Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon teidän 6-7 kk vauvat syö kerralla sosetta?

Vierailija
01.01.2012 |

Monta lusikkaa/desiä tms tai miten osaatte sanoa määriä?

Meillä menee kolme teelusikkaa kerralla. Vauva täytti juuri 7 kk ja on syönyt kuukauden.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan täytyy syödä eka kasviksia? Kiitos!

Vierailija
2/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vain muutama lusikallinen kerrallaan, sanotaan 1-7. En ota stressiä. Aion alkaa antaa kuukauden sisällä paloja käteen, niin saa järsiä ja sylkeä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poitsu 6,5kk syönyt 4kk soseita, nyt menee aamulla ja illalla puuro(tehty 1dl vettä) ja lounas,välipala, päivällinen, joilla kaikkilla syö vähintää pienen pilttipurkin verran. Alkoi huomattavasti enemmän syödä kun yöimetys jäi pois.

Vierailija
4/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aterioita 6 kpl vuorokaudessa:

Maitoa joka aterian yhteydessä: 5 x 90 ml

Aamu ja iltapuuro n. 1 dl

Purkkeja 4 kpl, joista jää aina muutama lusikallinen.

Korvike laps alusta lähtien. Käyrien yläpuolella. Nukkuu klo 24 ja 09 välisen ajan syömättä.

Vierailija
5/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso pilttipurkillinen (200g?) ja hedelmäsosetta purkillinen. Lounas,välipala (hed.sose) ja päivällinen. 7kk poika,todella isokokoinen.

Vierailija
6/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...aloitettiin kans kiinteät 6 kk iässä. Ei aloitettu lusikkaruoalla vaan sormiruokana. Ensimmäinen kuukausi meni niin että tuskin meni sisään kuin murusia. Just tuossa 7 kk iässä vauva alkoi sitten selvemmin niellä ruokaa, tarkoituksella. Määrät olivat silti pieniä, ehkä neljäososa perunasta, tai viisi pientä viipaletta banaania, tai kolme-neljä nuppua parsakaalia.

Vierailija
7/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sellaista pientä. 6-kuinen tyttö, syönyt soseita jo 2 kk.

Vierailija
8/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkki 2kertaa/pvä,puurot päälle.Ei mielestäni ole mikään iso vauva,käyrien keskellä mennään 7kk.

Vierailija
9/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aloitettu rauhallisesti kerran tai pari päivässä kiinteitä tasan 4 kk iässä, vaikka maito on edelleen pääasiallinen ruoka. Nyt on syöty kuukausi kiinteitä eli vauva on nyt täyttänyt 5 kk. Välillä jotain puuroa, kasviksia muussattuna/soseena/sosekeittona...

En ole ehtinyt maistattaa vielä kovin montaa ruoka-ainetta, kun olen näin alussa noudattanut sitä, että yksi uusi aine kerrallaan vähintään kolme päivää ennen kuin antaa taas jotain uutta. Onko siitä haittaa, jos antaa kerralla useampaa uutta ainetta?

Olen yrittänyt antaa ensin yksitellen ja vasta sitten sekoittaa niitä. Siksi en ole edes ostanut vielä valmissoseita, koska niissä on sekaisin useampaa. Tällä hetkellä saan menemään noin 3 tl yhdellä aterialla, riippuu siitä miten herkkua on.

Olen tehnyt tähän mennessä pöperöt itse, koska ne valmispurkit näyttävät olevan vielä liian isoja. Yhden Bona-kasvissose-purkin syömiseen meni 3 päivää ja loput söin itse. :D

Voiko tuota sopivaa määrää arvioida niinkään vauvan iän perusteella kuin sillä, miten kauan tämä on syönyt jotain kiinteitä ja onko oppinut syömään lusikasta, eli onko vauvalla edes syömistekniikka hallussa? Jotkuthan vasta aloittavat kiinteitä 6 kk iässä, kun toiset vauvat ovat syöneet kiinteitä jo 3-4 kk iästä lähtien...

Missä vaiheessa niitä kiinteitä pitäisi alkaa antaa 5-6 kertaa päivässä? Tällä hetkellä minä annan vauvalle Nan-korviketta 5 kertaa päivässä ja jonkin Nan-aterian yhteydessä lisäksi jotain kiinteämpää pöperöä.

Vierailija
10/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt muiden vastaukset luettuani pitää todeta,että syödäänpäs meillä hirmuisesti. Ei neuvolassa tosin olla kommentoitu määriä mitenkään, ehkä juuri vauvan ison koon takia.

Vierailija
11/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt muiden vastaukset luettuani pitää todeta,että syödäänpäs meillä hirmuisesti. Ei neuvolassa tosin olla kommentoitu määriä mitenkään, ehkä juuri vauvan ison koon takia.

Vierailija
12/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö söi noin 0,5-1 dl kerrallaan. Viisi kertaa päivässä syötiin jo tossa vaiheessa sosetta, mutta ei joka kerralla maistunut ollenkaan. Nukkui huonosti ja söi monta kertaa yössä.

Poika söi aamulla ja illalla pari desiä puuroa, kahdella ruualla kummallakin purkillisen sosetta ja välipallalla purkillisen hedelmää. Nukkui yöt läpeensä ehkä yhdellä tutin laitolla.

Vierailija
13/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö söi tuon ikäisenä aamulla lautasellisen puuroa+maitoa, sitten päivällä pikkupurkin hedelmäsosetta+maitoa lasista, iltapäivällä isopurkki ruokaa+maitoa lasista, illalla lautasellisen puuroa ja ennen nukkumaan menoa maitoa. (meillä aloitettiin kiinteät jo 3kk iässä neuvolan suosituksesta). Joskus oli/on myös hedelmäsoseen tilalta sormiruokaa, erilaisia kasviksia/hedelmiä tms.

Vierailija
14/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset keskenään erilaisia, kaikki normaalia :)

Minulla on pitkä, terve ja aina hyvin kasvanut 8 v tytär. Olin vähän jopa järkyttynyt kun terv. hoitaja sanoi vauva-iässä kuin paljon hänen vauvat söi vauva-iässä. Meidän tyttö söi ihan miniosan siitä. Silti kasvoi aina nollakäyrän yläpuolella. On edelleen pieniannos ruokainen. kai hänellä sit imeytyy ruoka erityisen hyvin? En tiedä, mut ei ainakaan tehnyt sitä kun naapurin vekaralla tuli kaksvuotiaana porkkanaraastetta kakan mukana. Ja aina oli nälkäisen oloinen :)

Mun 5,5kk poika on syönyt kiinteitä säännöllisesti nyt pari viikkoa. Välillä mietin et kuin paljon oikein söis :O .

On ainakin isoruokaisempi kuin sisarensa.

Porkkanatuttelisosetta menee varmaan yli desi ja sit rinnat tyhjentää aika hyvin päälle.

Aurinkoinen -sosetta, kaupan, syö hyvällä ruokahalulla reilusti yli puoli purkkia. maidon lisäksi.

Vierailija
15/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

69,7 cm ja painaa 8420g (5kk mitat) Joulupäivään jaksoi äidinmaidolla mut sit iski niin kova nälkä päälle että syö nyt jo 3 kertaa päivässä kiinteitä. varmaan koko tekee nälkäiseksi kans.

yöt nukkuu levollisemmin kuin pelkällä äippämaidolla nukkui.

Mut uskon, että AP:n vauva kehittyy syömisessä ihan hyvään, omaan tahtiinsa :)

Vierailija
16/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 7 kk poika syö seuraavasti:

aamupala n. 2 dl puuroa

1,5 dl maitoa juuri ennen nukkumaanmenoa

iso purkillinen ruokaa keskellä päivää, tosin purkista jää vähän yleensä. Teen sekä itse että ostan. Kunnon ateria, lihaa+kasviksia+peruna tai riisi Vettä ruokajuomana.

1,5 dl maitoa ennen nukkumis.

Iltapala 2 dl puuroa.

Nämä on isoja määriä, ja olen harkinnut jakaa ateriat useampaan pienempään. Otan asian neuvolass a esille ensi kerralla. Ai niin, tälle pojalle ei hedelmäsoseet oikein maistu, eikä banaani, ainakaan vielä.

Koska imetys meni tämän kohdalla täysin pieleen, on menty korvikkeella. Se on laihempaa, ja kiinteät alotetaan aikasemmin. Tälle pojalle jouduin aloittamaan todella aikasin, oli hädin tuskin 4 kk. Ja heti alusta lähtien meni isoja määriä. Poika on keskellä käyriä, ei mitenkään iso tai painava.

Terv. neljän äiti

Vierailija
17/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mun poika nukkuu koko yön.

Mutta tämä on aina ollut vaikeempaa tytöilläni, ne ei millään alottaisi kiinteitä ja sittenkin puklaa ulos jos on pienikin klumppi.

Vierailija
18/23 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee noin puoli purkkia kerrallaan, varsinkin hedelmäsoseita esim. persikkapäärynä on suosikki! Sitä menee yleensä puoli purkkia. Mielenkiintoinen aihe kyllä. Kuukausi ollaan maisteltu. Tarjoan kiinteää ruokaa kaksi kertaa päivässä. Yöt on huonoja eikä päivälläkään nukuta pitkiä pätkiä. Imetän muuten.

Vierailija
19/23 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve lapsi syö just sen verran kuin tarvitsee. Kasvu on jokaisella yksilöllinen sekä perintötekijöistä johtuen erilainen. Siinä ei neuvolan käyrillä oo mitään tekemistä. Terve lapsi syö ja kasvaa. Se on sit eri juttu jos lapsi on sairas. Maalaisjärki mukaan näihin asioihin. 

Vierailija
20/23 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vauvat tuossa iässä vielä paljoa syö. Itse täysimetin nuorimman 6 kk ikään.