Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kastettujen määrä tipahtanut!

Vierailija
03.01.2012 |

Vauvoja kastettiin taas viime vuonna pari prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Onneksi vanhemmat ovat tulleet järkiinsä ja antavat lapsensa päättää sitten isona.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollinen vihkiminen voidaan suorittaa vain jos MOLEMMAT kuuluvat kirkkoon. Sen sijaan avioliiton siunauksen voidaan suorittaa, vaikka vain toinen olisi jäsen. Sen kaava on hyvin pitkälti sama, ja mitä todennäköisimmin suurin osa vieraista ei huomaa mitään eroa.

vaikka vain toinen puolisoista kuuluu kirkkoon. Toisen ei siis tarvitse kuulua. Ettekö te mitään tiedä? Ja miksi joku kirkkoon kuulumaton edes haluaisi siellä naimisiin?

Vierailija
22/30 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vain toinen puolisoista kuuluu kirkkoon. Toisen ei siis tarvitse kuulua. Ettekö te mitään tiedä? Ja miksi joku kirkkoon kuulumaton edes haluaisi siellä naimisiin?

josta aiemmin jo puhuttiin. Ei kysellä enää tahtomisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kasteta, vanhemmat eivät kuulu kirkkoon. Onpas hölmöä ajattelua että lapsi jäisi jostain paitsi.. Parempihan se on jos aikuisena ripari käytäisiin juurikin niiden toimesta jotka kokevat kristinuskon omakseen ja haluavat siihen liittyä.

On mielestäni ihan hölmöä että suurimmalla osalla lapsista valinta on jo tehty ja riparin 99% lapsista käy lahjojen toivossa, siitä on usko kaukana.

Ihmisillä (useimmiten kirkkoon kuuluvilla) on joskus aika kummallisiakin käsityksiä päätöksestämme. Esim. tätini kysyi kastetaanko lapsemme. Naureskelin että mitäs me kaksi pakanaa lasta kastamaan. Siihen tätini totesi että "ette siis anna lapsen valita." Vastasin yllättyneenä että, ei kun siis nyt juurikin annamme lapsen valita. O_o

Tädin ajatusmalli meni jotenkin että kristinusko ja kirkkoonkuuluminen on jotenkin default setting ja siitä sitten lapsi/nuori aikanaan päättää erota(?) jos siltä tuntuu.. Me koemme enemmänkin että uskontokuntiin kuulumattomuus on se neutraalitila. Kun lapsi/nuori/aikuinen sitten löytää oman tiensä, on hän vapaa valitsemaan juuri sen uskonnon johon kokee kuuluvansa ja haluaa liittyä.

Vierailija
24/30 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vain ymmärrä, miksi pyörä pitää keksiä uudestaan. Jokainen sukupolvi luulee olevansa jotain ihmeellistä ja erikoista, ja todellisuudessa keksitään vain uusi nimi samalle asialle.

Kommunisteja kun olivat, isäni lapsuudenperheessä ei vietetty edes joulua, muusta kristillisestä hapatuksesta puhumattakaan.

Eivät kai nämä trendikkäät kirkostaeroajatkaan vietä kirkkohäitä, kasta lapsiaan tai vietä joulua?

Onneksi vanhemmat ovat tulleet järkiinsä ja antavat lapsensa päättää sitten isona.

Varsinaisesti kristityt eivät kyllä vietä joulua vaan Kristuksen syntymäjuhlaa. Joulu taasen on pakanoiden juhla, keskitalven juhla.

Vierailija
25/30 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan vanhemmistani ei kuulunut kirkkoon kun he menivät naimisiin maistraatissa vuonna 1980. Itse taas olin aktiivinen seurakuntanuori ja minulla oli ihan kirkkohäät. Myös kaikki lapsemme on kastettu ja arvostan todella kristillisiä perinteitä. Jotain äiti ammaa halaamaan minua ei saisi kirveelläkään :)

Mä en vain ymmärrä, miksi pyörä pitää keksiä uudestaan. Jokainen sukupolvi luulee olevansa jotain ihmeellistä ja erikoista, ja todellisuudessa keksitään vain uusi nimi samalle asialle.

Kommunisteja kun olivat, isäni lapsuudenperheessä ei vietetty edes joulua, muusta kristillisestä hapatuksesta puhumattakaan.

Eivät kai nämä trendikkäät kirkostaeroajatkaan vietä kirkkohäitä, kasta lapsiaan tai vietä joulua?

Varsinaisesti kristityt eivät kyllä vietä joulua vaan Kristuksen syntymäjuhlaa. Joulu taasen on pakanoiden juhla, keskitalven juhla.

Vierailija
26/30 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastettiin ja he saivat silti päättää isona, kuuluako kirkkoon vai ei.

Mikä olikaan ongelma?

Vierailija
27/30 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastettiin ja he saivat silti päättää isona, kuuluako kirkkoon vai ei.

Mikä olikaan ongelma?

kirkkoon? Uskonvapaus kun koskee myös alle 18-vuotiaita.

Pitäisi vissiin ehdottaa jollekulle kansanedustajalle lakialoitetta ajatellen, että alle 18-vuotiaan voi liittää puolueeseenkin jos kerran kirkkoonkin liittäminen on ok.

Vierailija
28/30 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei ihmetellä, että millä oikeudella vanhemmat opettaa lapsensa puhumaan suomea tai ruotsia tai jotain muuta kieltä mitä itse puhuvat. Jos ei puhuttais mitään, niin varmaan sitten isona vois päättää, et mitä kieltä alkaa puhumaan.

Huh huh, kullä ihminen tarvitsee elämäänsä tueksi maailmankatsomuksen ja siihen kasvaa vanhempien kanssa.

Minä olen uskonnoton ja minulla on oikeus siirtää tämä maailmankatsomus lapsilleni.

Riparista: turha surra ulkopuolelle jäämistä (jos se nyt enää 2000-luvulla ainakaan Helsingissä on edes mahdollista), kuka tahansa uskonnoton voi mennä rippileirille ja ottaa sen kasteensa sitten siellä.

Vierailija
29/30 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää montakaan vuotta ennen kuin ovat luterilaiset vähemmistönä!

Vierailija
30/30 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei ihmetellä, että millä oikeudella vanhemmat opettaa lapsensa puhumaan suomea tai ruotsia tai jotain muuta kieltä mitä itse puhuvat. Jos ei puhuttais mitään, niin varmaan sitten isona vois päättää, et mitä kieltä alkaa puhumaan.

Huh huh, kullä ihminen tarvitsee elämäänsä tueksi maailmankatsomuksen ja siihen kasvaa vanhempien kanssa. Silleen on sitten aikuisena evästä vaikka katsomusta vaihtaa. Hyvä laittaa eteenpäin hyvää. Mulle se on kristillistä, toiselle voi olla muuta...niinkuin kielikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi