Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin kaveri sanoista.
Oon hoitovapaalla ja oltiin anopin ja lasten kanssa kaupungilla. Sattumalta törmättiin mun työkaveriin ja melkein perhetuttuun ja hän alkaa siinä suureen ääneen ihastella meidän kaksvuotiaan silmien väriä.
Miten ne on yhtä kauniin ruskeat ja kuin suoraan isältään perityt.
Sitte katsoo esikoista ja tokaisee. Onpa sulla jännän väriset kirjavat silmät, ei kyllä uskois, et on samoista tarveaineista.
Huomasin, miten anoppi vilkuili altakulmain mua ja tää työ kaveri vielä jatkaa.
Oliks tällä vanhemmalla näin tumma tukka heti syntyessään, vai oliko samanlainen pelavapää, kuin tää pikku vesseli.
Mä sitte vaan siinä jotain ihan hoomoilasena ja nyökyttelin. ARGH!
Kommentit (43)
En minä vaan keksi mitään, mistä olisin loukkaantunut. Aika herkkähipiäinen pitää olla jos tuollaisesta loukkantuu. Kyllä meilläkin lapset ovat niin erinäköisiä ja eriluonteisia, että itsekin saa ihmetellä, että miten se voikin olla mahdollista. Ihan normaalia, sekä erilaisuus että se ihmettely.
useempi laps ja kaikkil erin väriset hiukset, ei äkkiä sisaruksiks uskois. ME tuommosille taivastelijoille nauretaan vaan miehen kans. JA heitetää vitsiks. Kun itse tietää totuuden niin ei paljon toisten puheet vaikuta.
se jotenkin menny niin ettei ruskeasilmäiset voi saada sinisilmäistä lasta..ja jos toinen viel vaalee niiiiin...suosittelen isyystestiä
On tainnu unohtua mitä bilsan tunnilla on opittu. Ei tuon takia isyystestiin tarvitse mennä : )
Itselläni ja miehellä on ruskeat silmät. Toisella kaksosista on ruskeat ja toisella harmaat. Uskoisin että ovat samasta miehestä lähtöisin. Muuten voisin epäilläkin, mutta tämä harmaasilmäinen on ihan isänsä kopio :D Harmaasilmäisellä menee sellainen ruskea ympyrä pupillin ympärillä, ihan kuin olisivat alkaneet muuttumaan ruskeiksi, muttei sitten kuitenkaan. Ovat kyllä tosi nätin väriset silmät!
Mutta tosiaan kaikenlaista moukkaa on saanut kuulla. Ihana oli eräs labrantäti, kun ihasteli nappisimmua ja sanoin että hänellä on harmaat silmät. Sanoi siihen, että "aijaa, nappisilmät ne on silti!" :)
Itselläni ja miehellä on ruskeat silmät. Toisella kaksosista on ruskeat ja toisella harmaat. Uskoisin että ovat samasta miehestä lähtöisin. Muuten voisin epäilläkin, mutta tämä harmaasilmäinen on ihan isänsä kopio :D Harmaasilmäisellä menee sellainen ruskea ympyrä pupillin ympärillä, ihan kuin olisivat alkaneet muuttumaan ruskeiksi, muttei sitten kuitenkaan. Ovat kyllä tosi nätin väriset silmät! Mutta tosiaan kaikenlaista moukkaa on saanut kuulla. Ihana oli eräs labrantäti, kun ihasteli nappisimmua ja sanoin että hänellä on harmaat silmät. Sanoi siihen, että "aijaa, nappisilmät ne on silti!" :)
Eli joskus löytyy ihaniakin, kuten tuo labrantäti.
kuin hiusten värin ja silmien värin. On kait niitä muitakin tuntomerkkejä kuin väri, vai lintujako ollaan. Me kaikki sisarukset olemme eri värisiä, yksi tumma, yksi keskiruskea ja yksi vaalea, mutta jok'ikisellä meistä on molemmilta vanhemmilta perittyjä piirteitä, jotka kyllä tunnistaa.
Tähän minäkin pyrin...
"Se mitä minä ajattelen muista
on miljoona kertaa tärkeämpää
ja kertoo minusta enemmän
kuin
mitä muut ajattelevat minusta."
Ei se nyt taida ihan niinkään mennä.Äidilläni oli tumman ruskeat silmät ja ja hiukset myös tumman ruskeat,kun taas isälläni oli siniset silmät ja vaaleat hiukset.Kummastakaan lapsesta ei tullut ruskeasilmäistä,eikä noita ruskeasilmäisiä/hiuksisia ole muissakaan jälkeläisissä,ei ainakaan niin ruskeina kuin oli äitini.Että se siitä perimyksestä.
"Sitte katsoo esikoista ja tokaisee. Onpa sulla jännän väriset kirjavat silmät, ei kyllä uskois, et on samoista tarveaineista."
Ei minusta lapsille tai lasten kuulleen sanota noin, eikä noin sanota kellekään aikuiselle. Mitä te meinaisitte, jos joku tulisi teille sanomaan teidän silmistä noin? =D
Muutenkin huvittavaa tuollainen ulkonäkökeskeisyys, jota opetetaan lapsillekin juuri tuollaisella alhaisilla sanavalinnoilla ja kommenteilla.
Uskon, että anoppi pöyristyi tuttavan höpinöistä ja siksi vilkuili altakulmain miniää ja viisaana ei ehkä sanonut jälkeenpäinkään mitään tuollaisiin typeriin löpinöihin.
Ihme vertailua lasten kuullen, toista ylistäen ja toista alentaen, sellainen fiilis mulle tuli kun luin ap:een tekstin.
Mitä tulee silmien väriin ja niiden periytyvyyteen, niin mulla on ruskeat silmät, miehellä siniharmaat. Kahdella ekalla lapsella on siniset silmät ja kolmannella sitten ruskeat.
Kaikilla lapsilla sama isä.
se jotenkin menny niin ettei ruskeasilmäiset voi saada sinisilmäistä lasta..ja jos toinen viel vaalee niiiiin...suosittelen isyystestiä
muttei asia nyt ihan niinkään ole. Kyllä meitä on kaksi ruskeasilmäistä vanhempaa ja sinisilmäinen lapsi.
Lukion bilsassa opetetaan nimenomaan, että silmien väriin vaikuttaa 2 geeniä. Jos kumpikin on ruskeasilmäisyysgeeni (RR), niin sitten on ruskeat silmät. Jos toinen on ruskeasilmäisyys- ja toinen sinisilmäisyys (Rs), niin sittenkin on ruskeat silmät, koska ruskea on dominoiva. Siniset silmät on, jos molemmat geenit ovat sinisilmäisyysgeenejä (ss).
Teidän geenit on siis Rs ja Rs, lapsellanne silloin ss.
Wikipedian mukaan asia ei ihan näin yksinkertainen ole, mutta lukiossa opetettiin näin.
Teidän geenit on siis Rs ja Rs, lapsellanne silloin ss.
Wikipedian mukaan asia ei ihan näin yksinkertainen ole, mutta lukiossa opetettiin näin.
Lisäänpä että heidän lapsensa voivat olla siis RR(25%), Rs(50%) ja ss(25%). Eli 75% AP:n ja miehensä lapsista on ruskea- ja 25% sinisilmäisiä.
Toinen vaalea, toinen tumma. Ei sisaruksiksi heti uskoisi, vaikka samat vanhemmat.
aikuisen ihmisen miettivän tällaisia, saatika pahoittavan mieltään jonkun toisen ihmisen höpsöistä pohdinnoista!
Kaikenlaisia sitä valitettavasti maailmaan mahtuu.
geeni joka aikaansaa ruskeat silmät on vallitsevampi kuin sinisilmäisyyden geeni mutta jos ruskeasilmäiseltäkin löytyy latenttina geeninä sinisilmäiyyttä ja toinen vanhemmista on sinisilmäinen niin lapselle voi tulla myös siniset silmät. Ja tämä nyt oli vaan yläaste/lukiopohjalta. Biologi varmaan korjaisi meikäläisenkin kommenttia että silmien värin periytyminen ei ole edes näin yksinkertainen asia...että semmoista. bilsan kirjat esiin vaan. Jää turhat isyystestit tekemättä ;))
on nämä erinäköisten lasten äidit isyystestiä vastaan:) Voi mies parat! Voihan sille lapselle olla isä ilman geenejäkin kukas sen estää ja onhan se selvempi muillekkin sisaruksille kun ei tarvii selittää siskopuoli/velipuoli asiaa..
on menny naimisiin ihan sen takia että mies ei välttämättä tee isyystestiä kun joutuisi siitä itse avioliitossa sen jotai 300 pulittamaan? tuli vaan mieleen :D
Kyllä nuo molemmat muksut on 100% varmasti samoista siemenistä alkunsa saaneet, mutta miks ihmeessä joittenkin jeesustelijoitten mielestä kaiki perheen lapset pitäis olla toistensa kloonattuja kopioita?
Mistä hitosta on tullut tuo luulo, et jos jompi kumpi vanhemmista omaa ruskeet silmät, niin silloin jälkeläisilläkin pitää olla ruskeet, kun eihän se ole mikään sääntö.
Mä oon muutenkin aina jotenkin ujo ja säikky anopin seurassa, joka on hyvin pedantti ja vanhakantainen nainen. Eläkkeellä oleva uskonnon ja filosofian lehtori.
Sitte kun sattuu vielä tämmöisiä tilanteita, niin oon aina ihan hetken hukassa.
Ap.
Meillä kaksi tyttöä ja ihan toistensa vastakohtia niin fyysisesti kuin luonteeltaankin. Vanhempi on tullut minuun ja kuopus isäänsä.
Silmien väri määräytyy monen geenin vuorovaikutuksen perusteella, ei pelkästään yhden tai kahden. Sininen väri johtuu melaniinin vähäisyydestä iiriksessä, toisin kuin ruskeasilmäisen, jonka iiriksessä melaniinia on runsaasti. Teorian mukaan kaikilla sinisilmäisillä on yksi ja sama esi-isä. Tuon ko. esi-isän geeneissä tapahtui mutaatio joka tavallaan käänsi pois päältä kyvyn tuottaa ruskeita silmiä. Tosin en tiedä vastausta siihen, että jos tuo mutaatio tapahtui kerran, miksei se voi tapahtua toisenkin kerran. Aihe on monimutkainen ja sitä on turha pähkäillä lukion biologiantunneilta saaduilla tiedoilla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color