Teitä uskovia varmaan kauhistuttaa...
Olen luokanope ja jostain syystä saan hoitaakseni paljon muidenkin kuin oman luokan uskontotunteja. :)
En ole uskovainen enkä kuulu kirkkoon. Monesti joudun oikomaan lapsille syötettyjä virheellisiä käsityksiä jopa historiallisista faktoista. Kerron heille myös, että jumalan olemassaolo ja muoto ovat uskonnosta riippuvaisia. Kaikki eivät usko jumalaan eikä tarvitsekaan. Raamattu ei ole totta, vaan siihen on koottu itäisten kansojen vanhoja tarinoita. Tieteeseen luottamalla pääsee pitkälle. Jumalaan voi toki uskoa jos haluaa, mutta ei kannata niellä mitä tahansa seurakuntien puhujat syöttävät. ;)
Vielä:
- Nainen ja mies ovat tasa-arvoisia
- Kuolemanjälkeisen elämän näkemys vaihtelee eri uskonnoissa, kaikissa ei sitä ole, jotkut uskovat sielunaellukseen
- Jokainen on vastuussa omista teoistaan
Kristinusko on vain yksi uskonto monien joukossa.
Kommentit (28)
asenne lasten vanhempia tai heidän uskomuksiaan kohtaan.
Minä pysyn kyllä opsissa, mutta monet uskovat opettajat eivät ikävä kyllä niin tee. :) ap
Minä pysyn kyllä opsissa, mutta monet uskovat opettajat eivät ikävä kyllä niin tee. :) ap
Opetan asiat asioina ja korjaan virheelliset käsitykset. Uskovien lapsilla niitä vaan sattuu olemaan aika paljon. :) ap
kamalaa, jos mies olisi UT:n mukaan perheen pää?
Perheen päätähän verrataan Kristukseen ja seurakuntaan: eli miehen pitäisi UT:n mukaan olla valmis uhraamaan itsensä tarvittaessa. Vaimoa tulee rakastaa enemmän kuin itseään. Eihän mies mitenkään voi saada selville parasta rakastamisen tapaa, jos ei ole erinomaista yhteyttä vaimoonsa. Mies ei siis voisi päättää esim lomamatkan kohdetta muuten kuin, että mikä olisi vaimolle se paras.
Oma uskonnonopettajani ala-asteella oli oikein kunnon uskovainen ja tuputti myös sitä uskoaan. Sama nainen opetti myös musiikkia, eli musiikintunnit laulettiin sitten lähinnä virsiä. Enpä tiedä missä siellä oli opetussuunnitelma, ei näkynyt. Ja tämä siis tuossa 90-luvulla eli ei sen kauempana.
En lapsena uskonut jumalaan (enkä usko vieläkään), ja koin tuon naisen tunnit jokseenkin epämiellyttävinä. Hän kun oikein julisti, miten tämä nyt on totta ja tähän uskotaan ja taidettiinpa siellä vielä rukoillakin. Kunnon käännytystä, mitä ei mielestäni pitäisi olla, vaikka evlut uskonnontunnit olikin kyseessä. Uskontotieto tai joku vastaava pitäisi saada näiden hihhulituntien tilalle.
ettei pukkia ole?
Sehän se vasta väärä käsitys on!
Opetan asiat asioina ja korjaan virheelliset käsitykset. Uskovien lapsilla niitä vaan sattuu olemaan aika paljon. :) ap
tarinoita ja jätä tuo selittely pois! Sinällään on hyvä ettet korosta tuota lutterilahkolaisoppia kun se on niitten oma juttu eikä kuulu kouluun.
Jättäisit kuitenkin tuon Raamatun arvostelun pois sillä tuskin tietosi riittävät siihen. Muussa tapauksessa olet kuin lutterit kastat ´´vauvana´´ omaan oppiisi!
Sinähän tiedät että tämän päivän tiede on huomisen vanhatieto joten....
Käsketkö/neuvotko lapsia pukemaan sään mukaiset vaatteet ylle, koska ne lämmittävät?