Nyt mä olen tajunnut, miten tehdään maukasta ruokaa.
Laitetaan perusainesten mausteeksi jotain makeaa, jotain hapokasta ja jotain suolaista. Esim. tein makkarakeittoa (parasta ikinä) perunoista, keittojuureksista ja makkarasta. Mausteeksi laakerinlehteä, mustapippuria, suolaa, makeaa ketsuppia ja balsamicoetikkaa. Nam. (Maistui myös muille.)
Viikonloppuna tein katkarapupastaa. Siinä öljyyn salottisipulia, valkosipulia ja katkaravut. Kermaa, persiljaa, soijakastiketta (suola), mustapippuria, ripaus sokeria ja sitruunamehua (happo). Lapset kehui ja söivät hyvin, vaikkeivät aiemmin ole katkiksista tykänneet.
Siinä vinkkiä teillekin, jotka mietitte, miten saa makua ruokiin ilman liemikuutioita tms.
Kommentit (18)
Ei kaipaa kuin yrtteja. Voi maustaa karvasmantelilla, leivonnaiset sitruunalla.
niin monesti saa mautonta ruokaa. Jopa ns. hyvässä ravintolassa voi ruoka olla mausteista mutta silti "mautonta"
Jos mitään positiivista yrittää sanoa, heti hyökätään kimppuun. Toivottavasti ette ole IRL noin inhottavia...
Jengi taas ahminut ärrimurrikeksiä.
Vain näiden keskinäinen suhde vaihteleem ja makea ei välttämättä tarvitse umamia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Perusmaku
Eipä ole ollut harmainta hajua tuollaisesta taktiikasta. Mä oon maustanut sillä, miltä on tuntunut, ja yleensä on tuntunut suolalta, mustapippurilta ja basilikalta. Ja yleensä ruoka on melko paskan makuista...
ja ruokaohjelmissakin toistellaan tuota "makea, suola, happo (+umami)" -litaniaa. Sillä ihmetytti, ettei ap ollut siitä ennen kuullut.
T. ärrimurri-3
ja ruokaohjelmissakin toistellaan tuota "makea, suola, happo (+umami)" -litaniaa. Sillä ihmetytti, ettei ap ollut siitä ennen kuullut. T. ärrimurri-3
Ihan hauska että mullaon ravintolakokin koulutus, enkä silti ole ikinä kuullut tälläisestä!!! Saati että on kyllä tuolta töllöstä tullut ruokaohjelmia katsottua enemmän kuin tarpeeksi... hassua... ja tarkoitan tällä sitä että olen ilmeisesti vaan kuunnellut huonosti, niin koulussa kuin sohvalla :)
NÄLKÄ on ruualle paras kyytipoika!
Ruuan ei tarvitse ollakaan maukasta. Jos kakarat ronklaa ruuasta niin sitten ei vaan ole tarpeeksi kova nälkä, pah.
Ihan oikein oivallettu. Näin kun tekee niin taatusti on maukasta.
Ihan hauska että mullaon ravintolakokin koulutus, enkä silti ole ikinä kuullut tälläisestä!!! Saati että on kyllä tuolta töllöstä tullut ruokaohjelmia katsottua enemmän kuin tarpeeksi... hassua... ja tarkoitan tällä sitä että olen ilmeisesti vaan kuunnellut huonosti, niin koulussa kuin sohvalla :)
ruoka kuuluu maustaa makea, suola, happo-yhdistelmällä. :)
Olen 45-v., enkä ole törmännyt tuohon. Tosin en kyllä katsele ruokaohjelmia, vaikka PERUSruokaa teen päivittäin.
Ruokaohjelmia en minäkään kyllä katso, mutta olisinko sitte nukkunu koulussa silloin kun tästä puhuttiin? :)
Sokeri saa maut pyöristymään ja tulemaan esiin. Siis ruokaa ei mausteta makeaksi vaan sen hyppysellisen sokeria annetaan tehdä tehtävänsä; laittaa maut kohilleen..
Ettekö muka tätä tienneet?
t. valmistunut kokki sekä mummun opettama kotikokki
Sokeri saa maut pyöristymään ja tulemaan esiin. Siis ruokaa ei mausteta makeaksi vaan sen hyppysellisen sokeria annetaan tehdä tehtävänsä; laittaa maut kohilleen..
Ettekö muka tätä tienneet?t. valmistunut kokki sekä mummun opettama kotikokki
Mä en tuota sokeria harrasta, paitsi jos jostain syystä ei ehdi hauduttamaan ruokaa kunnolla tai on esim. kirpeitä puoliraakoja talvitomaatteja joista pitäisi saada maukasta lämmintä ruokaa.
Minusta ne maut voi saada kohdalleen monella eri tapaa, ja lopputulos mitä tavoitellaan on muutenkin erilainen. Itselleni mieluinen makumaailma on selvästi hapahko, käytän esim. paljon viiniä, sitruunamehua, ja sitten myös yrttejä ja tulisia mausteita.
Tilaamalla neljän ruualta ruokakassin joka toinen viikko. Ne ruuat ei välttämättä ole kaksisia mutta monta hyvää maustamisideaa sieltä olen saanut: esim. Piparjuuritahna, mango chutney, rakuuna jne. Eivät tietysti käy kaikkiin ruokiin mutta esim. Tänään syötiin mainiota hedelmäistä possupataa, jota en olisi osannut itse tehdä ja vieläpä perunoiden kanssa oli tosi hyvää vaikka sellaiselle ruualle olisin automatic tarjonnut lisänä riisiä. Niin ja ruokakerma auttaa aika usein makujen pyöristämisessä.
Jengi taas ahminut ärrimurrikeksiä.