Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MUA SUUTUTTAA NIIN KUN TOINEN LAPSISTA VALEHTELEE!!!!

Vierailija
03.01.2012 |

Mitä mä teen???????

Lapset ovat 6,5v. ja 4 v.

Lapset olivat leikkineet aulassa. Menin sinne tekemään jotain ja huomasin, että hamsterin häkkiin oli heitelty helmiä, niitä ihmejuttuja mitä laitetaan alustaan ja suihkutetaan vedellä, oliko niiden nimi binzeed. Isompi lapsista leikkii niillä mutta ne ovat myös pienemmän ulottuvilla.

Kysyin kuka heitti ne helmet hamsterin häkkiin. Molemmat sanovat en minä.

Syyllinen ei suostu tunnustamaan. Ärsyttää!!!!

Käskin heitä miettiä asiaa ja tulen kohta uudelleen kysymään.

Mitä te teette tälläisessä tilanteessa? Lapset tietävät, että hamsterin häkkiin ei saa laittaa mitään.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksi joku rangaistus joka koskee molempia ja selitä että joudut aina tekemään niin kunnes oikea syyllinen selviää. Varmista myös että lapset ymmärtävät että kielto liittyy hamsterin turvallisuuteen.

Vierailija
2/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten vaikka katat hyvän iltapalan pöydälle (esim. kaakaota tms.) ja sanot, että sitten aloitetaan syömään, kun syyllinen tunnustaa. Mutta älä ole pelottava tms.

Muutenkin kun tunnustus tulee, ihan asiallisesti sanot vaan, että tiedättehän, että häkkiin ei heitetllä mitään ja annat asian olla. Kyllä pelossa ja syyllisyydentunnossa eläminen on jo kova rangaistus tuon ikäiselle.

Muuten ilman ruokaa nukkumaan. Onhan noita uhkailujuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmille teet selväksi, että näin ei toimita ja sillä selvä. Mitä hemmetin väliä sillä on kuka oli syyllinen ja kuka syytön!

Vierailija
4/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset eivät oman kokemukseni perusteella kovin helposti myönnä tai 'muista' tehneensä mitään väärää/kiellettyä. Varsinkaan jos aikuinen ei ole nähnyt heitä itse teossa :).

Varmaan tärkeämpää kuin sen saamien selville kumpi helmet oli laittanut, olisi saada heidät ymmärtämään, miksi niin ei saa tehdä. Se ehkä auttaisi paremmin pitämään vieraat esineet poissa häkistä. Jos lapset saisivat joskus 'auttaa' hamsterin ruokkimisessa oikealla hamsterinruualla, niin se saattaisi hillitä heidän halua laittaa muuta 'ruokaa' tai 'viihdykettä' hamsterille.

Vierailija
5/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmille teet selväksi, että näin ei toimita ja sillä selvä. Mitä hemmetin väliä sillä on kuka oli syyllinen ja kuka syytön!

Ihmiset on kasvatettava ottamaan vastuu teoistaan ja olemaan suoraselkäinen. Niin kaikkien aikuisten pitäisi tehdä, eikä se onnistu, jos siihen ei opeteta. Toinen asiaan sisältyvä opetus on totuuden tärkeys.

Vierailija
6/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on kasvatettava ottamaan vastuu teoistaan ja olemaan suoraselkäinen. Niin kaikkien aikuisten pitäisi tehdä, eikä se onnistu, jos siihen ei opeteta. Toinen asiaan sisältyvä opetus on totuuden tärkeys.

voihan se olla niinkin, että jompikumpi on yllyttänyt toista tekemään niin ja toinen on totellut. Toinen siis valehtelee ja toinen ei. Kumpaa sitten meinaat rankaista?

Vierailija
7/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoalla kiristäminen ja rangaistuskeinona käyttö on laissakin kielletty, eli ei sitä vaikka joku niin ehdottikin.

Lasten puhuttelu yksitellen voi auttaa selvittämään syyllisen, kun asettelee kysymykset oikein.

Vierailija
8/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös aina kaikkeen selityksenä: pikkuveli teki.. pikkuveli sen teki en minä.. minä en tehnyt... Hohhoijaa. Ja lapset ovat vielä luonteenlaaduiltaan sen verran erilaisia, että veli ei yksikseen (ainakaan vielä) keksi mitään jäynää, vaan sisko on 98% kaiken takana. Ärsyttää.

Vierailija
9/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös aina kaikkeen selityksenä: pikkuveli teki.. pikkuveli sen teki en minä.. minä en tehnyt... Hohhoijaa. Ja lapset ovat vielä luonteenlaaduiltaan sen verran erilaisia, että veli ei yksikseen (ainakaan vielä) keksi mitään jäynää, vaan sisko on 98% kaiken takana. Ärsyttää.

rehellisyyttä ja avoimuuttako opetat?

Miksi et vaan totea että jaa näin teit ja näin ei saa tehdä koska...

Vierailija
10/10 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehellisyyttä ja avoimuuttako opetat?

Miksi et vaan totea että jaa näin teit ja näin ei saa tehdä koska...

niin on aika luonnollista kysellä, että kukas tämän teki. Usein on sanomattakin selvää, että vanhempi lapsi sen teki, mutta haluaisin kuulla sen häneltä itseltään. En halua syyllistää suoraan, koska onhan aina mahdollisuus (joskin pieni) että pienempi oli asialla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi