Gallup: Tiedätkö minä vuonna tuli eka kännykkä kuluttajille? Älä lunttaa.
Äläkä katso muiden vastauksia. Heitä joku arvaus tai tieto, minä vuonna tuli kuluttajille myyntiin kännykkä. Siis ei välttämättä Suomessa, vaan koko maailmassa.
Kommentit (13)
NMT standardi tuli käyttöön 81 ja GSM 91. NMT oli aluksi vain autopuhelin, joten ehkä ekat kännyt tuli siinä 80-luvun lopulla.
sain lainata osaston olalla kannettavaa, "raahattavaa" NMT puhelinta. Oli siis sellainen ison käsilaukun kokoinen värkki.
on epämääräisen harhaanjohtava, sillä jokainen myynnissä ollut kännykkä on ollut myös kuluttajien saatavilla.
sain lainata osaston olalla kannettavaa, "raahattavaa" NMT puhelinta. Oli siis sellainen ison käsilaukun kokoinen värkki.
Se ei kuitenkaan ollut kännykkä.
oli vielä ARP. Sitä nyt ei ihan kännykäksi voi kutsua (tosin ei silloin ollut keksitty vielä koko sanakaan), mutta kyllä sitä mukana pystyi raahaamaan.
Ja tiedän tämän siksi että minulla on syntymävuodestani sellainen kirja missä on kaikkia tapahtumia syntymävuodeltani eli 83. En sitten tiedä oliko tuo eka kännykkä mut kuitenkin!
Ennen NMT:tä
oli vielä ARP. Sitä nyt ei ihan kännykäksi voi kutsua (tosin ei silloin ollut keksitty vielä koko sanakaan), mutta kyllä sitä mukana pystyi raahaamaan.
ne ensimmäiset eikä toisetkaan NMT-puhelimetkaan vielä kännyköitä olleet. Niiden pienenemisessä meni aikansa.
Kännykkä sanana keksittiin ja vakiintui jälkijättöisesti, kuten yleensäkin sanat keksitään, kuvaamaan jotain mikä jo on.
on epämääräisen harhaanjohtava, sillä jokainen myynnissä ollut kännykkä on ollut myös kuluttajien saatavilla.
ehkä joo. Mutta jos joku valopää alkais esim. 70-luvun poliisien kannettavia radiopuhelimia muistelee.
83 ainakin motorola(?) on esitelly jonkun mallinJa tiedän tämän siksi että minulla on syntymävuodestani sellainen kirja missä on kaikkia tapahtumia syntymävuodeltani eli 83. En sitten tiedä oliko tuo eka kännykkä mut kuitenkin!
ehkä joo. Mutta jos joku valopää alkais esim. 70-luvun poliisien kannettavia radiopuhelimia muistelee.
kun ne eivät ole kännyköitä.
Motorola esitteli vuonna 1983 maailman ensimmäisen matkapuhelimen, DynaTAC 8000X:n, joka on tänään New Yorkissa avattavan näyttelyn vetonaula.
Motorola DynaTAC 8000X tuli markkinoille vuonna 1983, jolloin siitä tuli juppikansan hittituote, vaikka sen hinta oli 3 995 dollaria. Hinnan olikin oltava kova, sillä nykyisin maailman toiseksi suurin matkapuhelinvalmistaja kertoo käyttäneensä puhelimen kehitystyöhön 15 vuotta ja 100 miljoonaa dollaria.
http://www.hightechforum.fi/?j=297488