Kovakantokoppa vs pehmeäkantokoppa?
Esikoista odottava kyselee kumpi kantokoppa on parempi maaliskuussa syntyvälle vauvalle? Kauan olette vauvaa kovassa kantokopassa pitäneet?
Käytiin ekaa kertaa tällä viikolla vähän vaunuliikkeissä tarjontaa katselemassa ja huh, nyt on pää ihan pyörällä... Myyjä oli sitä mieltä, että kovakantokoppa ehdottomasti, sillä se on viileämpi kesäkuumalla, mutta ystäväni joka pari vuotta sitten sai helmikuussa vauvan sanoi, että he siirtyivät kovasta kopasta ratasosaan jo juhannukselta, joten sillonhan kovankopan käyttöikä on todella pieni ja säilytyksessä vie paljon tilaa...
Mitäs ohjeita teillä olisi mulle? Kaikki mielipiteet otetaan ilolla vastaan...
Mellu ja Pupunalle rv20+5
Kommentit (10)
Meillä esikoinen syntyi maaliskuussa ja mulla oli skaterin kova kantokoppa käytössä. Toimi ihan älyttömän hyvin syksyyn saakka, kesällä oli varavuoteena (ei tarvinnut raahata matkasänkyä mukana vaan poika nukkui mökki ja kyläreissuilla myös yöt tuossa kopassa). Ihan vauvana ja kovimmilla pakkasilla vuorasin kopan sopivan kokoiseksi lampaantaljalla. Mun kaverilla oli kaks viikkoa vanhempi vauva, samanlaiset vaunut, mutta pehmeä kantokoppa - aina nämä pienet näytti olevan samanlaisissa pukeissa, he tosin siirtyivät heti kesällä matkasängyn käyttäjiksi eli kesälomareissuilla auto oli pakattu tupaten täyteen.
Sitten kun kantokoppa kävi ahtaaksi ja poika halusi pääsääntöisesti istuskella hereillä ollessa niin ainakin tuosta mun kopasta sai sen pohjan rattaisiin lisäpehmusteeksi ja sitten " kannen" jalkasuojaksi/peitoksi. Olin todella tyytyväinen tähän kovaan koppaan ja kaveriani katsoessa en kyllä siihen " löperöön" pehmeään koppaan vaihtaisi.
Taas on vaunujen huolto tehty ja kova koppa meillä odottelee seuraavaa käyttäjää
B ja viikkoja tasan 35
Kyllä tämä valinta on vaikeeta... Onneks ei vielä ole ihan ajankohtainen tuo osto, joten on aikaa vielä mietiskellä!!
Lisää kommentteja otetaan vastaan....
M
me ostettiin pehmeä koppa. Asutaaan hissittömässä talossa ja se on aina kannettava ylös. Kovat kopat ovat huomattavasti painavampia. Mutta muuten kova koppa olisi tilavampi ja siten kesällä kuin talvellakin hyvä ratkaisu. Ostettiin muuten Gesslein-vaunut. Tosi näppäriltä vaikuttaa, voi suositella!!!!
emmasanna=ziili81 rv 36
I' coo Platon air 3- rattaat ostettiin.
Meillä syyt pehmeän kopan valintaan:
* asumme kerrostalossa ja vaunut tullaan säilyttämään alakerran vaunuvarastossa (ei tilaa asunnossamme). Hissi on, mutta se on melko pieni ja meillä on kaksi isoa koiraa joiden kanssa ulkoilen, joten minun täytyy kantaa vauva kantokopassa ja koirat toisessa kädessä tullessamme lenkeiltä- ei onnistuisi kovan kopan kanssa
* talvivauva tulossa
* pehmeä koppa toimii lämpöpussina jatkossa ratasvaiheessa
Kuumuudesta kesällä: pehmeän kopan läpänhän saa aivan auki ja vauvan vaatetusta voi vähentää- joten en tiedä onko käytännössä lainkaan kuumempi kuin kova koppa (?).
eli kovaa kantokoppaa kehuisin ja kehottaisin hankkimaan. Käyttöaika on niin omista mieltymyksistä kiinni ja vauvan taidoista ( tarkoitan istumista lähinnä).
Lapsia on kolme ja kaikilla käytössä oli kova koppa. Kolmannella lisäksi tuplarattaissa pehmeä koppa.
Esikoinen syntyi heinäkuussa ja oli vilpoinen köllötellä kopassa. Ekan ½-vuotta nukkui yötkin kantokopassa, ja matkasänkynä on vertaansa vailla! Mahtui nukkumaan noin 10kk ikäiseksi päiväunet siinä.
Kakkonen on syntynyt joulukuussa ja lampaantalja kopanpohjalle ja makuupussi, niin oli lämmin pesä pienelle, eikä tuplissa vieressä istuva sisko maannut vauvan päällä. kun oli kovat reunat suojana. Yöt nukkui myös ½-vuotiaaksi ja päiväunet 10kk ikään asti.
Kolmonen on maalisvauva ja hänkin nukkui yöt kopassa 8kk ikäiseksi. Päiväunet mahtui nukkumaan 1v1kk asti. Ja kyseessä siis Brion koppa.
Tulevalle neloselle kaivetaan taas koppa esiin toukokuussa :)
että pehmeissä kopissakin on eroja. Jotkut ovat pieniä, ahtaita ja lörppiä (esim. Emma). Teutonian pehmeä kantokoppa oli meidän tammivauvalla käytössä 3 talvea (ensin koppana, sitten lämpöpussina) ja siihen käyttöikään ei yllä yksikään kova koppa.
En halunnut myöskään ylimääräisiä säilytettäviä koppia. Matkasänkynä Teutonian pehmeä koppa oli ekat 4kk (kunnes vauva oppi kääntymään).
Teutonian kopasta saa kesällä etuläpän käännettyä pois ja reunat ovat tukevat, joten ei takuuvarmasti poikkea mitenkään kovan kopan lämpötiloista.
Talvella ei tarvitse kaikenmaailman lampaantalja-virityksiä, vaan pärjää kopalla ihan sellaisenaan.
Pointsit siis vain ja ainoastaan pehmeälle kopalle! Se on myös kevyt;)
Eli pelkästään jo sen takia, että on huomattavasti pienemmässä tilassa säilytettävä. Meillä esikoisella Teutonian pehmeä kantokoppa, jossa itse asiassa nukkuu parhaillaankin pihalla, ja ikää on 1v 8kk. Siitä on otettu vain pois ne tukijutut ja kovikkeet ja poika haluaa ehdottomasti nukkua siellä pussissa. Kesäisin on vain luukku ollut auki. Nyt rupeaa olemaan pituuden puolesta aikas jämpti, joten isompaa pussia pitäisi katsoa. Mutta mitään säilytettävää ei rattaista ole tähän mennessä siis ollut, ainoastaan ne tukiraudat ja pohjakovike. Kovassa on musta se huono puoli, että se ratas osa pitää myös säilyttää jossain, kun koppa on käytössä. Meillä nousi poika istumaan jo vähän alle 6kk, joten kauppareissulla oli kätevää, kun selkänojan nosti vain pystyyn pehmeän kopan kanssa. Mutta jos säilytystilaa riittää, niin en näe siinä kovassakaan kopassa mitään kauhean huonoa. Autossa vie tosin enemmän tilaa kuin pehmeä. Itseasiassa kovakoppa vie musta enemmän tilaa kuin matkasänky. Olisi muuten hauska kuulla jonkun sellaisen kommentti, joka olisi itse käyttänyt esim. pehmeää, mutta pitäisi kovaa parempana tai päinvastoin. Omat valinnat kun tulee usein perusteltua ja todettua hyviksi, vaikka voisi olla joku paremppikin..
-simppu
Meillä on ollut molemmat ja mun mielestä kova olisi etenkin kesävauvalle parempi. Toimii matkasänkynä ja on sellainen tukeva ja jämäkkä pesä vaaville. Harmi vaan meillä tämä kevätvauva saa tyytyä esikoisen pehmeään koppaan jollei sitten tupliin osteta kovaa.
vähäisellä kokemuksellani olen vannoutunut pehmeän kantokopan puolestapuhuja. Nythän on ollut aika lämmin syksy ja meidän Antti pärjää tosi vähällä vaatetuksella pehmeässä kopassa, varmaan aika samanlaiset ilmat on sitten keväällä kun teidän vauveli syntyy. Ei tarvii hermostuttaa vauvaa niin kovasti kaikenmaailman vaatteiden pukemisella.
Tuosta kopasta saa sitten myöhemmin irrotettua pohjan ja käytettyä pelkkänä makuupussina rattaissa, tosin kesällä sillä ei liene käyttöä?
Vaunut on emmaljungan crosswayt, tosi hyvät.
Ihanaa, että sinunn raskautesi on edennyt jo noin hyvin, onnellista loppuodotusta
molli ( ja Antti 2 kk)