Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

rakentamisesta, olemmeko pöllöjä?

Vierailija
05.01.2012 |

Olemme tehneet talonrakennussuunnitelmia jo kuukausia, ja nyt kohta voidaan laittaa rakennuslupa vetämään. Kävimme suunnitelmia läpi miehen vanhempien kanssa (appi rakennusmestari) ja hän haukkui suunnitelmamme ihan älyttömiksi. Samoin aiemmin rakentaneet ystävämme pitävät meitä ihan tyhmänä. Nyt siis rakentamisesta jotain tietävät tai ihan "maalaisjärkeilijät", mitä mieltä?

Tässä asiat, joista olemme saaneet kritiikkiä (suluissa miksi):

1. Aiomme asua nykyisessä omistusasunnossa rakentamisen ajan (pitäisi muuttaa vuokralle ja asunnon rahat käyttää rakentamiseen/kasvamaan korkoa)

2. Taloomme olisi tulossa maalämpöpumppu, vesikiertoinen lattialämmitys, varaava takka x2 (eri kerroksiin) ja joku poistoilmalämpöpumppu tms. siis ilmanvaihtoon kytkettynä (maalämpö liian kallis rakentaa vrt sähkölämmitys, lattialämmitys on ihan älytöntä ja mukavuuslämpö patterin lisäksi kylppäriin riittäisi, 1 takka riittäisi, lämmöntalteenotto riittää koneellisessa ilmanvaihdossa)

3. Meille tulee autokatos+ lämmin varasto (pitäisi olla autotalli "tietenkin", varaston pitää olla kylmä, että siellä voi säilöä jotain (!??))

4. Yläkertaan tulee iso lasitettu parveke, alakertaan vielä isompi lasitettu terassi (kukaan ei ole parvekkeella tai terassilla omakotitalossa + kesällä liian kuuma, talvella liian kylmää, joten käyttöä on vain pari kk vuodessa)

5. Talotehdas hoitaa pystytyksen ulkoa lähes valmiiksi, myös katto, lisäksi sisätöihin on tulossa "ukkoja töihin" (kyllä nyt helposti katon naputtaa paikoilleen, osaahan kaikki nyt seinälevyt/lattiat/keittiöt/väliseinät/takat laittaa, "mun yksi tuttu on kai putkimies/sähköasentaja tai ainakin tehnyt niitä hommia aikanaan (70-luvulla), se vois tulla teille vetämään putket..)

6. Meille tulisi lämmitys autokatoksesta ovelle ja ajoluiskaan (naurettavaa, ettei muka viitsitä lumitöitä tehdä)

7. Pihalle on suunniteltu kaivoa kasteluvedeksi (mitä silläkin tekee, ruma pömpöösi, jota pitää huoltaa, kun kerran kunnan vesi tulee muuhun taloon)

8. Hankimme perustasoiset kalusteet keittiöön+vaatehuoneisiin,kylppäriin,eteiseen (rahat menee tyhmiin teknisiin ratkaisuihin, niin sitten ei ole rahaa panostaa sisätöihin)

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin tekisin.

Varsinkin teknisesti tuo maalämpöpumppu-ilmanvaihtohässäkkänne on hyvä.

Itse en ehkä laittaisi mitään ajoliuskalämmitystä. Varmaan tulee sikakalliiksi, jos sähköllä sitä lämmittää. Jos sen voi toteuttaa jollain hukkalämmöllä, sit ok ja hyvä idea.

Lisäisin vielä kaiutinvaraukset oleskelutiloihin ja terassille.

Vierailija
2/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan on maku- ja raha-asioita. Jos teillä kestää talous sen, että asuu nykyisessä kun uutta rakentaa, niin helpointahan se on. Moniakin joutuu vuokralle just sen takia, että muuten ei ole rahaa rakentaa.

Sisustus- ja rakennusratkaisut on makuasioita. Jos teillä ei ole väliä millaiset kaapit on, mutta lasitettu parveke on tarpeellinen, niin tottahan se kannattaa rakentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko muuten tulee maksamaan sen pihaluiskan lämmitys jos on kovat pakkaset /talvi?

Vierailija
4/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä laittias lasitusta meidänkään terassille vaikka maksettais. Sen kuumuus on nytkin sietämätön, mutta jos kerran tiedätte että sille tulee käyttöä niin ok. Mutta vois miettiä, että lasittaisitte myöhemmin kun näätte onko tarpeen?

Nuo lämmitukset autokatoksen ovelle ja luiskaan saa varmaan kytkettyä pois päältä silloin ko on kovat pakkaset? Eli vois käyttää vaan nollakeleillä kun liukkaus on suurin ongelma? Vai aattelitteko oikeasti sitä koko talven huudattaa?

Muuten ihan ok. Ei kannata ainakaan itse alkaa rakentaan kaikkea, jos ei ole mikään intohimoinen rakentaja!

Vierailija
5/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin tekisin.

Varsinkin teknisesti tuo maalämpöpumppu-ilmanvaihtohässäkkänne on hyvä.

Itse en ehkä laittaisi mitään ajoliuskalämmitystä. Varmaan tulee sikakalliiksi, jos sähköllä sitä lämmittää. Jos sen voi toteuttaa jollain hukkalämmöllä, sit ok ja hyvä idea.

Lisäisin vielä kaiutinvaraukset oleskelutiloihin ja terassille.

Toi olis hyvä! siis noi kaiutinvaraukset.. ne tuleekin jo olkkariin, mutta eihän niistä (onneksi) olla puhuttu kenellekään. Mies myös puhui, että vois vetää saunaan/kylppäriin.. mutta ehkä toi terassi olis vielä parempi!

Ei se lumensulatuslämpö tuu kovin kalliiksi, kun sopii meidän muuhun systeemiin ja ei sitä käytetä paukkupakkasilla. Tarkoitus olisi, että käytävät ei jäätyis liukkaaksi.. tää oli mun miehen idea ja laskelmat, joten en niistä niin kamalasti tiedä.

Ajattelimme siis miettiä näitä teknisiä järjestelmiä huolellisesti, koska niitä on vaikeampi vaihtaa jälkikäteen. Keittiön kaapinovia tai vaatehuoneen hyllyjärjestelmiä voi helposti vaihtaa myöhemmin, jos siltä tuntuu..

Vierailija
6/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostatte harvinaisen järkeviltä. Se että miettii kaikkea pitkän aikaa, suunnittelee omiin tarpeisiin on tosi tärkeää. Useamman talon rakentaneet sanovat, että se kolmas talo on vasta täydellinen. Älä ihmeessä suostu muiden pompoteltavaksi vaan teet niin miten itse haluat. Me rakennettin, kun mä olin 21 v. ja appiukko jyräs mut ihan liian monta kertaa ja vieläkin harmittaa, koska samassa talossa asutaan edelleen.

Vierailija
7/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin pois kaivon = turhaa.

Jättäisin pois ainakin toisen lasitetun tilan, tod näk yläkerrasta.

Jättäisin pois sähkölämmitetyn pihan.

Jättäisin pois yhden takan, lämmin ilma nousee muutenkin yläkertaan ja kuka sinne viitsii puita raahata. Polttopuista tulee muutenkin kauheasti sotkua. Voisin jättää sen alakerran takankin pois. Olette kuitenkin satsaamassa maalämpöön.

Satsaisin ehkä hieman kiintokalusteisiin, en nyt ihan peruslaskulevyllä lähtisi liikenteeseen.

Eniten satsaisin siihen että talossa on avaruutta ja tilaa, mutta sehän ei jutustasi selvinnyt eli en osaa arvioda mitä olette tekemässä.

Itse olen asunut omistusasunnossani rakennusajan, eli se lienee ihan sama. Tuskin mitään korkohyötyä asunnon myynnistä on saatavana.

Vierailija
8/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tsekata esim. Tulikiven uusimmat ratkaisut, esim. Tulikivi Green W10 -lämmitysjärjestelmä, olisiko sovellettavissa teidän tarpeisiinne. Itse etsin n. 5 vuotta sitten vastaavaa systeemiä, mutta markkinoilla ei tuolloin ollut tarjota ns. avaimet käteen pakettina. Jos itse rakentaisin nyt, niin asennuttaisin tuollaisen satavarmasti.

Muutoin suunnitelmanne vaikuttavat oikein hyviltä jos vain budjetti kestää.

Vierailija
9/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Aiomme asua nykyisessä omistusasunnossa rakentamisen ajan (pitäisi muuttaa vuokralle ja asunnon rahat käyttää rakentamiseen/kasvamaan korkoa)

No jos teillä rahaa riittää ja saatte pankista noin paljon lainaa niin mikäs siinä. Maksaa se vuokralla asuminenkin jotain. TOisaalta, harvalla on varaa ottaa pankista lainaa koko uuden rakentamiseen, varsinkaan jos edellisestä on osa maksamatta mutta usein sittenkään vaikka edellinen asunto olisi velatonkin: korot juoksevat ja kahden asunnon loukun vaara kasvaa. Mutta jos teidän taloudellinen tilanne on niin hyvä, että kahden asunnon ja lainan pito ei pitkällä tähtäimelläkään olisi ongelma, niin siitä sitten vain: silloin te säästätte vuokrakulut.

2. Taloomme olisi tulossa maalämpöpumppu, vesikiertoinen lattialämmitys, varaava takka x2 (eri kerroksiin) ja joku poistoilmalämpöpumppu tms. siis ilmanvaihtoon kytkettynä (maalämpö liian kallis rakentaa vrt sähkölämmitys, lattialämmitys on ihan älytöntä ja mukavuuslämpö patterin lisäksi kylppäriin riittäisi, 1 takka riittäisi, lämmöntalteenotto riittää koneellisessa ilmanvaihdossa)

Olette oikeassa maalämpupmpun ja lattialämmön suhteen. Sen sijaan poistoilmalämpöpumppu - jos sitä ei vielä ole rakennusmääräyksessä määrätty pakolliseksi, mitä se valitettavasti saattaa ollakin - on kyllä ihan elvetinkone. En tiedä yhtään taloa, jossa sellainen olisi toiminut ongelmitta viittä vuotta.

3. Meille tulee autokatos+ lämmin varasto (pitäisi olla autotalli "tietenkin", varaston pitää olla kylmä, että siellä voi säilöä jotain (!??))

Autokatos onihan riittämä. Lämmin varasto on nykyään muotia, mutta omasta mielestäni ylimääräisen lämpimän tilan rakentaminen on ekologisesti ajatellen rikollista. Mihin te siellä lämpöä tarvitsette?

4. Yläkertaan tulee iso lasitettu parveke, alakertaan vielä isompi lasitettu terassi (kukaan ei ole parvekkeella tai terassilla omakotitalossa + kesällä liian kuuma, talvella liian kylmää, joten käyttöä on vain pari kk vuodessa)

AIka paljon riippuu siitä, millaisia ihmisiä te olette ja mihin ilmansuuntaan no parvekkeet on, sekä onko talo jollain aurinkoisella mäellä vai pimeässä kuusimetsässä. Meillä on eteläparveke aurinkoisella mäellä ja sitä pystyy käyttämään maalikuussa ja huhtikuussa. Muullois siellä tosiaan on kuuma. Sitten meillä on mökki pimeässä kuusikossa - siellä terassia voi käyttää koko vuoden.

Itse en kuitenkaan lasittaisi koko terassia, sillä mitä tykkään luonnon ja rakennetun alueen tai ulko ja sisäilman vähittäisestä sulautumisesta. Mutta tämä on kai makuasia.

5. Talotehdas hoitaa pystytyksen ulkoa lähes valmiiksi, myös katto, lisäksi sisätöihin on tulossa "ukkoja töihin" (kyllä nyt helposti katon naputtaa paikoilleen, osaahan kaikki nyt seinälevyt/lattiat/keittiöt/väliseinät/takat laittaa, "mun yksi tuttu on kai putkimies/sähköasentaja tai ainakin tehnyt niitä hommia aikanaan (70-luvulla), se vois tulla teille vetämään putket..)

Tässä te kyllä olette oikeassa. Satunnaista tuttavien ja talkoomiesten työhön ei pidä ripustautua, siinä voi käydä niinkin, ettei sitä olekaan. Jos suunnittelee tekevänsä itse, pitää pystyä tekemään itse ja osata se myös.

6. Meille tulisi lämmitys autokatoksesta ovelle ja ajoluiskaan (naurettavaa, ettei muka viitsitä lumitöitä tehdä)

Tääkin on mun mielestä epäekologista. Ei naurettavaa, mutta epäeettistä. Varautukaa siihen, että lämmitetyillä kohdilla on helposti liukasta jos lämmitys ei ole tarpeeksi isolla, vaan esim yön aikana kylmemmässä jäätyy.

7. Pihalle on suunniteltu kaivoa kasteluvedeksi (mitä silläkin tekee, ruma pömpöösi, jota pitää huoltaa, kun kerran kunnan vesi tulee muuhun taloon)

Talo on ilmeiseti jossain ihan maalla? Huoltaahan sitä pitää. Kulut ovat aika isot. Oma asianne kuitenkin.

8. Hankimme perustasoiset kalusteet keittiöön+vaatehuoneisiin,kylppäriin,eteiseen (rahat menee tyhmiin teknisiin ratkaisuihin, niin sitten ei ole rahaa panostaa sisätöihin)

No kieltämättä vähän siltä kuulostaa, että rahat ei riittäneetkään. Mikä sen kunkin perustaso sitten on, mutta kyllä toimiviin sisäkaluihin jonkun vrran kannattaisi panostaa, on niillä sen verran merkitystä asumismukavuuteen.

Vierailija
10/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olette tavallisia työtätekiviä, joilla ehkä vielä mahdollisuus joutua työttömäksi niin kuunnelkaa muita.

1. Itse myisin ensin vanhan asunnon, jotenkin on jäänyt päälle 90-luvun lama ja monet joille kahden asunnonloukussa olleelle ei jäänyt jäljelle kuin velat.

2. lämmitysmuodosta en osaa sanoa muutakuin että kunnon varaava takka/leivinuuni+ puuhella niin ei tarvitse palella edes sähkökatkojen aikaan, lakisääteiseksi pitäisi tehdä. Yläkerran takasta en osaa sanoa eikö se vaadi aikamoiset rakenteet että pysyy ylhäällä, mitään koristetakkaa en ymmärrä.

3. autokatos on kyllä kätevämpi sinne auto tulee ajaettua ja sinne ei kehtaa kerätä sälää, pitää kyllä laskea että yhden auton katos ei riitä. Varastoja nyt tarvitsee aina kylmiä ja lämpimiä.

4. Yläkerran lasitettua parveketta en ymmärrä, kuka sielä on jos keittiö, olohuone, sauna on alakerrassa? Alakerran terassin voi lasittaa jos on paljon rahaa.

5. jos on rahaa niin tehkää niinkuin haluatte.

6. harakoille lämmitys on aina kannattavaa.

7. ihan ensimmäinen hankinta ei kyllä kastelukaivo olisi, onnistuuko sen teko edes, eihän sen tarvitse ruma olla.

8. satsaisin kaapistojen runkoihin, ovet voisivat olla perustasoiset

Jotenkin teidän suunnitelmat ovat toisissa paikoin kovin elitistiset esim lämmitetty piha ja sitten kovin tavanomaiset peruskaapit

Vierailija
11/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 8 ihmetyttää minuakin. Lämmitys pihalla ja halppiskeittiö.

Vierailija
12/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme nyt kerrostalossa ja parveketta käytämme paljon, joten siksi lasitamme sen, saahan lasitukset auki kesäksi, terassilla on sellaiset "liukuovi"-systeemit.

Meillä on molemmilla vakituiset työpaikat ja kaksi pientä lasta (1v ja 3v.). Arjessa on siis muutenkin tekemistä ilman rakennushommia tai asunnonetsimistä/muuttoa. Saimme sopivasti lainaa, joten pystymme asumaan nykyisessä asunnossamme. Mihinkään ylimääräiseen esim. matkustamiseen tms. ei nyt kyllä ole rahaa.

Rakennusammattilaiset myös rakentavat nopeammin, kun me amatöörit tekisimme, joten jättisuurta lainaa ei tarvitse kauaa pitää. LVI (+sähkö)-systeemit asennuksineen ovat kyllä hinnakkaita, mutta onpahan ammattiasentajat takuineen.

Hurjalta tuntuu, että (alustavia) päivämääriä töille on jo sovittu, mutta rakennuslupaan vaadittavia piirustuksia ja papereita vasta kootaan.

Ja vaikka kuinka paljon yksityiskohtia pitää päättää. Lasitukset tms. ei ole niin tärkeitä, niitähän voi laittaa vasta sitten, kun jo asutaan talossa :D

-ap

Vierailija
13/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeistaan petivaatteiden tuuletukseen, mutta ei siihen mitään lasituksia tarvi

Vierailija
14/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkiin, mutta tuo kaivo kasteluveden ottamista varten on hyvä. Meillä on vanha talo jossa kaivo pihassa ja siitä otetaan kaikki kasteluvesi + vesi autojen ym. pesuun. Ollaan ostettu siihen lisäksi uppopumppu. Mitään sen kummempaa huoltoa ei ainakaan vanha kaivo tarvitse. Pumppu nostetaan talveksi pois, siinä se.

Jos teette nuo lasitetut terassit niin saahan niistä laseja auki jotta ilma pääsee kiertämään? Varmasti lisäävät käyttöaikaa ja -mukavuutta. Ainakin toisen terassin lasittaisin minäkin. Kaiutinvaraus oli tosi hyvä idea! Ja itse laittaisin myös jonkunlaisen lämmitys"varauksen", mikä se sitten onkaan. Sillä lisää käyttöaikaa pitkälle syksyyn.

Vierailija
15/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä jättäisin myös pois tuon pihalämmityksen. Vaikea kuvitella, että toimisi ainakaan täällä meidän korkeuksilla.

Meillä on autotalli, ollaan kirottu se moneen kertaan, katos olisi paljon käytännöllisempi. Puolilämmintä varastotilaa taas ei koskaan ole liikaa.

Meillä on kaivo eikä se ole ollenkaan ruma pömpeli. Ja on tosi kätevä kuumana kesänä, kun siitä saa pihankasteluveden.

Minäkään en satsaisi yläkerran lasitettuun parvekkeeseen. Tuskin istutte siellä kovin usein.

Samoin takka yläkerrassa vaikuttaa turhalta. Alakertaan kannattaa ehdottomasti laittaa takka. Onhan tässä nähty nämä myräkät ja sähkökatkot, maalämpöpumppukin tarvitsee toimiakseen sähköä...

Vierailija
16/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on maalämpö, poistoilmälämpöpumpusta ei saa millään järkevää ratkaisua.

Maalämmön yhteydessä paljon parempi ratkaisu on pyöriväkennoinnen LTO.

Ja jos suoraan sanotaan, itse kyllä lisäisin vielä aurinkokennot katolle jos talonne sijaitsee Jyväskylän eteläpuolella.

Muutoin minusta ratkaisunne ovat erinomaisen hyviä :) Tuon pihakaivon, jos siihen ei oikeata kaivoa saa, voi tehdä feikkinäkin eli vetää vesijohdon siihenkin ;)

Vierailija
17/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies olis halunnut katoksen, mä en. Tehtiin sitten kylmä autotalli ja kyllä mä tykkään siitä ja vielä kun on automaattiavauksella ovet, niin ei tarvitse nousta autostakaan.

Vierailija
18/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin okt-pihaan istutuksineen ja mahdollisine kasvimaineen menee paljon kasteluvettä, ainakin meillä menee. Lisäksi vettä voisi käyttää esim. vaikkapa auton pesuun, uima-allasvedeksi ja hätätilassa vaikka pesuvetenä, ellei juomavedeksi laadultaan kelpaa.

Johan tässä on nähty että ei tämä meidän infrastruktuurimme niin haavoittumaton ole, ja vedensaantikin riippuu mm. sähkön saatavuudesta. Viime viikollakin Suomessa oli useita alueita, joilla ei saatu käyttövettä sähkökatkojen takia.

Vierailija
19/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on kai monia..

Minä halusin ehdottomasti oman kaivon pihaan (talomme tulee pikkukaupungin omakotitaloalueelle), koska tykkään puutarhanhoidosta ja kasteluvettä tarvitaan paljon. Ajattelin siis että kertyisi säästöä.

Mies ihastui (ehkä hyvän myyntipuheen ansiosta) tosta pihakäytävälämmityksestä, kun inhoaa lumitöitä ja ajatteli että on turvallista lapsille ja vanhuksillekin kun ei ole liukasta. Meillä siis on "omat suosikit" molemmilla noissa pihajutuissa

Emme kumpikaan kaipaa autotallia, auto kyllä on, mutta ajattelemme että se pärjää katoksessakin.

Lasituksia siis olemme ajatelleet siksi, kun nykyisessäkin asunnossa on lasitettu parveke. Että lasiton tuntuu jotenkin "huonommalta" ja tulee lunta ja vettä sisään tms. Toisaalta lasitukset ja terassit ja puutarhat tehdään vasta viimeiseksi, joten ei niillä niin kiire ole.

En ollut kuullutkaan tuosta takkaan kytkettävästä lämminvesivaraajasta, pitää ottaa siitä selvää, sehän olisi hyvä sähkökatkon tms. varalle.

Aurinkopaneelit tai pieni tuulivoimala pihalle voisi olla makeeta, mutta luulen, että turhan kallista? En kyllä tiedä.

Meille on tulossa Petra-keittiö, perusmallia, laminaattitaso jne.. ei siis mitään kivitasoja tai täyspuisia kaappeja.

Asunto on noin 150m2 ja erillisessä "rakennuksessa" on autokatos ja varasto. Varmaan on epäekologista lämmittää tuollaista erillistä varastorakennusta? Pohdimme myös vaihtoehtoa, että ne olisivat talossa "kiinni", mutta sitten ajoliuskasta tulisi huomattavan pitkä ja piha pienenisi.

Olemme siksi yrittäneet suunnitella ja pohtia etukäteen mahdollisimman paljon, että itse rakennusvaihe sujuisi sutjakasti. Jo kesällä "raivasimme" tontin, mutta tämä suunnitteluvaihe on kestänyt jo yli 6kk ja vasta nyt ollaan kokoamassa rakennuslupapapereita. Tässä vaiheessa voi siis vielä tehdä muutoksia..

Kiitos kommenteista. Olisi varmaan pitänyt aikaisemminkin kysellä "yleisesti". Appiukko (65v) taitaa olla jo hieman tästä ajasta jäänyt, hän kun edelleen kannattaa suoraa sähkölämmitystä, joka on "nopea, kätevä ja edullinen" ja "öljylämmityskin on turhaan saanut huonon maineen".

Siksi olemme miehen kanssa keskenämme vain suunnitelleet, että saisimme sellaisen talon, kuin itse haluamme, eikä appi pääse päättämään asioista. Hän kuitenkin on ammattilainen, joten tietää monenlaista. On vain hankala erottaa hänen puheestaan henkilökohtaiset makuerot tai muulla tavalla yleisesti "järkevät" asiat. Appiukko (infarktin takia sairaseläkkeellä) olisi kuulemma voinut hyvin mieheni kanssa naputella katon paikoilleen, muurata takan ja vaikka mitä.

-ap

Vierailija
20/36 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy jotain haaveita mitä muut pitävät aivan järjettöminä, mutta kyllä ne kannattaa toteuttaa, jos mahdollista.

Sun pitää vaan vetää tiukka linja appiukon suhteen, sanot ettei tosiaankaan suostu rasittamaan häntä, koska infarktikin on takana.

Et todellakaan anna mitään takkaa tehdä. Mun mies on rakennusalalla ja teki tosi paljon itse meidän taloon, mutta takan teki ihan ammattilaiset. Sellaisissa asioissa voit antaa appiukon auttaa, jotka eivät ole niin tärkeitä. Sitten jos jotain ongelmia tulee meinaan jälkeenpäin, niin sua harmittaa ihan sairaasti.