Tulisiko kirkosta eroaminen ilmoittaa kummilapsen vanhemmille?
Päätin eilen erota kirkosta ja nyt mietin pitäisikö tätä kertoa jollekin. Kummilapsen vanhemmille?
Kommentit (12)
Voit edelleen osallistua lapsen konfirmaatioon kun sen aika tulee ihan niin kuin ennenkin. Toki jos vanhemmat ovat jotai kiihkouskovaisia, on ehkä eri asia, tosin mielestäni on sinun yksityinen päätöksesi, eikä kuulu kenellekään muulle.
Vanhemmille pitäisi antaa mahdollisuus nimetä uusi kummi tilallesi.
Konfirmaatioon toki voit osallistua, mutta antaako omatuntosi luvan osallistua ehtoolliseen, joka on osa konfirmaatiota ja johon kummi kutsutaan.
eroamiseen.. Että ihan tiedoksi vaan.
Tosin meidän lapsen kummikin ilmeisesti luulee niin..
Ei oma kumminikaan aikoinaan tullut, vaikka kirkossa olikin. Eipä ollut mikään ongelma.
Vanhemmille pitäisi antaa mahdollisuus nimetä uusi kummi tilallesi.
Konfirmaatioon toki voit osallistua, mutta antaako omatuntosi luvan osallistua ehtoolliseen, joka on osa konfirmaatiota ja johon kummi kutsutaan.
kun jos kummi eroaa kirkosta niin silloin lapselle voidaan nimetä uusi kummi.
ev.lut. kirkon sivuilta:
Kummien lisääminen
Kummeja voi lisätä, jos kummin tehtävän hoitaminen ei jostain syystä toteudu. Erityistilanteita voivat olla esimerkiksi kummin kuolema, maasta muuttaminen, eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio tai se, että kummit eivät pidä lapseen mitään yhteyttä.
ja pääsee ripille.
Minä taas olen mietin että jos kummilapseni vanhemmat eroaa kirkosta ja poistaa samalla lapsenkin niin siitäkin varmaan pitäisi "kummille" ilmoittaa?
mutta ehtoolliselle osallistumiselle on.
Et voi siunata lasta kun tuo menee rippikouluun ja pääsee ripille.
Minä taas olen mietin että jos kummilapseni vanhemmat eroaa kirkosta ja poistaa samalla lapsenkin niin siitäkin varmaan pitäisi "kummille" ilmoittaa?
Ei todellakaan. Oma asiasi. Tietenkin, jos haluat tekosyyn olla olematta enää yhteydessä kummilapseen, voit lähettää tekstarin ja sanoa että Erosin kirkosta, joten en enää voi toimia kummina lapsellenne. En tosin tiedä, miten tuo kirkon mielestä menee.
Mutta oikeasti, kummeilla ei ole mitään merkitystä lapselle.
Kuka urpo nyt uppailee näitä vuosia vanhoja kummialoituksia? :D
Ilmoita myös joulupukille , poliisille ja paaville.
Ja erosi syistä. Jos kummilapsen vanhemmat ovat hyvin uskonnollisia, sillä voi olla merkitystä heille. Useimmille kummi on vain läheinen, eikä uskonnollisella puolella ole merkitystä. Ja toisaalta jos olet itsekin uskovainen ja eroat muista syistä, asialla ei pitäisi olla vaikutusta. Kirkon jäsenyys ei tarkoita uskovaisuutta eikä eroaminen ei-kristillisyyttä tai ateismia.
Itse en ole kenellekään ilmoitellut, mutta kun asia on muuten tullut luontevasti puheeksi, en ole vältellytkään.