Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas tuli kaveri ekaluokkalaiselle suoraan koulusta.

Vierailija
10.01.2012 |

Ilmoitti vaan, että saa olla meillä neljään saakka. Tarjoan välipalan ja tarkistan läksyt. Ja mulla on valvottava 2kk vauva hoidettavana. Itse en kehtaisi päästää omaa lastani tällaiseen perheeseen jatkuvasti, kun tiedän mitä valvominen on. Päästäisitkö sinä?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle ei sovi, niin pistä se penska kotiinsa. Jos ilmoitaa voivansa olla neljään, niin sano että teillä voi olla vaikkapa kahteen. Sinähän teillä määräät kyläilyjen määrän ja laadun! Ihme avuttomuuksia liikkeellä!

Vierailija
2/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko aina sama lapsi ja onko jotenkin heitteillä.

Omasta mielestäni on vaan hyvä että koululaisella on kaveri, ei ole kärttämässä seuraa ja tekemistä. Välipalan tarjoaminen kahdelle ei ole sen työläämpää kuin sille omallekaan. Toisten lasten läksyjä en ole koskaan tarkistanut, miksi sinä tarkistat?

Mitä konkreettista vaivaa tästä ekaluokkalaisesta sinulle on paitsi se välipalan tarjoaminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääosin vanhempien sopimina, koska kaverien vanhemmat tuntuvat näin haluavan. Minusta tuon ikäiset voisivat jo itse sopia kyläilynsä.

Jos lapsesi on kutsunut kaverin teille, minusta homma on ok. Jos se ei sinulle sovi, voit sanoa vieraalle, että meillä on nyt muuta, tule vaikka huomenna.

Jos lapsi itse tulee teille tai vanhemmat ohjaavat hänet teille keskustelematta kanssasi, tilanne on outo. SIlloinkin voit kyllä sanoa, että tänään meille ei sovi.

Mun ekaluokkalaisella on aika vähän kavereita ja kun niitä ei ihan lähinaapureissa asu, pitää aina sopia vierailuista erikseen. Musta olisi kiva, jos koulun jälkeen tulisi useammin kavereita kylään.

Miksi sun pitää kaverin läksyt tarkistaa?

Voithan halutessasi sopia lapsesi kanssa, että koulun jälkeen tullaan yksin kotiin ja tehdään läksyt ja sitten vasta kyläillään kavereiden kanssa.

Ekaluokkalaisia nyt ei tarvii enää vahtia joka sekunti, joten pystyt varmaan hoitamaan vauvaa, vaikka vieras teillä olisikin.

Vierailija
4/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalainen menee silloin tällöin kavereille suoraan koulusta, mutta ensin ovat kysyneet saako mennä. Musta on ihan kiva jos tulee kavereita lapselle kun se on tavallaan helpompaa mulle. Jos sä koet rasitteena, ole yhteydessä vanhempiin.

Vierailija
5/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen jos kaverin vanhemmille kävisi, tosin ei joka päivä pääsisi. Monesti meilläkin koulun jälkeen lapsia. Välipalaa lapset ottavat itse ja kavereiden läksyjä en tarkasta.

Vierailija
6/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei aina. Meillä sama tilanne ja olemme sopineet kotiäidin kanssa, että kuinka usein saa mennä ja pitää aina kysyä molemmilta äideiltä lupa eli omani soittaa mulle ja kysyy saako mennä Minnalle ja Minna soittaa ensin äidilleen, että saako Liisa tulla tänään.

Lapset on sosiaalisia, on sun tehtävä jaksottaa sen mukaan miten jaksat. Meillä haluttais joka päivä kaverille.

Vierailija
7/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienempien lasten kanssa kuten olen itsekin. Ja heille ei koskaan pääse päivällä kun pienempi sisarus nukkuu eli tämä ei ole vastavuoroista. Ja niin, oma koululainen ei kärtä seuraa, tekemistä ja herkkuja koko ajan, mutta tämä kaveri kärttää (pyytää siis lastani mankumaan koko ajan mitä milloinkin). Ja tuleehan noista enemmän meteliäkin joten omat päivätorkut vauvan ja 3 v:n nukkuessa voi unohtaa. AP

Vierailija
8/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sanonut, että hgeille ei voi tulla? Vai onko niin, että sinun lapsi aina kutsuu teille ja tuo toinen lapsi ei vain koskaan kutsu heille?

Se on tietysti tylsää, jos ei ole vastavuoroisuutta, mutta mieluummin ottaisin kaverin aina meille kuin että lapsi olisi ilman kaveria.

Välipalan tarjoamista en pidä ongelmana.

Oman lapsesi kanssa voit keskustella kahden kesken siitä, miten toimii missäkin tilanteessa. Esim. siitä, suostuuko kärttämään jotain, jos kaveri pyytää jne.

Ja voit sopia lapsesi kanssa jo aamulla, että tänään ei oteta vastaan vieraita. Ei se sen kummempaa ole. Jos kaveri työntyy teille, voit sanoa, että tänään ei sovi.

Vierailija
9/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriperheeseen ei siis mennä ilman mun ja kaveriperheen äidin lupaa. Pyydä soittamaan kun koulu loppuu. Toimii hyvin.

Vierailija
10/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriperheeseen ei siis mennä ilman mun ja kaveriperheen äidin lupaa. Pyydä soittamaan kun koulu loppuu. Toimii hyvin.

Meillä myös ekaluokkalainen aina soittaa, voivatko mennä meille, eikä myöskään kavereille mennä, ennen kuin kaverin äidiltä on kysytty lupa. Joskus saa tulla, joskus ei. Tämä on ollut ihan normaali käytäntö koulun alusta asti.

Vierailija
11/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä se kotiin syömään ja vasta sitten leikimään.

Vierailija
12/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano omalle lapsellesi, että teille ei voi nyt tulla. Sanot siis aamulla etukäteen, että "Liisa tai Kalle, tänään et voi tuoda kaveria kotiin." Tuskin kaveri teille väkisin työntyy, jos lapsesi, että nyt ei sovi. Lähtökohta ei siis ole lapsesi kaverin vanhemmat vaan oma lapsesi.

Vierailija
13/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä soitettaisiin jos on kännykkä mutta harvalla ekaluokkalaisella meilläpäin vielä on.

Me tehdään niin että voi koulusta kävellä kaverille (soittaa ensin minulle että tiedän matkan venyvän), siellä kysyvät saako tulla. Jos saa jäädä niin soittaa ja tiedän jäävän sinne ja sovitaan haenko vai käveleekö kotiin.

Jos ei saa jäädä niin soittaa että tulee kotiin.

Meillekin voi tulla leikkimään mutta silloin se jää vanhempien sovittavaksi ja se tuntuu takkuilevan. Tilanne varmaan helpottuu kun kaikilla on kännykkää tai lapset saa liikkua vapaammin ulkona.

Minusta ei kannata suuttua, osaan kuvitella ettei kaikki lapset aina osaa kysyä vaan se tulee jännässä paikassa töksäytettyä.

Jos soittaisit sinne kaveriperheeseen että jos lapset tulisivat teille välillä?

Vierailija
14/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kolmasluokkalainen. Tuon ikäisen ei vielä todellakaan tule täysin itsenäisesti päättää koulunjälkeisistä menoistaan! Ehdottomasti sopisin asiasta vanhempien kesken. Ja lapsi vain tulee ilman, että sinuun on otettu yhteyttä, niin silloin tietenkin itse olisi yhteydessä lapsen vanhempiin.

Ja kyllä, osaisin tietenkin myös itse sanoa, mikäli tilanne olisi meillä sellainen, ettei jatkuva kyläily olisi meille oikein sopivaa. Totta kai jos esim. vauva valvottaa tms., niin asiasta pitää sanoa. En nyt oikein ymmärrä mikä tässä on ongelma, muu kuin puhumattomuus...

Vierailija
15/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano omalle lapsellesi, että teille ei voi nyt tulla. Sanot siis aamulla etukäteen, että "Liisa tai Kalle, tänään et voi tuoda kaveria kotiin." Tuskin kaveri teille väkisin työntyy, jos lapsesi, että nyt ei sovi. Lähtökohta ei siis ole lapsesi kaverin vanhemmat vaan oma lapsesi.

...sanoisin kyllä, että ekaluokkalaisen ollessa kyseessä, niin ottaisin vanhempana asiasta vastuuta. Eri asia sitten kun lapsi on edes vuodenkin vanhempi. Ekaluokkalainen muutenkin vielä vasta harjoittelee näitä itsenäisiä kaverikuvioitaan, niin vanhempien on ihan viisasta vähän jeesata.

Vierailija
16/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen 4-lapsinen äiti on jaksamisen äärirajoilla, kun vanhempien lasten kaverit tuppaavat lähes joka ip heille. Kaksi taaperoa ja huonoja yöunia, niin hän ei ymmärrettävästi jaksaisi passata ylimääräisiä. Kavereiden koteihin ei viitsi mennä kun siellä ei ole aikuiset kotona ...

Vierailija
17/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kaveri teille väkisin työntyy, jos lapsesi, että nyt ei sovi. Lähtökohta ei siis ole lapsesi kaverin vanhemmat vaan oma lapsesi.

Mä tuun teille. Ei siinä kysytä, saako tulla. Tämmöistäkin on nähty.

Vierailija
18/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sanoisin kyllä, että ekaluokkalaisen ollessa kyseessä, niin ottaisin vanhempana asiasta vastuuta. Eri asia sitten kun lapsi on edes vuodenkin vanhempi. Ekaluokkalainen muutenkin vielä vasta harjoittelee näitä itsenäisiä kaverikuvioitaan, niin vanhempien on ihan viisasta vähän jeesata.

Meillä asia on toiminut juuri noin jo kahden ekaluokkalaisen kohdalla eli lapset itse ovat tienneet kouluun lähtiessään, saako meille iltapäivällä tulla vai ei. Mielestäni tuo on se helpompi tie. Jos se ei tepsi, voi ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin ja sanoa, että ihan joka päivä ei sovi. Ensin on kuitenkin ap:n itsensä uskallettava tehdä jotain :/. Mielestäni siis ei voi vedota vieraan lapsen vanhempiin, jos ei ensin ole tehnyt selväksi, että kylään ei voi tulla joka päivä.

Vierailija
19/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sääntö että koulusta suoraan kotiin syömään ja läksyt tekemään, sen jälkeen saa kyllä mennä ulos tai kaverille ja ajankin saatan sanoa etukäteen milloin viimeistään kotiin.

Mua itseäni ei haittaa vaikka meille tulee joku jos ei menoa ole ja meillä on myös pieni vauva. Mutta mun lasten pitää silti tehdä läksyt, en tarkasta niitä enää, ei tarvitse hoitaa hommat hienosti ja wilma kyllä kertoo jos on jäänyt hoitamatta. Välipalaa tarjoan, ei oo paha rasti.

Vierailija
20/38 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kaveri teille väkisin työntyy, jos lapsesi, että nyt ei sovi. Lähtökohta ei siis ole lapsesi kaverin vanhemmat vaan oma lapsesi.

Mä tuun teille. Ei siinä kysytä, saako tulla. Tämmöistäkin on nähty.

Tottakai on nähty. Mutta sen jälkeen onkin helppo ottaa yhteyttä kaverin vanhempiin ja sanoa, että tämä ei käy. Mielestäni yksinkertaista. Ensin oma lapsi sanoo kaverilleen, että tänään ei käy. Jos se ei tepsi ja kaveri tulee sittenkin, äiti sanoo lasten tullessa koulusta, että "huomenna ei sitten käy". Jos vieras lapsi siitä huolimatta seuraavana päivänäkin tulee, voi soittaa vieraan lapsen vanhemmille ja sanoa, että meille ei ihan joka päivä sovi tulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme