan sekaisin, toki valvon jonkin verran pitempään silloin. Tämä on ainoa tapa jaksaa olla virkeänä töissä.
Syöt liian vähän! Millainen on aamupalasi? Ja miten on juomisen laita? Kärsitkö myös nestevajauksesta?
ap
kun ruisleivän GI:stäkin on niin monenlaisia "teorioita", yhdessä tieteellisessä jutussa väitettiin sitä "keskitasoiseksi" (en muista mikä oli englanninkielinen termi, moderate?).Monellako palalla (esim. ruispala) tämän verensokerin pitäisi nousta ja monenko tunnin päästä syömisestä tämän nousun pitäisi näkyä?
ap
Mittari käteen ja tutkimaan, sillä se selviää. Selvisi ainakin minulle, kun jätskikin nosti verensokeria vähemmän kuin ruisleipä. Meille uskotellaan ihme juttuja leivästä, mutta asian oikea laita selviää kun testaa itsellään.
eli sellaisesta missä ei ole vehnäjauhoa seass? Kerrotko myös että minkä ajan päästä ruokailusta kannattaa mitata? Tämä muuten kannattaa/pitää testata leivällä ilman rasvaa tai muita päällysteitä. ap
Tosin en usko tuohon juttuun väsymyksen osalta.
Kerrotko koko lounaasi ja syötkö aamupalan? Entä syötkö siinä välissä jotain.
T. diabeetikko, joka seuraa sokereita tarkasti
Itse olen huomannut, että tarvitsen paljon yöunta. Nukun 21.30 - 6.00, kun seuraavana päivänä on työpäivä. Viikonloppuisin en anna unirytmin mennä ihan sekaisin, toki valvon jonkin verran pitempään silloin. Tämä on ainoa tapa jaksaa olla virkeänä töissä.
nukun noin 22.30-06.45, mutta tarvitsen ihmeellisen paljon unta. Viikonloppuisin vedän noin 10-11 h/yö (jos lapset vaan antaa nukkua), että olisiko tuo unentarpeeni? ap
ja lounas noin 10.45, raasteita, lihaa, maitoa. + pari palaa leipää eli ihan terveellisesti söin
Noihin aikoihin itsekin väsähdän niinä päivinä, kun on jäänyt yöunet liian vähiin.
Terv. se aikaisempi nukkuja ;)
nukun noin 22.30-06.45, mutta tarvitsen ihmeellisen paljon unta. Viikonloppuisin vedän noin 10-11 h/yö (jos lapset vaan antaa nukkua), että olisiko tuo unentarpeeni? ap
ap