onko kehitysviive merkki jostain vakavasta?
pitäisikö jo huolestua (ja mihin pitäisi ottaa yhteyttä) kun on huoli lapsesta, eli pienestä vauvasta, 11kk. Kehitysviive on muutaman kuukauden luokkaa, eli 1kk osaa kääntyä vatsalleen muttei muuten liiku. Ei ryömi, konttaa, nouse seisomaan tukea vasten eikä osoita kiinnostusta liikkumista kohtaan.
Fysioterapiassa käymme, mutta meidän kunnassa on huono tilanne ja pääsemme sinne vain parin kuukauden välein ja saamme vain kotihoito-ohjeita eli siis jumppaohjeita jotka eivät mielestäni ole auttaneet asiaa kovinkaan paljon.
Pitääkö soittaa neuvolaan tai pyytää sieltä lähete? Toistaiseksi reagointi on ollut "katsotaan nyt vaan" tyylistä. Kyseessä ei ole ensimmäinen lapseni, joten itse olen sitä mieltä että jotain ehkä on vialla, vaikkei tietenkään suoraan lasta koskaan pidä taidollisesti sisaruksiin verratakaan.
Mitä tällainenen teoriassa voi merkitä? Kehitysvammaa? Neurologista sairautta? Joudun siis ilmeisesti itse alkamaan aktiivsesti soittelemaan ja pyytelemään tutkimuksia, koska omassa köyhässä kunnassani ei koskaan kukaan ehdota mitään tai ohjaa mihinkään, itse pitää vaatimalla vaatia että asiaa jotenkin edes vietäisiin eteenpäin.
Kommentit (14)
Vie yksityiselle lastenlääkärille, yritä löytää sellainen jolla on pitkä kokemus. Google auttaa, voit aika helposti mihin lekuri on erikoistunut. Yksityinenkin lääkäri voi lähettää eteenpäin!
Olisin huolissani. Minulla on kehitysviiveinen lapsi, merkkejä oli jo 7 -kuukautisena, mutta minua ei silloin otettu vakavasti :(
Mulla myös huoli 7kk,kohta 8kk,ei ryömi eikä juurikaan liiku.Napansa ympäri pyörii,mutta usein leikkii lentokonetta.Kuinka aloit epäillä kehitysviivettä?
apua! mitä tämä voi sitten tarkoittaa? kehitysvammaa? Lapsi ei ainakaan päällepäin katsoen ole mitenkään "erikoisen" näköinen (anteeksi jos tämä on nyt vähän moukkamaisesti ilmaistu) ja muutenkin vuorovaikutukseltaan normaali (katsekontakti, jokeltelu) mutta liikkuminen on todella hankalaa. Neuvolassa ei ole puhuttu keva-jutuista lainkaan, onko siis esim. sen tyyppistä kehitysvammaa että on vain rajoitettu liikkuvuus? Olen (tietämättömänä) luullut että kehitysvammadiagnoosit ovat aina kromosomi/down/yms poikkeavuuksia.
Pitääpä alkaa googlettamaan. Siinä olen samaa mieltä että tämä ei ole normaalia ja on sellainen tuntu että jokin on nyt vialla.
onko siis ketään jolla lapsi olisi ollut poikkeuksellisen myöhään liikkeelle lähtevä ja silti kehittynyt normaalisti?
Selailin jo googlella asiaa ja tuli ainakin ilmi että ei ole normaalia jos 11kk lapsi ei ryömi. Tuskin vielä vuosikkaanakaan ryömii ja kävelynoppiminen voi mennä johonkin 2-3v ikään jos kehitysviive jatkuu samanlaisena.
Nyt pelottaa vieläkin enemmän kuin äsken :(
kuopuksella oli kehitysviivettä. 8kk ikäisenä oppi kääntymään selältä vatsalle ja siitä sitten alkoi "pyöriä napansa ympäri". Ryöminyt ei oikeastaan ollenkaan. Tasan 1v. lähti konttaamaan ja 1v5kk kävelemään. Sen jälkeen otti ikäisensä parissa kuukaudessa kiinni. Nykyään on 5v. ja motorisesti erittäin lahjakas, ikätasoaan selkeästi edellä. 3-vuotiaana tehtiin vielä viimeiset testit fysiossa ja silloin meni heittämällä läpi 5-vuotiaille tarkoitettu testi.
Eli aina tuo ei kerro kehitysvammasta tms. Kaikki voi lopulta mennä oikein hyvin.
Suurella todennäköisyydellä tuo ei tarkoita mitään, mutta pienellä todennäköisyydellä takana voi olla vaikka neurologinen ongelma.
