Kuvisopettajia paikalla?
Hei,
12v. poikani, joka on ollut aina lahjakas piirtämään ja maalaamaan ym. sai joulutodistukseen arvosanaksi 6. Miten se voi olla mahdollista? Opettajan mielivaltaa? Millaiset oppilaat saavat kutosen?
Hänen piti hakea tällä todistuksella kuvataidepainotteiselle yläasteelle (ope tiesi sen). Hän teki kaikki vaaditut työt ja omasta mielestään vielä hyvin.
Onko mitään tehtävissä? Voinko pyytää toisen open arvion töistä?
Kommentit (19)
Olimme aika kummissamme. Soitin opettajalle ja hän ei perustellut asiaa minulle puhelimessa ollenkaan. Totesi vain, että hän ei voinut tehdä muuta. Kysyin häiritseekö lapsi jne, työt olivat kyllä ihan ok. Opettaja sanoi, ei häiritse. En tiedä mitä seuraavaksi. Minusta huoltajan pitää puuttua tällaisessa tilanteessa, jotta koululla huomataan, että kyllä näitä asioita seurataan ja ettei se ole vain oppilaan asia. Oppilaat ova kuitenkin lapsia.
Lapseni käytösnumero on 8, joten en usko hänen paljon häiriköivän. Lisäksi hänet on todettu testeissä lahjakkaaksi. Mutta kysyn vielä opelta.
Vaikka lapsi olisikin taitava piirtämään ja maalaamaan, se ei yksin vaikuta arviointiin. Voi olla, ettei lukukauden aika ole edes piirretty ja maalattu, sillä kuvataide pitää sisällään paljon muutakin, kuten mediakasvatusta, arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatusta yms. Jos koulussa on tehty ryhmätöitä ja projekteja, voi olla, ettei lapsesi ole osallistunut niihin täysipainoisesti. EHkä kyse ei ole nyt ollenkaan taidoista, vaan osallistumisesta ja aktiivisuudesta - tosin kerroit, että lapsesi on tehnyt kaikki työt. Ehkä lapsesti ei ole ymmärtänyt tehtävänantoja, ja suorittanut tehtävät eri tekniikalla ja keskittynyt sisältöihin ja asioihin, mitä kurssilla ei edes käsitelty, ja toteuttanut työt siten että tehtävänanto ei ole täyttynyt?
Korostan vielä, että pelkkä piirustustaito tai maalaustaito ei ole arvioinnin peruste, vaan kuvataiteessa tärkeäpää on ajatteluprosessi työn takana, tutkiminen, havaintojen ja tulkintojen tekeminen jne.
Sinuna kysyisin opettajalta arvioinnin perusteita, siihen sinulla ja lapsella on oikeus!
ollut poissa tunneilta tai haistatellut tai rikkonut välineitä tmv.
Tai sitten olis saanut kokeesta huonon numeron (taidehistoria).
Minne muuten haetaan joulutodistuksella?
Kaikilla on 9 tai 10. Sit niillä muutamalla häiriköllä 8.
Ja arvionti on usein mielivaltaista. Kuviksen numero on niin helppo antaa naaman mukaan. Surullista! Otamme siis yhteyttä kouluun!
-AP sekä numero 4
Kuutonen on arvosanana merkki siitä, että oppilaalla on selkesäti puutteita osaamisessa tai tekemisessä, tunnilla olemisessa. Jos käytös on ok normaalia, kaikki työt tehty ja keskeinen aines opittu, joskus saattaa olla joku poikkeuksellinen puutekin osaamiseen numero on 8. Kaikissa aineissa. Seiska tulee, jos jotakin lipsumista, puutetta. Ottaen huomioon, että vitosen saa kun on läsnä ja tekee ainakin joitakin töitä, pyrkimystä osallistumiseen yms kuutonen on heikko numero ja sille täytyy löytyä selkeät syyt. Kysy opelta ihmeessä.
perustellut arviokäytänteen, joten en jaksa uskoa pärstäkertoimeen. Jos vain opettaja on ammattitaitoinen, Taikin käynyt kuvataidekasvattaja eikä mikään "jostainhalvallahaalittutuntiopettaja", niin arvioinnille kyllä löytyy validit perusteet.
Eli moitteeton käytös. Aktiivinen tunnilla. Luokan yhteishengen kohottaja. Tunnen luokalta vain yhden pojan, joka sai numeroksi 9. Kiltti, hiljaa istuva poika ei saa enää kiitettävää. Näin Tampereella.
Meillä haetaan joulutodistuksella yläasteelle
. Erilaisia painotuksia on monia mm. liikunta ylä-aste, musiikki, matematiikka, ilmaisutaito jne.
Kyseessä on tavallinen luokanope. Hänellä ei ole eritystä pätevyyttä kuvataiteen opetukseen. Erittäin kylmä ja ankara "kasvattaja mies". Joka ei tunteile.
Kiitos vielä avusta. Otan yhteyttä kouluun.
-Ap
kuvataidetta kuvataidekouluun (taiteen perusopetusta). Riippumatta siitä, mikä on kuviksen numero koulussa. Jos lapsesi haluaa kehittää taitoaan kuviksessa, pelkkä itsekseen piirtely ja maalaus ei riitä, eikä kyllä peruskoulun tarjoama kuvataideopetuskaan, jonka tuntimäärät ovat varsin vähäisiä.
Omaehtoinen harrastaminen ja "piirtely" ei useinkaan johda taitojen kehittymiseen, vaan tarvitsee ohjattua harjoittelua ryhmässä taitavan opettajan johdolla. Ihan kuten kehittyminen musiikissa, liikunnassa jne.
Jos pojallasi on haaveita ammattilaiseksi jollain visuaalista luovuutta vaativalla alalla, kannattaa panostaa kuvataidekouluun.
(niin ja koulun kuvataideopetus voi olla tosiaan laadukasta, mutta jos haluaa ammattilaiseksi tai harrastaa tosissaan kuvataidetta, peruskouluopetus ei siihen riitä)
Heillä ikävä kyllä ei useinkaan ole kovin kummoista käsitystä kuvataiteesta oppiaineena, ja opetus on just sellaista askartelutyyppistä puuhailua. On ihan ihmisestä kiinni (ja siitä kuinka kiinnostunut itse on kuvataiteesta), kuinka paljon ammattitaitoa kuviksen opettamiseen ja arviointiin on. Jotkut kuvittelevat kuviksen olevan mallista mahdollisimman "hyvin" = realistisesti piirtämistä ja siinäpä se sitten onkin, surkeaa. Oikeita kuvataideopettajia pitäisi olla oppilailla jo alaluokilta lähtien, samoin musiikin opettajia. Läheskään kaikilla luokanopettajilla kun ei ole itsellä harrastuneisuustaustaa näissä, eikä voikaan olla, eiväthän he nyt mitään monilahjakkuuksia aina ole, harva on.
Okei, en pysty ottamaan kantaa ap:n pojan opettajan pätevyyteen tai taitoihin, mutta noin yleensä tilanne on tämä. Toki jos kohdalle osuus kuvataiteisiin ja kuviksen didaktiikkaan perehtynyt opettaja, opetus voi olla hyvinkin korkeatasoista. Kaikilla se ei sitä vaan ole.
Arvioinnissa hyödynnetään valtakunnallisetn opetussuunnitelman kriteerejä. Pelkkä taitavuus ei riitä. Maku-asioiden ei tulisi vaikuttaa.
Eräitä kriteereitä:
Oppilas tunnistaa joitakin keskeisiä kuvataiteen ilmiöitä ja sijoittaa niitä ajalliseen ja kulttuuriseen yhteyteen. Hän osaa tarkastella ja tulkita taiteen ja viestinnän kuvia. Oppilas havainnoi ja arvioi omaa oppimistaan ja hyödyntää muilta saatua palautetta omassa työskentelyssään. Hän pystyy tehtävän mukaisesti sekä itsenäiseen työskentelyyn että vuorovaikutteiseen yhteistyöhön muiden kanssa.
Arvosana 6 kielii siitä, että oppilas on laiminlyönyt tehtäviä, ei ole huolehtinut työvälineistä, työrauhasta, puuhastellut omiaan tms.
Kahdeksikon saa jo siitä, että suorittaa annetut tehtävät huolellisesti ja noudattaa ohjeita.
Luokanopettajilla ei usein ole käsitystä kuvataiteesta, mutta heillä on perusteellinen ohjeistus arviointiin opetussuunnitelmassa.
Teidän ehkä kannattaisi olla opettajaan yhteydessä ja pyytää perusteluja annettuun numeroon, mikäli asia vaivaa.
Kun tuossa yhdessä vastauksessa todetaan, tunnistaa ilmiöitä yms. Niin tietenkin siinä määrin, kun näitä on opetettu. Kasin oppilaan ei tarvitse itsenäisesti tunnistaa, tietää, osata. Vain sen verran, kun on tunnilla käyty läpi. Mutta omalla luokallani kutosia tuli kuviksesta oppilaalle, jolta puuttui useita töitä, työt olivat keskeneräisiä, motivoitumisessa oli toivomisen varaa, ei juuri intoa.
Nyt tiedän mitä kysyn opettajalta.Tiedän siis millainen on kutosen oppilas.
Ja nyt tiedän myös millainen on asiallinen ja hyvä kuvisope. Voi olisipa teitä enemmän :)
-ap
Minä teen listan kaikista töistä, mitkä pitää olla tehtynä. Niistä tehdään yksinkertainen kansio paperista, nimi päälle. Siellä pitää olla lista kaikista töistä ja puuttuvat merkittävä.
Sitten oppilas valitsee yhden työn, jota pitää parhaimpana ja jonkun, joka voisi olla parempi. Jos haluaa niin voi näyttää omasta mielestään huononkin työn. Sitten pitää yrittää perustella miksi joku työ on hyvä ja miksi ja miten jostakin olisi voinut tulla parempi.
Siis 8 tulee, joska kaikki työt kansiossa. Jos puuttuu töitä ja joku erityinen syy niin tietysti se huomioidaan.
Sitten vasta ruvetaan katsomaan, että mikä on homman nimi. Yleensä ei ole mitään ongelmaa, vaan tästä eteenpäin selviää, vaikka itsellä ei olisi sen enempää tietoja ja taitoja.
Ne valitut työt voidaan asettaa luokaan näytteille ja pyytää muiltakin niistä arvioita ja varsinkin niistä hyvistä töistä voidaan pitää sellaisia tunteja, että oppilaat itse osallistuvat arviointiin.
Jos on luokanopettaja, niin onhan hänellä pätevyys pitää ne kuvistunnit. Ei siinä mitään erikoistumista tarvita niiden kuvistuntien pitämiseen, kuten ei myöskään liikassa, ei edes musiikissa vaadita, vaikka onhan se hyvä jos ope soittaa itse jotain instrumenttia. Mutta opettajan soittokaan ei välttämättä ole mieluisaa kaikille oppilaille - eikä varsinkaan opettajan laulutaito. (Huoh...)
Omaa pätevyyttäni en tässä halua mainostaa. Luokanopen pitää selvitä!
ollut poissa tunneilta tai haistatellut tai rikkonut välineitä tmv.
Tai sitten olis saanut kokeesta huonon numeron (taidehistoria).
Minne muuten haetaan joulutodistuksella?
ylä-asteelle :)
haetaanko erikoisyläkouluihinkin ihan numerojen perusteella? muista kuitenkin, että sun tai lapsen oma mielipide lapsesi lahjakkuudesta ei ole ammattimainen, joskin kyllähän itsekin silmällään näkee aika paljon. opettaja antaa numerot niille lapsille, joita opettaa. ei toinen opettaja voi arvioida lastasi, kun ei ole opettanut häntä yhtäkään tuntia. onko lapsesi varmasti motivoitunut? kutosen selittäisi keskinkertainen tai vähän parempikin lahjakkuus ja tekniikka häiriköinnillä varustettuna. kysy ihmeessä opettajalta perusteluja, se on aina sallittua. tai itseasiassa, laita poikasi kysymään, hänhän numerosta on eniten harmistunut. muutenkin, asia on lähinnä lapsesi, ei sinun. kaipa erityispainotteiseen kouluun haluava on itse eniten valmis tekemään töitä sisäänpääsyn eteen.
jos opettaja ei muuta numeroa ja osaa perustella sen riittävästi, eikä lapsesi pääse haluamaansa kouluun, tyydytte vain siihen: lapsi ei ollut sinne tarpeeksi taitava.