Monesko hääpäivä? sis.matemaattista tyhmäilyä
Mietittiin miehen kanssa, että monesko hääpäivä meillä nyt oikein oli? Itse olen siis mieltänyt, että vasta yhden vuoden naimisissa oltuaan on ensimmäinen hääpäivä. (me mentiin naimisiin 1.1.99 eli eka hääpäivä 1.1.2000) mutta, siinä vaiheessa kun takana on vaikka 40 vuotta niin juhlitaan 40 vuotta naimisiin menosta (meidän tapauksessa 1.1.2039) eikä 40+1 vuotta. Eli nyts iis juhlittiin 14. hääpäivää? :)
Kommentit (31)
logiikaltaan niin uskomattoman kimurantti kommentti, että vieläkään en ajatussolmusta ole oiennut
Keitettäiskö välillä vähän riisiä?
olivat ainakin ennenvanhaan kaksivuotiaita yksivuotissyntymäpäivänään. Siis syntyessään olivat 1-vuotiaita :-).
Miten olisi sanat vihkipäivä vs. hääpäivät ja synnyinpäivä vs. syntymäpäivät?
että ensimmäinen syntymäpäivä on vasta siloin, kun täyttää vuoden, vaikka syntyihän sitä jo silloin... no, syntyessään. Vai eikä muka 1. syntymäpäivä olekaan silloin, kun syntyy?
Sitäpaitsi ei kukaan synny uudestaan vuoden välein, ei niitä saisi kutsua syntymäpäiviksi vaan syntymän vuosipäiviksi tai täysien vuosien merkkipäiväksi!
JOs riisi tuntuu kuluneelta, voitaisiin keskustella siitä, milloin vuosituhat vaihtui. 31.12.1999 vai 31.12.2000?
Ymmärrä kuitenkin kysymyksen. Esim. festareiden järjestysnumerot: Ensimmäinen on nro 1. Kymmenen vuoden päästä on nro 11.
Vierailija kirjoitti:
kyllä mun (maalais)järkeni sanoo, että se päivä kun mennään naimisiin on nimenomaan HÄÄPÄIVÄ, eli silloin juhlitaan tietenkin ensimmäistä hääpäivää, vuoden päästä toista jne. Samoin on ihan hölmöä sanoa vuoden ikäisestä; hän viettää ensimmäistä syntymäpäiväänsä. Mikäs se päivä sitten oli, jolloin hän syntyi ellei nimenomaan syntymäpäivä?
Nehän on yksi/kaksi/kymmen/sataVUOTIShääpäivä.
Ajattele englanniksi, jos se on helpompi hahmottaa: Se päivä kun menet naimisiin on wedding day, ja vuosi siitä eteenpäin on 1st wedding anniversary. Siis hääpäivä ja ensimmäinen häiden vuosipäivä, mutta suomeksi sanotaan ensimmäinen hääpäivä. Avioliittosi täyttää vuoden, aivan kuin lapsesi täyttäisi vuoden tasan vuoden päästä siitä, kun hän on syntynyt.
tapana on juhlia erityisesti kun täydet vuodet esim. kymmenen vuotta aviossa tulee täyteen = 11. hääpäivä. Samoin esim. minä juhlin ensi vuonna sitä, että täytän 50 vuotta eli vietän 51. syntymäpäivääni.