Erikokoiset pupillit!
Huomasin n.kuukausi sitten, että pupillini ovat muuttuneet erikokoisiksi. Hakeuduin heti päivystykseen, jossa lääkäri tutki minut, eikä löytänyt kokoeroon syytä. Sain lähetteen silmälääkärille ja olinkin neuro-oftalmologisessa silmätutkimuksessa. Silmässä oli kaikki muuten täysin normaalia, mutta toinen pupilli tosiaan on hieman suurempi kuin toinen. Kokoero korostuu hämärässä. Lääkärin mielestä minun ei tule huolestua eikä jatkotutkimuksia tarvita. Voinko luottaa lääkäriin? Onko jollakin kokemusta erikokoisista pupilleista?
Olisin kovin kiitollinen kaikista vastauksista. Asia todella vaivaa minua.
Kommentit (31)
Menin ensin tk-lääkärille, josta sain lähetteen yksityiselle silmälääkärille. Mitään outoa ei silmistä löytynyt (sain muuten noita silmätippoja tutkimuksissa myös ja kaikin muinoin tavoin lääkäri tutki silmät). Hän kuitenkin laittoi vielä yhdelle lääkärille HYKSiin tutkittavaksi kuulemma second opinionin vuoksi, halusi siis varmistaa asian. Tämä lääkäri kertoikin minulle perusteellisesti pupillien toiminnasta, miten siihen vaikuttaa tosiaan niin monet asiat unesta alkaen ja silloin ymmärsin itsekin vaivan olevan vaaraton.
Pitkään kyllä epäilin olevani sairas, koska pupillien kokoero oli ajoittain suurikin ja se oli niin hurjan näköistä!
Muuten siitä oli myös puhetta, että alttius migreenille ja muille neurologisille vaivoille voi tehdä tätä pupilliongelmaa myös.
Lohdutuksena sulle ap, oireet ovat ainakin itselläni lieventyneet, enkä enää ajattele koko asiaa.
Jotain kokaiinitippoja, joilla voidaan sulkea jokin sairaus pois. Voisin kysyä samalla, eikö muihin tutkimuksiin todellakaan ole tarvetta. Helppohan tämä oire on tavallaan unohtaa, kun se ei aiheuta mitään vaivaa, kipua tms. Mutta silti...minulla vain on taipumus pelätä aina pahinta, kuten aivokasvainta tässä tapauksessa. Alan osin varmaan kuvitella lisää oireita ja olen aivan hysteerinen. Mieheni alkaa olla kyllästynyt oireiden kuvailuuni ja jatkuvaan tutkiskeluun. Haluaisin vaan asiaan varmuuden ja mielenrauhan.
ap
Ymmärrän hyvin sun tuntemuksia. Kyllähän se pistää miettimään kaikenlaista. Tutkin myös silloin aivokasvaimesta tietoa ja muistini mukaan sivustoilla oikein painotettiin että pupillioireet harvoin liittyvät niihin, ilmeisesti enemmän on näköhäiriöitä tms.
Täällä kans mies oli aivan kyllästynyt ja ihmetteli kun jatkuvasti mm. valokuvasin silmiäni :).
Mielenkiintoinen tää keskustelu kun olen myös ollut yksin pupilliongelmani kanssa!
ovat olleen aivan ymmällään. Eivät ole ennen kuulleet moisesta. Siis ystävät, sukulaiset jne. Siis yksin olen minäkin ollut tämän kanssa. Helpotti kyllä, kun sain vähän vastauksia tähän ketjuun. Ja sittenhän sitä voi tutkia lisää, jos alkaa muita oireita ilmaantua. Ongelma vain on oireiden kuvittelu ja jokaiseen pikkuasiaankin huomion kiinnittäminen. Mitä vähemmän tekemistä, sitä enemmän aikaa kiinnittää tuollaisiin huomiota.
ap
Itselläni on eri kokoiset pupillt, asian huomasin kymmenisen vuotta sitten, ollessani noin parikymppinen. Jotkut muutkin ihmiset sen huomasivat, sen verran näkyvä ero on.
En käynyt silloin lääkärillä kun en tiennyt asiaan liittyvän mitään erikoista, kun olokin oli ihan normaali. Enkä ole käynyt vieläkään, joskus olen miettinyt että pitäisikö, mutta sitten asia taas unohtuu.
