Olen kasvissyöjä, haluatko kysyä jotakin?
Kun yhdessä ketjussa kasvissyönti näytti taas lietsovan tunteita.
Kommentit (17)
onko sulla jotain hyvää linssipata ohjetta?
ennemmin vegaaneille), että miten suhtaudut sellaiseen, jos sinulle tarjottaisiin ruokaa, jossa vuoan toiseen päähän olisi tehty vegaaninen versio ilman lihaa ja toiseen päähän lihalla/kalalla jne.?
Esimerkiksi lasagne tai janssoninkiusaus tai joku kinkkukiusaus?
Menisikö suukkiin?
Tero
ole ap, mutta kasvissyöjä minäkin. Meillä äiti tekee kyläillessäni laatikkoruoat juuri noin ja hyvin maistuu. Teemme miehen kanssa myös pizzan puoliksi. Ei se niin tarkkaa ole...
ennemmin vegaaneille), että miten suhtaudut sellaiseen, jos sinulle tarjottaisiin ruokaa, jossa vuoan toiseen päähän olisi tehty vegaaninen versio ilman lihaa ja toiseen päähän lihalla/kalalla jne.?
Menisikö suukkiin?
Tero
pari lempireseptiäsi, pitäisin mielelläni joskus kasvisruokapäivän :)
muutaman reseptin, jotka maistuvat erityisesti muksuille?
ole ap, mutta kasvissyöjä minäkin. Meillä äiti tekee kyläillessäni laatikkoruoat juuri noin ja hyvin maistuu. Teemme miehen kanssa myös pizzan puoliksi. Ei se niin tarkkaa ole...
Menisikö suukkiin?
Tero
silloin kun ei ole allergioita tms., jotka estäisi.
Tero
Kun kerran itsensä käytettäväksi asetti.
että lihansyöjät ovat ravintoketjussa aina kasvinsyöjien yläpuolella, saatat siis joku päivä tulla itse syödyksi ;)
hirveästi lihaa, joten se menee aika rutiinilla. Minusta proteiinin saa hyvin hallintaan maitotuotteilla ymppäämällä tietoisesti joka aterialle/välipalalle jotain. Syön tietty myös paljon kasviksia, mutta niitä en nyt tässä mainitse, vaan tuon esille vain päivän proteeinin lähteet.
Syön aamiaisella aina ainakin maitoon tehtyä kauralesepuuroa (leseissä, etenkin kaurassa, on hyvin proteiinia) ja puoli purkkia rahkaa vauvasoseella maustettuna. Proteiinia näistä saa noin 25 g.
Jos ostan kaupasta kiirevälipalaa enkä ehdi syödä kunnon lounasta, ostan aina leivän/risifrutin/tmvn sivuun joko pienen raejuustopurkin (protskua n. 20g) tai maitokaakaojuoman (protskua 10g).
Lämpimässä ruuaassa pyrin käyttämään usein soijasuikaleita tai -ruohetta, jotka ovat selkeästi esimerkiksi tofua tai papuja proteiinipitoisempia. Yritän saada lämpimästä ruuasta ainakin sen ~10-15 g proteiinia.
Salaattin saa helposti ihan hyvän määrän proteiinia kananmunasiivuilla, juustolla, pavuilla ja pähkinöillä.
Jos olen käynyt salilla nostamassa ihan puhdasta rautaa enkä ryhmäliikkumassa tms, otan puntin jälkeen joko proteiinipirtelön, - patukan tai protskupitoisen palautumisjuoman, eli noin 25 g proteiinia.
Iltaisin herkuttelen toisinaan leipäjuustolla ja lakkahillolla. Leipäjuustosta proteiinia on noin neljännes eli aika lailla.
Iltapalaksi saatan syödä esimerkiksi munaleivän tai jos olen ollut treenaamassa ja haluan jotain lämmintä, paistaa vaikka vähän munakkaan (etenkin valkuainen on proteiinia pullollaan). Myös mysliä ja jogurttia tai rahka miksaamalla saa proteiinia.
Urheilen myös ja olen lisäksi sen verran painava, että tarvitsen protskua sen n. 100g päivässä eli munkin pitää aina välillä pysähtyä mitettimään, tuliko tarpeeksi. Jos tuntuu et ei, avaan raejuustopaketin vielä iltapalalla. :)
Menisikö suukkiin?
Tero
Vegaanille ei varmaan menisi, koska yleensä laatikkoruuissa on sidosaineena munaa/maitoa, ja se neste on niin juoksevaa, että sitä on varmasti lopuksi vuuan molemmissa päissä, vaikka sitä lorottaisi alkujaan vain toiseen.
Tunnen myös muutamia vegaaneita, joilla takana on sen verran aatten paloa, että ei varmasti maistuisi. Jos eläintuotteita pitää todella vahvasti moraalittomina, ruokahygieniassa on väkisinkin aika tarkka, koska se liha on oikeasti todella vastenmielistä. Siihen tunteeseen voi eläytyä kuvittelemalla, söisikö itse vuuasta, jonka toisessa päässä on ihmispataa. :)
Mutta joo, itse varmaankin tätä nykyä söisin, koska tämä ei koskaan ole ollut se moraalinen johtotähteni. Joku chorizo tms. voimakasarominen ja rasvainen liha voisi kyllä vähän inhottaa laatikossa, koska siitä irtoaisi varmaankin makua.
että lihansyöjät ovat ravintoketjussa aina kasvinsyöjien yläpuolella, saatat siis joku päivä tulla itse syödyksi ;)
Jos oltaisi siinä pisteessä, että osa jengistä harkitsisi ihmissyöntiä, olisi varmaankin tapahtunut jotain sellaista, että lähes koko populaation dieetti olisi pettuleipä-ihanmitävaan.
Jos taas kasvissyönti olisi syy siihen, miksi en harkitsisi ihmissyöntiä muissa kuin ääriolosuhteissa, olen kasvissyöjä entistäkin mieluummin. ;)
miten suhtaudut sellaiseen, jos sinulle tarjottaisiin ruokaa, jossa vuoan toiseen päähän olisi tehty vegaaninen versio ilman lihaa ja toiseen päähän lihalla/kalalla jne.?
Minä en välittäisi, söisin kyllä. Kysymyshän ei ole siitä, että haluaisi jotenkin pitää ruumiinsa puhtaana liharuoista, vaan siitä ettei halua että minun ruokkimisekseni on tapettu eläimiä.
Mutta puolisoni, joka on ollut paljon kauemmin vegaani, ei voisi tuollaista laatikkoa syödä, ei vain kykenisi, tekisi pahaa.
Meillä lapset (kaikki kaksi) ovat aika kaikkiruokaisia ja tykkäävät erityisesti tulisesta, joten sitä, "mikä maistuisi lapsillekin" ei tarvitse erikseen miettiä. Vanhempi on jo oppinut nirsoilemaan vähän, mutta nuorempi söisi banaaninkin kuorineen, jos ei erikseen kieltäisi.
Olen aika huono jakamaan reseptejä, koska laitan ruokaa yleensä fiilispohjalta ja unohdan, mitä laitoin edellisellä kerralla. Mies laittaa ruokaa paremmalla ajatuksella ja paras lopputulos syntyy yleensä niin, että mies kokkaa ja minä leivon. Perusruoka meillä on kuitenkin tomaattipohjainen kastike, jossa on vähän mitä sattuu päivän mukaan.
Erityisesti lapsia ilahduttaa yleensä aina kaikki, jota saa syödä sormin ja tai kokata yhdessä. Ja sit tietysti perinteiset pikaruuat. :) Pizza maistuu aina, hampurilaisiin saa taiteiltua hyviä pihvejä esimerkiksi kikherenmurskan, kananmunien ja korppujauhon hyvinmaustetusta seoksesta tai tuhdeista halloumiviipaleista. Myös tacot ja teeman itäisemmät variaatiot ovat mieleen.
Esimerkiksi tällä ohjeella
3 dl vettä
2 dl maustamatonta jogurttia
1 tl suolaa
n. 9 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
3/4 dl öljyä
(paistetaan kuivalla pannulla pari minuuttia molemmin puolin) saa tehtyä helposti lättymäisiä leipiä, joita voi täytellä mielensä mukaan salattilla, kastikkeella (esimerkiksi jogurttia ja mangochutneytä miksaamalla saa helposti ja nopsasti hyvää) ja jollain, esimerkiksi soijasuikale-kasvis, sörsselillä.
Vähän yllättäen pennuille maistuu myös esimerkiksi sipulipiirakka ja muut suolaiset piiraat, jota ainaki minä inhosin yli kaiken lapsena.
Eniten lapsia tietty ilahduttaa, kun mies kokkaa, koska se on parempi ruunalaittaja kuin minä. :D
Linssiruuat teen aina fiilispohjalta. Niihin tulee joka kerta ainakin perunaa, paprikaa, paseerattua tomaattia, sipulia tai purjoa, hunajaa ja chiliä, usein myös porkkanaa, mutta muu menee miten sattuu.
Kuskus sopii minusta yleisesti ottaen paremmin kasvis- kuin liharuokiin, sitä kannattaa kokeilla eri variaatioilla.
Jos en tiedä, mitä tekisin ja haluan tehdä helppoa ja tavallista nopeasti ihmeemmin ajattelematta, etsin yleensä jonkun kanapastan ohjeen ja korvaan kanan soijasuikaleilla, jotka on keitetty mausteliemessä.
Esimerkiksi tämä maistui kaikille:
Soijasuikaleita(laitoin muistaakseni 1/3 pussillisen soijasuikaletta, jotka keitin ensin tujussa kasviliemessä ja valutin hetken)
50g voita ja/tai loraus öljyä
1 pieni sipuli pilkottuna
ripaus cayennepippuria
2dl kermaa
1 rkl kanafondia
2 isoa rkl kurkumaa
4 murskattua valkosipulinkynttä
3tl raastettua inkivääriä
3rkl sitruunan mehua
2rkl hunajaa
2dl maustamatonta jogurttia
suolaa
noin 200g spagettia
parmesaania tai pecorinoa
tuoreita yrttejä
Paista suikaleita hetki rasvassa pannulla. Lisää pilkottu sipuli ja cayennepippuri, kuullota.
Sekoita joukkoon kerma ja kanafondi. Anna kastikkeen kypsyä hetki. (tässä välissä voit laittaa spagettiveden kiehumaan)
Lisää kurkuma, valkosipuli, inkivääri, sitruunan mehu ja hunaja. Jatka kypsennystä hiljaisella tulella.
Lisää lopuksi jogurtti ja suolaa maun mukaan.
Sekoita kastike hyvin valutetun pastan joukkoon. Tarjoa ruoka syviltä lautasilta ja ripottele päälle raastettua juustoa.
Koristele annokset lehtipersiljalla tai muilla tuoreilla yrteillä.
Oletko kasvissyöjä eettisistä syistä vai terveydellisistä?
Jos eettisistä syistä, niin miten kummassa voit perustella itsellesi kananmunan ja maidon käytön (paitsi välivaiheena, kun on vaikea ryhtyä kokonaan kasvissyöjäksi) - ja jopa kanafondin?
Älä ymmärrä väärin, en ole tuomitsemassa sinua, tokihan sinun vuoksesi harvempi eläin menettää elämänsä kuin perus lihansyöjän takia, ja muutenkin en halua syytellä ihmisiä enempää kuin oma omatunto heitä syyttää. Olen vain utelias niistä ihmisistä jotka periaatteessa välittävät eläinten oloista, mutta eivät sitten loppuun asti kuitenkaan, että millainen se ajatusmaailma on.
Jos olet kasvissyöjä terveydellisistä syistä niin sitten tietysti asia on ihan eri, eikä ole mitään selitettävää.
Oletko kasvissyöjä eettisistä syistä vai terveydellisistä?
Jos eettisistä syistä, niin miten kummassa voit perustella itsellesi kananmunan ja maidon käytön (paitsi välivaiheena, kun on vaikea ryhtyä kokonaan kasvissyöjäksi) - ja jopa kanafondin?
Älä ymmärrä väärin, en ole tuomitsemassa sinua, tokihan sinun vuoksesi harvempi eläin menettää elämänsä kuin perus lihansyöjän takia, ja muutenkin en halua syytellä ihmisiä enempää kuin oma omatunto heitä syyttää. Olen vain utelias niistä ihmisistä jotka periaatteessa välittävät eläinten oloista, mutta eivät sitten loppuun asti kuitenkaan, että millainen se ajatusmaailma on.
Jos olet kasvissyöjä terveydellisistä syistä niin sitten tietysti asia on ihan eri, eikä ole mitään selitettävää.
Alkuun se korjaus, että kanafondia en käytä, se on jäänyt ohjeeseen vahingossa, koska alunperin siinä on ollut kanaa ja kanalientä.
Mutta: en perustelekaan. En vain ole niin sitoutunut asiaan, että olisin valmis olemaan vegaani. Kasvissyönti on vaivaton tapa vähentää riippuvuuttaan moraalisesti arveluttavista käytännöistä, mutta vegaanius vaatii jo panosta ja keskittymistä.
Lähtökohtaisesti en ole eläinystävä tai pidä eläimistä, edes niistä ilmeisimmistä. Minulla ei ollut pienenä heppatyttövaihetta, kissojen relevanssi on kauhuelokuvien kuvastona ja koirat ovat vähän ärsyttäviä. Eläinoikeuskysymykset eivät ole minulle yhtä tärkeitä kuin suurin osa muista yhteiskunnallisista asioista. Minulla ei sinänsä ole mitään ongelmaa eläinten tappamisen kanssa (jos ei puhuta esimerkiksi simpansseista ja delfiineistä) ja voisinkin hyvin syödä esimerkiksi riistaa. Minulla ei ole erityisiä ongelmia myöskään tuotantoeläinten pitämisen ajatuksen kanssa, mutta nykyiset tehotuotannon olosuhteet eivät ole mielestäni hyväksyttävä tapa kohdella mitään elävää riippumatta siitä, vetoaako se elävä minuun suurilla silmillään ja somalla kirsullaan.
Kananmunat valkopesen ostamalla vain ja ainoastaan vapaan kanan luomumunia, koska niiden tuotannossa kanoilla on kohtuullisimmat oltavat, joten en näe sitä kovin isona ongelmana. Edelleen voisi olla toki paremminkin.
Maitotuotteita käytän, koska elämä on liian hankalaa ilman. Joissakin yhteyksissä käytän soija- tai kauramaitoa tai -jogurttia, mutta korkeaproteiinisten maitotuotteiden, lähinnä rahkan ja raejuuston, korvaaminen on hankalaa. Olen ollut nuoruudessani vegaani, mutta yhdistettynä silloiseen urheilutaustaani ruokavalion ylläpitäminen kävi liian työlääksi, etenkin ulkomailla leireillessä. Nykyisin en ole enää puoliammattimainen kilpaurheilija, mutta silti liian mukavuudenhaluinen luopuakseni heraproteiinista ja esimerkiksi hunajasta.
Eläintuotteiden käytössä näkemäni ongemat eivät siis liity siihen, että ne saadaan eläimiä tappamalla tai niistä hyötymällä, vaan siitä, miten eläimiä kohdellaan prosessin aikana. Kalastetun (ei kasvatetun) kalan suhteen närästystä aiheuttavat taas lähinnä kalateollisuuteen liittyvät vesistöjä vahingoittavat käytännöt. Itse nostettua kalaa syön huoletta.
Ymmärrän hyvin uteliaisuutesi, tunnen itse samaa uteliaisuutta niitä kohtaan, jotka ovat omien sanojensa mukaan eläinystäviä, ottavat aktiivisesti kantaa esimerkiksi lemmikkieläinten oikeuksiin ja alleviivaat eläinystävyyttään, mutta syövät silti lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita hyvällä omatunnolla.
Menisikö suukkiin?
Tero
Mulle ei menisi suuhun tämä, vaikka en pidä itseäni tiukkapiponakaan. Meillä muut syö lihatuotteita ja laitan niistä ruokia heille. Mutta olen joskus erehtynyt laittamaan omia ruokia pellille (leivinpaperin päälle) jossa on ollut makkaraa ja se maku tarttui kyllä ruokiini ja syömättä jäi.
olen myös kasvissyöjä, ollut jo 16 vuotta, mutta yhä edelleen proteiinin saanti on vaikeaa (joudun laskemaan tarkkaan syömiseni) koska urheilen niin paljon. Olisin kysynyt että miten saat proteiinia tarpeeksi?