Kuinka pienillä voimakkuuksilla kannattaa hankkia silmälasit
Minulla ei ole kovin huono näkö, vain televisiota katsoessa iltaisin huomaan että kuva on hieman samea ja toisinaan tietokoneen ruudulla teksti vähän hyppii. Kauas näen kuitenkin ihan hyvin, näen tarkasti liikennemerkit, ihmisten kasvot jne. Nauraako optikko mut pihalle jos menen tarkistuttamaan näköni eikä siinä sitten olekaan mitään vikaa? Ja jos näössä on vain vähän vikaa siis kun ihan hyvin tulen toimeen, niin kannattaako mun maksaa silmälaseja? Heikkeneekö näkö nopeammin käyttäessä laseja vai ilman laseja?
Kommentit (9)
Vahvuuksia alle +-1 ei tarvita, mutta voi olla myös hajataittoa.
Näkö ei heikkene laseista mutta tottumus niihin tekee riippuvaiseksi.
Mene ihmeessä näöntarkastukseen. Jos optikko nauraa sinut pihalle, niin vaihda optikkoa ja anna ekalle palautetta.
Minulla ei ole kovin huono näkö, vain televisiota katsoessa iltaisin huomaan että kuva on hieman samea ja toisinaan tietokoneen ruudulla teksti vähän hyppii. Kauas näen kuitenkin ihan hyvin, näen tarkasti liikennemerkit, ihmisten kasvot jne.
Mene ihmeessä tarkistuttamaan näkösi. Se on täysin perusteltu syy, että ruutu on toisinaan hieman samea. Aiempi sanoi, ettei +-1 pienempiä vahvuuksia tarvita, mutta minusta se ei ole aivan noin yksiselitteistä. Jokaisen oma tarve ratkaisee. Minun ensimmäiset lasit olivat jotain - 0,50 ja -0,75, lisänä ehkä pientä hajataittoa. Pärjäsin muuten ilman laseja, mutta en vain nähnyt suurissa luentosaleissa taululle.
Näkö ei mihinkään huonone laseja pitämällä. Silmät toki tottuu niihin, mutta tarve laseille ei ole yhtään sen suurempi kuin ennenkään. Eli sillä syyllä lasien hankkimista ei kannata lykätä. Vuosien varrella minun näköni on muuttunut ja nykyisin laseissani ei ole vahvuutta käytännössä ollenkaan (-0,25), mutta hajataittoa on korjattu reilusti. En pärjää arkea ilman laseja, käytän niitä koko ajan.
Ainoastaan semmoisessa testissä, jossa oli vierekkäisissä kuvissa nuolet eri suuntiin erivärisillä pohjilla ja nuolet piti laittaa hiirellä vetämällä saman pituisiksi, en koskaan saanut niitä saman mittaisiksi. Toinen silmä piti siis peittää. Aina oli toinen nuoli liian pitkä. Testistä ei vaan käynyt ilmi että mistä tämmöinen ilmiö johtuu. Hajataittoa mulla on vähän joskus työtarkastuksessa todettu vuosia sitten.
-ap
Voisin itse käydä tekemässä sen myös.
Tuohon en osaa sanoa, mistä ilmiö johtuu. Minulla hajataitto ilmenee siten, että pystysuorat viivat ovat sameita, sumeita ja liian lähellä toisiaan tai jopa päällekkäin katsoin sitten lähelle tai kauas.
huomaat että aika monella on silmälasit. Miksi optikko nauraisi sinulle? Silmien tarkistaminen on niiden työtä ja muutenkin olisi hyvä tarkistutaa silmät iän karttuessa aika ajoin.
Pienillä voimakksuuksilla silmälaseja saa todella halvalla. Eri asia on monitehot ja todella voimakkailla vahvuukksilla olevat lasit.
Minulle on kyllä sanottu että eivät määrää tarkimman näön täyttäviä laseja koska silmä laiskistuu.
Vahvuuksia alle +-1 ei tarvita, mutta voi olla myös hajataittoa.
Näkö ei heikkene laseista mutta tottumus niihin tekee riippuvaiseksi.