Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen huolissani vauvani kehityksestä):

Vierailija
29.12.2011 |

on siis 7kk, ensi kuussa 8. Lapseni ei ryömi. Nostelee kyllä peppua ylöspäin välillä lattialla ollessaan mahalteen.

Mutta ei vain ryömi.

Lapseni ei osaa istua.. itsekseen tai syöttötuolissa kunnolla. Itseasiassa vasta kunnolla istuttamaan aloitinkin ehkä kuukausi sitten kun aiemmin pelkäsin sitä selkää): kun kaikkialla lukee ettei lasta saa istuttaa ennenkuin osaa itse istua):

Lapseni ei oikeastaan tee mitään): tuntuu että hän on kehityksestä hurjasti jäljessä ja se tuntuu pahalta. olenko pitänyt lastani liian kauan 'pikkuvauvana' vaikka asioita olisi voinut harjoitella jo paljon aiemmin. ei osaa laittaa tuttia itse suuhun, oikein päin siis.

osaa käsillään ottaa tavaroita mutta se on edelleen sellaista.. harpomista.

itkettää ja surettaa. ryömisen olen hyväksynyt, että siis alkaa suoraan konttaamaan. nyt pelottaa jos ei aloita sitäkään. pelottaa että jos lapseni on kehitysvammainen tjtm. minkä takia kehitys on hitaampaa.

ei sillä että pakottaisin lapseni kehittymään mutta kun tuntuu että on oikeasti muita ikäisiään jäljessä ja hurjasti., jokaisessa asiassa.

rakastan lastani, älkääkä sillä tavoin käsittäkö väärin tekstiäni. onko ketään kohtalotoveria täällä?

meillä on neuvolalääkäri ensi kerralla ja häneltä kysyn asiasta mutta siihenkin on reilu kk vielä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos asia sua kovasti vaivaa, voit ottaa neuvolaan yhteyttä jo ennen tuota seuraavaa käyntiä ja puhua asiasta, pyytää vaikka ylimääräisen käynnin, jolla kerrot kaiken, mikä huolettaa ja ammattilainen voi arvioida, onko jotain syytä käydä lääkärissä tms.

Tällä tavalla saat ainakin oman mielenrauhasi takaisin.

Vierailija
2/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, jos sun lapsesi ei tosiaan tee vielä MITÄÄN, niin jossain ehkä on ongelma, mutta en mä nyt vielä hermostuisi.

Äänteleekö sun lapsi? Kurluttaa? Tatatata-tavuja?

Katsooko hän silmiin? Katseleeko muuten paljon? Hymyileekö? Onko kiinnostunut ihmisistä ja asioista?

Joidenkin lasten kommunikatiiviset taidot kehittyvät ennen motorisia, vaikkei se vielä oikeana puheena tietysti näykään. Joilain toisin päin. Jos lapsi kehittyy joillain osa-alueilla, e huolestuisi hirveästi.

Mut jos sua oikeasti hermostuttaa, niin kannattaa soittaa asiasta neuvolaan jo etukäteen, niin lääkäri osaa valmiiksi miettiä, mitä testejä kannattaisi tehdä, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikkihan on ihan normaalia, mitä kerroit. Ei tuon ikäiset välttämättä vielä ryömi, ei kaikki edes istu. Meillä oppi istumaan 8 kk iässä, samoin ryömimään.

Anna sille vauvalles nyt vähän aikaa, ei sen ihan oikeesti tartte osata vielä yhtään mitään. Jos osaa kääntyä mahalta selälleen ja toisin päin niin se riittää.

Vierailija
4/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokellus kertoo usein enemmän lapsen kehityksestä kuin motoriset taidot. Lapsen jokellusvaihe on suunnilleen +-6kk. Jos asia paljon häiritsee, ota yhteys neuvolaan.

Miten lapsesi on kehittynyt yleensäkin?

Vierailija
5/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka olin huolissani, kun poika vasta ryömi 9kk ja kaverin tyttö jo käveli siinä iässä. Vauvat kehittyvät eri tahtiin.

Vierailija
6/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalilta vauvalta. Vaikka joidenkin vauvat tekemät vaikka mitä tuossa iässä, ei se tarkoita että jos ei tee niin olisi epänormaali.

Kaikki kehittyy ajallaan. Jos on esimerkiksi pullea vauva, saattaa liikkelle lähtö viivästyä sen takia.

Vierailija
7/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni ei liikkunut juuri mitään ennen 8 kk. 7.5 kk iässä pyöri vähän napansa ympäri ja kierähti selältä mahalleen( mutta ei takaisin selälleen )... ikää oli 8.5 kk kun alkoi ryömiä ja silloin ei ollut vielä toivoakaan edes istumisesta! alkoi istua ilman tukea 10 kk ikäisenä...! eli tosi myöhään, ilman tukea alkoi seisomisen joskus 13 kk iässä ja siitä sitten lähti kävelemään 14 kk iässä, ja käytännössä suoraan juoksemaan...

jos lapsesi siis ottaa katsekontaktia, jokeltaa jne. niin en usko että on mitään syytä huoleen.. ota toki yhteyttä neuvolaan jos siltä tuntuu. tsemppiä!

Vierailija
8/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei osannut seisoa edes tukea vasten saatika sitten ryömiä vielä vuodenkaan ikäisenä. arvaa vaan, oliko huolissaan. Mutta kas kummaa, yhtäkkiä muistaakseni 1 v 3 kk iässä nousi itse seisomaan ilman tukea ja lähtikin kävelemään sitten heti tukea vasten ilman, että olisi koskaan ryöminyt tai kontannut. Tutkimuksissa kävivät, fysioterapeutillakin, mutta aika oli se, joka lopulta auttoi. Nyt lapsi on 2 v ja juoksee kovaa vauhtia ja tekee kaikkea, mitä kaikki muutkin ikäisensä. Alkuun oli vaan hitaampi kehittymään. Lapsetkin ovat yksilöitä.

Varaa se neuvolalääkäri neuvolan kautta jo aikaisemmaksi, kuin vasta kuukauden päähän. Saat häneltä kyllä vastauksia. Tai vielä lapsi yksityiselle lastenlääkärille, maksaa varmaan alle 100 euroa, on taatusti mielenrauhasi kannalta pikkusumma, lapsesi terveydestä nyt puhumattakaan.

Jaksamista, kaikki on varmasti ihan kunnossa!

Vierailija
9/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakset eivät ole päässeet kehittymään. Meidän lattialla-lonkalla roikkuneet vauvat ovat lähteneet aikaisin liikkeelle, joutuivat käyttämään lihaksiaan jo varhain. Puin ja hoidin aina sylissä ja kylpy oli joka ilta varsinainen jumppatuokio. Älä huoli, anna lapsen harjoittaa itseään.

Vierailija
10/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun esikoispoika tuon ikäisenä. Oppi istumaan ilman tukea 9 kk iässä, samoihin aikoihin keksi miten ryömitään ja siitä lähti sitten aika pian konttaamaan ja käveli vähän yli vuoden ikäisenä. Nyt on liikunnallinen ja erittäin terve koululainen. Onneksi en tuolloin seurannut kaikenmaailman keskiarvoja, olisin varmaan ollut järjiltäni huolesta. Eli: tilanteesi ei tosiaankaan vaikuta vakavalta. Mutta kuuntele myös vaistoasi.

Vierailija
11/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan taulukoiden mukaan oli ihan normaalin rajoissa.

Mua pidettii hysteerisenä äitinä ja haukuttiin siitä, että menin vertaamaan poikaa esikoistyttöön. 'Pojat nyt aina kehittyy hitaampaan'.

Vann niin siinä sitten kävi, että ei se lapsi oppinut asioita vaikka päälläni olisin seissyt. 2-vuotiaana tehtiin perusteellinen tutkimus lastenneurologian osastolla ja tuloksena monimuotoiset kehityshäiriöt ja 3-vuotiaana kehitysvammadiagnoosi. Poika on nyt 10v, pari vuotta jo osannut puhua jollain tavalla ja käy erityiskoulua.

Toivottavasti teillä on vain hiukan hitaampi vauva, mutta ei se maailman loppu ole vaikka olis jotain muutakin.

Vierailija
12/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi vielä juurikaan huolissani. Mikäli 1 ikävuoteen mennessä ei tapahdu edistystä liikkeelle lähdön suhteen, niin lisätutkimukset lienevät paikallaan. Jos lapsi ei ääntele tai ota kontaktia katseellaan tai muutenkaan, niin se on huolestuttava merkki.

Vierailija
13/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuon perusteella mitä ap kerroit, en olisi pätkääkään huolissani. Itsellä myös siis samanikäinen lapsi ja vastahan tuo viikko sitten oppi istumaan ja ryömimään. Ei osaa myös laittaa tuttia oikein päin suuhun, en minä oo edes ajatellut että pitäis osata. Tosiaan pari viikkoa sitten pötkötteli vaan paikallaan. Itse olen vaan ollut hyvilläni kun lapsi on lähtenyt vähän myöhempään liikkeelle, meidän esikoinen ryömi tosi aikasin ja lähti käveleekin 9 kk iässä. Nyt on ihanaa kun on rauhallinen vauva eikä tartte koko aikaa juosta perässä :)

Mutta oikeesti, älä ole huolissas jos vauva muuten ottaa kontaktia ja liikkuu edes jollain tapaa. Kaikki aikanaan!

Vierailija
14/14 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on normaalisti kehittynyt 3-vuotias, tosin huomattavasti rauhallisempi kuin 2 veljeään. On kuitenkin aika kömpelö, telinevoimistelijaa hänestä ei tulisi koskaan :)