yhdenlainen päivähoito-ongelma tämäkin
kuopus täyttää pian 4v ja on edelleen kotihoidossa. Itse teen osittain töitä kotona ja välillä viikonloppuisin olen työssä, kun mies kotona. Näin siksi, että kaksi pientä koululaista (1 ja 2 luokkalaiset) saavat tulla koulusta kotiin jne.
Nyt olen hakenut tälle pienimmälle päivähoitopaikkaa ja sitä on tarjottu yli 6km päästä. Vaikka lähistölläkin on päiväkoteja, täysiä tosin. En ottanut paikkaa vastaan vaan laitoin hakemuksen myöhemmälle ajalle.
MUTTA... kuopus käy kerran viikossa kerhossa. Toiseen kerhoon ei päässyt, kun oli niin täynnä. Mitä ihmettä keksisin hänelle? Alkaako olla jo liian iso kotona olemiseen?
Päivämme ovat melko leppoisia :) rauhallisen aamun jälkeen ulos, yleensä leikkipuistoon. Kotihommia, kirjastoa, kavereita on muutama joita tapaa n joka 2.pvä. Ja sitten sisarusten seura.
Perheellemme tämä ratkaisu sopii (rahatilanne ok, minullakin töitä kodin ulkopuolella joten pää ei hajoa, isommat lapset tykkää kun olen kotona iltapäivisin ja aamulla laittamassa kouluun), mutta TARVITSEEKO tuon ikäinen päiväkotia? Ikäistään seuraa ilman äitiä (enemmän kuin tuo yksi vaivainen kerho)?
Pitäisikä siis hyväksyä lapsen takia se kaukana oleva päivähoitopaikka?
Kommentit (3)
niin, siis hotopaikkaa on tarjottu 6km päästä.
Niin... en tiedä onko päiväkoti autuaaksi tekevä, siksi kysynkin. Onko päiväkodissa jotain mikä tekisi lapselleni hyvää?
Hänellä on isompia sisaruksia, joista saa mallia. Ja jos lapsi viihtyy hyvin näin, niin miksi ihmeessä tarvitsee päiväkotia? Joidenkin taitojen vuoksiko? Voin kertoa, että taatusti saa tuolla teidän mallilla enemmän aktiviteettia ja harjoituttaa erilaisia taitoja kuin päiväkodissa...jollet nyt ihan passaa häntä (tyyliin pue kaikkia vaatteita hänen puolesta, pilko perunaa hänen puolestaan jne). Ja sosiaaliset taidot hänellä on varmaan ihan kohdillaan vai oletko huolissasi jostain puolesta, joka voisi mielestäsi harjaantua päiväkodissa?
Ja minun kotihoidetut lapset, jotka eivät vielä 5-vuotiaana osanneet laittaa vetoketjua takissa kiinni, selvisivät hienosti eskarissa ja koulussa :) Ja sitä paitsi, kun teen keikkaa päiväkodeissa, niin eipä sielläkään läheskään kaikki 5-vuotiaat saa vetskaria kiinni :)
Luota vain teidän malliinne!
Lapsi tarvitsee turvallisen ja rauhallisen paikan. Jos lapsella on mahdollisuus olla kotona, miksi ihmeessä hänet pitäisi viedä päiväkotiin? Kyllä lapsi oppii tavallisessa arjessa ihan tarpeeksi. Ja varmasti ehtii sopeutua eskarissa sitten ryhmässä olemiseen yms.
Jos kavereita kumminkin on eikä lapsella käy aika pitkäksi, niin ilman muuta kotona olo tekee hänelle hyvää.