Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö minun pakottaa tokaluokkalainen lukemaan?

Vierailija
30.12.2011 |

Lukee toki läksyksi tulleet lukemiset, mutta ei yhtään enempää. Yhtään kirjaa ei ota vapaaehtoisesti käteen. Monesti on valitellut, että on tylsää, jolloin olen ehdottanut lukemista. Se on kuulemma tylsää.

Miten saisin innostettua tyttöä lukemaan, vähän pelottaa jos tämä on tulevaisuuden suunta - lukeminen ei kiinnosta yhtään.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisille tarkoitettuja kirjoja. Valinnanvaraa riittää, kysy kirjastosta jos et itse osaa valita. Niin, ja kysy siltä tytöltä, minkälaisista tarinoista tykkää. Kyllä se lukuinnostus sieltä löytyy.

Vierailija
2/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä osta kun lukemisvauhti on kova - ja kirjastostahan niitä löytyy :D Lukee 1-2 kirjaa viikossa. Mutta meidän poika on kiinnostunut varmaan äänikirjojen kautta/avulla. Niitä on kuunneltu PALJON ja nyt sitten luetaan paljon. Viime vuonna innostuksessa auttoi lukudiplomin suorittaminen, se kun jaettiin sitten koulun kevätjuhlissa ja motivoi suht hyvin. Voiko teillä suorittaa luku/kirjallisuusdiplomia? Ja kirjastossa todella kannattaa käydä, siellähän on kirjoja joka lähtöön.Jos ihan "luku"kirjat eivät kiinnosta, voi aloitella kuvakirjoilla tai vaikka harrastekirjoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi mielenkiintoinen kirja.

Meillä toimii Potterit. Mitään muuta ei tokaluokkalaisemme suostu lukemaan.

Vierailija
4/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat olla tylsiä, liian pitkiä ja hankalia luettavia. Kokeilkaa sarjakuvia (Aku Ankka, Karvinen, kirjastosta varmaan saa monipuolisesti erilaisia tyylejä kokeiltavaksi), joissa on tekstiä, ei pelkkää kuvaa ja huutoja tai ynähdyksiä. Myös koululaisvitsikirjat voisivat olla tytöstä hauskaa luettavaa ja yksittäiset tekstipätkät tarpeeksi lyhyitä, ettei mielenkiinto karkaa muualle. Ehkä sarjakuvien ja vitsien kautta saisi jonkinlaisen alun.

Vierailija
5/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa, kun lukeminen ei kiinnostanut yhtään. Itse muistan aina ahmineeni kirjoja, nykyäänkin lukeminen kuuluu suosikkipuuhiini. Yritin selittää, kuinka hyödyllistä lukeminen on, kuinka kiva on yhdessä käydä kirjastossa ja kotona sitten heittäytyä sohvalle pötköttämään ja lukemaan, kuinka mielenkiintoinen maailma kirjoista avautuu jne. Ei juurikaan tehoa, välillä minun mielikseni yritti jotain lukea, mutta tosi pitkäpiimäistä se oli. Sitten syksyllä löytyi naru, josta vetää. Tytölle nukkumaanmeno on aina tosi vastenmielistä, sitä yritetään vetkuttaa syyllä jos toisellakin. Keksin sanoa, että tyttö saa valvoa vielä hetken sillä ehdolla, että lukee sängyssä jotain kirjaa. Tyttö valitsi kahdesta pahasta pienemmän ja alkoi lukea kirjoja, ja pikkuhiljaa innostui lukemisesta oikeasti. Nyt tuosta aängyssä lukemisesta on tullut tapa, jota noudatetaan joka ilta. Kyse on noin varttitunnin lukuhetkestä, joten lukemiseen ei kuitenkaan kannusteta yöunien kustannuksella, varsinkin kun tuo vartin jälkeen uni tulee ilman niitä "ei väsytä, mulla on jano, mulla on vessahätä" -huuteluita, jotka ennen aina edelsivät nukahtamista.

Vierailija
6/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella niin huono lukutaito ja lukemattomuus ei ainakaan tuo sujuvuutta.

Vierailija
7/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sitä tylsänä. Ihan toivotonta. Akkareista katsoo kuvat, muttei lue tekstiä. Annoin joululahjaksi Pasila-sarjiksen ja pari "poikamaista" kirjaa (ei paljoa tekstiä), mutta ihan tervanjuontia.

On tehnyt lukudiplomin, mutta itse epäilen, ettei ole lukenut kirjoja kuin takakannen ja pari sivua sieltä täältä. Kirkkain silmin väittää muuta.

Vierailija
8/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tokaluokkalainen (tyttö) lukee tosi paljon eli häntä ei tarvitse pakottaa mutta vuotta nuorempi veljensä vaatii hieman enemmän "suostuttelua". Hänen kanssaan toimii esim. se, että hän lukee minulle pätkän ja vastineeksi sitten minä luen toisen pätkän jne. Toinen keino on se, että lapsi saa itse valita kirjastosta haluamansa kirjan (jota sitten sitoutuu myös lukemaan). Jos nämä eivät toimisi, ottaisin varmaan käyttöön jonkinlaisen "lukupassin", johon saisi kerätä leimoja lukemalla minulle ääneen. Täydellä passilla saisi sitten jonkun tietyn asian tai tekemisen....

Vierailija
9/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääneen lukeminen on myös hyvä vaihtoehto, samoin esim. äänikirjat, joita voi nykyään ostaa ja ladata vaikka iPodille.

Lukeminen tietokonepelin muodossa saattaisi myös kiinnostaa. Näitä on tarjolla kyllä enimmäkseen enkunkielisenä, mutta esimerkiksi itse tykkäsin lapsena pelailla tosi paljon Just Grandma and Me -peliä, joka oikeastaan oli kirja tietokonepelin muodossa.

Jos sarjakuvat yhtään innostavat, niin kokeile niitä. Esimerkiksi Aku Ankka on taannoin saanut Kielihelmi-palkinnon huolitellusta, hauskasta ja kekseliäästä kielestään, eli sen puolesta myös Akkarit ovat erinomaista luettavaa.

Vierailija
10/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy poiketa kirjastoon pikimmiten ja kokeilla erityyppisiä kirjoja.

Vierailija
11/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoja, jotka kiinnostavat häntä! Ilmeisesti et ole viekotellut häntä kirjojen pariin? Ei ole ikinä liian myöhäistä ja teille tuleekin ihania hetkiä kun aloitat lukemaan hänelle ääneen. Pian lukee itse:))) Käskytys ei onnistu!

Vierailija
12/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät ole mitään huippukirjallisuutta, mutta ne on rakennettu hyvin taitavasti niin, että lähes jokainen luku päättyy johonkin jännittävään käänteeseen. Lue kirjaa tytölle esim. 1-2 lukua illassa ja lopeta aina luvun loppuun. Hyvin todennäköisesti josssain vaiheessa tytön uteliaisuus herää niin, että hän haluaa lukea itse vähän pidemmällä, jotta näkisi, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Vierailija
13/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en kyllä näe mitään syytä pakottaa lasta lukemaan. Itse vihasin kirjoja viidenteen luokkaan asti. Sen jälkeen hurahdin. Kukaan ei missään vaiheessa pakottanut suuntaan eikä toiseen.

Tokaluokkalainen ehkä vielä mielummin leikkii kuin lukee.

Vierailija
14/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eikä juuri lueknut sen mitä oli äikän tunnilla pakko. Yleensä kait etu- ja takasivun ja yhteenvedon.

Kirjoitti keväällä äidinkielestä laudaturin ja vaikeasta aiheesta.

Vierailija
15/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni ei lue ja lukee huonosti, jos pakotan lukemaan. Ja on jo nelosella.

Pakota lapsesi lukemaan sinulle valitsemaansa kirjaa puoli tuntia joka arkipäivä ääneen.

Vierailija
16/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eikä juuri lueknut sen mitä oli äikän tunnilla pakko. Yleensä kait etu- ja takasivun ja yhteenvedon.

Kirjoitti keväällä äidinkielestä laudaturin ja vaikeasta aiheesta.

Minä haluaisin saada omat lapseni lukemaan paljon, koska siitä aukeaa aivan uudenlainen, ihana maaailma! Haluaisin saada lapset tajuamaan, kuinka kivaa hyvien kirjojen lukeminen on!

Vierailija
17/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lukutaito on tärkeä taito. Ja vain lukemalla oppii.

Vierailija
18/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoja, jotka kiinnostavat häntä! Ilmeisesti et ole viekotellut häntä kirjojen pariin? Ei ole ikinä liian myöhäistä ja teille tuleekin ihania hetkiä kun aloitat lukemaan hänelle ääneen. Pian lukee itse:))) Käskytys ei onnistu!

liian lapsellisia kun toinen kuuntelija on 4-vuotias.

Vierailija
19/19 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voi käydä niin ettei koskaan tykkää lukemisesta. Mun lapset ovat myöhään heränneet lukemaan. Mä rakastin lukemista heti, kun opin sen. Mun esikoinen alkoi lukemaan kunnolla kirjoja vasta 3.luokalla ja kun pääsi siihen kirjojen maailmaan, niin luki niitä aivan tolkuttomasti pari vuotta. Nuorimmainen on nyt 4. luokalla ja lukeminen on tosi ollut tähän saakka tosi heikkoa. Ei ole auttanut, vaikka ollaan juostu kirjastossa, kirjakaupoissa, kaverit suositelleet kirjoja jne. Nyt viimeisen kk:n aikana on vähän enenmmän kiinnostunut lukemisesta. Mä pelkäsin enkun ja ruotsin menevän huonosti, kun lukuintoa ja sitä kautta taitoa on niin vähän, mutta nekin ovat menneet kaikesta huolimatta hyvin. Uskoisin, että hänkin alkaa lukemaan enemmän, ei välttämättä niin paljon kuin mä ja siskonsa, mutta riittävästi kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi