sikiön avosuinen tarjonta ja kiinnittyminen?
Osaiskos joku kertoa miten on, kun kuulin väitteen jonka mukaan avosuisessa tarjonnassa oleva vauva ei voi kiinnittyä lantioon, eli että vain rt tarjonnassa se olisi mahdollista? mulla la käsillä ja avosuisessa tarjonnassa ollaan, toista odotan. jos nyt siis synnytys alkaa lapsiveden menolla kuten edellinenkin, tulee ilmeisesti kiire sairaalaan jottei napanuora luiskahda ulos...? help, yöunet menee kun näitä hormonihuuruissa yksin pähkäilee...
Kommentit (16)
avosuinen tarjonta ei tarkoita lakitarjontaa vaan on ihan samalla tavalla takaraivotarjonta kuin jos vauva syntyisi kasvot alaspäin.. avosuinen siis tarkoittaa sitä että vauvalla on kasvot ylöspäin, kun normaalisti ne ovat alaspäin.. avosuisessa tarjonnassa pää on kuitenkin sellaisessa asennossa että ei paina samalla tavalla kohdunsuuta ja avautuminen voi olla hitaampaa.. sikiö voi kääntyä synnytyksen aikana kuitenkin tarjontaan jossa kasvot ovat alaspäin.. omassa synnytyksessä näin on käynyt, oli pitkä ja vaikea ensisynnytys joka päätyi imukuppiin.. vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin kokoajan.. itselläni supistukset hiipuivat loppua kohden jonka vuoksi imukuppi
Poika pyöritteli päätään vielä hetkeä ennen ponnistusta. Ponnistusvaiheen aluksi sydänäänet laskivat, ja sen takia imukupilla autettiin ulos.
Ei kannata pelätä, hyvin menee varmasti =)
Mulla oli esikoinen avosuisessa tarjonnassa. Synnytys käynnistyi hitaasti ja epäsäännöllisesti (myöhemmin tiedetään, että johtui tuosta tarjontavirheestä, kunnei painanut oikein). Lopulta kohdunsuu kyllä avautui, mutta vauva ei laskeutunut. Ponnistelussa ei liikkunut yhtään ja sitten huomasivat tarjontavirheen -> leikkuriin.
Samaan aikaan Seinäjoella kiskottiin avotarjontainen lapsi imukupilla ja vauva kuoli. Minusta kannattaa leikata, jos lapsi on tarjontavirheessä. Avosuisessa tarjonnassa lapsi ei pääse myötäämään sillä tavoin luiden välistä kuin raivotarjonnassa ja siksi lapsen loukkaantuminen ja repeämät on paljon pahemmat, kun imukupilla väärin kiskotaan.
Toinen lapsi laskeutui sekin vasta kohdunsuun avauduttua, mutta oli oikeassa tarjonnassa ja imukupista huolimatta vain pieniä pinnallisia repeämiä. Imukuppia tarvittiin, koska lapsivesi oli yhtä kakkaliejua ja sydänäänet laski nopeasti.
Kalvot puhkeavat ja lapsivesi menee ennen kuin lapsen pää on ikään kuin tulppana kohdunsuulla. Sitä ap tarkoittanee. En kyllä tiedä vaikuttaako tarjonta kiinnittymiseen.
Lapsi ei ole vielä laskeutunut, eli et voi tietää missä tarjonnassa on, kun laskeutuu. Lapsi laskeutuu sivuttain yläaukeamaan ja "kiertyy" sitten yleensä niin, että ala-aukeamasta tulee niin, että takaraivo syntyy symfyysin alta ja nenä on kohti äidin takapuolta. Joskus taas lapsi kiertyy syystä tai toisesta toiseen suuntaa, eli nenä kohti symfyysiä (häpyluu) = avosuinen tarjonta. Molemmat ovat raivotarjontoja.
Eli luin kirjoituksesi uudestaan...
Vauva on siis laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. Eli voi nyt olla ikään kuin samassa asennossa, kuin avosuinen, mutta koska ei ole vielä kiinnittynyt, voi vielä pyöriä, eikä siis välttämättä edes synny avosuisena. Mutta on kuitenkin laskeutunut, eli ei ole napanuoravaaraa.
ja synnytys käynnistyi vasta vuorokausi myöhemmin. Poika tuli avosuisessa tarjonnassa imukupin avulla. Raju ja kivulias synnytys, mutta ei tuosta napanuoran luiskahduksesta kukaan mitään puhunut. Taitaa olla harvinaista?
Lapsen päätä ja siten joutua puristuksiin, mutta ei liity mitenkään avosuiseen tarjontaan! Harvoin näin käy täysiaikaisilla vauvoilla, mutta esim. vielä korkealla keikkuvan keskosen kohdalla voi olla vaarallista, siis jos vedet menee ensin. Mutta kiinnittyminen tarkoittaa, ettei päätä saada enää liikkumaan lantiossa, vauva voi olla kuitenkin laskeutunut, vaika ei ole vielä kiinnittynyt. Tällöin ei vedenmenon jälkeen enää pompsahda ylös, eikä tarvitse pelätä myöskään napanuoraprolapsia.
rv 33 ylimääräisessä ultrassa että sikiö oli kiinnittynyt.
Vauva syntyi avosuisessa tarjonnassa ilman mitään apuvälineitä. Synnytyksen kestoksi tuli 2,5h. Napanuoran luiskahtamisen vaarasta ei kukaan maininnut minulle mitään.
Voiko lapsi olla kiinnittynyt avosuisessa tarjonnassa vai ei? tai ylipäänsä muussa kuin raivotarjonnassa? mulle esikon synnytysvalmennyksessa oikein alleviivattiin, että jos neuvolassa ei ole todettu lapsen kiinnittyneen ja vedet menevät, niin välittömästi makuulle ja lanssi paikalle jottei napanuora karkaa.. ja siis nimenomaan se kiinnittyminen oli asian ydin, ei laskeutuminen. olenko mä ymmärtänyt tän jotenkin ihan väärin?
Mullakin vauva laskeutunut jo lähtökuoppiin tosi matalalle, muttei vielä kiinnittynyt. Ja on avonaisessa tarjonnassa kasvot vatsaani päin, vaavin kroppa tosin sivuttain kylkeäni vasten. Ja rv 36. Sitä mietin että pääseekö vapaasti vaihtamaan pään asentoa, on ollut laskeutuneena jo monta viikkoa...No pitää kysyä ensi viikolla asiaa äippäpolilta, ettei tule suotta liikaa itsekseen mietittyä.
Hus:n sivuilla ainakin kätilö vastaa jollekin että voi kiinnittyä virhetarjontaan ja sen jälkeen sitä asentoa ei voida enää oikein korjailla eli ilmeisesti kiinnittyminenkin on mahdollista...Laitoin Googlen hakuun...
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=194
Eli niin kauan kuin kohdussa on lapsivettä pystyy vauva pyörähtämään vielä normaaliin tarjontaan. Vaikka kesken synnytyksen, jos kalvoja ei ole puhkaistu.
Oheisessa linkissä on asento-ohjeita joiden avulla voit itse yrittää vaikuttaa vauvan asentoon. Omani sain noilla neuvoilla pyörähtämään vuorokausi ennen synnytystä. :)
välttämättä kiinnity tai laskeudu.
Minulla vaan esikoinen laskeutui ja kiinnittyi, muut oli korkealla ja niinikään kiinnittymättä. Ei istukan esiinluiskahtamisen vaaraa silti jos kerran raivotarjonnassa.
Siinähän vaarana on ettei sikiö saa happea jos luiskahtaa esiin.
Olen kuullut että avosuinen on äidille vaan kipeämpi tapa synnyttää.
Eikös se ympärysmitta, joka äidin tulee levitä, ole aika lailla isompi kuin normaalisti?
Kylläpä mulla on käynyt sitten tuuri, kun toista muksua synnyttäessä ultrattiin vasta kalvojen puhkaisun jälkeen ja todettiin avosuinen tarjonta. Tästä huolimatta kääntyi ponnistusvaiheeseen mennessä vedettömässä kohdussa oikein päim ja tuli ulos takaraivo edellä. Vissiinkin oli enkeleitä mukana..