miksi sektio pystyyn/vaakaan?
Viime yönä (viimeisilläni) aloin pohtia, että onko suunnitellun sektioviillon tekemisellä vaakasuoraan muuta kuin kosmeettista merkitystä? Paraneeko se jotenkin helpommin? Tai onko jotain muuta merkitystä? Olette kilttejä jos vastaatte, niin saan sitten ensi yönä nukuttua :)
Kommentit (18)
Minulle tehtiin hätäsectio n 7-v sitten, vaakaan. Kyselin myöhemmin (sillä minullakin oli sellainen mielikuva että hätä tehtäis pystyyn ja suunniteltu vaakaan) ja vastaukseksi sain että vaakasta saa vähemmän komplikaatioita kuin pystyssä ja on yhtä nopea tapa saada lapsi ulos. Minulla leikkaus kesti n 7 minuttia.
sairaanhoitoon on 7 vuotta, enkä ole salissa sen jälkeen ollut... mutta muistelisin seuraavaa.. Vaakaviilto on hitaampi tehdä, koska siinä viillot vatsanpeitteiden läpi tehdään kerros kerrokselta, lihassäikeitä mukaillen (katkennut lihassäie paranee hitaammin). Virtsarakko täytyy myös varoa ja mielestäni sitä irrotettaankin kohdusta (en ole varma). Pystyviilto tehdään hätäsektiossa, koska lapsi pitää olla seitsemässä minuutissa saliin menosta ulkona kohdusta. Viilto tehdään jännesaumaan ja seuraava viilto taitaa olla jo kohtuun, viillot on paljon ronskimpia. Uskoisin, että vaakaviilto on kestävämpi ajatellen seuraavaa raskautta / mahan kasvamista, koska viiltoon ei tule samanlaista rasitusta kuin pystyviiltoon. Viillon kohtahan on kuin vaatteessa oleva sauma, aika heikonpi kuin ehjä iho/lihas.. Jos ajattelee sektio haavaa vaatteen saumana, tajuaa ehkä mitä tarkoitan. Vaatteen sauma kestää sauman suuntaista vetoa takuulla paremmin kuin että vetäsi sauman molemmilta puolilta...?! MUTTA suurin syy taitaa olla tuo kosmeettinen. Kestävä se on pystyviiltokin seuraavissa raskauksissa!! Vaaka on nätimpi. :)
Itselleni tehtiin sektio vaakaviillolla 2v7kk sitten. Menin saliin klo 22 ja lapsi syntyi klo 22.13 ja salista olin heräämössä jo klo 22.30, leikkauksen teki kokenut lääkäri ja oli todella nopea. Nyt haavan pituus on n. 10cm! Aivan huomaamaton bikinirajassa.. Pystyviillot, joita olen nähnyt on n. sentin mittaisin leveyssuunnassakin, koska haava on arpeutuessaan venynyt. Mutta jokaisella arpeutuminen on erilaista...
Tulipa sekava sepustus. Tiedä sit vastasinko kysymykseesi, vai teinkö lisäkysymyksiä! :) Tätähän voisi joku lääkäriin menijä kysyä ammattilaiselta!? Saataisiin faktaa...
ja sitten toinen suunniteltu sektio tietysti myös pystyyn. Viisaana kysyin lääkäriltä että tehdäänkö se nyt suunnitellussa sitten vaakaan, mutta lääkäri naurahti ja sano ettei me täällä mitään ankkureita tehtailla... samalla korjasivat aiemman sektioarven joka oli auennut ensimmäiseen tikkikerrokseen ja tästä syystä noin 2 cm leveä.
ettei pystyviiltoa mahdollisen sektion yllättäessä voida tehdä, koska minulla on sellainen ihon paksuunnostauti, en usko, että minulle pystyttäisiin tekemään enää kasaankursimista... Joutuisivat todennäköisesti laajoihin ihonsiirtoihin siinä tapauksessa.
Vaikka olenkin obeesi (kuten niin hienosti kirjoitettiin eli siis lihava) minulle ei voi tehdä pystyviiltoa, paitsi jos sen tekee kokonaan toiselle puolelle mahaa vanhan umpisuolenlisäkkeen arven päälle.
Jyväskylässä tehdään kai pääsääntöisesti leikkaushaava pystyyn. Näin ainakin oli tapana n. 3 vuotta sitten esikoisen syntyessä suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi. Toiveeni poikittaishaavasta otettiin kuitenkin huomioon. Olin asiaa tutkittuani ja tutun lääkärin kanssa keskusteltuani saanut sen käsityksen, että poikittaishaava paranisi (ehkä) pystyhaavaa paremmin. Haava parantuikin oikein hyvin ja on nykyisin lähes huomaamaton. Olen ollut tyytyväinen, että pysyin kannassani ja että minua kuunneltiin, vaikka leikkauskulttuuri olikin kyseisessä sairaalassa toisenlainen. Leikanneelle lääkärille tilanne oli tavallista haastavampi, sillä hän oli tottunut leikkaamaan pystyyn.
Muistan kyllä, miten tämä haavansuunta -kysymys vaivasi kovasti mieltäni etukäteen, eikä siitä meinannut saada kunnon tietoa. Yleensäkin sektiosta oli vaikea saada tietoa, eikä synnytysvalmennuksessa sitä käsitelty kuin ohimennen.
Saa nähdä, miten käy kakkosen kanssa maaliskuussa!
ja haava tehtiin pystyasentoon suunnitellussa sektiossa. lääkäri kysyi et kummati päin haluan. sanoi että pystyasennon haavasta toipuu nopeampaan (koska ei ole niin kipeä kävellessä kuten vaaka-haava, eikä tuu niin helposti tulehduksia, vatsamakkaroitten takia:)), ja jos synnyttää useampia lapsia; pystyhaava parempi. sanoin sitten et leikata pystyyn, kun siskollani leikattu vaakaan ja sillä ollut monta tulehusta haavassa. mulla haava parantui tosi hyvin. haavaakaan ei paljoa huomaa, niin kapea haava niinku kynänjälki olisi.
mulla hätäseksiö 1 v 2kk sitten, kun pojan sydänäänet hävisi ja oli muutenkin tulossa naama edellä ulos ja ei mahtunut yms. ongelmaa...siis hätäseksittoon, jonne juostiin! Koska leikkauksella oli KIIRE, mulla tuloksena pitkä ja paksu pystyviilto mahassa, arpi vieläkin tosi ruma ja paksu, noin sormen levyinen.
Parani kuitenkin hyvin ja nopeesti, ei tuhehduksia yms, vain kosmeettinen haitta.
Nyt suunnitellana pikkukakksota, toivottavsti haava kestää jos raskaaksi tulen...
ja tarina suunnilleen sama kuin äitikuulla. Sektio haava on pystyssä ja todella paksu ja ruma. Minulla haaava kyllä aukesi vielä ja tulehtui minkä seurauksena se levisi vielä enemmän joten arvakkaa vaan minkä näköinen on tällä hetkellä =(
Mutta jos jollain on jonkunlaista tietoa siittä onko tämmöisestä paksusta arvesta enemmän haittaa seuraavassa raskaudessa olisin enemmän kuin kiitollinen tiedosta!
Minä en voi synnyttää enää alakautta joten sektio olisi seuraavan kohdalla edessä mutta luulempa että suunniteltu sektio on huomattavasti mielekkäämpi kun hätäsektio joka oli kertakaikkisen kamala kokemus!
Näin alalla työskentelevänä voisin jotakin kommentoida, vaikka paljon tulikin jo teiltä samaa mitä itsekin ajattelin sanoa. Eli pääsääntönä yleisesti on että hätäsektiot tehdään pystyviillosta, koska näin ollen tie kohtuun saadaan nopeammin auki. Myös lapsi saadaan kohdusta nopeammin ulos, koska haava on laajempi. Kuitenkin monet elektiiviset sektiot saatetaan leikata pystyviillosta, tällöin syynä yleensä mahdollisesti kookas lapsi tai obeesi synnyttäjä.
Vauva oli perätilassa ja sydänkäyrä alkoi muodostua monotoniseksi, joten leikkaukseenhan siitä kiireellä lähdettiin. Kyseessä kuitenkin " vain" kiireellinen, ei hätäsektio. Lääkäri suunnitteli ensin leikkavansa vaakaan, mutta tajusi sitten tuon perätilan ja päätyi leikkaamaan pystyyn. Näin vauva oli ilmeisesti nopeampi saada ulos tuossa asennossa...
Minullakin oli arpi tuon kiireellä tehdyn leikkauksen jälkeen paksu ja ruma. Nyt takana on kuitenkin myös kaksi suunniteltua sektiota ja jäljellä enää ohut vaalenemassa oleva arpi :) Sektiossahan vanha arpi aina poistetaan, joten arpikohtaa voidaan tällöin siistiä, varisnkin jos sektio voidaan tehdä rauhassa suunnitellusti.
