Uskovainen äiti kysyy muilta uskovaisilta (vl)
Olisiko täällä ketään uskovaista, siis vl? En tavallisesti käy täällä palstoilla,,, muta nyt tuli arka asia vastaan Mitä voisi tehdä, kun meidän lapset eivät halua lähteä SRK:n hiihtolomalerille. Mitä niitten kanssa nyt tekee? oltiin varattu kolemlle sinne paikka. Ja eivät he millään lähde, ovat päättäneet vissiin sen yhdessä. Onko kellään ollut vastaavaa?
Kommentit (35)
Viime vuonna ovat joutuneet kohteeksi eivätkä enää halua?
jos lapset eivät halua lähteä niin perukaa osallistuminen, järjetöntä olisi pakottaa.
Sori, mutta tulee lisäksi mieleen, että onko leireillä aiemmin tapahtunut jotain ikäviä juttuja (joko lapsille itselleen tai kuulleet kavereilta)..
Jos siellä on joku lähentelevä setä? Viime vuonna ovat joutuneet kohteeksi eivätkä enää halua?
Kannattaa todella varmistaa leiri-isännän ja muun vapaaehtois henkilökunnan taustat!!
Onko minkä ikäisiä lapsia? Ovatko olleet aiemmin leireillä, että siis tietävät mistä ovat jäämässä paitsi? Lähtevätkö mielellään muuten uusiin paikkoihin ilman vanhempia, vai ovatko arkoja muutenkin?
Voihan olla, että ajatus leiristä hiihtolomalla (kun olisi kiva olla vaan kotonakin) tuntuu vähemmän houkuttelevalta, tai aiemmilla leireillä ovat kokeneet vaikka yksinäisyyttä tai ulkopuolisuuden tunnetta?
Pakolla ei kannata kyllä lapsia leirille laittaa. Yritä kartoittaa vähän syitä miksi eivät haluaisi lähteä, ja jos tuntuu, että kaipaavat rohkaistusta (siis että ovat vaikka ujoja), niin rohkaise lähtemään mutta älä edes maanittele, painosta tai edellytä mitään.
jos lapset eivät halua lähteä niin perukaa osallistuminen, järjetöntä olisi pakottaa. Sori, mutta tulee lisäksi mieleen, että onko leireillä aiemmin tapahtunut jotain ikäviä juttuja (joko lapsille itselleen tai kuulleet kavereilta)..
Eivät ole koskaan mitään ikävistä asioista puehlelet. Ihan ovat tykänenet ennen olla.
ap
Ei mulla ole tarkoitus pakottaa, mutta kehottaa ja tukea menemistä, kun ovat niin vastahakoisia olleet viime aikoina raamattuluokkaankin menosta. Huoli on että jos on maailma viemässä houkutuksiin sen ikäisenä kun ei vielä osaa vastustaa niitä. Tässä meidän lähellä ei asu muita uskovaisia ja kaveripiiri on alkanut muotoutua sen mukaan. leiriltä saisivat meikäläisiä kavereita! Sitä olen ajatellut että saisi kerralla paljon kavereieta jotka on vl kodista.
ap
me lähdettiin aina mielellään ja mun sisaruksetkin lähteneet. Kaikki ei kuitenkaan tykkää ko.laisesta toiminnasta, eikä se oo mikään hyvän uskovaisen mittari. Ehkä kannattais kuitenkin koittaa selvittää, miksi eivät halua lähteä. Ja jos ei oo kohtuuton matka leirikeskukseen, ni voisko sopia, että menisivät sinne ja jos sit tuntuu, ettei jostain syystä haluakaan olla siellä, ni hakisitte pois aikaisemmin?
En muuten oo ikinä noilla leireillä törmänny minkäänlaiseen hyväksikäyttöön ja oon kuitenkin varmaan ainakin 20 leirillä ollu ihan lapsena ja nuorena siis. Ei todellakaan ole mitään yleistä sellainen.
he lähtivät iloisesti leirille. Mikä lie tullut? - Kiitos vastauksista, ja saa lisääkiin kommentoida.
ap
joutuvat helvettiin nyt! Ei saatana!
Pari kertaa olin leirillä, mutta mulla oli siellä aina yksinäinen olo ja ikävä kotiin. En myöskään halunnut käydä raamattuluokassa, koska ei mulla ollut sielläkään kavereita. Vieläkin olen katkera isälleni että pakotti mut raamattuluokkaan vaikka itkun kanssa. :(
Älä pakota lapsiasi, siitä ei seuraa mitään hyvää!
me lähdettiin aina mielellään ja mun sisaruksetkin lähteneet. Kaikki ei kuitenkaan tykkää ko.laisesta toiminnasta, eikä se oo mikään hyvän uskovaisen mittari. Ehkä kannattais kuitenkin koittaa selvittää, miksi eivät halua lähteä. Ja jos ei oo kohtuuton matka leirikeskukseen, ni voisko sopia, että menisivät sinne ja jos sit tuntuu, ettei jostain syystä haluakaan olla siellä, ni hakisitte pois aikaisemmin? En muuten oo ikinä noilla leireillä törmänny minkäänlaiseen hyväksikäyttöön ja oon kuitenkin varmaan ainakin 20 leirillä ollu ihan lapsena ja nuorena siis. Ei todellakaan ole mitään yleistä sellainen.
Miksi kävin 20 kertaa joittenki uskovaisten leirillä?
Olen itse 25-vuotias ja partiossa lapsesta saakka ollut, mutta en erityisen uskonnollinen. minusta uskonto on hiukan vaarallinen jos sitä nauttii liiallisen annoksen ihan nuorena lkun ei veilä osaa vertailla. :-)
Ei mulla ole tarkoitus pakottaa, mutta kehottaa ja tukea menemistä, kun ovat niin vastahakoisia olleet viime aikoina raamattuluokkaankin menosta. Huoli on että jos on maailma viemässä houkutuksiin sen ikäisenä kun ei vielä osaa vastustaa niitä. Tässä meidän lähellä ei asu muita uskovaisia ja kaveripiiri on alkanut muotoutua sen mukaan. leiriltä saisivat meikäläisiä kavereita! Sitä olen ajatellut että saisi kerralla paljon kavereieta jotka on vl kodista.
ap
Minä vihasin koululaisena vl leirejä, ja inhosin raamattuluokkaa. Se oli minusta niin teennäistä niin teennäistä, ja ihan aivopesua. Minut yritettiin pakottaa raamattuluokkaan ja seuroihin ja onnistuttiinkin siinä osittain. Mutta sitten päätin että aina kävelen yli 7 km takaisin kotiin jos pakolla viedään!
Ex-vl kysyy
Ei mulla ole tarkoitus pakottaa, mutta kehottaa ja tukea menemistä, kun ovat niin vastahakoisia olleet viime aikoina raamattuluokkaankin menosta. Huoli on että jos on maailma viemässä houkutuksiin sen ikäisenä kun ei vielä osaa vastustaa niitä. Tässä meidän lähellä ei asu muita uskovaisia ja kaveripiiri on alkanut muotoutua sen mukaan. leiriltä saisivat meikäläisiä kavereita! Sitä olen ajatellut että saisi kerralla paljon kavereieta jotka on vl kodista. ap
Eli lasten pitäisi mennä leirille aivopestäviksi?
Hirveän tuomitseva ja pahasti leimaava lause sinulla uskovaisten nuuorison harrastuksista, jos saa sanoa.
ap
Ei mulla ole tarkoitus pakottaa, mutta kehottaa ja tukea menemistä, kun ovat niin vastahakoisia olleet viime aikoina raamattuluokkaankin menosta. Huoli on että jos on maailma viemässä houkutuksiin sen ikäisenä kun ei vielä osaa vastustaa niitä. Tässä meidän lähellä ei asu muita uskovaisia ja kaveripiiri on alkanut muotoutua sen mukaan. leiriltä saisivat meikäläisiä kavereita! Sitä olen ajatellut että saisi kerralla paljon kavereieta jotka on vl kodista. ap
Hirveän tuomitseva ja pahasti leimaava lause sinulla uskovaisten nuuorison harrastuksista, jos saa sanoa.
ap
Aivopesuahan se on..
ap
Minulla on ystävä, joka on eronnut vl-liikkeestä. Hän on kertonut, että eroprosessi oli todella vaikea, sillä hänen vanhempansa olivat huolehtineet tarkkaan, että hänellä olisi ainoastaan vl-ystäviä. Ystäväni sinnitteli vuosia vl-liikkeessä ihan vain siksi, että hän pelkäsi putoavansa sosiaalisesti täysin tyhjän päälle, koska häntä oli estetty solmimasta ystävyyssuhteita ei-vanhoillislestadiolaisten kanssa. Pienikin viittaus tällaiseen vanhempien toimintaan kuulostaa karmealta, ja tuollaista oli luettavissa sinunkin viestistäsi, anteeksi nyt vain. Ai niin, tuo ystäväni on joutunut myös hoitokokouksiin ihan vain muutamia vuosia sitten, että niitäkin vielä järjestetään, toisin kuin liikkeessä väitetään.
Olen itse entinen vl ja olen aivan samaa kokenut. kaikki ystävät / kaverit olivat samasta liikkeestä, sillä tietyssä iässä, siinä varhais-murrosiässä, lapsilel aletaan tarjota vain rauhanyhdistyksen haarrastuksia. Ja niitä on tosi paljon, niin että tottuu olemaan vain "niissä piireissä". Ikäin ei lauantai-iltana tullut sitten mieleenkään mennä muualel kuin ry:lle seuroihin jossa oli kaikki kaverit. ja oli ihan kivaakin sillä esim. talkoiden jälkeen tai serueojen kin jälkeen saatettiin paistaa lettuja illalla ja kuluttaa aikaa jutellen isommissa ja pienemmissä porukoissa.
Mutta se oli kuitenkin siksi minulle onttoa koska en oikeasati uskonut niitä juttuja mitä oli opetettu. Ja sitten oli se juoruilu ja pahan puhuminen, ja painostaminen että on pakko ajatella samoin tai joutuu maailmaan...ja kadotukseen...
Sen allekirjoitan myös että irrottautumienn on äärettömän raskan ja vaativa prosessi! Yksi isoimpia stressinaiheita on hirveä helvetin pelko jonka kanssa piti tehdä pitkään töitä.
Terveisiä vain jos joku kohtalotoveri Helsingin ry:ltä sattuu lukemaan tätä. :-)
t. "Cissy"
Hirveän tuomitseva ja pahasti leimaava lause sinulla uskovaisten nuuorison harrastuksista, jos saa sanoa. ap
Minulla on ystävä, joka on eronnut vl-liikkeestä. Hän on kertonut, että eroprosessi oli todella vaikea, sillä hänen vanhempansa olivat huolehtineet tarkkaan, että hänellä olisi ainoastaan vl-ystäviä. Ystäväni sinnitteli vuosia vl-liikkeessä ihan vain siksi, että hän pelkäsi putoavansa sosiaalisesti täysin tyhjän päälle, koska häntä oli estetty solmimasta ystävyyssuhteita ei-vanhoillislestadiolaisten kanssa. Pienikin viittaus tällaiseen vanhempien toimintaan kuulostaa karmealta, ja tuollaista oli luettavissa sinunkin viestistäsi, anteeksi nyt vain. Ai niin, tuo ystäväni on joutunut myös hoitokokouksiin ihan vain muutamia vuosia sitten, että niitäkin vielä järjestetään, toisin kuin liikkeessä väitetään.
Minä olen kirjoittanut tästä oman stoorini ...
http://freepathways.wordpress.com/2011/12/01/painostava-ilmapiiri/
Ikävää että ystävälläsi on ollut vaikeaa, ja ymmräränkin sen. Mutta sitä en pidä pahana että lapsella / nuorella on lähinnä vain samanuskoisia ystäviä. Juuri samanikäiset uskovaiset sytävät tarjoaa sitä tukea, jota vanehmmat ei enää oiekin voi antaa. Ihmiselle tulee ne omanikäiset tärkeiksi ja jos silloin joutuu tekemisiin vain epäuskoisten kanssa, niin se voi olla uskonelämälle suureksi vaaraksi. Seura tekee kaltaisekseen sanotaan ja se vanha sanonta pätee kyllä tänä päivänäkin. Rukoilen kyllä taivaallista Isää että varjelisi lapsemme lapsuususkossa... se on elämän kaikkein tärkein asia.
ap
ettei leirijuttuja ole tullut vielä vastaan.
Minkä lapset ovat sanoneet syyksi? Eikö vain huvita lähteä minnekään? Minä varmaan antaisin sitten jäädä kotiin.