Nielurisassa valkoinen täplä, mitä voi olla?
Podin kurkkukipua ennen joulua ja tuolloin korvalääkärillä käydessä nielurisassa oli valkoinen täplä, joka ei kuitenkaan ollut peitettä vaan lääkärin mielestä voisi olla arpikudosta. Nyt alkoi vain ihan hirveästi pelottaa, että jos kyseessä onkin joku vakavampi asia :-( Onko teillä kellään muulla nielurisoissa vaaleita alueita ja nyt en tarkoita esim. proppuja, joita kertyy risoihin... Mulla tuo alue on ihan selkeästi valkoinen ja itse luulinkin sitä kurkkukivun aikana streptokokin aiheuttamaksi peitteeksi.
Kommentit (18)
Vasemmassa nielurisassa on sellainen kellanvalkea täplä. Olen yrittänyt tökkiä sitä, mutta ei se lähde. On siis ihan limakalvon pinnalla, sellainen ehkä 3-4 mm halkaisijaltaan.
Ei ole angiinaa eikä minulla ole oireita.
Samanlainen ongelma on minulla kyseessä. Flunssainen olo on vaivannut jo useita viikkoja, mutta ei vaan tule. Valkoinen laikku vasemmassa nielurisassa. Ei poistu omin neuvoin.
Kurkku ei ole kipeä, eikä rauhaset turvonneet kaulalla. Uskon sen häipyvän itsestään. Kiitos neuvoistanne. Seuraan tietysti sitä, että se ei lähde kasvamaan, mutta lääkärille en viitsisi sen vuoksi lähteä.
Hyvää kevään tuloa!
Moi, kun olet jo asian takia käynyt lääkärillä ja hän on arvioinut täplän vaarattomaksi, niin ei sitä murehtia kannata. Seurailet vaan että muuttuuko täplä ja menet tarvittaessa lääkäriin jos alkaa kasvaa tms. Mulla itselläni oli vuoden verran semmoinen valkoinen alue nielurisassa (ei proppu vaan ihan limakalvossa) ja sitten meni pois omia aikojaan. Eipä olisi paljoa haitannut vaikka olisi siihen jäänytkin kun ei mitään vaivoja ollut.
varmaan samanlainen tuo valkoinen alue, kun on ihan limakalvolla. Mun mielestä myös toisella puolella nielurisassa näyttäis olevan tuollaista aluetta. Kävitkö itse lääkärissä laikun takia? Mulla tuo valkoinen ei ole aiheuttanut oireita vaan kurkkukipu johtui jostain muusta ja meni ohitse itsekseen. Korvalääkäri ei tosiaan varmaksi osannut sanoa mikä se valkoinen alue on vaan totesi, että voisi olla arpikudosta ja siksi asia jäikin vaivaamaan, kun sanoi tuon "voisi" sanan :P
t. ap
mieleenkään tollasta stressata. Varmasti ihan viaton arpikudos tms.
Kävitkö itse lääkärissä laikun takia? Mulla tuo valkoinen ei ole aiheuttanut oireita vaan kurkkukipu johtui jostain muusta ja meni ohitse itsekseen. Korvalääkäri ei tosiaan varmaksi osannut sanoa mikä se valkoinen alue on vaan totesi, että voisi olla arpikudosta ja siksi asia jäikin vaivaamaan, kun sanoi tuon "voisi" sanan :P
t. ap
Ei tullut käytyä, seurailin vain että kasvaako ja kun ei mihinkään kasvanut siitä millainen oli huomattaessa niin ajattelen että joskus sitten myöhemmin jos on muuten asiaa lääkäriin niin kysyn tuosta - mutta ei tullut asiaa ennen kuin läikkä oli jo poistunut.
että kyseessä ei ollut proppu?! Mulla on noita proppuja paljon ja ovat myös valkoisia ja saattavat olla kauankin paikoillaan.
Voi olla piilossa ihokerroksen alla vähän niinkuin koteloitunut finni. Raaputa pintaa jollain terävällä ja paina sormella ulos :)
Ihan limakalvolla on ja olisi lääkärikin varmaan tiennyt jos ihan proppu vaan ois kyseessä.
t. ap
Korvalääkäri sanoi jo valkoista täplää katsoessa, että ei ole peitettä vaan voisi olla arpikudosta. Nieluviljely otettiin kuitenkin kaksi kertaa kamalan kurkkukivun takia ja negatiivisia oli pikatesti että viljely.
virustaudin aiheuttamat peitteet erottaa kyllä selvästi limakalvomuutoksista tai arpikudoksesta ja etenkin, jos olet korvalääkärillä käynyt niin voit luottaa siihen, että ei ole ollut mitään tautia.
Hieman ehdin tulla paranoidiksi ja pelätä tuon valko-keltaisen laikun/täplän funktiota. Kaveri kun kuoli nielurisasyöpään pari vuotta sitten.
Katselin kaikki mahdolliset tonsil stone- klipsit ja luin jutut, minun laikkuni ei noihin määritelmiin sopinut. Yritin tökkiä sitä pois, ja kaapia ja kaivaa, vaan ei lähtenyt. Siellä se jökötti kuukausia.
Tänään oli paha maku suussa ja kurkistin kurkkuun. Poissa se on. Jee. En edelleenkään tiedä mikä se oli, mutta sen verran google kertoi, että keltaisia ja valkoisia ja vihreitä peitteitä ja kökköjä ja laikkuja ja täpliä on todella monilla meistä.
Ja juu, teille jotka nauratte... laitoin tämän viestin niille jotka aprikoivat samoja juttuja.
Mukavaa kevättä kaikille!
Minulla on myös nielurisassa pieni valkea täplä, jota luulin myös aikoinaan angiinan aiheuttamaksi. Kävin korvanenä ja kurkkutautien erikoislääkärillä, joka totesi sen olevan arpikudosta, joten täysin vaaratonta.
Lääkäri kertoi sen aiheutuvan siitä, kun nielurisojen " kolot " joskus umpeutuu ja se tekee siihen sen valkoisen täplän. Uskon, että sinulla on sama kyseessä. Ja jos kerta lääkäri on todennut sen vaarattomaksi, niin usko lääkäriä äläkä murehdi turhia! :)
Minulla on harmaa peite toisella puolella kurkkua ja haisee aivan järkyttävältä.
Kurkussa voi olla vaikka mitä. Ruuanjätettä, tulehdusjätettä, proppuja, arpia, limakalvohaavoja eli aftoja, bakteeripeitteitä, viruspeitteitä, syöpä, tippuri. Onhan noita. Yhteistä monille näistä on että hengitys haisee. Etenkin niillä joilla on aivohermovaurio ja nielemisrefleksi sen takia huono ja jää ruokaa mätänemään nieluun.
Kannattaa mennä toiselle korvalääkärille, jos ensimmäinen epäröi.