Testamentti.
Olen kirjoittamassa testamenttia. Miten kirjoitan kun kyse on siitä, että rintaperilliset ovat kuolleet kun minä kuolen ja haluan määrätä kuka minut perii.
Kommentit (12)
että jos sinulla ei ole rintaperillisiä, joku tietty sukulainen saa omaisuutensa?
Muistathan, että myös lastenlapset ja lastenlastenlapset ovat rintaperillisiä, vaikka heidän vanhempansa olisivatkin jo kuolleet.
Jos kyse jälkimmäisestä tilanteesta, laitat vain, että jos minulla ei ole rintaperillisiä, omaisuuteni saa xxx. Jos ensimmäisestä, niin ihan vain suoraan laitat, että omaisuuteni perii xxx.
että lapsesi kuolevat ennen sinua?
Ja vieläpä niin, ettei heille ole ehtinyt tulla lapsia.
Mutta jos sinulla ei ole perillisiä eikä aviopuolisoa, niin voit määrätä omaisuutesi kenelle vain.
Kyse joo siitä, etten halua perintökaaren määrävän omaisuuteni jakoa jos kuollessani myös rintaperilliset ovat kuolleet. ap
halusta kiinni, kun perintökaari on se mitä se on.
Voithan sinä testamentata joka tapauksessa puolet omaisuudestasi ja jos lapsesi kuolevt lapsettomina ennen sinua niin kuin puolisosikin, niin sitten potissa on koko omaisuus.
Testamentissa kannattaa myös mainita, ettei perintö ole avio-oikeuden alaista omaisuutta, niin rintaperillisten puolisotkaan eivät peri sinua.
t Tyhmä
ei ole naimisissa, eikä elossa ole rintaperillisiä.
silloin testamentti sanelee miten omaisuus jaetaan!!!!!!!!!!!!!
halusta kiinni, kun perintökaari on se mitä se on.
Voithan sinä testamentata joka tapauksessa puolet omaisuudestasi ja jos lapsesi kuolevt lapsettomina ennen sinua niin kuin puolisosikin, niin sitten potissa on koko omaisuus.
Testamentissa kannattaa myös mainita, ettei perintö ole avio-oikeuden alaista omaisuutta, niin rintaperillisten puolisotkaan eivät peri sinua.
t Tyhmä
Sukulaiseni oli kuollut ja perintökaaren mukaan olisin ollut laillinen perijä.
Enpä kuitenkaan ollut koska hän oli tehnyt testamentin.
Jos minulla olisi ainoastaan lapset ja lisäksi sukulaisia joille en perintöa halua antaa niin tekisin testamentin.
Jos lapset kuolisi ennen mua, niin haluaisin ensisijaisesti miehen perivän mut ja toissijaisesti miehen lapset. Ollaan avopari, joten mieshän ei saa automaattisesti mitään, vaikka olen varakkaampi osapuoli. Missään tapauksessa ärsyttävä veljeni ja umpityperä vaimo eivät saa periä minua.
sisko saa 25%, minä 25% ja minun kaksi lasta kumpikin 25%. Siskolle jää siis lakiosa. Ovat hyvissä väleissä, mutta sisko on aivan herne nenussa asiasta. Perusteena on se, että koska siskoon valinnut lapsettomuuden, niin eivät näe tarpeelliseksi tukea enempää. Sen sijaan heille kuulemma lapsenlapset on tärkeimmät kaikista ja haluavat osan menevän sinne. Eivät siis painosta tai mitään lastenteon kanssa, mutta ovat vaan sitä mieltä, etteivät luovuta rahojaan enempää siskolle tuhlattavaksi ja sisko kuulemma kuitenkin tekisi "kissoille testamentin" aikanaan, jota taas vanhemmat ei halua tukea.
hirtä sitten ittes, niin ei tarvi murehtia.
t Tyhmä
Minulla ei ole lapsia ja olen jakanut omaisuuteni avopuolison, vanhempieni ja veljeni lasten kesken.
Testamentissa on ehto, että mieheni lapset eivät voi periä minulta tullutta omaisuutta vaan se palautuu määräämilleni ihmisille.
Mieheni taas on testamentannut omaisuutensa minulle, pois lukien lakiosa eli 50 % lapsilleen. Minulla on oikeus maksaa lakiosa rahana eli ei tarvitse luovuttaa mitään tavaroita.
Suosittelen testamentin tekoa asianajajan kanssa. Loppujen lopuksi ei maksa paljoa ja kaikki muotoseikat tulevat oikein.
Lisäksi me annoimme testamenttimme vanhempiemme ja veljeni luettavaksi ja he siis tietävät testamentin olemassaolon.
Itse olen äitipuoli ja täytyy myöntää, että siinä suhteessa itsekäs, että omille ensin. Mutta jos omia ei olisi, niin tietysti miehen lapsille mielummin kuin veljen lapsille.
että lapsesi kuolevat ennen sinua?
Ja vieläpä niin, ettei heille ole ehtinyt tulla lapsia.
Mutta jos sinulla ei ole perillisiä eikä aviopuolisoa, niin voit määrätä omaisuutesi kenelle vain.