Uskovainen äiti kysyy muilta uskovaisilta (vl)
Olisiko täällä ketään uskovaista, siis vl? En tavallisesti käy täällä palstoilla,,, muta nyt tuli arka asia vastaan Mitä voisi tehdä, kun meidän lapset eivät halua lähteä SRK:n hiihtolomalerille. Mitä niitten kanssa nyt tekee? oltiin varattu kolemlle sinne paikka. Ja eivät he millään lähde, ovat päättäneet vissiin sen yhdessä. Onko kellään ollut vastaavaa?
Kommentit (35)
lestadiolaisuudessa on paljon seksuaalista hyväksikäyttöä joka kohdistuu lapsiin.
Lapsilal on vaihtelevia fiiliksiä. Ei tarvi kun että joku kaveri on kiinnostunut jostain eri asiasta niin se kiinnostus leviää kaveripiirissä. Esimerkiksi joku tietsikkapeli harrastus alkaa kiinnostamaan ja leireily tuntuu just silloin tylsältä vaihtoehdolta. Kyllä ne sitten kun ne menee vaan niin sitten siitäkin innostuu. Näin ainakin meillä.
etkö toivo että lapsesi oppisivat ajattelemaan ihan itse?
Tämä on syy miksi me päätimme jättää lestadiolaisliikkeen. Emme halua opettaa lapsillemme niitä uskomuksia kuten kaikenlaisia kieltoja. Emme halua heille yhtä ahdistavia koulu- ja nuoruusvuosia kuin itsellämme on ollut!
Ent. vl:t, nyt tasapainoinen ja onnellinen perhe
mekin irrottauduimme, ja vaan se harmittaa joskus että miksi emme lähteneet aikaisemmin.
http://freepathways.wordpress.com/2012/01/03/jatimme-uskon/
Kyllä toki alle 18-vuotiaiden lasten pitää tulla sinne minne vanhemmatkin menevät loman viettoon.
Toisaalta, voisivat kai vanhemmatkin joustaa ja sanoa, että ei sitten tänä vuonna mennä, kun ette halua?
Seura tekee kaltaisekseen. Niinhän se on. Hankalaa kasvattaa tiukasti uskossa, jos kaverit eivät ole sitä.
Olen itse entinen vl ja olen aivan samaa kokenut. kaikki ystävät / kaverit olivat samasta liikkeestä, sillä tietyssä iässä, siinä varhais-murrosiässä, lapsilel aletaan tarjota vain rauhanyhdistyksen haarrastuksia. Ja niitä on tosi paljon, niin että tottuu olemaan vain "niissä piireissä". Ikäin ei lauantai-iltana tullut sitten mieleenkään mennä muualel kuin ry:lle seuroihin jossa oli kaikki kaverit. ja oli ihan kivaakin sillä esim. talkoiden jälkeen tai serueojen kin jälkeen saatettiin paistaa lettuja illalla ja kuluttaa aikaa jutellen isommissa ja pienemmissä porukoissa.
Hienoa että olet paikkasi löytänyt elämässä. Itse olen kans koko lapsuuden asunut Helsingissä ja ry: llä käynyt.
Olen siis edelleen vl vaikka en ihan kaikki asioita purematta niele. Olen uskaltanut ajatella myös omilla aivoilla.
T: eräs vm-79Mutta se oli kuitenkin siksi minulle onttoa koska en oikeasati uskonut niitä juttuja mitä oli opetettu. Ja sitten oli se juoruilu ja pahan puhuminen, ja painostaminen että on pakko ajatella samoin tai joutuu maailmaan...ja kadotukseen...
Sen allekirjoitan myös että irrottautumienn on äärettömän raskan ja vaativa prosessi! Yksi isoimpia stressinaiheita on hirveä helvetin pelko jonka kanssa piti tehdä pitkään töitä.
Terveisiä vain jos joku kohtalotoveri Helsingin ry:ltä sattuu lukemaan tätä. :-)
t. "Cissy"
Onnistuin saamaan oman kirjoituseni tuonne laatikon sisälle :O
Ikävää että ystävälläsi on ollut vaikeaa, ja ymmräränkin sen. Mutta sitä en pidä pahana että lapsella / nuorella on lähinnä vain samanuskoisia ystäviä. Juuri samanikäiset uskovaiset sytävät tarjoaa sitä tukea, jota vanehmmat ei enää oiekin voi antaa. Ihmiselle tulee ne omanikäiset tärkeiksi ja jos silloin joutuu tekemisiin vain epäuskoisten kanssa, niin se voi olla uskonelämälle suureksi vaaraksi. Seura tekee kaltaisekseen sanotaan ja se vanha sanonta pätee kyllä tänä päivänäkin. Rukoilen kyllä taivaallista Isää että varjelisi lapsemme lapsuususkossa... se on elämän kaikkein tärkein asia. ap
ja rikkoo lapsen/ihmisoikeuksia.
Meidän perheessä oli lapsilla vl-ystäsiä lapsuuden leikkitovereita. Lapset kasvoivat ja varhaisteineinä vl-vanhemmat kielsivät lapsiaan tapaamasta meidän lapsia. Lapset olivat 12-vuotiaita ja kaikki yhteinen luottamus ja kiintymys riistettiin heiltä jumasti väittämättä lasten kärsimyksestä. Miten selität lapselle ettei meidän seura enää kelpaa olemme huonoa seuraa. Lapsillla, myöskin vl-lapsilla oli pahamieli.
Kuinka olakkaan heidän lapsensa "pamahti paksuksi" 17-vuotiaana, pakkoavioliitto ja koulunkeskeytys edessä. Ja kaksi sormea laitan raamatulle että omat lapseni eli säädyllisen nuoruuden.
Älä siis esitä olevasi jotenkin parempi kuin "meikäläiset".
Olen siis edelleen vl vaikka en ihan kaikki asioita purematta niele. Olen uskaltanut ajatella myös omilla aivoilla.
T: eräs vm-79
Miten tuo yhtälö voi olla mahdollinen?
Että on vl ja "uskaltaa ajatella myös omilla aivoilla"?
Ainakaan se ei onnistu, jos ommilla aivoillasi ajattelu johtaa sinut toisenlaiseen lopputulokseen kuin SRK:n kanta.
Omilla aivoillasi voit ajatella vain rajattuja asioita. Sellaisia kuten: helsinkin on Suomen pääkaupunki. Ostanko maitoa vai piimää.
Kirjoituksesi on äärettömän loukkaava ja rikkoo lapsen/ihmisoikeuksia. Meidän perheessä oli lapsilla vl-ystäviä lapsuuden leikkitovereita. Lapset kasvoivat ja varhaisteineinä vl-vanhemmat kielsivät lapsiaan tapaamasta meidän lapsia. Lapset olivat 12-vuotiaita ja kaikki yhteinen luottamus ja kiintymys riistettiin heiltä jumasti väittämättä lasten kärsimyksestä. Miten selität lapselle ettei meidän seura enää kelpaa olemme huonoa seuraa. Lapsillla, myöskin vl-lapsilla oli pahamieli. Kuinka olakkaan heidän lapsensa "pamahti paksuksi" 17-vuotiaana, pakkoavioliitto ja koulunkeskeytys edessä. Ja kaksi sormea laitan raamatulle että omat lapseni eli säädyllisen nuoruuden. Älä siis esitä olevasi jotenkin parempi kuin "meikäläiset".
En ole väitätnyt itseäni muita paremmaksi. Mutta jokainen uskovainen isä ja äiti toivoo lapsilleen kyllä uskovaisia kavereita.
Tuo on outoa että 17-vuotias vl olisi "pamahtanut paksuksi" kuten sinä asian ilmaisit. Saattoi tapahtua mutta itse en ole ikinä kuullut yhdestäkään vl tytöstä jolle olisi noin käynyt - ehkä joskus 60-luvulla on niin voinut tapahtua?
ap
paksuksi kun ehkäisy on kielletty. Luulisin.
t. Sivullinen
teidän lapsilla uskovia kavereita jotka on lähdössä ko leirille? Jos on, koita kutsua näitä kavereita teille kylään vaikka viikonloppuisin. Lapset menevät kavereiden kanssa mielellään mihin vain.
ohjelma vl liikkeen ehkäisykiellosta, haastateltavana Vuokko Ilola, Sauli Karhu, ja arkkiatri Risto Pelkonen ja Oulun Piispa.
http://areena.yle.fi/tv/1680497
kuluttaa aikaansa vapaa-ajalla myös ei lestadiolaisten ihmisten knassa?