Perätila -> mietiskelyä sektiosta...
Mulla on rv 34 ja mulla tunne että sikiö istuu edelleen kuin tatti masussa. Siis pää tuntuu olevan tuossa ylhäällä keskellä jota sitten heilutellaan ihanan tuskallisesti. Muutamia potkuja tuntuu alhaalla, joskus vasemmalla kyljellä.
Mulla on ultra viikolla 36 ja ilmeisesti silloin yritetään käännöstä (mikäli siis vielä pt:ssä on), mutta ensinäkään en tiedä huolinko sitä. Tai musta tuntuu et siihen on joku syy (?) miks tää esikko on ollut koko raskauden ajan pt?
Mutta toisaalta se sektiokin mietityttää. Lähinnä se toipuminen. Mihin "kohtaan" sektio viilto tarkalleen tehdään? Mulla on vuosien saatossa pudonnut paino tosi paljon ja jäänyt ikuiseksi muistoksi mahamakkaroista löysä vatsanahka, joka nyt raskausmahan voimasta on ihan tuossa alhaalla roikkuen, muodostaa siis sellaisen "reppupoimun" eikä iho hengitä sen poimun alla ollenkaan. Mietin vain sitä että jos sektiohaava tehdään poikittain se ei pääse ikinä paranemaan kunnolla jos se tulee tuohon poimukohtaan.. :/
Toisaalta kai normaalistikin (normaalivartaloisilla) se mahanahka ei ihan heti vetäydy "kasaan" eli heilläkin ekhä pientä poimua havaittavissa?
Typeriä mietteitä varmasti kun pääasiahan on se et vauva saadaan turvallisesti ulos, mutta ei kai se vauvankaan etu ole että äiti on tosi kauan kipeänä sektion jälkeen... :/ Ihan kaikenlaisia kokemuksia otan ilolla vastaan :)
Kommentit (2)
vaan vauva "suostutellaan" tekemään kuperkeikka, toki reippaat otteet äidin mahasta tarvitaan, että muksua päästään ohjailemaan. Kun mun vauvaani käännettiin, kerrottiin ensin riskit (istukan vauriot, napanuoran kiertyminen, riski johonkin komplikaatioon alle 1%) ja sitten kokeiltiin nouseeko perä. Sen noustua painettiin vauvan päätä eteen alas ja tunsin kun se itse muljautti "voltin". EI ollut paha juttu! Ja käyräseuranta, hätäsektiovalmius aina olemassa.
ELi kun ei väkisin käännetä, niin eihän vauva käänny jos on napanuora tiukalla tms. Ja jos istukka suoraan etuseinässä, ei lähdetä kääntämään. Takaseinäistukkaan ei tarvitse edes kajota käännöksessä. Suostu siis ihmeessä, jos lääkärin mielestä käännksen voi tehdä! Joskus ei suositellakaan, kuten jos vähäisesti vettä tai istukka edessä.
Mieti sitten alatiesynnytystäkin jos vauva ei käänny. Kuvaavat lantion ja tarkistavat että mahtuu. Mä olisin sit synnyttänyt perätilassa jos ei olisi kääntynyt.
synnyttänyt perätilassa, kuin sektiolla, varsinkin kun lapsen isän kanssa oli muutenkin erotilanne, joten pelkäsin etten selviä mitenkään. Onneksi ei tarvinnut kuitenkaan yrittää, kun kääntyi sitten lasketun ajan jälkeen, ja lopulta myös pysyi.
Siis jossain vaiheessa tehtiin jo käännös, mutta kääntyi seuraavana päivänä takaisin, ja laskettuna oli poikittain.. Mutta ei mulla vaan ollut itsellä aavistustakaan miten päin milloinkin oli.