Liksaa vanhemmille opettamisesta!!!
Ärsyttää, kun nykyään pitää opettaa omaa lastaan. Ennen vanhaan opettajat opettivat, toisin on nyt. Alkaa taas lukukauden alkua valmistellessa tympiä, kun ei tämä minusta mene oikein, mutta jos sen näin pitää olla, että me vanhemmat iltaisin ja viikonloppuisin opetamme, niin kuka maksaa meille?
Kommentit (19)
he itse vaivautuvat oman ja lastensa hyvinvoinnin vuoksi tekemään. Pitääkö seuraavaksi arvoisille kansalaisille alkaa maksaa jo palkkaa siitäkin, että viitisivät hengittää?
että se ei viitti tunnilla opiskella ja menee kotihommiksi. Luokkarauha on nykyään mennyt ja lapset vetää energiajuomia ja räplää kännyköitä. Vai eikö lapsesi juo energiajuomia ja omista kännykkää? Eikös vanhempien taso periydy myös? Paljon sinun keskiarvosi oli yläasteella ja paljon lapsesi?
Me muut maksamme sinun lapsesi kouluruuan ja koulunkäynnin, voisit sinä meille maksaa....
että se ei viitti tunnilla opiskella ja menee kotihommiksi. Luokkarauha on nykyään mennyt ja lapset vetää energiajuomia ja räplää kännyköitä. Vai eikö lapsesi juo energiajuomia ja omista kännykkää? Eikös vanhempien taso periydy myös? Paljon sinun keskiarvosi oli yläasteella ja paljon lapsesi?
Me muut maksamme sinun lapsesi kouluruuan ja koulunkäynnin, voisit sinä meille maksaa....
Ei häiriköi.
kuuluu vanhemman palkattomiin tehtäviin, aina on kuulunut.
Ärsyttää, kun nykyään pitää opettaa omaa lastaan. Ennen vanhaan opettajat opettivat, toisin on nyt. Alkaa taas lukukauden alkua valmistellessa tympiä, kun ei tämä minusta mene oikein, mutta jos sen näin pitää olla, että me vanhemmat iltaisin ja viikonloppuisin opetamme, niin kuka maksaa meille?
Juu... läksyjäkään ei annettu, eikä kirjoja kannettu koskaan kotiin. Kyllä sen pitkän iän mitä itse muistan, kotona opiskeltiin. Joissain kodeissa koulun jälkeen ensin maatilan työt tehtiin, sitten syötiin ja päivän päätteeksi läksyjä luettiin. Fiksut oppi silloinkin vähemmällä, tyhmemmät kertasivat moneen kertaan. Kokeisiin piti osata lukematon määrä kasveja ja piti kerätä kansiot, jota en ole kuullut vuosikymmeniin tehdyn. Jos ei vanhemmat auttaneet, oli koululaiselle aika huikea uurastus.
Mutta kai se on niin, että velliperse vanhempien pitäisi saada siitä palkkaa, kun tekevät niin kovan työn, että joku ilta iloksensa makaavat keskenään ja synnytystuskatkin kärsivät.
lisäksi haluan liksaa myös syöttämisestä, vaippojen vaihdosta, pepun pesusta, ruuan tekemisestä, leikkimisestä, ulkoiluttamisesta - siis ihan kaikesta.
Nih.
mää kuuntelenki mun lasta. mun pitää saara terapeutin palakka.
vanhemmille sit pitäis maksaa liksaa myös lasten hoitamisesta? Ja kaupassa käymisestä yms. asioiden hoitamisesta kun joutuvat toimimaan omina juoksupoikinaan?
Opettajien aika menee häiriköitä paimentaessa. Me vanhemmat tarkastetaan lapsen tehtävät ja opetetaan korjaamaan virheensä. Onneksi lapsemme opppii yhdellä sanomisella, mutta kyllä huomaa kotonakin, että koulut eivät ole sitä mitä ennen olivat. Lapsemme saa luokkansa parhaita arvosanoja. Toki me tämä vaiva halutaan nähdä ja pitää näin lapsemme oppimisessa samalla tasolla kuin "paremmissa kouluissa" opiskelevat. Ja jos taloudellinen tilanteemme sallii, niin muutamme vielä heidän joukkoonsa (haluamme lapsemme voivan käydä lähikoulua ainakin näin pienenä).
ja sallia se, että kouluissa vain säästetään ja leikataan? Kun opettaja ei saa enää lukuvuodeksi monistaa 150 eurolla, kun sekin säästetään? Kun ennen koulu säästi siinäkin, että jos lapsi ei syönyt koulupäivänä niin tilattiin ruokaa vähemmän, nyt Palmiat ja muut saa sen säästön vähemmästä syömisestä. Kaikki häiriköt vaan normaaliluokkaan ja luokkakoot isoiksi.
vanhempien tehtävä on ennenkin ollut auttaa lapsiaan koulutehtävissä. Tai ei tehtävä, vaan vanhemmat nimenomaan halusivat auttaa lapsiaan elämässä eteenpäin.
Etkö halua lapsiesi parasta?
kuuluu vanhemman palkattomiin tehtäviin, aina on kuulunut.
vanhemmille sit pitäis maksaa liksaa myös lasten hoitamisesta? Ja kaupassa käymisestä yms. asioiden hoitamisesta kun joutuvat toimimaan omina juoksupoikinaan?
Ehei, kuusikymmenluvulla vielä, koska vanhemmat eivät olleet itsekään kouluja käyneet.
Kuusikymmenluvullakin vanhemmat tukivat lastensa koulunkäyntiä sen mukaan kuin osasivat ja tarpeelliseksi kokivat.
Mikään ei ole muuttunut.
Kyllä meille maksetaan: kotihoidon tuki, sitä ei minun lapsuudessani ollut.
kelle maksetaan ja kelle ei. Mutta ei tuo asiaan liity sen enempää kuin työttömyyskorvauskaan.
Itse lapsuudestani muistan, että ekalla luokalla isä auttoi, kun oli ekoja tavaamisharjoituksia. Sen jälkeen kuulusteli pyydettäessä kokeisiin. Nyt tuntuu ,että vanhempien tehtävänä on huolehtia monista koulutehtävistä ja niiden opettamisesta.
Koulussa nuo näyttävät oppivan ja itseopiskelemalla. Läksyt kyselen, jos pyytävät ja tarkkailen, että läksyt tulee ylipäätään tehtyä. Muuten en puutu.
Ei ole muakaan koskaan kotona opetettu. Toki, jos pyysin, niin neuvoivat esimerkiksi matikan laskuissa lukiossa, mutta sekin meni yleensä tappeluksi, kun isä esimerkiksi kieltäytyi sanomasta suoraan vastauksia vaan yritti saada mut ajattelemaan vihjailemalla. Isäni opetti matikkaa toisessa koulussa ja musta olisi kuulunut asiaan, että sanoo suoraan laskujen vastaukset sen sijaan, että johdattelee...:)
t: itsekin ope
jos piti vastauksia kärttää isältä, kun silloin kun itse kävin lukiota 80-/90-luvun taitteessa oli lukion laajan matematiikan kirjoissa vastaukset omilla sivuillaan ja niinhän nuo näyttävät olevan nykyisissäkin kirjoissa.
Muuten olen sitä mieltä, että omat ja muutamien ystävieni vanhemmat ottivat osaa koulunkäyntiin hyvin eritasoisesti. Itselläni olivat erittäin aktiivisia ala- ja yläasteikäisenä, kun oli molemmilla korkeakoulutus itsellään takana, mutta esim. diplomi-insinööri isäni oli tottunut käyttämään matematiikan tehtävissä laskutikkua eikä laskinta joten ei siitä paljon apua ollut.
Sen sijaan joillain ystävilläni joiden vanhemmat olivat duunareita, rekkakuskeja tms. niin vanhemmat eivät yksinkertaisesti osanneet auttaa. Paitsi yhden kaverin pitkään Ruotsissa ja Saksassa asunut duunari-isä joka oli meistä monellekin iso apu kieltenopiskelussa kun ensinnäkin oli syntyjään ruotsinkieliseltä rannikolta ja puhui myös sujuvaa saksaa.
Hänen kanssaan me prepattiin kokeisiin vielä lukiossakin.
minun vanhempani kyllä auttoivat minua kouluhommissa. Samoin isovanhempani vanhempiani.