Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä pystyn kasvamaan ihmisenä / olemaan tyytväinen itseeni????

Vierailija
03.01.2012 |

Niin siinäpä se kysymys!!

Olen reilu kolmekymppinen, vielä tämän vuoden kotona nuorimman lapsen kanssa. Vanhemmat lapset hoidossa ja koulussa päivät. Lapsia yhteensä neljä.

Olen jämähtänyt kotielämään ja koen että elämäni valuu hukkaan. Elämä on vain sitä kotia ja lasten riitojen selvittelyä ja lentämistä harrastuksesta toiseen ja itselle ei vaan jää aikaa tai sitten en osaa sitä aikaa itselleni ottaa...

Olen lasten kanssa todella kireä lähes koko ajan ja kateellinen ihmisille jotka tekevät asioita lastensa kanssa ja jaksavat touhuta kaikkea. Tiedän että itsekkin jaksaisin paremmin jos saisin oikeasti jotain omaa aikaakin joskus, mutta sitä ei nyt vaan näytä kukaan mulle järjestävän ja itse en siihen nyt pysty... (tiedän olen laiska ja mukaavuudenhaluinen :( )

Olen noin 20kg ylipainoinen ja haluaisin pudottaa kiloja, mutta en pääse herkuttelusta eroon ja pahin paheeni on varmasti alkoholi. Juon lähes joka ilta noin 2-6 annosta alkoholia. Krapulaa minulle ei enää tule kuin erittäin harvoin, mutta huomaan että alkoholi vaikuttaa seuraavan päivän mielialaani :( ja yleensä olen tavallista ärtyneempi lapsilleni jos olen ottanut illalla useamman :(

Mieheni on yrittäjä ja tekee pitkää päivää ja harrastaa siihen päälle. hän on kotona arki-iltaisin todella vähän ja lasten arkihoito on minun harteillani. Viikonloppuisinkin tuntuu että lastenhoito on enemmän minun harteillani.

Pari vuotta sitten olin jo pääsemässä "jaloilleni" kunnes sain tietää että odotan nuorinta lastamme ja kaikki jotenkin levahti taas...

Katson kateudella ihmisiä jotka ovat satsanneet itseensä ja sivistäneet itseään ja pitäneet huolta terveydestään ja ulkonäöstään sekä jaksavat touhuta lastensa kanssa.

Lisäksi en voi sietää itsessäni piirrettä muiden arvosteluun vaan haluaisin tuosta eroon...

Auttakaaa! Kertokaa miten pääsen tasapainoon ja voin olla tyytyväinen itseeni...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottaako sinua työpaikka, vai joudutko etsimään sellaisen itsellesi? Jos sinulla on "avoinna" tulevaisuus työn/koulutuksen osalta, voi olla että tyytymättömyyteesi liittyy ahdistusta tulevasta?

Oletko miettinyt, mitä se olisi mitä haluaisit tehdä, jos sinulla olis omaa aikaa ja vapautta?

Vierailija
2/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itseassiassa aina sunnuntaisin töitä ja kun hoitovapaa alkaa yritän tehdä myös muina päivinä töitä sen minkä vauvan hoidolta ehdin.

Haluaisin käyttää vapaa-aikani itseni hoitamiseen ja sivistämiseen ts. haluaisin aikaa käydä jumpalla ja teattereissä ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se vie sut ennen pitkää perikatoon. Siinä menee terveys ja lopulta perhekin. Ainoastaan sinä itse voit muuttaa elämäsi suunnan. Mene lääkäriin ja hae ammattiapua esim. a-klinikalta ja mielenterveystoimistosta.

Vierailija
4/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni se on enemmänikin seuraus kuin syy :(

Eli jos saisin elämäni enemmän mielekkääksi jäisi juominenkin vähemmälle...

Vierailija
5/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttuja tuntemuksia.

Kalenteri käteen ja miehen kanssa merkkaatte mikä on sinun harrastusiltasi ja mikä hänen. Sinun on vain tehtävä asia selväksi, että tarvitset omaa aikaa tai perhe hajoaa.

Pystytkö olemaan juomatta, vai onko se vain ajanvietettä? Jos alkoholi on must-juttu, olet pahemmassa kuin pulassa ja todellakin kiireesti tarvitset asiantuntija-apua.

Kirjoittele vaikka tänne nyt ensialkuun, kyllä täältäkin jotakin ajatuksia saa.

Siihen elämän hukkaan valumisen tunteeseen: elämä on tässä ja nyt, ei ole mitään sen "ihmeellisempää" ja suurempaa odottamassa sinua jossain muualla. Kykysi nauttia arkipäivästä on ilmeisesti masennuksen vuoksi hävinnyt (alkoholi aiheuttaa/pahentaa masennusta). Sitten kun saat sitä asiaa kuntoon, huomaat uusia, hyviä puolia elämässäsi.

Vierailija
6/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen A-klinikkaa ja psykoterapiaa. Terapialähetteen saat oma lääkärin kautta. Eli omalääkäri lähettää mielenterveystoimistoon jne(kamala sana mutta ei paha paikka lainkaan!) Alkoholi on huonokaveri, eli jotain sosiaalistakin tekemistä kaipaisit.

Vierailija
7/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse eteenpäin jos et usko että se on mahdotonta. Moni uskoo niin ja selittelee tilaansa joko ulkoisilla olosuhteilla (ihmissuhdeongelmat, rahaongelmat, epätyydyttävä työ), sisäisillä ongelmilla (esim. vaikea lapsuus ja traumat) tai muuten vaan oman luonteen koetuilla puutteilla. Niin tein minäkin ennen, ja kulutin valitettavasti 10 vuotta elämästäni lääkiten joka ilta masennusta ja ahdistusta oluen tissuttelulla, uskoen että mitään muutosta ei voi tapahtua jos ei jotain "ihmettä" tapahdu, jokin ulkoinen asia muutu työni, ihmissuhteideni tms suhteen.

Lopulta onneksi ymmärsin että kukaan muu ei minua voi auttaa kuin minä itse. Että minun on aktiivisesti tartuttava epätyydyttäviin asioihin elämässäni ja mietittävä mitä niille voin tehdä, joko muuttaa ulkoisesti niitä tai sopeutua niihin sisäisesti. Ja ensimmäinen asia joka piti saada kuriin oli alkoholinkäyttö, koska se vie voimavarat ja alentaa mielialaa. Valoin itseeni uskoa että pystyn, että en suostu enää alistumaan selittelyihin että minun on pakko juoda koska elämäni on niin tyhjää tai että en minä kuitenkaan onnistu kun en ole ennenkään onnistunut vaikka olen yrittänyt. Ja minä pystyin. Pidin ensin 3 kk täysraittiin jakson ja sen jälkeen olen juonut kohtuudella. Loppujen lopuksi en edes muuttanut ulkoisesti mitään, en edes pääkärsimyksekseni kokemaani työtä, vaan muutin suhtautumistani siihen. Oman mielen sisällä, omissa ajatuksissa, se tasapaino luodaan, vaikka toki ulkoisiakin muutoksia sopii tehdä silloin kun ne ovat mahdollisia.

Vierailija
8/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 10.

Masennukseen valitettavasti kuuluu tuo "kaikki on mahdotonta, mikään ei ikinä muutu paremmaksi" -ajatus. Minä pilasin elämästäni yli 20 v. noissa tunnelmissa, mutta lopulta suostuin lääkitykseen ja se muutti elämäni. Kaikilla lääkitys ei tehoa, mutta minulla se tehosi muutamassa päivässä, enkä ehkä koskaan siitä voi luopua.

Työ muuttui antoisaksi, suhde mieheen parani, lapsetkin muuttuivat siedettävimmäksi! Tai siis itse en enää hermoile lasten vuoksi samalla lailla kuin ennen.

Vierailija
9/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut tarkoitus kiillottaa omaa kilpeä...

Vierailija
10/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinun tulisi aloittaa laihduttamisesta ja kuntoilusta + ruokavalion muuttamisesta. Ota se projektiksesi. Et voi kuitenkaan muuttaa kaikkia asioita kerralla vaan yksi askel toisensa perään. Voin vakuuttaa sinulle, että painon pudottaminen ja liikunta vaikuttavat jossain vaiheessa sinuun niin, että elämä näyttää valoisammalta ja jaksat paremmin + alat kiinnostua enemmän muistakin elämän osa-alueista. Mutta ole armollinen itsellesi: aseta realistinen tavoite, jota voit tarvittaessa muuttaa. Ole ylpeä itsestäsi, kun olet saavuttanut jonkin askeleen. Vertaa uutta tilannettasi aikaisempaan minääsi ja ole ylpeä pienistä edistymisaskeleistasi. Älä vertaa muihin, sillä sinä et ole he.

Jossain vaiheessa huomaat, että olet tasapainoisempi ja onnellisempi :)

Tsemppiä!

Vierailija
11/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sen hoitamisesta lähtisin liikkeelle. Pystytkö pitämään tipattoman kuukauden? Alkottomuus auttaisi myös tuohon ylipainoonkin välittömästi.

Miehelle SANELET SUN omat harrastuspäivät!

Mahtuisiko teille kuntopyörä, crosstrainer tai juoksumatto kotiin? Itse jouduin aloittelemaan liikuntaa kotiäitivuosina kotona samalla lapsia paimentaen, olin vähän samanlaisessa tilanteessa kuin sinä nyt. Ihan hyviä tuloksia tuli, sitkeästi vaan pakotat joka ilta itsesi tekemään 20 min aerobista harjoitusta.

Tsemppiä!

Vierailija
12/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut myös stressaavia elämäntilanteita ja silloin olen juonut enemmän. Siitä tulee kierre: juo, koska se rentouttaa ja lieventää stressiä mutta se itseasiassa väsyttää ja laittaa fiilikset alas. Eli jos joka päivä nauttii alkoholia, on fiilis lopulta paljon, paljon huonompi ja se vaikuttaa siihen, kuinka näkee asiat.

Älä vertaa itseäsi nyt muihin. Istu vaikka alas miettimään, mitä voit oikeasti tehdä, saisitko joskus lapsille hoitajaa, mikä mahdollistaisi omaa aikaa. Jos et saa, vertaat itseäsi ihan turhaan sellaisiin ihmisiin, jotka voivat käydä vaikkapa jumpassa. Voisitko ehkä tehdä lasten kanssa jotain sellaista, mistä itsekin saisit liikuntaa? Käydä uimassa tms.?

Muutenhan olet ihan oikealla tiellä, tärkeää on, että sinäkin jaksat.

Vierailija
13/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo viinanjuonti vähemmälle. 2-6 annosta joka ilta on käytännössä alkoholismia. Laske mitä se tekee viikossa. Sinun on tavallaan haluttava kovempaa elämää. Itsetunto kohenee sillä kun opettelee jotain, ja kun taistelee jotain sopivan hankalaa vastaan ja tuntee voittaneensa. Oma elämä voi tuntua liian suurelta vastukselta, joten aloita pienemmillä vihollisilla.

Onko jotain mistä olet aina ollut utelias? Eikun netti käteen ja lukemaan. Googleen avainsanoja. Ota hitto vie vaikka juustopaketti jääkaapista ja latele paketin ravintosisältö Googleen. Mut älä kaikkea, vaan sana kerrallaan käyt ravintoaineet läpi. Opiskele ruokasi. Uuteen sanaan törmätessä laitat senkin Googleen! Tätä kun jatkaa niin tuntemattomat sanat lopulta loppuvat ja ymmärtäminen voi alkaa. Lue vain siitä mistä haluat lukea.

