Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Kuusamossa kesällä paljon ötököitä?

Vierailija
02.01.2012 |

Siis sääskiä, hyttysiä, mäkäriä. Olisi kiva mennä lasten kanssa vaeltelemaan, mutta onko koko reissu pilalla ötökkämäärän takia?

Jostain kuulin, että Kuusamo ei olisi niin paha sääskipesä, kuin jotkut muut alueet Lapissa.

Heinäkuussa oltaisiin menossa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkkäaikaan on mätiäisiä niin ettei eteensä tahdo nähdä. Alkukesä on parasta aikaa, silloin on vain vähän sääskiä eikä mäkäräisiä tai polttiaisia ole vielä ollenkaan.

Vierailija
2/6 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka kesä lapsuudesta asti olen Kuusamossa käynyt ja aina ötököitä on kauheasti ollut.

Välillä ei ole tarvinnut kuin ovesta ulos astua niin johan on ötökkälauma kimpussa ollut. Kersana kerran mäkäräiset myös söi korvanlehteni mukavasti rullalle kun isomummin kehoituksesta huolimatta en hyttysmyrkkyä laittanut ennen kuin lähdettiin pellolle leikkimään.

Vaeltamaan jos haluaa lähteä, niin yleensä ajankohdaksi suositellaan syksyä, juurikin sen takia että syksymmällä on itikoita yleensä paljon vähemmän. Eli aikaisintaan elokuussa lähtisin vaeltamaan.

Mutta jos heinäkuussa lähdette, niin hyttysmyrkyt sun muut suojavarusteet sitten mukaan vaan. Itse olin lapsena (ja olen kyllä edelleenkin) todella herkkä itikan pistoille, tulee isoja ja kutiavia moukkuja iholle.

Vaikka itse lähenen jo kolmeakymppiä, niin vieläkin joka kesä kun lähden Kuusamoon muummoa morjenstamaan, niin minulla on arsenaalissa mukana ainakin pullollinen hyttysmyrkkyä ja sitten allergialääkkeitä jotain Zyrteciä tms. Ja Etono-puikko tai vastaavaa kutinaa varten, jos ei zyertecistä olekaan apua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syksyllähän on myös todella kaunis ruska, joten ihan senkin puolesta menisin itse mieluummin syksyllä vaeltamaan :)

Vierailija
4/6 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä sielläkin elää, ja ihan hyvin ötököitten kanssa pärjää. Sitä ei voi kukaan etukäteen ennustaa, milloin tulee oikein kamalasti hyönteisiä ja milloin ei. Yrityksiä on ollut ihan yliopistotasolla, mutta tähän mennessä ne ovat epäonnistuneet jokseenkin täydellisesti.

Ruska-aikaan niitä tosiaan on vähemmän, mutta jos on oikein lämmin syksy, voi olla polttiaisia.

Oikein Wanhaan Lappiin Kuusamo kuului, mutta siihen aikaan Lapin raja meni Muoniosta Kittilän ja Sodankylän eteläosien ja Kemijärven kautta Kuusamoon. Sitä rajaa kai matkailussa vieläkin sovelletaan.

Vierailija
5/6 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaellettu päiväretkiä. Ihan hyvin pärjää. Joskus ei hyttysiä juuri lainkaan ja joskus sitten enemmän. Kesämökillämme Kangasniemellä niitä on ihan samalla lailla.

Vierailija
6/6 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myrkkyä vaan mukaan ja menoks. eine hyttyset nii ärhäköitä oo! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi