(((JOULUmasujen viikonloppu)))
Kommentit (15)
minny: Kirjoittelin sulle vielä eilisen pinoon, käy lukemassa ja vastaile mun lukuisiin kysymyksiin kun ennätät! :)
Tikru: En mä meidän sopimusta petä. Se ens perjantai on niin hyvä ajankohta ettei siitä voi lipsua! ;)
Mä tajusin tässä aamulla että mun tulee ihan oikeesti sit ikävä tätä masua!! En haluais luopua siitä, vaikka vauvan pihalle haluaisinkin. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia??
Entä onko joku jolla on jo lapsia ottanut synnytyksessä parakervikaalipuudutuksen??? Mua kiinnostaisi kaikki kokemukset siitä, sillä en ehkä saa epiduraalia (ja jotain lievitystä kaipaan kumminkin!).
Hain eilen ystävältäni turvakaukalon lainaksi. Nyt meillä on IHAN kaikki hankittuna vauvaa varten! Tänään pesen ja silitän viimeiset vaatteet, sitten saa vauva tulla!! :D Niin ja sairaalakassia vois alkaa pakkaileen, tai ainakin miettiin mitä mukaan ottais.
Kurja ilma ulkona, mutta onhan mulla onneksi tekemistä sisätiloissa :) Hyvät lauantait!!
violet ja masu-Aarre rv 37+1
Kylläpä taas eilen pisti saäikäyttäen...
n.puolen kuuden aikoihin alkoi poltella masua ja supisteli säännöllisesti...olin pojan kanssa kaksistaan kotona ja pelkäsin jo pahinta. Kaiken muun lisäksi vielä mies oli rakennuksillamme ja känny kotona...ei siinä sitten auttanut muu kuin kuulostella tilannetta ja pari tuntia suppareita kestikin kunnes rauhoittuivat. Olin jo soittamaisillani äitipolille kunnes huomasin,ettei enää supista. Onneksi katosivat.
VIOLET:Luin illalla kyllä viestisi,mutta edellä mainitusta syystä en jaksanut vastailla,mutta nyt sitten asiaan..
Puhuit,että siula iso fragmin annos...mie pistän 25000 kerran päivässä..
Tulppa ei ollut miula edellisessä raskaudessa vaan jo aikaisemmin ja silloin olin sen takia sairaalassakin jossa se sitten liuotettiin pois. Nyt sitten jokaisen raskauden aikana tulee tuo lääke mukaan kuvioihin viikosta14 eteenpäin. Sama on luultavasti esissä siulakin seuraavissakin raskauksissa. Tuosta epiduraalista kyselit...joudun omalta kohdaltani tuottamaan siule sen suhteen pettymyksen...
Itse olisin sen halunnut edellisessä synnytyksessä ja kyselinkin siitä kovasti kun viime raskauden aikaan käytiin synnärillä tutustumassa. Kätilö sanoikin ettei siihen pitäisi olla estettä,mutta sitten kun h-hetki koitti ja oltiin jo synnytyssalissa tuli tuomio ettei sitä laitetakaan. Anestesialääkäri oli niin päättänyt koska veritulppa kun on ollut niin saattaa jäädä nuo kanavat selästä vuotamaan ja sitä riskiähän ei oteta.
Hmm..mitäs vielä kertoisin...miule laitettiin silloin sitten puudutteeksi parakervikaalipuudutus joka kyllä oli kohdallani kuin taivaan lahja. Kaikki kivut hävisivät,mutta sitten kun olisin tarvinnut sen uudestaan niin ei ollut paikkaa jonne sen olisi pistänyt sillä olin jo 10cm auki ja niinpä sitten ponnisteltiin poika maailmaan ihan luomuna ilman minkäänlaista kipulääkettä (ilokaasusta tuli miule ihan sietämättömän paha olo) Siinä vaiheessa sain sitten paikallispuudutteen kun leikattiin ja autettiin vauva imukupilla maailmaan. Tää miun kirjoitus ei varmaan ole kovin mukavaa luettavaa,mutta halusin kuitenkin kertoa rehellisesti mitä miula oli vastassa tän sairauden suhteen.
Kysele vaan jos joku tässä vielä askarruttaa, autan kyllä jos pystyn!!
Nyt menen miekin pitkäkseni.
Minny ja masu 37+2
Eilen taas kun heräsin oli kauhee jyskytys päässä, mittasin omalla mitarilla verenpaineet lukema oli 135/95, ja tietenkin paniikki iski päälle.
Yritin soittaa neuvolaan ja aina vaan varattu, sitten tunti menikin siinä, mietin jo, että olisin mennyt suoraan paikanpäälle. No keskuksesta yhdistettiin toiseen neuvolaan, josta sain soittopyynnön omalle neuvolantädille ja kävin noin puolen tunnin päästä omasta mittauksesta (Mittasin kaks kertaa toinen lukema oli 135/92) neuvolassa sitten lukema olikin 112/85 ja pissakin katottiin niin varma miinus, ei onneks valkuaisesta tietoakaan.
Tuossa joskus puol kahdeksan-kahdeksan välillä illalla sittne aloitti supistelemaan ja supisteli aina tuonne puolille öin asti. Kellon tarkkaan 20 minuutin välein. Ja ihan kunnon kipujen kanssa, sitä tuli jo kaikkea mieleen :))
Mutta sitten uni voitti supistukset! Kun minuu nukuttaa niin miehän nukun vaikka muurahaiskeon päällä =O
Yöllä heräilin muutamia kertoa ja vauva ei normaalista poiketen liikkunut yhtään. Mietin jo, että onko sillä joku hätänä. Herätin mieheni ja hänen juttelunsa on aina saanut pikkusen liikkeelle :) Ja niin kävi tälläkin kertaa, ai että olin helpottunut ja onnellinen, kun vauva vihdoin kuuden aikaan liikkui, taisin jo itkuakin vääntää kun pelkäsin niin vauvalle tapahtuneen jotain supistuksien aikana, että jos se kohtu siihen olisi reakoinut.
Nukuin vielä muutaman tunnin sen jälkeen ja tuolla masussa liikutaan mahdottomasti vieläkin :))
Omalla kohdallaan " Kauhean" eilisenpäivän, illan ja yön kokenut:
Kikero79, pikku bungbung 37+0 ;) sekä huolestunut isukki
Oon ollut taas miehen luona pitempään, enkä oo päässyt käymään koneella laisinkaan. Joten vähän oon tippunut kelkasta jutuissa.. :P Mulle iskee paniikki kun ei olla vieläkään saatu oikein mitään valmiiksi vauvalle... Sängyn mies vannoi kasaavansa tämän viikonlopun aikana.. 8-) Ei ole kaukaloa, ei ole vaunuja, ei ole koreja pesuhuoneeseen ja makuuhuoneeseeen että saa vauvan kaikki vaatteet ja pikkutavarat mahtumaan, ei ole tuuletettu pukua/makuupussia, ei oo kaikki vaatteita/harsoja pesty, ei ole edes pesukonetta vielä täällä uudella asunnolla.. Ja miten niiiin mattimyöhäsenä taas liikkeellä?? ;) Mä miehelle sanoinkin että me kans aina ollaan vähän aikataulusta jäljessä, sama mitä tehdään. Mutta minkäs teet, kun ei aika eikä raha riitä kaikkeen.. Ei siis auta kitistä.
Tänään pitäis vielä kävästä kaupassa hakemassa muutama juttu isyyspakkaukseen ennen kuin voin juhlallisesti siitä luopua. Ja pitää hakea vielä isälle isäinpäiväksi jotain, kun sinnekin pitäis mennä pyörähtämään. Ja tänään tulee kauempaa kaveria kylään.. Kiireistä taas, joka suuntaan pitäis revetä. Ja tämä täti nukku sujuvasti tuohon 12 asti. :) Mutta armahtakaa, viime yönä iski niin järjetön huono olo ettei ole tosikaan ja valvoin sitten kolmeen asti yökkien. Ja muutenkin on alkanut oleen tää nukkuminen jo omituista, ei tahdo uni tulla, ja sit jos tulee, säpsähtelen hereille jatkuvasti ja lopen nukun huonosti ja pitkälle päivään. Tai sitten vaihtoehtona on ettei uni vain yksinkertaisesti maistu ja nukun tooosi vähän eikä silti väsytä enää. Että tämmöstä, tässä sitä näemmä valmistaudutaan.
Mutta nyt pitää lähteä sinne kauppaan vaikka onkin silmät vielä ristissä. Näyttää siltä että tuolla tihuuttaa vettäkin, pirkule. :( Mut ei auta ku lähteä ilman armoille. Hyviä vointeja kaikille Joulumasuille!!
Quarra ja tirriäinen rv36+3 *maanantaina synnytystapa-arvioon....*
Pikaset terveiset täältäkin! Isäinpäiväkakkua paistan., sitten ipanoille lupasin piparitaikinan kaulita..
Ankee ilma, syksyinen. Mutta niin vaan oltiin eilen jo Halppiksen joulunavajaisissa, ei vaan oikeen päässyt joulutunnelmaan vaikka joululaulutkin soi..
Omassa olossa ei kummosia, liikut alkaa olla vaan aika ankeita. Eilen aamulla siivosin ja sitten olinkin liikuntakyvytön monta tuntia. ei kamalasti suppaile eikä liitoskipuja mutta nuo mahalihakset.. surkeet. Aivan järkkyjä lihaskramppeja tai sitten ne johtuu endometrioosista ja siitä mitä se tuonne johonkin on tehnyt. Tiedä häntä. kurjia kuitenkin. Pitää synnytykseen saada jotain piikkejä suoraan mahalihaksiin...
Violet kyseli paraservikaalipuudutuksesta. Ekassa synnytyksessä auttoi reilun tunteroisen, sain jopa nukuttua hetken. Toisessa olisin halunnut epiduraalin mutta minäkään en sitä saa, vetosivat kun ekassa istukka jumi, että epiduraali lisää sitä riskiä. sain taas paraservikaalin, lekuri jotenkin laimensi sitä, että vaikuttaisi laajemmalle mutta... kipua se ei vienyt yhtään, ainoa, että paikat aukesi kuudesta kymmeneen senttiin sen jälkeen aika ripeästi, tosin oksitosiiniakin meni koko ajan. ja istukka jumi, että saavat keksiä parempia selityksiä jos aikovat sen perusteella vahvemmat puudutteet taas evätä...
Juups, eipä tässä pirumpia, menen kattomaan, ettei ukon kääkky pala. tarvisi mitään kakkuja koko ukko, äitienpäivästäkään välitä paskan vertaa mutta ipanat on tehneet lahjat eskarissa ja kerhossa ja vaativat kakkuakin..
Lahja 35+1
Kohta lähetään tyttöö hakeen mummulasta niin äkkiä vain jotakin pientä rustailen:)
Tuli sit valvottua oikeen myöhään eilen illalla ja vasta 01 menin nukkumaan, mut kyllä sit uni maistukin pitkästä aikaan:) Ekan kerran heräsin " vasta" 5 aikaan ja sit taas unta palloon kun rakon päästi tyhjentämään;) Loppujen lopuksi nukuin 10.30 asti!!!!! Sitä en oo tehny varmaan vuosiin!! Et kyllä se hyvää teki et tyttö oli yökylässä vaik muuten ikävä olikin, no kohta taas nähdään, Ihanaa!!!
Supistelua on taas ollut aamun aikana ja paineetkin oli tossa jokin aika sit vähän koholla ja päätä jomottaa, mut nyt paineet taas ihan ok :) Onneks, en kyl halua mitään rm:tä!!
Jees nyt tyttöä hakemaan ja syömään mummun (siis mun äitini) tekemää lasagnee, NAM!
Rölli-peikko ja tylpykät rv 33 tasan!!!!