Suurin osa kehitysvammoista ei näy päällepäin (siis ulkonäöllisesti), ja kuten toisessa AV-ketjussa kerrottiin niin tavanomaisinta on, että kehitysvammadiagnoosi annetaan iän myötä. Kaikki kehitysvammat eivät suinkaan olla kromosomipoikkeamia ym.
Meillä on ollut paljon kaikenlaista, heikkoa hienomotoriikkaa (esim. sormiruokailu, kynän piteleminen), aistitietohäiriötä (esim. tuntoaistin herkkyys veden ja lämpötilan suhteen), uni- ja ruokaongelmia, vuorovaikutusongelmia..
Toki on niin, että lapset kehittyvät eri tahtiin, mutta jos on toistuvasti takaraivossa huolta lapsesta, niin yksityiselle lastenlääkärille mars. Kela korvaa osan, ja vakuutusyhtiö loput (jos vakuutus on). Ja kokemuksesta voin sanoa, että kokenut lastenneurologi antoi osuvamman diagnoosin kuin arvauskeskus-päiväkoti-keltotiimi yhdessä.
myös googlea,ja 9kk iässä pitäisi ryömiä,mutta muutaman kk heitot on ok.Painosta neuvolaa tutkimaan asiaa,ja sinuna luottaisin vaistoon vaikka se voi joskus väärässä ollakin.
Tsemppiä,ap!
Monet ihan tavallisen näköisiä.
Omani oli yksi söpöimmistä lapsista mitä olen koskaan nähnyt.
mutta meillä normaalisti kehittynyt poika lähti ryömimään 9,5kk iässä, nousi tukea vasten 11kk iässä, konttasi vuoden iässä ja käveli 1v 5kk.
Meillä lapsen kehitys tutkittiin lastenneurologian osastojaksolla 8kk, 2v ja 3v ikäisenä, lisäksi aivojen magneettikuvat, joissa vasta sitten 3 vuotiaana näkyi aivojen kehityshäiriö. 8kk kehitystaso oli normaali, 2 vuotiaana kehitysviive ja 3 vuotiaana kehitysvammadiagnoosi.
Tutkimukset tehtiin 6kk iässä alkaneiden epilspiakohtausten takia ja 1 vuotiaasta alkaen aloin huomata kehityksessa viivettä (neuvola ei nähnyt), oppi mm. kävelemään 1v8kk ikäisenä, neuvolan mukaan sekin oli vielä normaalia. 2-3v välillä lapsi ei oppinut mitään ja ne 2 sanaa jotka osasi, jäi pois.
Eli kehitysviiveen taustalla oli sikiöaikainen aivojen kehityshäiriö.
Tällä tarkoitan että asiaa on hyvä seurata ja ei ne ammattilaisetkaan mitään muuta anna kuin niitä kotijumppaohjeita... Aika vähän on sen lisäksi tehtävissä tässä vaiheessa. Jos vuorovaikutus on kunnossa niin kuin sanot niin en olisi kamalan huolissaan. Jos kyseessä on toinen tai kolmas lapsi niin meillä ainakin nuorempi liikkui vähemmän kun 2 ja 5 v sisarukset saivat liikettä ympärille niin ei tarvinnut "mennä katsomaan" mitä muuaalla on.
Meillä taas niinpäin että pojalla henkinen kehitysviive, mutta käveli aikaisin eli 11-kuisena.
Tsemppiä. Onhan se aika kauheaa, kun tuossa iässä suurinpiirtein ainoa mitä voi tehdä on odottaa.
poikkeavuus on liikuntavammaa. Neurologin heiniä kuitenkin.
Meillä lasta, jotka lähtivät myöhään "liikkeelle", eli vatsalleen kääntyminen 7kk ja toisella ryömiminen 11kk, hän oppi myös istumaan mutta ikää en muista. Olsiko ollut 2v. Toinen ei oppinut ryömimään tai istumaan.
Kummallakin on CP-vamma ja hypotonia sekä atetoosi. Myös muita tarkemmin määriteltyjä motoriikan ongelmia.
Toivottavasti pääsette pian neuvolalääkärin lähetteellä neurologin arvioon ja fysioterapeutin testeihin keskussairaalassa.
Vie yksityiselle lastenlääkärille, yritä löytää sellainen jolla on pitkä kokemus. Google auttaa, voit aika helposti mihin lekuri on erikoistunut. Yksityinenkin lääkäri voi lähettää eteenpäin!
Olisin huolissani. Minulla on kehitysviiveinen lapsi, merkkejä oli jo 7 -kuukautisena, mutta minua ei silloin otettu vakavasti :(