Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

terveysalan ihmiset: miehen tupakointi ja terveys

Vierailija
02.01.2012 |

ihan asiatietoa ja mielipiteitä toivon sairaanhoitajilta, lääkäreiltä ja muilta, joilla faktatietoa:

Mies vuosikaudet tuhonnut hiljalleen terveyttään (minun mielestäni). Ei liho, joten pystyy syömään lähinnä vain epäterveellistä ruokaa (rasvaa ja suolaa). Ei harrasta liikuntaa, siis ei mitään. Vuosia sitten yritin saada lenkille tai minne vaan mukaan, muttei kiinnosta, kun "ei ole tarvetta".

On tupakoinut nuorukaisesta saakka, yhteensä n. 30v. Hampaat todella huonossa kunnossa, ei mene hammaslääkäriin, vaikka pari kertaa ollut poski turvoksissa. Ei myöskään mennyt tavalliseen lääkäriin, vaikka oli pahannäköinen. Jonnekin se turvotus itsekseen hävisi.

Tupakoinnista johtuen (oletan) enemmän tai vähemmän flunssainen jatkuvasti ja todella väsynyt. Verta yskässä kait ei ole. Kuorsaa. Töissä pystyy ja jaksaa käydä.

Nyt en toivo ihmettelyä, että miksi olen edelleen tuollaisen miehen kanssa. Ollaan oltu pitkään yhdessä ja lapsista tykkää ja lapset hänestä.

Kysymys: kauanko oletat, että pysyy hengissä? Itse välillä googlailen tietoa keuhkosyövästä. En ala paapomaan aikuista miestä (pitkälle keski-ikäinen). Minä en saa hänessä mitään muutosta aikaan (olen kyllä vuosia sitten jo yrittänyt), lähinnä huolettaa välillä, kun on mies on keskenään lasten kanssa, että saako jonkun slaagin vai hiipuuko hiljalleen pois.

Toki hän voi elää minua pidempään, mutta miltä teistä vaikuttaa? Pelkäänkö turhaan hänen terveyden pettämistä vai mitenkähän tuo tuosta kehittyy?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskit moneen sairauteen tiétty kovat.

Voi olla lähtö 50.v tai 90. Perimäkin vaikuttaa.

Vierailija
2/3 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisena teho-osaston hoitajana olen muutaman kerran törmännyt siihen, että potilas päätyy hengityskoneeseen ihan huonojen hampaiden vuoksi. Kun alkaa hampaassa olla kunnon tulehdustilanne, niin se voi pahimmassa tapauksessa nostaa sellaisen tulehduksen ja turvotuksen kaulan alueelle, että siitä on leikki kaukana. Joudutaan jopa kirurgisesti poistamaan märkää kaulan ja leuan alueen kudoksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut kovin huolissaan. (Enää en jaksa, kun puoliso itse ei tee asialle mitään). Etenkin silloin kun se naama ukolla turvoksissa oli. Ja osa hampaista on jo mennyttä. Ihmettelen vaan, että mihin se turvotus voi molemmilla kerroilla itsestään hävitä.

Jatkuva flunssa ja väsymys ei siis tupakoitsijalla välttämättä vielä ole oire keuhkosyövästä tms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän