Erikokoiset pupillit!
Huomasin n.kuukausi sitten, että pupillini ovat muuttuneet erikokoisiksi. Hakeuduin heti päivystykseen, jossa lääkäri tutki minut, eikä löytänyt kokoeroon syytä. Sain lähetteen silmälääkärille ja olinkin neuro-oftalmologisessa silmätutkimuksessa. Silmässä oli kaikki muuten täysin normaalia, mutta toinen pupilli tosiaan on hieman suurempi kuin toinen. Kokoero korostuu hämärässä. Lääkärin mielestä minun ei tule huolestua eikä jatkotutkimuksia tarvita. Voinko luottaa lääkäriin? Onko jollakin kokemusta erikokoisista pupilleista?
Olisin kovin kiitollinen kaikista vastauksista. Asia todella vaivaa minua.
Kommentit (31)
vauvan jolla tämä huomattiin parin kuukauden ikäisenä. Tutkittiin ja tutkittiin, viimeisn kahden vuode ikäisenä mutta ei siinä lapsessa mitään vikaa ole. Lääkäri sanoi että jos pupillit kuitenkin reagoivat valoon/pimeyteen samalla tavalla, ei syytä huoleen.
virusflunssan jälkiseurauksena. Näköhermo vaurioitui. Pupilli palautui normaaliksi parissa viikossa.
mulla on kai aina ollu erikokoiset pupillit, mutten oo ikinä tullut ajatelleeksi et kyseessä vois olla jotain vakavempaa! En silti aio olla huolissani, kun ei siitä oo ollu mitää haittaa, enkä oo muistanukaa asiaa vuosikausiin ;-)
Minulla myös eripariset pupillit, on kai aina olleet. Kerran päivystyksessä lääkäri kysyi onko minulla ollut aina erikokoiset pupillit, muutoin kukaan ei ole noihin kiinnittänyt mitään huomiota, molemmat reagoivat valoon ja pimeyteen samalla tavalla. Pupillien kokoero ehkä hieman korostuu kun olen hämärässä, mutta kokoero on silti aika pieni eikä tuohon yleensä kukaan kiinnitä mitään huomiota.
Minulla on myös viime vuosina alkaneet erikokoisiksi. Jännää, että juostaan lääkärissä - itselläni ei ole käynyt mielessäkään että voisi olla jotain syytä.
hei! en tiiä miten eksyin tänne, mutta alko vaan kiinnostaa että miksi mulla on erikokoiset pupillit ja onko se vaarallista, sen takia googlasin ja oon nyt täällä. tiiän suurinpiirtei miksi mulla on erikokoiset pupillit, olin joskus 2 vuotiaana sairaalassa, kun multa leikattiin kaulasta pois rasvapatti, ja sen seurauksena mun toinen pupilli on isompi kuin toinen. ja mun silmätkin on eriväriset. toinen ruskea ja toinen vihreä. ei mulla ainakaan ikinä ole tullut mitään oireita? ihan normaalia mulle, eikä mulla oo ikinä ees jouduttu käymään lääkärissä mun silmien takia tai mitään :D oon nyt 13.
Täälläkin yksi erikokoiset pupillit omaava. Silmien rasittuminen suurentaa toisen pupillin hämärässä. Huomaan myös, että ko silmää särkee, jos huonosti nukuttu yö ja näyttöpäätetyöskentelyä seuraavana päivänä. Ts. Huonosti nukuttu yö oireilee päänsärkynä silmän ympärillä. Tutkittu ja ollut lapsesta asti.
yl. Ottaen kaikki yhtäkkiä tulevat muutokset kannattaa tutkituttaa asiantuntevalla lääkärillä.
Eikö kukaan osaa sanoa mitään?
ap
Pojallani on erikokoiset pupillit. Hän on nyt 25-vuotias, ja ne olivat jo syntyessä. Epäiltiin niiden tulleen synnytyksessä, joka oli hankala, koska poika painoi paljon ja minä olen pieni. Häneltä mm. murtui solisluu. Ajateltiin, että silmään olisi kohdistunut painetta tms. Silmä tutkittiin silloin eikä siinä todettu vikaa. Erään onnettomuuden jälkeen sairaalassa lääkäri kiinnitti silmään huomiota, eikä uskonut, että se on voinut olla aina sellainen. Hän uskoi, että se oli tullut tuon onnettomuuden seurauksena, koska ei ollut ikinä nähnyt vastaavaa. Poika oli silloin kymmenvuotias. Pimeässä ero korostuu entisestään, mutta poika ei osaa sanoa, näkeekö sillä silmällä paremmin hämärässä.
Pitää patistaa häntä silmälääkärille, jotta selvitetään, onko näkökyvyssä tapahtunut muutoksia.
Jos asia vaivaa sinua edelleen, kannattaa hakeutua toiselle lääkärille ja pyytää lisätutkimuksia. Keskustele lääkärin kanssa ja pyydä kertomaan mistä asioista vaiva voisi johtua, ja mitä on tutkimuksilla jo poissuljettu.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…
Löysin googlella tällaisen, toivottavasti on apua.
Eikä sairauksia (ainakaan todettuja).
AP
Aikuisiällä on mullekin tullut tuota vaivaa. Tuli synnytyksen jälkeen ja vauva oli aika valvottava, silmälääkäri vihjasikin että unella voi olla tekemistä asian kanssa. Minut siis tutkittiin perusteellisesti eikä mitään löytynyt. Tutkimuksista aikaa pari vuotta ja edelleen huomaan joskus pupillien olevan eriparia, näin siis ei ole aina vaan kun olen oikein väsynyt tms.
<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…;
Löysin googlella tällaisen, toivottavasti on apua.
Olen itseasiassa lukenut kyseisen artikkelin jo. Lukihan siinä, että oire voi olla vaaraton. Ja toisaalta taas se voi olla merkki vakavastakin sairaudesta. Mietityttää vaan, voiko silmälääkäri sulkea kaikki nuo vakavat sairaudet pois pelkästään tutkimalla silmät? Eikö mitään muita tutkimuksia? Tuntuu oudolta.
ap
varsinkin, kun olet ollut lääkärin tutkittavana. Siskoni huomasi itsellään saman, kun "tutkiskeli" silmiään ennen silmien laserleikkaukseen menoa (likinäkö korjattiin). Kertoi tästä lääkärille, mutta hänelläkään ei siellä mitään kummempaa havaittu. No, kun hän kertoi tästä minulle, menin minä peilin eteen tutkimaan silmiäni ja kyllä - minullakin on erikokoiset pupillit. En ole käynyt lääkärillä. Piilarit minulla on ja optikolla käyn vuosittain, hän ei ole ainakaan kommentoinut mitään.
Aikuisiällä on mullekin tullut tuota vaivaa. Tuli synnytyksen jälkeen ja vauva oli aika valvottava, silmälääkäri vihjasikin että unella voi olla tekemistä asian kanssa. Minut siis tutkittiin perusteellisesti eikä mitään löytynyt. Tutkimuksista aikaa pari vuotta ja edelleen huomaan joskus pupillien olevan eriparia, näin siis ei ole aina vaan kun olen oikein väsynyt tms.
Kertoisitko vielä, mitä tutkimuksia sinulle tehtiin?
Itsellenikin vaiva ilmestyi toisen synnytyksen jälkeen, kuopuksen ollessa 9kk. Nukuin tosi huonosti lapsen takia, n.3-4h/yö.
ap
Pojallani on erikokoiset pupillit. Hän on nyt 25-vuotias, ja ne olivat jo syntyessä. Epäiltiin niiden tulleen synnytyksessä, joka oli hankala, koska poika painoi paljon ja minä olen pieni. Häneltä mm. murtui solisluu. Ajateltiin, että silmään olisi kohdistunut painetta tms. Silmä tutkittiin silloin eikä siinä todettu vikaa. Erään onnettomuuden jälkeen sairaalassa lääkäri kiinnitti silmään huomiota, eikä uskonut, että se on voinut olla aina sellainen. Hän uskoi, että se oli tullut tuon onnettomuuden seurauksena, koska ei ollut ikinä nähnyt vastaavaa. Poika oli silloin kymmenvuotias. Pimeässä ero korostuu entisestään, mutta poika ei osaa sanoa, näkeekö sillä silmällä paremmin hämärässä. Pitää patistaa häntä silmälääkärille, jotta selvitetään, onko näkökyvyssä tapahtunut muutoksia.
Nyt kun luin tuon googlettamani jutun, selvisikin, että pupilliin liittyvä hermo tekee lenkin kaulan alueella, ja siihen kohdistuva vamma voi saada aikaan mustuaisen suurentumisen. Eli tuo solisluuvamma on yhteydessä pupilliin. Oppia ikä kaikki, en ole ajatellut asiaa vuosiin.
Ap