Ensimmäinen neuvola-aika lähestyy
Minkälaisista asioista nevuolatädin kanssa keskustellaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä?
Mitä asioita hän saa kysellä?
Mitäs asioita hän ei saa kysellä?
Lapsemme on toivottu, olemme normaali, terve pariskunta, mies työssä, minulla vielä opinnot kesken, mutta ehdin hyvin valmistua ennen vauvan syntymää.
Voiko neuvolatäti esim. arvostella sitä, että olen raskaana vaikkei minulla ole vielä työpaikkaa tai mitä jos mieheni ei jonkun vuoksi elättäisikään meitä tmv., että miten sitten aiot selvitä? Saako hän maalailla ns. manailla tulevaisuuttani?
Jännitän ensimmäistä kertaa. Neuvolatäti kuulosti oudolta ja sekoili puhelimessa niin sen jälkeen alkanut pyöriä kaikkea mielessä. Hän sanoi mm. puhelimessa, ettei kannata tulla ensimmäiselle käynnille kuin vasta viikolla 11, koska tässä on vielä keskenmenoriski, ettei sitten turhaan tehdä työtä sielläpäin. En ole ennen ollut raskaana eikä minulla ole ollut keskenmenoja.
Kommentit (14)
asiakkaita mitenkään. Mulla on ollut kolmen raskauden ja lapsen kanssa jo aika monta neuvolantätiä ja yksikään ei ole toiminut asiattomasti. Joten ihan turha panikoida etukäteen, tuskin se sua arvostelee tai kyselee asiattomuuksia. Sulla on asiat kunnossa ja jos th jotain muuta mutisee niin sanot vaan reilusti että näillä eväin mennään ja jos muutoksia tulee niin sitten suunnitelmia muutetaan.
Tottakai eka neuvolakäynti jännittää, mutta uskon että se menee oikein mukavasti :)
Onnea raskauteen!
Itsekin mietin, että onko tuo vko 11 liian myöhään. Sanoin siinä hänelle sitten, että haluan käydä nämä seulonnat tmv. jossa selvitetään onko jotain pahoja sairauksia, vammoja tmv. ja eikö ne pitäisi saada selvityettyä viimeistään viikolla 12, johon hän sanoi, että viikko 13 on se viimeisin viikko.
...taitaa olla aika suorapuheinen neuvolantäti kun sanoi sen keskenmenoriskinkin noin vain puhelimessa ajattelematta miltä se sinusta kuulostaa.
Totuus kuitenkin on, että kun minulle tulee 15 ensikäyntiä (olen itse neuvolantäti) noin raskausviikoilla 7-10 niinkuin Helsingissä nykyään käydään, niin yksi noista odottajista ei koskaan tule toista kertaa, koska raskaus on mennyt kesken.
Ei sitä silti tarvitsisi sinulle noin julmasti ilmaista.
Lapsia syntyy kaikenlaisiin oloihin ja kaikenlaisissa elämäntilanteissa ja neuvolantäti jos kuka sen tietää. Jos teillä ei ole pahoja mielenterveyden ongelmia eikä päihteiden väärinkäyttöä niin olette hänen kirjoissaan lupaava nuori perhe.
Hän "saa" kysyä mitä tahansa, kysymysten tarkoituksena on kartoittaa tarvitseeko teidän uusi perheenne jotain erityistä tukea, ja jos tarvitsee hän voi antaa neuvoja mistä saatte tarvitsemianne palveluita (asunto- toimeentuloasioissa, psykolgia, päihdepuolen palvelut, erikoislääkärit, raskauden seurannan erityiset haasteet jos on jotain taustasairauksia tms.). En ainakaan minä eivätkä ne kollegani joiden asenteista tiedän jotain, ole kovia tuomitsemaan. Nähdään se positiivinen mahdollisuus eikä uhkakuvia.
Mitä hän kyselee? Luultavasti enimmäkseen sinun ja lapsen isän sairauksista / terveydestä, sinun liikunta- ja ravitsemusasioistasi ja päihteidenkäytöstä, ja haluatteko osalilstua sikiöseulontoihin, ja kertoo mitä veri- ja virtsakokeita haluttaisiin sinusta ottaa (ja toivottavasti myös MIKSI ne halutaan ottaa, tämä joskus unohtuu).
Hän muuten kysyy myös ne aiemmat raskaudet, ja onko sinulle koskaan tehty aborttia, siitä ei pidä loukkaantua, kaikilta kysytään.
Toivotan oikein kovasti onnea odotukseen!
...että tosiaan useimmissa kaupungeissa kai käydään nykyisin ensimmäinen neuvolakäynti aiemmin kuin viikolla 11 mutta ei siitä ole kauan kun se oli vakio. Jos hän sanoi että se riittää, niin se varmasti riittää ja pääset 1. ultraan niskapussitutkimuksineen ajoissa, kyllä hän tietää teidän paikkakuntanne äitiyspoliklinikan käytännöt varmasti.
Siis jos sulla on nyt menossa vaikka viikko 6 niin ei sulla ole mikään kiire päästä tammikuun alussa käynnille, ajat menee muillekin mammoille.
Monesti ne menee kuukautta ennen kun varataan seuraava käyntiaika. Hyvä on myös pitää varalla ongelmatilanteisiin aikaa varalle, yhdellä hoitajalla on monta asiakasta eri vaiheessa raskautta.
En keksi mitä neuvolassa ei saisi kysyä koska neuvola ohjaa ja auttaa perhettä todella monipuolisesti.
Ja moni asia voi vaikuttaa perheen jaksamiseen ja voimavaroihin.
Mitään oikeaa tapaa elää ei ole! :)
Menee aika mielenkiintoiseksi että sinulla ei ole työtä eikä mies maksa? Eli millä elät? Miten jaksat henkisen paineen jos jotain tulee? Vaikka nyt pärjäät niin miten kun lapsi on sylissä ja tilanne on aito.
Ei tulevaisuuttasi kukaan manaa mutta kyllä sulla tarttee olla ote hallinnassa!
Veikkaan että tuo lauseen osa "ettei tule turhaa työtä siellä" on sinun päästäsi, miksi niin sanottaisiin? Ei sitä tiedä milloin menee kesken kenellä ja missä vaiheessa raskautta vai kuoleeko synnytyksessä vai lapsena. Ei se ole turhaa työtä vaikka keskenmenisi. Päinvastoin voidaan taas tukea ja ohjata eteenpäin suremaan, faktaa vaan että nyt on joulu ollut, uusivuosi ja aika kiireistä on neuvolassa influenssarokotusten ja muiden takia.
Ekalla käynnillä te vähän kerrotte itsestänne ja elämäntilanteesta johon vauva syntyy, käytte läpi huume/alkoholitaustaa sekä miten syötte ja otatte pissakokeen ja alkupainon.
Neuvolatäti oli vähän sekavan oloinen puhelimessa. Toivotaan, että tapaaminen menee ok.
Minulla jäi puhelun jälkeen tunne, että aika suoraan hän asian ilmaisi keskenmenoriskistä ja tuntui vähän pahalle. Ajattelin kuitenkin, että olekohan vain herkkä raskaudesta tmv. Kun kerroin miehelleni niin häntäkin pöyristytti, eikä tykännyt neuvolatädin tavasta kertoa asiasta tuolla tavalla.
Ei meillä mitään ongelmia tmv. elämässä ole, joten pitää luottaa, että riitän näin. Kai sitä äidiksi tulokin jännittää, että miten sitä osaa lapsestaan huolehtia.
nimimerkki: joulunaikakin vaikuttaa: Kyllä hän sanoi juuri noin kuin kirjoitin ja siksi jäin sitä ihmettelemään. En siis vain laita sanoja tädin suuhun, ei minulla ole tarvetta sellaiseen.
Ja ehkä tuo viikko 11 riittää, kaipa hän tietää kun siellä on töissä ja varmasti on ammattitaitoinen ja siksi kyselen kun itselle nämä asiat ovat vieraita.
Kävin tässä hiljattain neuvolassa, me olemme opiskeleva nuori pariskunta. Ei tullut mitään negatiivista kommenttia, todella kannustava käynti. Neuvolassa keskitytään vauvaan ja faktoihin, eikä tulevaisuudesta maalailla piruja. Tietenkin kehitysvammoista (seulontaa varten) ja tällaisista voidaan puhua, mutta ei varmasti rupea moittimaan elämäntilannettanne, ellette ihan narkkareita ole. Rahatilanteesta tms ei puhuttu, koirista puhuttiin omasta pyynnöstäni. Meidän terkka oli näidenkin suhteen erittäin kannustava. Ja saatiin alkoholikyselystä kuulemma vuoden parhaat absolutistien jälkeen, olen siitä aika ylpeä (emme juo ikinä humalaan ja muutenkin ehkä lasi viiniä vuodessa).
Ensimmäisellä käynnillä kartoitetaan teidän elintavat. Esimerkiksi alkoholin ja huumeiden käyttö sekä perinnöllisten juttujen riskit. Terveydentilaan saa vastata paljon, liikunta- ja ruokatottumuksia pohdiskellaan. Keskustellaan siitä, mistä haluatte puhua. Kerrotaan vähän tulevista käynneistä ja ultrasta sekä neuvolan käytänteistä (pissatestit, sydänäänten kuuntelu jne). Ja sitten punnitaan. Vielä ei kuunnella sydänääniä, eikä ainakaan meillä myöskään virtsaatestejä.
nimimerkki joulunaika vakuttaa:
ymmärsit kai tekstini väärin. Meillä on yhteinen talous miehen kanssa, olen ollut myös pätkiä töissä itsekin ja mies opiskeli tuolloin ja silloinkin oli yhteinen talous.
Tarkoitin vain voiko/jos neuvolatäti alkaa manailemaan esim. miehen kuolemaa, eroa tmv. jolloin jään lapsen kanssa yksin, eikä minulla ole valmiina työpaikkaa johon mennä vauvaajan jälkeen.
Olen itsekin raskaana ja minua ei ainakaan hätkäytä jos neuvolantäti sanoo ääneen sen faktan että ensimmäiset 12 viikkoa on suurinta keskenmenon aikaa. Jokapaikassahan se kerrotaan.
Mutta ota nyt huomioon että nyt on jouluaika ja se vaikuttaa neuvolaan, pelkkä talviaika meinaa rokotuslisää.
Millä viikolla olet? Ja milloin soitit neuvolaan? Ei niitä aikoja ole tarjolla ihan lyhyelle ajalle (varsinkaan sinulle kun et ole pitkällä raskaana ja sinulla joku huoli joka tarkistettaisiin).
Sen takia se sinun aika menee melko pitkälle.
7
elämä on hallinnssa, onko sinulla? =D
Tarkoitin vain voiko/jos neuvolatäti alkaa manailemaan esim. miehen kuolemaa, eroa tmv. jolloin jään lapsen kanssa yksin, eikä minulla ole valmiina työpaikkaa johon mennä vauvaajan jälkeen.
EI tietenkään! Sehän olisi ihan älytöntä, yhtä hyvin hän voisi alkaa kauhistella, miten hirveää on jos tulee maanjäristys ja teiltä menee koti alta.
Siellä neuvolassa seurataan raskauden etenemistä ja sinun sekä vauvan vointia. Ne ovat yleensä ihan asiallisia juttuja.
Jos tulee joku kysymys, johon et halua vastata, voit tietenkin myös sanoa, ettet halua puhua siitä. Esim. jos neuvolassa kyseltäisiin vaikka taloudellisesta tilanteesta, voisit kysyä, miksi hän nosti asian esiin. "Miksi kysyt?" Mutta tuskinpa sellaisia kysellään.
Voisi sitten manailla samantien lapsenkin kuoleman.
Me ollaan haudattu lapsi, kallista lystiä ja sekin riepottaa henkiset varat nolliin. Miten sitten semmosen kestää?
7
Aika outoa että aika vasta vkolla 11! Minä olen aina käynyt viimeistään vkolla 9 ja siitä sitten täti laittanu lähetteen niskapoimu ultraan joka yleensä ollut vkolla 12+ ...
Kyselee ehkäisyn, mittasi, tupakointi jne, saat varmasti lomakkeita täytettäväksi liittyen alkoholiin ja tupakointiin. Kysyy varmasti myös sairaudet ja ottaa sinulta painon ja ehkä hemoglobiinin sekä verenpainen. Labarkokeisiinkin saat varmaan lähetteen. Älä turhaan jännitä!