Osaatko englantia? Kirjallisesti siis. Enkku on hyvä kieli opetella, olkootkin niin että sen opiskeluun voi käyttää 5 vuotta ennen kuin voi sanoa osaavansa jotain. Enkun avulla löytää Googlesta hieman enemmän ja tarkemmin kuin suomeksi. Tämä johtuu siitä että enkkua puhuvia on maailmassa jotain 500 miljoonaa, enemmänkin, eli 100x enemmän kuin suomalaisia, ja he ovat kaikki länsimaalaisia! Eli kulttuurivalli on matala. Sata kertaa enemmän sisältöä.

Vierailija
14/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni se on enemmänikin seuraus kuin syy :(

Eli jos saisin elämäni enemmän mielekkääksi jäisi juominenkin vähemmälle...

valitettavasti vaikuttaa tosi klassiselta alkoholistin tekosyyltä. Mieti niin päin, että jos lopetat juomisen olet paljon energisempi ja saat mielekästä ja iloista tekemistä tilalle + laihdut.

Et ehkä pääset nykyisessä elämäntilanteessa harrastamaan tms, mutta dokaamisen voit lopettaa vaikkei miehesi olisikaan kotona. SITÄPAITSI alkoholi aiheuttaa masennusta, ihan tutkitusti (liikakäyttö siis)

Vierailija
15/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sietää ahdistusta, tylsyyttä ja turhautumista.

Siksi alkoholista luopuminen vaatii jotain tilalle, ja on ihan fiksua lähteä miettimään, mitä konkreettista voisi tehdä sinä hetkenä kun tuntuu, että tarvitsee ja haluaa ottaa sen lasillisen.

Olisiko just siinä hetkessä jotain muuta, mihin voisi tarttua ja mihin kohdistaaa huomionsa? VOisiko kuunnella lempparibiisin, käydä pienellä kävelyllä (olettaen, että mies hoitaa sen aikaa lapsia), piirtää, neuloa tms. mikä säätelisi omaa tunnetilaa.

On helppo sanoa, että sen kun lopetat juomisen, mutta en usko sen niin vaan onnistuvan, ellei ole jotain vaihtoehtoa.

Ap, voisit alkaa harjoitella selviytymistä ilman alkoholia, keksi ja kokeile erilaisia toimintamuotoja, millä pääset yli ilman alkoholia niistä tilanteista ja hetkistä, milloin yleensä juot. Tai sitten juot vain jotain alkoholitonta, vaikka teetä.

Vierailija
16/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän se onkin.

Aloita joka aamu peilinedessä ja sano tarkoituksella itsellesi että rakastat itseäsi. Se on lähtökohta. Sinun täytyy myös hyväksyä ja oppia että kaikki vain on. Yleisesti ottaen kun puhut kateudesta niin hukkaat paljon Sinun energiaa ajattelemalla mitä ja miten muilla on. Keskity itseesi ja perheeseesi. Saat omaa aikaa hankkimalla työpaikan ja jossa on joustavat työajat tai voit mennä aikaisemmin ja lähteä ajoissa että kerkeät omiin harrastuksiin. Tehkää ja pitäkää yllä perhekalenteria missä kaikkien menot ja sovitte miehesi kanssa lastenhoitovuorot.

Kokeile joogaa ja meditointia, ne antavat sinulle perspektiiviä kun opit tuntemaan itseäsi ja opit ettet ole vain mitä peilistä näkyy.

Vierailija
17/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ja menin lähimpään kuntokeskukseen ja ostin sinne jäsnyyden :) Samalla liityin heidän painonpudottajien ryhmään jossa tavataan viikoittain.

Keskuksessa on myös lastenhoito, joten miehen kotonaolokaan (tai sen puute) ei ole enää esteenä...

Tästä se lähtee...pikkuhiljaa :) (ja heti tuntuu paremmalta)

AP

Vierailija
18/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimittu ja onnea ja sinnikkyyttä jatkoon!

Vierailija
19/19 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se lähtee. Loppu elämän ensimmäinen päivä :)