Silloin kun kuulin että asiaan saattaa liittyä jotain vakavaa, testasin taskulampulla että moemmat silmäni reagoivat yhteen silmään suunnattuun valoon, ja päätin että ei kai minulla ainakaan aivovamma ole.
muuttuivat yht'äkkiä. Suurentuneen pupillin silmässä oli joskus paha tulehdus, kesti noin 8 kk jonka aikana mäti, ripset lähti kokonaan, oli umpeen muurautuneena pitkiäkin aikoja ja lopulta sinne ns. kasvoi alaluomeen joku iso tai möykky, taisi olla 3x3 cm joka leikattiin pois. Tulehduksen jälkeen yläluomi jäi arpiseksi, kun sieltä tuli niitä mätä kraattereita läpi ja silmä muuttui myös pienemmäksi. En sitten tiedä onko pupillien ero tuon tulehduksen peruja..
Pää on kuvattu ja sieltä selitystä ei löydetty miksi muuttuivat eriparisiksi, enään en niin mieti asiaa. Huomaan välillä että joku tuijottaa oudosti ja kerran on kysytty käytänkö aineita. Hämärässä kokoero kasvaa vielä entisestään.
Mulla on pupilllit olleet erikokoiset syntymästä lähtien (35 v.) ja aika usein ihmiset huomauttelevat siitä. Perusterve olen, eikä tämä muuten olle elämääni vaikuttanut millään lailla.
Huomasin n.kuukausi sitten, että pupillini ovat muuttuneet erikokoisiksi. Hakeuduin heti päivystykseen, jossa lääkäri tutki minut, eikä löytänyt kokoeroon syytä. Sain lähetteen silmälääkärille ja olinkin neuro-oftalmologisessa silmätutkimuksessa. Silmässä oli kaikki muuten täysin normaalia, mutta toinen pupilli tosiaan on hieman suurempi kuin toinen. Kokoero korostuu hämärässä. Lääkärin mielestä minun ei tule huolestua eikä jatkotutkimuksia tarvita. Voinko luottaa lääkäriin? Onko jollakin kokemusta erikokoisista pupilleista?
Olisin kovin kiitollinen kaikista vastauksista. Asia todella vaivaa minua.
Tulin itse etsimään selitystä asialle, joka vasta nyt muistui mieleeni. Poikani oli tuolloin n. 5-6v. ja leikkauksessa. Nukutuslääkäri tuli leikkauksen jälkeen ilmoittamaan minulle poikani erikokoisista pupilleista, sanoen, että hyvin harvinaista ja minun on syytä tietää asiasta. Ei selitystä, eikä muuta ja minä nuori äiti en tajunnut tuolloin kysyä, miksi ? Nyt poikani on n. 3v. kärsinyt nukkumisesta, siis vetää sikeitä 20 h. putkeen, eikä herää mitenkään herättely-yrityksiin.Tänään kävimme lääkärissä, koska vaiva pahentunut. Saatiin lähete keskus-sairaalaan. Ja tuo pupillien erikokoisuus tulee siis vain unessa ??? Ei auta kun ootella.....
Olen 14v ja olen huomannut että toinen pupilli on vähän isompi kuin toinen en ole kylläkään hakeutunut hoitoon koska itselläkin se korostuu hämärässä
Täällä pian 14 vuotias erikokoiset pupillit omaava tyttö :"D Mulla ei mitään hajua onks ollut aina, mut kuitekin molemmat pupillit reagoi valoon ja on muute normaalit :D
Ilmeisesti demonien riivaamilla ihmisillä on erikokoiset pupillit! Olkaa varuillanne!
Menin ensin tk-lääkärille, josta sain lähetteen yksityiselle silmälääkärille. Mitään outoa ei silmistä löytynyt (sain muuten noita silmätippoja tutkimuksissa myös ja kaikin muinoin tavoin lääkäri tutki silmät). Hän kuitenkin laittoi vielä yhdelle lääkärille HYKSiin tutkittavaksi kuulemma second opinionin vuoksi, halusi siis varmistaa asian. Tämä lääkäri kertoikin minulle perusteellisesti pupillien toiminnasta, miten siihen vaikuttaa tosiaan niin monet asiat unesta alkaen ja silloin ymmärsin itsekin vaivan olevan vaaraton.
Pitkään kyllä epäilin olevani sairas, koska pupillien kokoero oli ajoittain suurikin ja se oli niin hurjan näköistä!
Muuten siitä oli myös puhetta, että alttius migreenille ja muille neurologisille vaivoille voi tehdä tätä pupilliongelmaa myös.
Lohdutuksena sulle ap, oireet ovat ainakin itselläni lieventyneet, enkä enää ajattele koko asiaa.