Minulle tehtiin hätäsektio vaakahaavalla. Kiire oli, mutta jo valmiina ollut epiduraalipuudutus antoi mahdollisuuden leikata vaakaan. Puudutusta lisättiin nopeasti ja sitten jo leikattiin. 10 minuuttia ja vauva oli ulkona. Jos minut olisi pitänyt nukuttaa niin haava olisi tehty pystyyn. Kiinniompelu vei sitten aikaa ja parantuminen on jo ihan oma juttunsa. Vieläkin lähes puolen vuoden jälkeen haavan olemassaolon tuntee. Leikkaamiseen vaikuttaa varmasti paljon lääkärin rutiini ja kokemus
mennä kerrosten läpi.
t. Maj ja poju 5,5, kk
että pystyviilto tehdään vain hätäsektiossa ja vaaka suunnitellussa. en tosin ole varma
Olen lukenut myös tuon, että hätäsektiossa tehdään kiireisyyden vuoksi pystyviilto. Mulle tehtiin 2 kk sitten kiireellinen sektio, joka tapahtui myös aika nopeasti (n. 17 min siitä kun leikkauspäätös tehtiin) ja mulle tehtiin nätti viilto bikinirajaan. Se on parantunut hienosti ja tulee olemaan piilossa.
Kuulin tutulta lääkäriltä että hän kyllä näkee paljon pystyynkin tehtyjä viiltoja, vaikka mistään hätäsektiosta ei ole ollut kysymys. Riippuu kai lääkäristäkin että kuka leikkaa? Jotkut eivät vissiin suostu vaakaan leikkaamaan, en sitten tiedä pitääkö tosiaan paikkansa. Tarkistaisin kyllä asian etukäteen, sillä jos vaan on mahdollisuus että leikataan vaakaan, niin olisin itse vihainen jos huomaisin että on pystyyn leikattu.
Anyway, tsemppiä leikkaukseesi :)
koska alamasulla oli niin ison kokoisia suonia et lääkäri halusi välttää ne. Ennen kuin teki viillon kuulin lääkärin ja hoitajien miettivän sitä suuntaa ja sanoin itse et mua ei haittaa vaikka viilto olis pystyssä, niinpä tekivät pystyviillon jottei isot suonet ois vuotaneet niin paljon. Sairastan verenvuototautia.
mutta poika päätti syntyä 2vkoa ennen sitä, vedet vaan meni yöllä. Aamulla leikkaukseen ja lääkäri tokaisi vain tekevänsä pystyviillon, edelleenkään en tiedä miksi. Mikään kiire ei ollut eikä hätä. Haava parantui ihan hyvin, tällä hetkellä (synnytyksestä 7kk) minusta raskausarvet on rumemmat kuin tuo haava. Haava yltää napaan asti mutta on alle puoli senttiä leveä. Luulen että minulla ei ainakaan tuolla haavan suunnalla ollut merkitystä siihen miten haava parani. Toisilla voi olla jopa haavan tulehtumisen vaara jos tehdään haava vaakaan ja koko haava jää mahamakkaran alle. Näin olisi kyllä minullekin silloin heti synnytyksen jälkeen käynyt, maha oli sen verran iso ja venynyt. Nyt onneksi jo hiukan palautunut :) Esim. huonetoverillani synnärillä tulehtui pystyhaava juuri sieltä mahamakkaran alta missä ei saanut ilmaa kunnolla. Vastasinkohan mihinkään mitä kysyit, eipä sillä että muuta voisinkaan kertoa kuin oman kokemukseni kun en mikään lääkäri/hoitsu ole :)
A ja Viltsu
Minulle on tehty hätäsektio ja leikkausviilto tehtiin vaakaan. Itselläni on kyllä ollut sellainen käsitys, että hätätapauksissa se tehtäisiin yleensä pystyyn. En osaa sanoa miksi minulle tehtiin kuitenkin vaakaan.
että kohdun viilto ja vatsassa näkyvä viilto voivat olla eri suuntaisetkin. Eli vatsan päällä olevasta arvesta ei voi tietää miten päin kohdussa on arpi. Ja vain sillä kohdun arven suunnallahan voi olla merkitystä seuraavassa raskaudessa kohdun kestävyyteen. Muistele myös että kohdun arpi on lähes aina jompikumpi, ehkä vaakasuuntainen? Ihon arven suunta vaihtelee enemmän.
on mulla pystyssä eikä kyseessä ollu hätäsektio.
Lääkäri kysy haluunko sen kummin päin ja sanoin et ihan sama. Se sit selitti että koska mulla on aika kivan kokonen läskimakkara (ei sanonu noilla sanoilla) jonka alle vaakaviilto ois jääny ni se ois parempi tehdä pystyyn, koska makkaran alla haava ois todennäkösesti tulehtunu paljo helpommin.
Niinhän siinä sitten kävi että se osa, joka tosiaan jäi sinne makkaran alle, tulehtu.
Mun haava on musta hieno. Vaikka se jakaakin mun mahan ja jos läskejä puristaa sen ympäriltä yhteen ni se näyttää ihan pienen vauvan pyllyltä, ni silti se on muisto mun lapsista.
Haava on n. puol senttii levee, leveni toisen sektion jälkeen lisää enkä enää laittais bikineitä päälle, mutta enpä oo bikineitä tähän mennessäkään käyttäny... ;)