työkyvyn uudelleen arviointi
Mulle tuli äsken kirje työnantajalta jossa kerrottiin että he ovat pyytäneet työterveyslääkäriämme arvioimaan työkykyni uudestaan koska olen ollut paljon sairaslomalla ja olen sairiksella edelleen.
Lekurin kanssa oli viimeksi puhetta että pidtään työhönpaluupalaveri ja hän soittaa joulukuun-tammikuun välillä mitään ei ole kuulunut.
Ja sairaslomalla olen ollut aluksi vaikean raskauden takia( jatkuvaa oksentelua) lyhyitä jaksoja kerrallaan ja sen jälkeen sikiön tutkimusten ja henkisten paineiden takia 2 viikkoa. Vaikeiden vammojen perusteella päädyttiin aborttiin viikolla 23, viikko siitä jouduin kaavintaan, viikko sen jälkeen oli hautajaiset ja sitten kävin työterveyslääkärillä 2päivää myöhemmin.
Lekuri oli mielestäni äärimmäisn törkeä. Kerkesin vaan sanoa että tartteisin pari päivää vielä vapaata jotta saan koottua itseni, sillä en vapinan ja huimauksen takia pystynyt napittamaan edes takkia yms.
Lääkäri totesi siihen että "keskenmenoja nyt saa monet naiset jatkuvasti tietämättäänkin ja sä nyt olet niin nuori että kerkeät saamaan vielä niin monta lasta kuin haluat" ja se oli siinä. Koska syystä tai toisesta olin tyhmä ja purskahin itkuun ko sanoista (kokemus oli mulle oikeasti kauhea ja todellakin surim odotettua lastamme) rupesi lääkäri tutkimaan menneisyyttäni ja koska siellä on ollut masennusta totesi siis yhden käynnin perusteella masennuksen. Määräsi 5vk sairaslomaa eikä kuunnellut mua kun sanoin että haluan vain pienen pätkän ja palaan sitten töihin normaalisti. Ei sitten suostunut edes perumaan koko lomaa kun päätti hoitaa masennukseni kerralla kuntoon. Samaan hengenvetoon puhui suureen ääneen että kai mä tajuan että olen menettämässä työpaikkani yms. Liitosta taas sanottiin että ei pidä paikkansa eikä ole edes lääkärin asia moisesta sanoa.
Olen käynyt jo pidempään terapeutilla joka on kanssani samaa mieltä että masennukseni on hyvällä mallillaan joskin tämä vauvan menetys on normaalia surua. Masentuneena hän ei minua pidä, saatika työkyvyttömänä.
Mä en nyt luota yhtään ko lääkärin arviointikykyyn. Harmittaa suuresti että juuri hän, tekee päätöksiä vaikka selvästikään ei osaa kuin katsoa mustaa valkoisella...
Työterveyslääkärin käynnin jälkeen itkin autossa 1,5h sen verran rankka paikka oli. Nyt mä joudun uudestaan arvioitavaksi sairasloman takia jotea en halunnut ja joka mielestäni oli väärin diagnosoitukin. Oikeastaan tuntuu että musta vaan halutaan eroon.
Just kun luulin pääseväni takaisin normaalielämään tän kaiken p*skan jälkeen..
Mieheni käskee ottamaan yhteyttä liittoon, mutta auttaako se mitään? Itse mä olen asiani sotkenut.
Töihin en SAA palata kuulemma ennen kuin työterveyslääkäri on arvioinut mut uudestaan.
Kyllä harmittaa että kaiken jälkeen olen pulassa sairasloman takia jota en halunnut.
Kommentit (36)
Jos mä nyt saan tämän takia potkut, niin pääsenkö heti päivärahoille ja saako seuraavat työnantajat tietää asiasta. Ts onko mulla nyt vaara syrjäytyä työelämästä koska mulle kävi kurjasti?
On olemassa Korkeimman oikeuden ennakkopäätös, että sairauden takia saa irtisanoa vasta, kun yhtenäinen sairausloma on kestänyt yli vuoden. Työnantaja voi kyllä yrittää antaa potkuja, mutta ne ovat laittomat ja voit liittosi avulla riitauttaa potkut, siis jos sellaista edes yritetään. Onneksi olet ammattiliiton jäsen.
Pyydä ehdottomasti terapeutiltasi lausunto terveydentilastasi. Toimita se itse työterveyslääkärille ja pyydän käynnistäsi epikriisi, eli nk. potilastiedot. Sinulla on lainmukainen oikeus saada ne itsellesi. Jos epikriisistä ei näy, että olet toimittanut asiantuntijalausunnon, tee epikriisin oikaisupyyntö. Siinä auttaa vaikkapa potilasasiamies (jokaisella vähänkään isommalla lääkärikeskuksella pitää sellainen olla). Jos joudut tekemään epikriisin oikaisupyynnön, niin ota siitä itsellesi kopio ja merkkaa ylös päivämäärä, jolloin lähetit. Kaikkein varminta on lähettää oikaisupyyntö kirjattuna kirjeenä tai sähköpostin liitteenä, silloin itsellesi jää todiste siitä, että olet vaatinut oikaisua.
Tämä epikriisiasia on tärkeä siksi, että 1) työterveyslääkäri näkee, että olet perillä oikeuksistasi ja todennäköisesti myös tiedät, että jos potkut tulevat, ne ovat laittomat ja sinulla on taito riitauttaa asia 2) jos potkut todella tulevat, on tärkeää, että epikriisistäsi näkyy, että todella olet toimittanut asiantuntijalausunnon.
Ota prosessiin mukaan myös työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies, jos ovat suoraselkäisiä tyyppejä eivätkä työnantajaan päin kallellaan. Jos kummankin selkäranka on tehty spagetista, niin ota yhteyttä suoraan liittoon ja pyydä sieltä apua. Tuo esille jossakin sopivassa välissä, että liitossa ollaan tietoisia asiasta. Älä mitenkään uhkaile sillä, vaan totea vaan sivulauseessa, että niin, liiton edustaja on tästä ja tästä näkökohdasta sanonut niin ja näin tms.
Jos haluat, niin voit ottaa jo työkyvynarviointiin mukaan jonkun toisen henkilön, vaikkapa miehesi. Tosin täytyy olla tarkkana, ettei tilanne vaikuta siltä, että tarvitset erityistä henkistä tukea tms., silloin tuo toisen henkilön mukanaolo voi kääntyä sinua itseäsi vastaan. Mutta pointti on se, että kun mukana on toinenkin henkilö, niin lääkärin on pakko käyttäytyä asiallisesti, tai joutuu vastuuseen käytöksestään.
Jos työkyvynarvioinnin jälkeen on joku neuvottelutilaisuus tms., ota sinne ehdottomasti mukaan joku ulkopuolinen henkilö työterveyslääkärin ja työnantajan edustajan lisäksi. Tämä henkilö voi olla luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu (siis jos ovat suoraselkäisiä), liitosta edustaja, terapeuttisi, tai jos kukaan muu ei pääse paikalle, niin sitten vaikka miehesi. Tee tilaisuudessa tarkkaan omia muistiinpanoja, ja vaadi tilaisuudesta kirjallista muistiota. Jos muistiossa on kirjattu asiat väärin, voit omien muistiinpanojesi pohjalta vaatia muistion oikaisua (tämäkin kirjallisesti).
Voi olla, että potkut tulee silti, jos työnantajalle tulee sopiva sauma vaikka tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia. Mutta silloin ainakin pääset varmasti heti ansiosidonnaiselle päivärahalle yms. Ja toisaalta: työnantajasi vaikuttaa melkoiselta paskiaiselta. Haluatko olla tuollaisen palveluksessa, joka ei ymmärrä, että elämässä on muutakin kuin työ ja että olet nyt kohdannut suuren surun? Jos olisin sinä, niin pitäisin tiukasti puoleni tuossa työkyvynarviointiasiassa, ja sen jälkeen alkaisin etsiä itse uutta työpaikkaa tai mahdollisuutta vaikka perustaa firma.
Tsemppiä! Olen itsekin ollut työkyvynarvioinnissa, perusteettomassa sellaisessa, jonka tarkoituksena oli ainakin arvioinnin aluksi hoitaa minulle potkut. Otin asioista aktiivisesti selvää, liitosta ja vertaistuen kautta (poden kroonista sairautta), ja hyvin asiat lopulta lutviintuivat. Tähän vaikutti kylläkin se, että esimieheni puuttui tuohon työkyvynarviointiin. Siitä olen hänelle vieläkin kiitollinen. Työterveyslääkäreiden pitäisi olla puolueettomia, mutta ihan liian usein he tekevät juuri niin kuin työnantaja haluaa.
Otan osaa menetyksesti johdosta.
Ihan ehdottomasti yhteys liittoon, miehesi on oikeassa! Et sinä ole mitään asioitasi sotkenut, teillä oli tosi, tosi huono tuuri miehesi kanssa raskauden suhteen, ja sen jälkeen kohdallesi sattui harvinaisen typerä ja törppö lääkäri. Liittoon vaan yhteyttä, siellä ihmiset saavat palkkaa siitä että pitävät huolta, ettei työelämässä tapahdu laittomuuksia.
nro 4
sulle sattui surkea lääkäri. Joku normaali lääkäri olisi ollut aivan toisen lainen.
(Pitäisikö ihan kannella aluehallintovirastoon huonosta kohtelusta)
Mun mies on ollut puoli vuotta läheisen kuoleman johdosta sairaslomalla. Lääkäri on aina ollut aivan ihana ja ymmärtäväinen. Ei mitään tuollaista todellakaan. Olen ollut mukana. Antaa aina puolen tunnin ajatkin ja mies käy joka kolmas viikko. Lisäksi työnantaja on maksanut 10 psykologikäyntiä ja 6 psykiatrikäyntiä.
kukahan tuon lystin lopuksi maksaa??
Me, jotka OLLAAN SIELLÄ TÖISSÄ vaikka joka päivä ei olekaan kivaa.Vituttaa.
Meillä tehdään kaikille yli 5 vko sairaslomalla vuoden aikana olleille arvio työkyvystä. Se on nykyaikaa :).
Meillä puututaan tiukasti poissaoloihin jo 2 viikon yhtäjaksoisen sairasloman jälkeen, tai jos on kolmessa kuukaudessa kolme lyhyttä (1-3) sairaslomaa. Heti esimieskeskusteluun ja tarvittaessa kolmikanta neuvottelut työterveyshuollon kanssa. Niihin saa aina ottaa mukaan luottamusmiehen.
Ensi vuonna (2012) on kuulemma tulossa lakimuutos että ellei työnantaja yhdessä työterveyshuollon kanssa ole järjestänyt työkykyselvitystä ja jatkotoimenpiteitä 3 kuukauden kuluttua sairasloman alkamisesta niin KELA ei enää maksa työnantajalle omaa osuuttaan sairasloman kustannuksista.
Kuulostaa tiukalta tuo varhaisen puuttumisen käytäntö. Mutta työnantajan kanta on että tilanne yleensä pahenee jos siihen ei puututa. Enää ei kukaan voi roikkua vuositolkulla sairaslomalla.
Jos sairaslomalla olon ehtoja tiukennetaan yhteiskunnan toimesta, niin sitten samaan aikaan pitäisi kyllä helpottaa määräaikaiselle kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Sairastuneelle tilanne on kestämätön, etenkin jos sairaus on aiheutunut työpaikasta (sisäilmaongelmat esimerkiksi).
Käsittääkseni suuntaus on kuitenkin päinvastainen, työkyvyttömyyseläkkeen kriteerejä kiristetään jatkuvasti. Tuolla tavalla toimittaessa yhä useammasta ihmisestä tulee väliinputoajia. Pahimmillaan ihminen ei saa mistään tuloja, vaikka on työkyvytön. Siinä sitten roikutaan työkkärin listoilla vajaakuntoisena työnhakijana. Tämä suuntaus ei todellakaan palvele pyrkimyksiä eläkeiän nostossa.
Meillä tehdään kaikille yli 5 vko sairaslomalla vuoden aikana olleille arvio työkyvystä. Se on nykyaikaa :).
Meillä puututaan tiukasti poissaoloihin jo 2 viikon yhtäjaksoisen sairasloman jälkeen, tai jos on kolmessa kuukaudessa kolme lyhyttä (1-3) sairaslomaa. Heti esimieskeskusteluun ja tarvittaessa kolmikanta neuvottelut työterveyshuollon kanssa. Niihin saa aina ottaa mukaan luottamusmiehen.
Ensi vuonna (2012) on kuulemma tulossa lakimuutos että ellei työnantaja yhdessä työterveyshuollon kanssa ole järjestänyt työkykyselvitystä ja jatkotoimenpiteitä 3 kuukauden kuluttua sairasloman alkamisesta niin KELA ei enää maksa työnantajalle omaa osuuttaan sairasloman kustannuksista.
Kuulostaa tiukalta tuo varhaisen puuttumisen käytäntö. Mutta työnantajan kanta on että tilanne yleensä pahenee jos siihen ei puututa. Enää ei kukaan voi roikkua vuositolkulla sairaslomalla.
Oon tää sairas maailma. Täällä ajatellaan, että mielenterveys on sitä, että et itke. Mielestäni mielenterveys on kykyä reagoida terveesti tapahtumiin. Jos on menettänyt oman lapsensa ja itkee, suree todellista tapahtumaa. Jos on oikein masentunut, oman lapsen menettäminen ei välttämättä aiheuta itkemistä ja se on sitä masennusta.
Musta tuntuu, että joidenkin lääkärien tavoite on vaan saada käyttää valtaa.
Tietääkö kukaan, mikä on se virallinen kanta, voiko töihin mennä sairaslomasta huolimatta?
Tuo kuulostaa törkeältä menettelyltä. Mutta töihin palataksesi kesken sairasloman tarvitset siihen lääkäriltä luvan, olisi hyvä, että pääsisit toiselle lääkärille. Ja kuten muutkin ovat kirjoittaneet, työkykyarviointi tulee 30 pv poissaolosta. Pyydä luottamusmies mukaan, jos lääkäri on noin tökerö.
Kaunis kiitos kaikille vastaajille! Tuli paljon tarpeellista ja täytyy ihan laittaa paperille ylös jotta muistan varmasti :)
Toiselle lääkärille en voi mennä, sillä useiden poissaolojen takia (mm pahoinvoinnit omalle lääkärille ei saanut aikaa kun oli kiireinen, seulanäytteet, abortti, hätä kaavinta, kohtutulehdus) työnantaja osoitti mulle tämän lääkärin. Ja vain hänen luonaan saan käydä. Mikä on sinäänsä hassua sillä nuo minkä takia lääkäreissä kävin olivat aikalailla naistenlääkärin hommia eikä noita ymmärtääkseni edes työterveyden kanssa hoidetakaan ja asuinpaikkakunnallani (200km päässä työpaikastani)
On se jännää että joutuu pelkäämään sairaslomalle joutumista vaikka haluaa töihin!
Älä pelkää, kuntoudut vielä. Et ole edes ollut kauaa pois, oikeesti. Mun tuttavani on ollut jo melkein vuoden poissa sairaslomalla työpaikkakiusaamisen vuoksi.
Oletan, että olet yksityisellä töissä. Yksityisten työnanatajien työterveyshuolto tekee ja sanoo mitä työnantaja käskee. Työnantaja maksaa työterveyshuollolle ja samalla määrää kenelle annetaan saikkua ja muuta mukavaa. Tämä on tosi, valitettavasti entinen työpaikkani toimi näin. Liekö lääkärin etiikka nostanut päätään vai mitä, mutta kun työterveyshuolto yritti keskustella työnantajan kanssa runsaista työssäuupumis tapauksista niin työnantajapa vaihtoi lääkärikeskusta.
Eli lähde sieltä heti.
Oletkohan nyt ymmärtänyt koko homman pointin väärin? Eikös tuossa haeta sinun parastasi? Meillä nuo arvioinnit on työehtosopimukseen kirjoitettu. Tietyt kriteerit kun täyttyy esim. sairauslomien osalta, niin työkyvyn arviointi tehdään.
Ajattele positiivisesti. Että tässä haetaan sellaista ratkaisua, että jaksaisit jatkossa työssäsi. Joustoja, uudelleenjärjestelyjä jne. Tai sitten todetaan, että pystyt jatkamaan entisiä hommia. Eihän sulle mitään potkuja olla jakamassa, tilannetta kartoitetaan.
Tsemppiä! :)
Kyllä valtion ja kuntienkin työpaikkojen työterveyshuolto tekee mitä työnantaja tahtoo, on omakohtaista kokemusta. Missä on näiden lääkäreiden etiikka ja moraali?
Ap:lle vielä: vaikka työnantaja voi velvoittaa käymään tietyllä lääkärillä, niin työnantaja tai työterveyshuolto ei voi estää sinua käymästä omalla kustannuksellasi yksityisellä lääkärillä/terapeutilla. Työterveyslääkärit ovat yleensä "vain" tavallisia lääkäreitä, joten ongelmatilanteissa asiantuntijalääkärin lausunto on paljon voimakkaampi kuin työterveyslääkärin kannanotto.
Tsemppiä vielä!
Oletan, että olet yksityisellä töissä. Yksityisten työnanatajien työterveyshuolto tekee ja sanoo mitä työnantaja käskee. Työnantaja maksaa työterveyshuollolle ja samalla määrää kenelle annetaan saikkua ja muuta mukavaa. Tämä on tosi, valitettavasti entinen työpaikkani toimi näin. Liekö lääkärin etiikka nostanut päätään vai mitä, mutta kun työterveyshuolto yritti keskustella työnantajan kanssa runsaista työssäuupumis tapauksista niin työnantajapa vaihtoi lääkärikeskusta.
Eli lähde sieltä heti.
Olen käynyt kahdella psykiatrilla ja kummaltakin on nyt lausunnot siitä että olen työkykyinen ja että se olisi minulle jopa suotavaa. Tiistaina on uusi aika työterveyteen ja vähän näyttää nyt siltä ettei töihin ole nyt enää asiaa.
Ihmettelen vaan että työterveyslääkäri pitää itseään pätevämpänä kuin psykiatrit.
Valituksen laitoin ko lääkäriä koskien menemään jo reilu kuukausi sitten ja hiljaista on silläkin suunnalla. Lääkärit saavat laukoa mitä vaan :)
Mites nyt sit jatkossa jos nyt menee kuten pelkään? Istun ilman rahaa kotona loppuelämäni koska kukaan ei huoli mua tämän takia töihin enää minnekään?
ihmettelen miten voidaan ihmistä kohdella tuollatavalla :(((
todella kauheaa on...
oletko alalla, jossa on henkisesti raskasta ? oletko vauvojen tms kanssa tekemisissä? ajattelne vaan, et siksi et voisi tehdä työtäsi, jos olet ollut työtervlääkärin mielestä masentunut just ras´kaudesta johtuen...
muuta hyväksyttävää toi ei ole...
itse olen ollut syövän taki asairaslomalla ja kuntoutustuella jo kakis vuotta, ja kukaan ei ole työkykä arvioinnut, enkä ole saanut, ainakaan vielä, lopputiliä.
eli aika outupo tuo sinun työsi touhut : ((((
tsemppiä
älä alistu vaan vaadi ja valita, ja perää oikeuttasi
ja liiton on oltava apuna!!ota siel johonkin vastaavan yhteys, ja lakimieheen jollainen liitolla on oltava!!!!!!
Mua ei edes haittaa potkut, vaan se että jos olisin saanut pitää vauvani olisin vielä ihminen.
Saanko kysyä, mitä tarkoitat "jos olisit saanut pitää vauvasi?" Etkö olisi halunnut itse keskeytystä?
Todella huonosti ja epäoikeudenmukaisesti sinua on kohdeltu!
Ja miksi se liittokaan ei auttanut millään tavalla? Mistä tarkalleen ottaen se työhön sopimattomuus repäistiin? Jotenkin niin hassua, että Suomessa on olevinaan kaikkia työntekijän ja potilaan oikeuksia puolustavia instansseja, mutta todellisuudessa ne ovat vain kulisseja? Hienoja sanoja paperilla vain.
Entäs oikeusaputoimisto, voisivatko he auttaa? Koska laillista tämä ei mitenkään voinut olla.
Rukoilen puolestasi.
Kaiken tämän jälkeen en vain jaksa. Työpaikan menetys ei enää tunnu miltään. Lääkärin asenne kylläkin. Mm Kysyi että jaksaisinko minä ymmärtää itseni kaltaista työntekijää johon vastasin että olosuhteet huomioon ottaen todennäköisesti paremmin. Siihen tuli päälle hörönaurua :)
Kyllä. Taustalla on ollut masennusta ja edelliseltä pitkältä sairaslomalta palasin töihin vasta kesäkuun alussa.
Kyllä, tiedän että olen huono työntekijä. Masennukseni oli hienosti hoidossa (ja pystyin tekemään hyvää työtä ja olemaan ylpeä siitä vihdoin tunsin itseni tärkeäksi) ja on vieläkin. Mikä on suoranainen ihme tän kaiken jälkeen.
3kk karenssi ei enää tässä mytäkässä tunnu missään. Työpaikkoja alan hakemaan heti huomenna ja jos ei löydy niin imetään sormea. Enää en jaksa. Ei se ole sen arvoista. Työstä ja tökavereista pidän kovasti, mutta harmi kyllä. Ei niitä mukaansakaan saa :)
ja pääsee eroon sairastavasta työntekijästä.
Työkyvyn uudelleenarviointi on nimenomaan työnantajan porsaanreikä yrittää savustaa työntekijä pihalle.
Miksi luopuisit hyvästä paikasta yhden tyhmän lääkärin vuoksi? Oletko varma ettet kadu asiaa kun on myöhäistä?
Ja kerro arviointitilaisuudessa oma kantasi ja pyydä vaikka luottamusmies mukaan tilaisuuteen.
Minulle tehtiin samainen juttu kun selkäni oli vuosi sitten kipeä 8 vko:a. Meillä tehdään kaikille yli 5 vko sairaslomalla vuoden aikana olleille arvio työkyvystä. Se on nykyaikaa :).
Tilaisuuden tarkoitus on selvittää pystytkö nykyisellä kunnolla työtehtäviisi...