Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te niille lapsille teette josne ei opi kotona mitään?

Vierailija
31.12.2011 |

Täällä kun vouhkataan kuinka ihana paikka se pk on. Siellä lapsi oppii sitä ja tätä jota ei kotona olisi oppinut.

Listatkaa tähän mulle vaikka 10 asiaa mitä ei kotihoidossa olevat opi, kun taas pk:ssa olevat oppii.

Meidän kouluterkkakin oli teidän kanssa samaa kastia. Koulutulokkaiden vanhempainillassa keväällä sanoi, että pitää opetelle kotipuhelinnumero (10v sitten oli vielä suurimmalla osalla kiinteät) osoite, kengänauhojen sitominen jne. Ja lisäsi perään, että päiväkotilapsethan nämä jo osaa.

Vedin herneen niin syvälle nenään, että jätimme kouluunmenotarkastuksen väliin ko henkilö luona ja hän taas veti siitä herneen vielä syvemmälle nenäänsä ja kutusui mut keskusteluun, menin ja kuuntelin naisen jorinoita ja huutoa liki tunnin siitä kuina kehtaan epäillä hänen ammattitaitoaan.

Asia meni niin pitkälle tätösen puolelta, et soitti mulle kotiin (kun en edelleenkään luennon jälkeen lastani hänelle vienyt) ja sanoi, että soitti kunnan ylilääkäri Pentti Oksaselle (nimi muutettu), ja hän oli sanonut, että pakko on mennä. No mä sit menin tuon ylilääkärin juttusille. Ei ollut kuullut koskaan koko asiasta ja oli ihmeissään terkan touhuista. Ja kuten itsekin tiesin, sanoi ettei ole mikään pakko mennä.

Siitä sitten menin terkan juttusille. Hän kielsi koskaan puhuneensakkaan ylilääkäristä, vaan ylihoitajasta. Kas kunilmanhänen kertomaansa en olisi edes tiennyt kuka ylilääkärimme on. Sinne jäi nainen nieleskelemään jauhoja kun lähdin.

Ja kyllä lapseni osasi nuo vaadittava asiat ja paljon muuta jo 4 vuotiaana.

Miksi asiasta vaahtoa, siksi kun koko ajan lytätään äitien/isen arvoa ja taitoa lastensa kasvattajina. Ja halutaan kaikki lapset laitokseen "kehittymään"

Tiedän, että saan tällä kirjoituksella paskaa niskaani ja kunnolla, jos joku viitsii ylipäätään sen lukea. Ei haittaa, antaa tulla vaan:)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olen ainakin samaa mieltä että päivähoito ei opeta juuri mitään sellaista jota ei kotonakin oppisi. Jos vaan vanhemmat vähän viitsii vaivautua.

Viranomaisten kanssa en itse lähtis riitelemään, mutta voin taputtaa takarivistä ;)

t.viiden äiti

Vierailija
2/7 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat yleensä matkimalla. Pk:ssa sitä matkittavaa löytyy yleensä enemmän.

Esim meillä tyttö oppi taitavaksi saksenkäyttäjäksi pk:ssa. Ei mun ideat kotona riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alle kolmi-nelivuotiaita ei ole mielestäni mitään järkeä viedä päivähoitoon minnekään, jos vain voi hoitaa lastaan kotona.

Mutta on myös totta, että lapsi oppii matkimalla ja vertaisryhmä alkaa 3-4 -vuoden iässä olla lapselle tärkeä monellakin tapaa, myös oppimisessa. Sosiaalisia ryhmässä olemisen taitoja lapsi oppii parhaiten lapsiryhmässä. Muita sosiaalisia taitoja voi opetella kotonakin.

Kaikilla lapsille ei ole jaksavaa vanhempaa/vanhempia, jotka antavat lapselle monenlaisia toiminnan mahdollisuuksia, sillä vain toimimalla ja tekemällä lapsi oppii. Siksi monille lapsille päivähoidon aloitus esim. 4 -vuotiaana voi olla ihan hyvä, lapsen kehitystä tukeva asia.

Vierailija
4/7 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit lapset oppivat yleensä kotonakin, mutta kehityksessään viiveisiä yleensä paapotaan kotona, niin että eivät opi senkään vertaa. Nimittäin useat kehityksessään poikkeavat jättävät harjoittamasta itselleen vaikeita taitoja. Normaalit lapset taas tekevät jatkuvasti asioita, jotka vievät heitä eteenpäin.

Vierailija
5/7 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan, syömään marjapuuroa, hyppimään hyppynarua, ajamaan polkuautoa, sormivirkkaamaan, ruokarukouksen, leikkimään polttopalloa, luistelemaan...

Vierailija
6/7 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt täytyy sanoa, että sinun kirjoituksestasi ja tekemisistäsi oikein huokuu se, että sulla on liikaa aikaa, olet tylsistynyt ja jaksat tarttua johonkin nobodyterveydenhoitajan sivulauseeseen.

Miten sä jaksat ja viitsit? Ja siitä sivulauseesta aloitat tuollaisen sirkuksen. OIkeasti, jotkut asiat voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pääasia mielestäni on, että vanhemmilla olis sinne koululle hyvät välit ja lapsen olis siellä koulussa hyvä olla.

Mutta ei kai ne osaa lapselle mitään sellaista opettaa, jota kotiäiti ei opettaisi paremmin... huoh.

Vierailija
7/7 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olettaisin lapsesi oppivan paremmin päiväkodissa.