Onko minulla oikeus pyytää vuokranantajalta korvauksia teettämistäni muutoksista asunnossa?
En tarkoita seinien maalailua jne. Ulko-ovessamme ei ollut minkäänlaisia turvalukkoja tai suojia, meillä ei ole väliovea. Alueellamme tehtiin halukkaille ulko-oveen esimerkiksi saranasuojat, sai halvemmalla kun työt tehtiin niin monelle. Minä sitten teetin oveemme saranasuojan, lukkosuojan (ettei sorkkaraudalla saa ovea murrettua auki) sekä sellaisen 'kupin' ovenkahvan ympärille. Maksoin ne itse ja hintaa oli 200€. Olen muuttamassa asunnosta pois ja mietin, onko minulla oikeus pyytää vuokranantajalta korvausta teettämistäni turvasysteemeistä? Ovessa ei ollut edes turvaketjua. Kyllä tämä ainakin minulle on tuonut turvaa, työt järjestettiin siksi kun naapurirappuun erääseen asuntoon murtauduttiin.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2012 klo 23:57"]
toisin sanoen, jos vuokranantaja haluaisi turvasysteemien jäävän oveen, minä voin repiä ne pois?
ap
[/quote]
Tietenkin voit ne repiä pois, mutta olet myös velvollinen korjaamaan turvalaitteiden asentamisesta aiheutuneet vauriot.
Helpommalla ja halvemmalla pääset jos annat niiden olla paikoillaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:01"]
Turvaketjun, saranat saa asentaa vuokra-asunnon oveen vaikka ilman vuokranantajan lupaa. Me teimme niin kun talon joihinkin asuntoihin oli murtauduttu aiemmin. Vuokranantaja myös maksoi sen jälkikäteen kun muutimme pois asunnosta. Vuokranantajan pitää huolehtia siitä että asunnon ovi on asianmukainen jos vaatii että vuokralaisella on kotivakuutus.
[/quote]
Asunnon ovi on asianmukainen, jos se on taloyhtiön vaatimassa kunnossa ja taloyhtiönhän se ovi rappuun tai ulos on. Mitään lisävarusteita ei tarvitse maksaa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 09:46"]
Ei ole, mutta vuokranantajalla on oikeus periä sinulta korvauksia.
[/quote]
Joo, mutta löytyykö sellaisia idiootteja oikeesti, jotka vaatisivat korvauksia siitä, että joku on parantanut ja nostanut vuokranantajan omaisuuden arvoa (vaikkei rahallisesti merkittävästi)? Tuo luvaton asennus kuitenkin tuo turvallisuutta ja on seuraavaa vuokralaista ajtellen pelkkää plussaa.
[/quote]
Minä olen sellainen idiootti. Minulla kun ei vuokranantajana ole mitään takeita siitä, miten monia avaimia vuokralainen on lukostaan jakanut pitkin maailmaa eli uudelle asukkaalle se lukko ei tuo mitään turvaa vaan pikemminkin päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 11:23"]
Turvaketjun, saranat saa asentaa vuokra-asunnon oveen vaikka ilman vuokranantajan lupaa. Me teimme niin kun talon joihinkin asuntoihin oli murtauduttu aiemmin. Vuokranantaja myös maksoi sen jälkikäteen kun muutimme pois asunnosta. Vuokranantajan pitää huolehtia siitä että asunnon ovi on asianmukainen jos vaatii että vuokralaisella on kotivakuutus.
[/quote]
Asunnon ovi on asianmukainen, jos se on taloyhtiön vaatimassa kunnossa ja taloyhtiönhän se ovi rappuun tai ulos on. Mitään lisävarusteita ei tarvitse maksaa.
[/quote]
Niinpä, ei ollut taloyhtiön vaatimassa kunnossa. Vakuutusyhtiöillä on nykyään normit mitkä pitää olla täytettynä että korvauksia tarvittaessa saa, tätä ei moni tiedä mutta jos jutut eivät ole asianmukaisessa kunnossa niin vuokranantaja/ vuokranantajan vakuutus maksaa vuokralaiselle koituneet vahingot. Kannattaa heti vuokrasopimusta tehdessä kysellä turvasysteemien perään jos ei ole ja laittaa paperille että vuokranantaja kieltäytyy hankkimasta sellaisia. Meille ovat vuokranantajat erikseen huomanneet esitellä asunnon näytön yhteydessä että asunnon oveen on asennettu vakuutusyhtiöiden standardien mukaiset systeemit tai että ovessa on suojaus valmiina. Meillä on aina ollut hyvät ja rehelliset vuokranantajat.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:07"]
[/quote]
[/quote]
Niinpä, ei ollut taloyhtiön vaatimassa kunnossa. Vakuutusyhtiöillä on nykyään normit mitkä pitää olla täytettynä että korvauksia tarvittaessa saa, tätä ei moni tiedä mutta jos jutut eivät ole asianmukaisessa kunnossa niin vuokranantaja/ vuokranantajan vakuutus maksaa vuokralaiselle koituneet vahingot. Kannattaa heti vuokrasopimusta tehdessä kysellä turvasysteemien perään jos ei ole ja laittaa paperille että vuokranantaja kieltäytyy hankkimasta sellaisia. Meille ovat vuokranantajat erikseen huomanneet esitellä asunnon näytön yhteydessä että asunnon oveen on asennettu vakuutusyhtiöiden standardien mukaiset systeemit tai että ovessa on suojaus valmiina. Meillä on aina ollut hyvät ja rehelliset vuokranantajat.
[/quote]
Löytyskö vähän faktaa, eli linkki näihin normeihin kiitos?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Korvausten saaminen riippuu ihan siitä millaisen sopimuksen teet.
Jos teet sellaisen sopimuksen, joka edellyttää turvalukkoa tmv. turvalaitteita niin silloin ne on oltava. Mutta miksi tekisit sellaisen sopimuksen jos näitä turvalaitteita ei ole.
Joissakin tapauksissa turvalaitteet saattavat alentaa vakuutuksen hintaa, ja silloinkin ne on oltava jos vakuutuksen haluaa halvempaan hintaan. Muussa tapauksessa vakuutus on otettava normaalihintainen vakuutus.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:09"]
Niinpä, ei ollut taloyhtiön vaatimassa kunnossa. Vakuutusyhtiöillä on nykyään normit mitkä pitää olla täytettynä että korvauksia tarvittaessa saa, tätä ei moni tiedä mutta jos jutut eivät ole asianmukaisessa kunnossa niin vuokranantaja/ vuokranantajan vakuutus maksaa vuokralaiselle koituneet vahingot.
[/quote]
Löytyskö vähän faktaa, eli linkki näihin normeihin kiitos?
[/quote]
Eipä tuollaisia normeja taida mistään löytyä. Jos asunto on lukittu, vakuutus korvaa. Alennuksia voi saada turvavarusteilla.
Yleensä ihmiset panostavat paljon lukkoihin, mutta itse ainakin ihmettelen, minkä takia laittaa 200 e johonkin turvalukkoon ja sorkkarautasuojaan, kun ovesta pääsee läpi. Vuokranantajana ainakin pahoittelisin, jos vuokralainen laittaa vanhaan pahvioveen kalliit lukkonsa. Oven saa turvalukolla varustettuna melko edullisesti verrattuna siihen lukkoon ja työhön. Silloin tietenkin saattaa joutua vaihtamaan karmit, mutta ei se ole iso työ.
Täältä löytyy asiaa lukoista ja turvalaitteista
Ylimääräisistä turvalukoista sivustolla sanotaan mm. näin:
"Asukas voi asennuttaa huoneiston oveen myös varmuuslukon, johon on avain vain hänellä itsellään.
– Huoneiston omistajan tulee tässäkin tilanteessa tiedostaa, mikä riski siihen sisältyy. Vakuutusyhtiöllä on nimittäin oikeus vähentää korvauksen määrää, jos henkilö omalla toiminnalla vaikeuttaa tai hidastaa pelastustyötä ja vahingon vaara lisääntyy. Yhtiö voi leikata vaikkapa 25 prosenttia sen vuoksi, ettei huoltomies pääse esimerkiksi vesivahingon sattuessa välittömästi sisälle, vaan joutuu tilaamaan paikalle lukkosepän. Ja jos tulipalo sattuu, sisälle mennään keinolla millä hyvänsä."
toisin sanoen, jos vuokranantaja haluaisi turvasysteemien jäävän oveen, minä voin repiä ne pois?
ap
[/quote]
Joudut maksamaan vuokranantajalle sen mitä tulee kun ovi vaihdetaan. Et voi poistaa noita ilman että oveen jää merkkejä.
Jos vaikka tutustuisitte kotivakuutuksen ehtoihin mammat.
Jos ovenne on vanha 60-lukulainen, jonka saa helposti postiluukun kautta auki, kotivakuutus ei todellakaan korvaa mitään jos joku murtautuu kotiinne.
ap
[/quote]
Joudut korvaamaan jo nyt uuden oven.
En joutunut kyllä mitään korvaamaan, tuolloinen vuokranantaja maksoi minulle lukot. Hän itse mainitsi kotivakuutuksen. Vähän sama, kun palohälyttimen kanssa. Nykyään kuulemma ovessa pitää olla edes turvalukko säännösten mukaan. Tuon asunnon ovessa ei ollut mitään.
Ap
Ainahan pyytää saa, hehe.