Yhä täällä käännän näitä artikkeleita, ja sain juuri lauantaisiivon keskelle soiton tilaajalta: hän oli valmis maksamaan niin naurettavan surkean ja loukkaavan hinnan tästä helvetinmoisesta ja kiireellisestä työstä (jonka lopputulokset menevät vielä eräälle nobelistille...!), että olin pyörtyä puhelimeen. Siinä sitten vauhkosin miehelleni, kävin tarkistamassa kääntäjien liiton sivulta taksoja ja manasin,e ttei sopimuksemme ollut alkuunkaan pitänyt paikaansa - ja sain kuin sainkin veilä kyyneleet tirautettuani soitettua ukonrähjälle ja selitettyä rauhallisesti tilanteen aj keskimääräiset taksat. NOh, nyt käännän hänen MAKSIMIrajaansa asti niin paljon kuin pystyn, ja loput jääkööt kääntämättä. Sanoi kyllä antavansa ne jollekulle toiselle, ja minä kehotin ystävälliseesti tekemään niin. Ei ulkomaisissa yliopistoissa pers ruvella korkeakouluttautunutta, täällä opintojaan täydentänyttä kielten ammattilaista perrrrrkele ihan kuknka vian voi kohdella! Tai voi, kun olen niin saamarin onneton näisstä raha-asioissa. Teen itse aina työni niin hyvin kuin pystyn, ja tiedän, että se on hyvin tehty, ja toivon, että saan siitä en mitään supermammonasummia, mutta riittävän, kohtuullisen korvauksen. Vaan joka hemmetin kerta nämä äijät koettavat saada kääntäjältä työn ilmaiseksi tai sitten mitättömällä pikkukorvauksella. GRRRRRRR.... Parempi olla kunnan tuntiope, saapahan sen vaatimattoman palkkansa ainakin täsmällisesti ja tappelematta joka kuukausi.
Joo, nytkin pitäisi itse asiassa kääntää, mutta on hiukan annettava pään jäähtyö. Kohotti kai ainakin hiukan verenpainettani: On se, kun te monet kärsitte korkeasta verenpaineesta, ja mä taas pillittelen ja huoppaan, kun hädin tuskin pysyn tolpillani, kun vetelee paineet miltei nollassa. Koko ajan on sellainen olo, että nyt kaadun ja silmissä mustenee. Siksi toi käännöstyökin on tuntunut juu kiinnostavalta, mutta samalla tosi raskaalle tällaisen päävärkin kanssa. Olen lopen kyllästynyt salmiakkiin, jtoa popsin kohottaakseni paineita hivenen. Ja kahviakaan en voi kuppia enempää päivässä vetää, sehän imee rautaa, ja hemppa värjöttelee rautakuurista huolimatta ennätysalhaalla, 96:ssa.
Jahhas, josko mä olisin hiukan rauhoittunut ja palaan työni pariin.
Kiitos teille, jotka jaksoitte kuunnella/lukea! Pitäisi jo tällä ikää oppia käsittelemään noita äijiä, mutta kun sitä aina luottaa niiden puhelimessa annettuun sanaan - kunnes totuus hyppää esiin, kun työ alkaa valmistua.
Hauskaa viikonloppua ja tuleville ja jo kokeneillekin isukeille mukavia hetkiä huomenna!
Vitanova rv 33+2 hikkaavine puikuloineen
tekstissäni, noin se menee, kun kuohuksissaan nopeasti naputtelee...
Ü
Moi Violet!!!mulla on laskettuaika joulukuun 24.päivä...tää on mun toinen lapsi ja saas nähä kumpi tulee!!!mun esikoinen on tyttö ja hän on nyt 11kk ja täyttää 4.joulukuuta 1v T:jonna82 ja masuasukki 34+0
Elikäs eilen olin th-neuvolassa. Pissasta löytyi taas pieni määrä proteiineja niin kuin viimeeksi. Verenpaineet kuitenkin hyvät. Mulla kun on supistellut nyt niin sanottiin että jos nyt alkais syntyä niin annettaisiin tulla kun keuhkot ovat jo kypsät!!
Sitten terkka meinas ettei ottais hemppaa ollenkaan (viimeeksi 6 vk sit otettu) mutta sanoin että otetaan vaan kun mua väsyttää ihan hirveesti. Ja kuinkas ollakaan, Hb 114!!!!!!!!!!!!!!!!! Se on aikamoinen pudotus meikeläisen 140:stä!! Nyt sain sitten rautaa... huoh...
Sf-mitta oli HUIKEAT 35 cm ja terkka sanoi ettei paljon tuon ylemmäksi enää mene..just joo.
Nyt pitäisi mennä siivoamaan...
t. beal rv 34+0
viesti näköjään katos jonnekin..
Tervehdys kuitenki kaikille.
Eilen olin neuvolassa vaavin koko- ja synnytystapaarviossa. Lääkärin mukaan vaavi ois nyt jo huikeat 3600 g, sain lähetteen äippäpolille tarkempaan tutkimukseen, vissiin käynnistys edessä pojan huiman koon vuoksi. Lääkäri meinas, että hetkenä minä hyvänsä voi syntyä, kahden viikon sisällä kuitenkin, oli jo paikat sen verran kypsänä..
Myös toksemiaoireet havaittavissa ja sain vuodelepomääräyksen.
että nyt vaan odotellaan. Päivällä oli hyvät ennakoivat supistukset muutaman tunnin ajan 2 minuutin välein kestoltaan 45 sek. Ei kuitenkaan kovin kipeitä.
Ei kyl yhtään tunnu siltä, että vaavi ois tulossa maailmaan.
hevioso rv 36+3
Täällä isänpäivää juhlittu kunnes iskä lähti iltavuoroon. Ja sitten käytiin viemässä äitini ja pojan sekä kummitytön kans isän haudalle kynttilät. Tulipas sekin koettua, ensimmäinen isänpäiväkynttilä oman isän haudalle.
Sieltä kun tultiin niin rupes autossa särkeen selkää ja alamahaa oikein menkkamaisesti ja sitä kesti yli kaks tunita vaikka makoilin. Selkä on kyllä ollut kipeenä muttei makuullaan ole ennen sattunut. Liekö enteilee vai jotain muuta. Oisin kyllä valmis lähteen jo tekemään tämän vaavin.Esikoisesta alkoi myös menkkamaisilla kivuilla illalla ja yöllä sitten meni vedet. Kylläkin viikolla 40+2 mutta jos tämä tulis vähän aiemmin.
Ihanaa aikaa nämä pimeät illat kun laittaa kynttilöihin tulet, nyt menen ottaan pyykit kuivurista ja sitten vetämään lonkkaa sohvalle.
Rattoisaa sunnuntai-illan jatkoa kaikille masuille.
Liili & " Viivi" 37+3
Tässä onkin taas vieräht nyt aikaa, kun en ole jaksanut kirjoitella kuulumisiani tänne. Lukemassa muiden juttuja olen kyllä joka päivä käynyt. Nyt saatiin netti kotiinkin, joten voin kirjoittaa useammin.
Huomenna se sitten alkaa - nimittäin elämäni ensimmäinen mammaloma!! Vaikka käytännössä olen koulussa niin pitkään, kuin suinkin tolpillani pysyn. Ei onneksi oo joka päivä tunteja, mutta raskaalta tuntuu silti herätä aamuisin aikaisin. Onkos täällä muuten muita opiskelijoita, jotka pääsee nauttimaan alimmasta äippärahasta? Sikäli vituttaa toi alin määrä, sillä se on kuussa vähemmän kuin opintotuki mulla!!! Ja perheeseen tulee sentään uusi jäsen! Aikas ihmeellistä mun mielestä.
Meidän tuleva isukki sai tänään isyyspakkauksensa ja tuntui tykkäävän siitä kovin paljon. Piilottelin paketit vauvaan liittyviin paikkoihin ja kortissa oli sitten vihjeet mistä paketteja löytyy :) Kysyin siltä yksi ilta, että mitkä on fiilikset, kun vauvan syntymä lähestyy ja se vastasi, että olo on innostunut, vaikka ei siltä näytäkään, kun reppana on niin väsynyt töistä :( Voih!
Vauva on möyrinyt välillä ahkerasti ja välillä vähän vähemmän. Aloin jo yks päivä huolestua, kun ei masu liikkunut yhtään. Mutta taisi olla kaverilla vaan hiljanen päivä. Mua häiritsee, kun monella teistä tuntuu olevan jo monelta neuvolakäynniltä painoarvio. Meillä ei oo neuvolassa puhuttu edes moisesta. Ja viimeinen ultra on vasta 29.11. Asustelemme siis Joensuussa. Mites muilla täälläpäin asuvilla?
Jonkun verran on jo supistellut päivittäin, mutta ei oo olleet mitenkään kipeitä. Selkä on iltaisin tosi kipeä ja jomottaa sitten menkkamaisesti myös etupuolelle. Istuminen ihan normaalissa tuolissa tuottaa hankaluuksia, kun vauva painaa rajusti alapäätä. Maha ei ulkopuolisien mielestä ole iso, mutta mun mielestä ihan tarpeeksi iso. Sf-mitta on " vain" 30 cm, mutta toivonkin pienempää vauvaa eikä mitään jättiläistä, sillä olen itse aika pieni.
Jännittää jo milloin joku joulukuisista jakautuu :) Nythän alkaa olla se täydenkuun aikakin....
Hyviä vointeja kaikille ensi viikkoon!
Ghiaggio ja beebi 34+6
Ihanaa kun tuolla TP-pinossa johon kans kirjoitan on syntynyt nyt hiljattain monta vauvaa,tahtois jo itekin.Kolmena yönä PERÄKKÄIN olen nähnyt unta että vauva syntyy ja siis...???kaikissa unissa vauva on POIKA?????Mullahan on tyttöolo ollut jo kauan,ota tästä sitten selvää.Viime yö meni lähes valvoessa=) mutta ei vaan supistele,tänään vain pari kivutonta supparia,vauva hikkailee tosi usein ja möyrii raukka ahtaudessa=)
Mulla on 3 painoarviota ollut kun tänne neuvolaan on vihdoin tullut ultralaite ja sillä sitten rv 29 lääkärissä katsottiin kokoa ja se olikin suuri se painoarvio ja sitten mulla oli sen takia ylimääräinen painoarvio/lääkäri rv 31 ja rv 36 mulla oli synnytystapa-arvio edellisen synnytyksen hätäsektion takia ja vauvan koko tietty arvioitiin kans.
Ekassa raskaudessa ei kertaakaan tehty vauvan kokoarviota eikä synnytystapa-arviota.
Isi sai lahjat ja kortit(3 peräti) aamulla ja tykkäsi kovasti ja aamupala laitettiin valmiiksi.Sitten herkuteltiin=)
Olin äidillä muutaman tunnin tuossa kylässä.Omalle isälle soitettu ja appiukon haudalla kynttilät.
mutta nyt väsyttää niin kun viime yö oli aivan kamala=(.
äitiliini rv 37+2
*mä voisin ilmoittautua seuraavaksi jouluvauvan saajaksi!!mutta ei ole vauva vielä tuloillaan tuntemuksista päätellen vaikka kuinka unia näen*=)
...täytyyhän mun moikata toisia joulumahoja=)
Mies toi vihdoin eilen sellaisen kovan vaneerilevyn kotia ja laitettiin se meidän ylipehmeään sänkyyn patjan alle ja oli se selälle todella parempi vaikka ensin olikin outoa nukkua kovemmalla alustalla.
Tuosta ollut siis puhetta kauan mutta ei oo saatu mistään mitään levyä.Ei ainakaan niin kipeä selkä ole.
vauva masussa on aikas rauhallinen...yöllä mylläsi jonkun verran.
Mutta nyt ruoan laittoon ja anopille jonne mun äitikin aikoi tulla kyläilemään....vettä sataa,tylsää=(.
Mutta voikaa paksusti=)
t.äitiliini rv 37+1