Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

veriryhmä

Vierailija
29.12.2011 |

tiedätkö oman veriryhmäsi? Minä en, kiinnostaisi kyllä, pitäisikö tuo tietää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyödyllistä tietää, jos vaikka tarvitsee pikapikaa verensiirron onnettomuuden tms. jälkeen.

Vierailija
2/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AB täällä, tosin en tiedä sitä onko plus vai miinus :)

Testailtiin nää joskus yläasteel koulussa ja myöhemmi myös lukios jollai tunnilla. Tosin oon myös ollu leikkauksissa ni niiski selvitetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän veriryhmäni, mutta sitä en tiedä onko se reesustekijä + vai -.

En itsekään ole varma, kuuluisiko ihmisen tietää oma veriryhmänsä. Järjellä ajateltuna se ei varmaan ole välttämätöntä, koska lääkärit kyllä testaavat veren jos tarvitaan esim verensiirtoa, koska aina ei potilas voi itse kertoa mitä veriryhmää on, tai saattaa jopa muistaa väärin.

Kiinnostaisi tietää tuo reesustekijä, mutta en tiedä mistä sen saisi selville...

Vierailija
4/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitään sillä tiedolla ei tee. Jos verensiirron /verta tarvitset niin sulta otetaan kyseinen koe samalla kun koe sopivaa vertakin varten.

Vierailija
5/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän koska olen verenluovuttaja. Mutta se on sellainen kiva tietää -asia, ei kenellekään anneta verta testaamatta veriryhmää ensin.

Vierailija
6/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen luovuttanut verta. Ja onhan se raskaudenaikanakin selvitetty. Ettekö te alkupuolen kirjoittajat ole koskaan luovuttanut verta?

Vierailija
7/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen luovuttanut verta. Ja onhan se raskaudenaikanakin selvitetty. Ettekö te alkupuolen kirjoittajat ole koskaan luovuttanut verta?

En ole koskaan luovuttanut verta, koska olen koko ikäni kärsinyt huonosta hemoglobiinista, mikä estää luovuttamisen. (Enkä ole koskaan ollut raskaana, joten sitä kauttakaan en ole voinut veriryhmää saada selville.)

Oli muuten jotenkin aika syyllistävä tuo kysymys, minusta. Eivät kaikki pysty luovuttamaan verta, vaikka haluaisivatkin. Eikä se verenluovuttaminen kenestäkään pyhimystä tee....

T: nelonen

Vierailija
8/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, koska olen ollut raskaana, ja koska olen myös luovuttanut verta. Veriryhmäni on 0+. Ihmetyttää tuo yksi vastaaja joka tietää ryhmän muttei rhesustekijää... onko taustalla joku koulussa tehty omatestaus? Olen kuullut että jotkut ovat biologian tunneilla näitä testailleet.

Ainakaan Suomessa potilaalta ei koskaan, kiireisimmässäkään veren tarpeessa, kysytä hänen veriryhmäänsä itse vaan se määritetään pikana, ja sitä ennen annetaan yleisluovuttajan verta. Ajatellaan, ettei siihen vastaukseen voisi kuitenkaan luottaa.

Vierailija
9/9 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada selville veriryhmä ja reesustekijä on mennä luovuttamaan verta.Siinä saa vielä kahvit yms.lahjaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi