Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on 90- v. mummo. Höperö ja kamalan äkänen..

Vierailija
02.01.2012 |

Hurjuaa omiaan ja syyttelee milloin ketäkin milloin mistäkin.

Näyttää apteekkikäynnillään auton apukuskin puolelta keskaria milloin oikealle milloin vasemmalle.

Soitin mummolle viimeksi viime joulun alla, sain silloinkin haukut mummolta. Enää en uskalla soittaa, koska mummo on kuulemma tosi pahana tällä kertaa minulle.

Haukkuu sukulaisille ja tuntemattomille minut, tyttären tyttärensä..

Olin mummon lempi lapsenlapsi aina, niin minulle kerrotaan edelleen, ja niin muistankin, oltiin minä ja mummo.. En vaan uskalla soittaa enää.. Haluan muistaa mummon mukavana omana itsenään enkä hulluna vanhuudenhöperönä joka vihaa kaikkia läheisiään, mukaanlukien minua.

Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi kurjaa, kunmukava mummo "dementoituu" ja muuttuu kärttyiseksi jne. Itsellä vähän samankaltaisia kokemuksia. Olen kuitenki aika ymmärtäväinen (yritän olla) soitan ja käynkin, myötäilen mummon puheita ja jos haukkuu, niin sitten taas vähän yritän lieventää niitä jotenkin tai antaa mennä toisesta korvasta ulos. Puhun mummolle vanhoista ajoista paljon ja toki muustakin, vaikka ei juuri puheenaiheita ole.

En voi jättää mummoa sen takia, että se on vanha ja höppänä, ku eihän se tajua olevansa niin vanha ja höppänä.

Yritä sinäkin suvaita se uusi mummeli ja antaa sen höpöjuttujen olla omassa arvossaan. Ei se mummon höperyys ja kärttyisyys vie niitä sun hyviä muistoja. Mutta jos "jätät" mummon, niin varmaan tulet sitten katumaan, kun häntä ei enää ole.

Vierailija
2/4 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perehdy vähän aiheeseen, älä hylkää mummoa vaan ymmärrä se että sairaus muuttaa ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista se, että dementia EI ole vain pelkkää huonomuistisuutta.

Usein dementian ensimmäiset oireet ovat juuri kuvaamasi kaltaisia muutoksia sosiaalisissa taidoissa. Sairastunut "valehtelee", keksii omia juttujaan ja muutenkin elää vähän eri todellisuudessa kuin muut.

Voi mennä vuosia, ennen kuin läheiset tunnustavat sen totuuden, että sairashan tämä on.

Dementiaan liittyy sairaudentunnottomuus, eli mummosi ei taatusti lähde lääkäriin tutkimuksiin. Voisiko ihan iän perusteella saada vaikka muistisairauksiin perehtyneen dementiahoitajan tai vastaavan kotikäynnille ja tekemään muistitestit.

Nykyiset lääkkeet voivat kohentaa paljonkin dementikon ja hänen läheistensä elämänlaatua, vaikka eivät varsinaisesti sairautta paranna.

Vierailija
4/4 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tuo " näyttää keskaria auton ikkunasta" :D :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi