Voiko tästä tehdä lastensuojeluilmoitusta?
Naapurissa asuu poika, arviolta noin 10v, äitinsä ja äidin uusi mies. Mies on täysi juoppo. Ja ei äitikään vissiin aina ihan selvistä päin. Alakerrassa asuva narkkari on alkanut myös pyöriä siellä, on kaverustunut ainakin tämän äidin uuden miehen kanssa. Siellä sitten ryyppää aina näiden talojen juopporemmi yhdessä.
Pari kertaa on äiti haettu sieltä illalla poliisien voimin, ja olen todistanut rappukäytävässä episodia kun äiti huutaa ja riehuu ja potkii ja sylkee ja kaksi poliisia kantaa häntä ulos.
Poika on usein yksinään pihalla keinumassa tms, säällä ei väliä. Kesällä istui yksin keinussa kaatosateessa pelkissä verkkareissa ja verkkatakissa. Tulee monesti kotiin vasta joskus kymmenen jälkeen kun ollaan törmätty rappukäytävässä.
Mietityttää myös tuo alakerran narkkarin pyöriminen siellä, että onko enää pelkkä viina mitä siellä vedetään..
Mihin lastensuojelu ilmoitus tehdään? Sossuun? Onko nämä riittävät perusteet? Voinko itse saada jonkun syytteen jos ls ei löydäkkään mitään huomautettavaa? Tuskin esim silloin ryyppäävät jos heille kotikäynti tehdään..
Kommentit (24)
joka kerta jos lapsiperheessä joutuvat vierailemaan. Huolehdi kyylä omista asioistasi ja anna viranomaisten tehdä ilmoitukset.
se kriteeri täyttyy.
KOtikäynnille kutsutuilla poliiseilla on lakiin perustuva velvollisuus tehdä ls-ilmoitus, jos paikalla on lapsia, eli asian pitäisi jo olla hoidossa.
vaikka poika ei olisi tällöin ollut kotonaan? En tiedä oliko silloin isällään. Ja joskus ei tarvitse edes kyylätä, kun asiat on suoraan nenän edessä.
-ap
Ei ole käynyt mielessä sitten puhua nille jos jotain ongelmaa mielestäs on? Kokeile käydä puhumassa ja sano mikä mieltäs kaivaa, muutenhan tuo on ihan pakolaisen hommaa.
Sinä et joudu vastuuseen mistään vaan asia tarkistetaan. Poika pääsee juttelemaan ja ehkä ilmoitus herättää myös äidin.
Tee ihmeessä. Katso netistä oman alueesi sosiaalitoimi ja soita sinne.
Kesällä istui yksin keinussa kaatosateessa pelkissä verkkareissa ja verkkatakissa.
en varmasti käy, sen verran agressiivinen tuo mies on. Ja kun siellä se narkkari pyörii, niin ei kiitos. En halua että saan sen jälkeen pelätä itseni ja vauvani puolesta..
-ap
Ei ole käynyt mielessä sitten puhua nille jos jotain ongelmaa mielestäs on? Kokeile käydä puhumassa ja sano mikä mieltäs kaivaa, muutenhan tuo on ihan pakolaisen hommaa.
No ei todellakaan kannata itse puuttua tuollaiseen tilanteeseen. Saa pian turpaansa. Ja ei tosiaankaan kukaan saa tietää kuka sen ilmoituksen on tehnyt. Ainoastaan sossu, mahdollinen sijoituspaikka ja hallinto-oikeus tietävät kuka ilmon on tehnyt, jos ilmoittaja ei nimeään halua ilmoittaa.
joka kerta jos lapsiperheessä joutuvat vierailemaan. Huolehdi kyylä omista asioistasi ja anna viranomaisten tehdä ilmoitukset.
Olisinpa omassakin lapsuudessani kaivannut jotain kyyläksi kutsuttavaa enkeliä elämääni. Mutta oli vain tuolla lailla kommentoivia välinpitämättömiä vastuun pakoilijoita kaikki tyynni. Taisivat itse vetää samaa kamaa vähän paremmassa piilossa.
Alkuperäiselle tuon lapsen puolesta iso kiitos välittämisestä.
Sen voi tehdä nimettömänä. Tee ilmoitus! Pojan takia. Ei tarvitse sitten miettiä, olisiko pitänyt tehdä jotain, jos jotain kauheaa tapahtuu... Vetoan vielä ilmoitusvelvollisuuteen.
ja tässä tapauksessa ei ole mitään syytä olettaa että sun nimi tulee edes tietoon. Erikseen mainitset että toivot sen pysyvän salassa naapurisovun ja lasten kaveruussuhteiden (??) takia. he ottavat näitä asioita huomioon. Niiden ihmisten nimet jotka ovat velvollisia ammattinsa puolesta ilmoituksia tekemään, tulevat julki. Lapsen parasta kun ajattelet niin laita ihmeessä töpinäksi vaan!
Ei täysin perättömistäkään ilmoituksista kukaan joudu mihinkään syytteeseen, ne vain ärsyttävät jo valmiiksi ylityöllistettyjä sosiaalityöntekijöitä, jotka joutuvat kaikki ilmoitukset tarkistamaan.
Katso asuinpaikkakuntasi nettisivuilta numero, johon ilmoituksen soitat.
Yleisesti ottaenkin tieto siitä, että joku lapsi/perhe on lastensuojeluasiakkuudessa ei tarkoita sitä, etteikö perheestä voisi tai PITÄISI ilmoituksia tehdä. Karkeasti ottaen niihin perheisiin keskitytään eniten lastensuojelutyössä, joista eniten ilmoituksia tulee (merkki suurimmasta huolesta) - elleivät ilmoitukset sitten ole vain naapurin tai ex-puolison kiusantekoa, mikä paljastuu nopeasti.
t. sosiaalityöntekijä
No ei todellakaan kannata itse puuttua tuollaiseen tilanteeseen. Saa pian turpaansa. Ja ei tosiaankaan kukaan saa tietää kuka sen ilmoituksen on tehnyt. Ainoastaan sossu, mahdollinen sijoituspaikka ja hallinto-oikeus tietävät kuka ilmon on tehnyt, jos ilmoittaja ei nimeään halua ilmoittaa.
että aiheettoman, kiusaamistarkoituksessa tehdyn ilmoituksen tekijän nimen saa tietoonsa, jos asiasta tekee rikosilmoituksen. Mutta tämä tapaus ei kuulosta kiusaamiselta.
mistä ne viranomaiset näitä asioita muka tietoonsa saavat jos kukaan ei niistä ilmoita. Antaisin olla jos tilanteessa ei olisi lasta, mutta kun on niin ehdottomasti pitää puuttua!!! mihinkään vastuuseen ei ilmoituksen tekemisestä voi joutua,se on sossuille vaan keino selvittää tilannetta ja mahdollisuus auttaa tätä poikaa.
Sensijaan aina kun on tollanen meininki lasten ollessa kotona, niin se on aiheellista.
lisäyksenä vielä että monesti olen meille kuullut kun äiti huutaa tälle pojalle "oo nyt perkele hiljaa, tai mä laitan sut lastenkotiin!!" :(
-ap