Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoarviosta?

12.11.2005 |

Kun olen lueskellut näitä ketjuja niin aika moni tuntuu tietävän hyvinkin tarkkaan tulevan vauvansa koon? Missä vaiheessa tuota arviota ruvetaan yleensä tekemään ja millä keinoin?

Meilläpäin kun ei ainakaan mitään ultria sitä varten ole tarjolla. Tosin viikkoja mulla on kasassa vasta 28, joten en ole kaikkea äitiysneuvolan tarjontaa ehtinyt vielä kokea =)

Mutta jos viitsitte kokemuksianne kertoa. Ollaan miehen kanssa molemmat oltu isoja vauvoja ja mulla on katkennut jopa syntyessä solisluu. Vähän siis mietin, että joudunko itse pukkaamaan myös " jättiläisvauvan" maailmaan.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kertoi koko arvion kahdessa ensimmäisessä raskaudessa ihan vaan neuvolatäti. Oli sellainen eläkeikää lähestyvä ihana " mummo" . Käsin tunnusteli ja todella lähelle arviot meni. Esikoisen arvioi 3998g ja oli 4005g, toisen n. 4300 ja oli 4230. Nyt on eri neuvola joten tuskin saa noin hyviä arvioita. :(

Vierailija
2/2 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttiin siis tarkistaa, mahtuuko vauva alateitse syntymään.

Lääkäri teki sen ultraamalla ja antoi arvioksi että vauva on laskettuna aikana n. 3,5 kg. Vauva syntyi laskettuna päivänä ja painoi 4220 g ;).

Käsikopelolla yleensä kokenut kätilö/lekuri saa tarkemman arvion, koska ultrassa katsotaan joitain mittoje, esim. sääriluu ja siitä lasketaan keskiarvo.. Tuossa vaiheessa yksilölliset erot ovat jo kuitenkin niin isot, että menee helposti pieleen. Ja ruokavaliolla voi kuulemma vaikuttaa satoja grammoja vauvan syntymäpainoon :P. Eli ei kannata älyttömästi herkkuja mässätä ;).

Synnyttämään mentäessä kätilö oli kuulemma käsikopelon perusteella sanonut, että on reilu nelikiloinen tulossa, mutta minä en onneksi sitä kuullut/rekisteröinyt siinä kärvistellessä ;D. Mies jälkikäteen vaan kertoi ;).

Mutta ainakin HUSin alueella pääsee synnytystapa-arvioon ihan senkin perusteella, jos vanhemmat ovat olleet isokokoisia vauvoja. Eli kannattaa ottaa asia reippaasti puheeksi neuvolassa :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla