Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työhönsä kyllästynyt lentoemäntä vastailee kysymyksiinne!

Vierailija
11.11.2005 |

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuruston finskiläisiä seuranneena nostan sinulle hattua. Pelkät lastenhoitojärjestelyt saavat pääni pyörälle.

t.ope

Vierailija
42/61 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ettet ihan vielä lopeta työtäsi - kai niitä hyviäkin asiakkaita löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

55: eipä tee mieli lomalla lähteä työpaikalle, jos tiedät mitä tarkoitan!

56: totta kai on mukaviakin matkustajia. mutta vain ne inhottavat ovat kontaktissa minuun ja ne mukavat usein ovat ihan hiljaa :0(

Vierailija
44/61 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiseksi ovatko nämä hankalat matkustajat yleensä lomalentojen lomailijoita, vai reittilentojen työmatkalaisia. (Arvaan, että jälkimmäisiä)

Vielä, jos saat valita, lähdetkö ennemmin lomalennolle Kanarialle, vai reittilennolle New Yorkiin?

Vierailija
45/61 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

businessmatkustajat ovat kyllä niitä helpoimpia tapauksia: he tietävät kyllä mitä voi ja mitä taas ei voi tehdä. asiat hoituvat lyhyen kaavan mukaan.

mutta ne lomalentolaiset..noh, enpä hehkuta enää yhtään enempää, sillä juuri heissä löytyy se potentiaalinen hankala matkustaja (humalassahan ego aina vähän kasvaa..).

mutta ei mennä ihan noin yksityiskohtiin. jos joutuisin valitsemaan new yorkin ja kanarian saarten välillä, valitsisin kahdesta " pahasta" sen pienemmän: nykin."

Vierailija
46/61 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista - oli niistä apua ja ennen kaikkea lohtua.

Kielet ovat minulla se kohta, mikä ajatteluttaa.. osaan kyllä kieliä (ruotsi ja englanti sujuu - ainakin ne tavallisimmat asiakaspalvelu tilanteet ;0)), mutta etukäteen jo pelottaa se, että onko se taito sittenkään riittävä siihen hommaan. Olen toki valmis petraamaan sitä koko ajan, ja siinä työssähän se hoituu itsestäänkin =0). Kahdelle lentoyhtiölle olen jo päässyt jatkoon kielten testaamisen osuudesta, ja ne ovat menneet ihan hyvin - joten kait se sitten on riittävä taito.

Vielä sellainen kyssäri, että millaisia työviikkoja (vuoroja) sinulla on? Kerro yksi esimerkiksi. Pitääkö se paikkaansa, että päivystysvuorossa sinun täytyy olla tunnissa kentällä valmiina, jos soitto lennolle tulee? Onko ollut vaikeaa sopeutua vuorotyöhön?

Kiitoksia =0)

t. Se joka haaveilee samasta hommasta.... (ja kovasti myöskin on haku päällä ;0))

Vierailija
47/61 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vielä sellainen kyssäri, että millaisia työviikkoja (vuoroja) sinulla on? Kerro yksi esimerkiksi. Pitääkö se paikkaansa, että päivystysvuorossa sinun täytyy olla tunnissa kentällä valmiina, jos soitto lennolle tulee? Onko ollut vaikeaa sopeutua vuorotyöhön?"

riippuu sopimuksestasi, millaisiksi työviikot muodostuvat. nyt alalle on saatu koko suomen kattava työehtosopimus joka takaa minimiehdot kaikilla suomessa operoiville lentoemännille ja stuerteille. minulla on yhdessä vikossa maksimissaan 47 tuntia työtä. päivystysvuoroja on myös joka listassa, ja pitää paikkansa että 60 minuutin varoitusajalla tulee ehtiä kentälle. itse asun kauempana vantaasta joten hoidan päivystämisen aina työpaikalla.

vuorotyöhön sopeutuminen on iän myötä aina hankalampaa. minun on välillä, kuten esim. juuri tänään, vaikeaa nousta aikaisin ylös. välillä taas työvuorot kestävät näille tunneille asti. pitkän matkan lennoilla tulee lisäksi aikaerot, jotka monet emännät kokevat hyvin raskaina. työtä helpottaa kuitenkin tiukkaakin tiukemmat lepoajat, joten ainakin paperilla näyttää siltä, että nukkumiseen jää aikaa!

pariskunnat, joilla on lapsia tietysti joutuvat hankkimaan lapsilleen hoitajan päivystyksien/työvuorojen ajaksi. tämä ei ole aina ihan helppoa tässä 8-16 yhteiskunnassamme, joten sukulaistenkin apun joutuu turvautumaan tämän tästä. työ on enemmänkin elämäntapa ja vain aika näyttää, viihdytkö tulevassa työssäsi (tsemppiä, muuten, hakuun!).

kannattaa myös varautua siihen, että sosiaalinen elämäsi rajoittuu työkavereihisi..olet töissä silloin kun muilla on vapaata ja päinvastoin. sisäinen kellosi heittää häränpyllyä kun tulet vaikkapa 12 tunnin työpäivältä kotiin keskellä yötä tai aamun tunteina. voi myös hyvinkin ola että koneeseesi tulee vika ja jouduttekin kotiaseman sijasta varakentälle ja vietätte yön siellä..

jee! toivottavasti en pelottanut sinua nyt lopullisesti (puolustaudun kuitenkin sillä, että alkuperäinen aihe oli " työhönsä kyllästynyt.." )

" Kiitoksia =0)

t. Se joka haaveilee samasta hommasta.... (ja kovasti myöskin on haku päällä ;0)) "

juu, eipä kestä kiitellä. oletko jo käynyt vierailulla täällä?

http://www.slsy.info/ammatti.php

Vierailija
48/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas yksi työvuoro takana jonka aikana meinasin alkaa ärhentelemään..:0(

Vierailija
49/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä menin lentokoneella ja kyllä totesin että eipä ole tuokaan kovin ruusuista. Kävellä ahtaissa käytävissä ja hankalasti ojennella kärrystä ruokia. Ja kun niitä matkustajiakin on moneen matkaan. Ihmettelen miten lentoemännät kaikesta huolimatta jaksavat hymyillä.

Vierailija
50/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lentoyhtiöän chekkari ja päivittäin lähes joka asiakkaan kanssa saa vääntää kättä käsimatkatavarasta. Jos jokaisen kanssa käydään nämä keskustelut on jonot ENTISTÄ hitaampia ja pidempiä.

Ja kun työtä olen tehnyt jo 10 vuotta niin an todellakaan jaksa jokaisen kanssa alkaa kinastella.

Vierailija
51/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan, checkarin jonot kasvavat kun pitää vääntää kättä jokaisen matkustajan kanssa. olet kuitenkin kuullut varmaan palveluketjusta? ja kukakohan siellä palveluketjun loppupäässä sitten on? toivon että joskus ymmärrät kuinka hidasta ja aikaavievää on lennättää ne laukut ruumaan _kabiinista_!

voin sanoa, että tuo ahtaassa paikassa työskentely ei ole läheskään yhtä stressaavaa kuin nähdä matkustajat jonossa koneen ovella ja jokaisella on vetolaukku, läppäri ja kaksi muovikassia tuliaisia! siinä väkisinkin tulee mietittyä sopivia vuorosanoja miten laukut otetaanmatkustajalta pois ilman hirveää sanasotaa.

Vierailija
52/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon, että alkaa varmasti pidemmän päälle ärsyttämään - mutta siihenkin pitäisi suhtautua sillä tavalla, että tämä on minun työtäni kertoa näistä asioista. Samalla tavalla kuin on esimerkiksi kätilön työtä kertoa aina uudelle synnyttäjälle, että " synnyttäminen sattuu" ;0) - sen vauvan jälkeen on taas jonossa uusi ensi synnyttäjä ;0) ;0) ;0)..

Itse olen hakeutumassa lentoemon hommiin, koska ihan vilpittömästi uskoisin sen sopivan itselleni hyvin. Pidän yksityiskohdista, osaan löytää " iloa" toistuvista rutiineista (olen ymmärtänyt, että tämä on tärkeää?), tarvitsen elämääni vaihtelevuutta (tässä sitä olisi ihan riittämiin ;0)), enkä osaa jännittää sosiaalisissa tilanteissa. Toivottavasti joskus pääsen tuohon hommaan - jotta saisin tietää pitääkö tämä tuntemus paikkaansa ollenkaan =0), eihän sitä tiedä ennen kuin kokeilee. Ajattelin vain kertoa sinulle näitä motivoivia tekijöitä omalla kohdallani, jos siitä vaikka saisit sinäkin uutta potkua työhösi ;0)...! Miksi sinä alun perin hakeuduit työhösi? Mikä sinua silloin siinä motivoi - miksi koet olevasi (vai pitäisikö sanoa, että " koit" ?) siinä työssä hyvä / " ihminen paikallansa" =0)?

Se lentoyhtiö mihin olen hakemassa lentää (onneksi vai epäonneksi?) vain reittimatkoja - emme siis varmaankaan puhu samasta lentoyhtiöstä?

Kiitos vielä avustasi, ja linkistä - kävin lukaisemassa, oli paljon hyvää asiaa =0)!

t. Se, joka sinulta kyseli aiemmin.

Vierailija
53/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastan työtäni ja ne rutiinit todellakin tuovat sen turvallisuuden tunteen mitä työssäsi tulet tarvitsemaan. kun olet rutiinisi tehnyt, tiedät varmasti, että työt on tehty niin hyvin kuin vain taidat ja loppu on jonkun muun hallussa. parasta työssä on myös se, ettei se kasaudu vaan päivän työt tehdään päivässä ja sitten mennään kotiin.

mutta kuten sanoin, on minun nyt juuri vaikeaa jaksaa ottaa vastaan sitä kaikkea mitä matkustajien suusta tulvii. jos pidän kiinni turvallisuudesta, olen huono asiakaspalvelija. roolin vetäminen asiakaspalvelijan ja turvallisuusvastaavan välillä on minulle helppoa mutta asiakkaalle vaikeaa. on vain olemassa MINUN matkatavarani ja MINUN aikatauluni ja MINUN vaatimukseni jotka pitää täyttää heti.

ja koska olen jo vanha konkari matkustajien käsittelyssä, osaan myös hoitaa työni niin, ettei monestikan jää vaitteille varaa. se vaan on aika kuluttavaa, että joka päivä, joka lennolla joudut kovettamaan nahkasi pahimman varalle.

Vierailija
54/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

testataanko uimataito pääsyvaiheessa? Miten hyvin pitää osata uida?

Vierailija
55/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa, että saatte provikkaa koneessa myydyistä tuotteista/tavaroista?

Vierailija
56/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hypättiin sinne k-y-l-y-m-ä-ä-n (14 astetta?) veteen ja piti tehdä tietyjä juttuja mitkä voivat vedessä pitkään lilluessa viivyttää hypotermian syntymistä.

lopuksi piti uida sen vaaditut 200m ja kuljettaa " tajutonta" kaveria 50 m (sori, en ole varma metrimäärästä).

Vierailija
57/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin taxfreeostoksia tehdessä pitää täyttää tietyt ehdot.

ja ei, minä en saa provikkaa kun en lennoillani myykään mitään.

Vierailija
58/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä myytävistä tuotteista? onko sinun noin vaikeaa tajuta, ettei kaikki lentoemännät ole töissä lomalennoilla?

Vierailija
59/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen ollut pisimmillään 6 päivää pois kotoa ja se on suoraan sanottuna ihan liikaa. nyt työt on minun kohdallani järjestelty uudelleen joten en ole öitä kotoa poissa lainkaan, paitsi jos siihen itse suostun.

Vierailija
60/61 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

0

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän