konkreettisia kokemuksia MPR-rokotteesta kaivataan...
Eli: meillä olisi tuo kyseinen, paljon keskustelua kirvoittanut rokote edessä ensi viikolla ja kyselisin nyt että onko kenelläkään kokemuksia tuon rokotteen haittavaikutuksista, joista niin paljon on puhuttu. Onko kenelläkään tuo rokote aiheuttanut mitään kuumetta vakavampaa kuin tuon kuumeen? Paljon olen aiheesta lukenut ja aprikoin nyt että antaako tuo rokote nyt vaiko lykätä sitä parilla vuodella tulevaisuuteen.. Yksittäisrokotteiden tilaaminen tulisi tietääkseni aika kalliiksi..
mammeli rv17 ja neiti 1,6v
Kommentit (9)
eniten;-)
Neuvolan lapusta luin, että reaktioita olisi vain joka kymmenennellä lapsella, mutta lähdettä en tiedä. Reaktio voi olla nuhaa, yskää, kuumetta (viikko, pari rokotteen jälkeen) ym. Varmaan tavallisimmillaan reagointi näkyy itkuisuutena ja ärtyisyyytenä.
Meillä lapsi oli rokotuspäivänä kiukkuisempi, itkuisempi ja väsyneempi. Yöllä heräsi muutaman kerran, mutta nukkui lopulta hyvin supon kanssa. Seraavana päivänä oli ihan normaali.
Mutta ilman muuta rokotteen voi antaa myöhemminkin, ei sitä ole välttämätöntä pistää juuri 1,5-vuoden iässä.
Ja olenkin omat lapseni rokotuttanut normaalisti. Meillä ei ollut kuumetta tms. isompaakaan, kärttyisyyttä ja itkuisuutta vain.
Meillä on paljon tuttavien lapsia, sukulaisten lapsia ja kenelläkään en ole kuullut kyseisen rokotteen aiheuttaneen mitään kiukkua, kuumetta kummempaa.
Itse olen rokotteiden kannalla, silloin kun on kyse oikeasti tiettyä sairautta ehkäisevä rokote. Nämä on vaikeita juttuja alkaa miettimään rokottaako vai ei ja koska en itse pystynyt vakuuttamaan itseäni että on parempi jättää rokottamatta niin luotain/luotan asiantuntevampiin ihmisiin!
Eräs sukulaiseni ei ole rokottanut tietääkseni lapsiaan ainakaan pienenä..
Itse perehdyin kovin tähän aiheeseen (MPR), kun mietin rokotutanko vaikeasti allergisen (myös paha muna-allergia) lapseni. Neuvolatäti oli vastaan, allergologit ja lastenlääkärit puolesta. Lapsi sai rokotteen, eikä minkäänlaisia oireita tullut.
Enkä siitäkään osaa sanoa, johtuiko rokotteesta vai oliko tavallista flunssaa.
Tautia ei tunnistettu (nykyään niin harvinainen) ja sai väärän lääkityksen joka sai taudin räjähdysmäisesti leviämään, koko iho kauttaaltaan kuin pahimman luokan psoriasispotilaalla. Ravattiin sairaalassa ja yksityisellä lasten- ja ihotautilääkärillä, allergiasairaalan ylilääkäri vihdoin hiffasi mistä kyse. Aivan kamala kokemus !
Rokotteesta tehtiin ilmoitus neuvolan kautta Kansanterveyslaitokselle.
erittäin vakavaan suolistosairauteen. Varmuutta ei ole, että rokote olisi syyllinen, mutta epäilys on vahva, että rokote laukaisi tytössä jo valmiiksi olleen geneettisen taipumuksen sairauteen. Meidän kakkosen pitäisi saada ko. rokote muutaman kuukauden kuluttua enkä oikein tiedä, mitä tehdä. Tuskin uskallan olla ottamatta rokotetta, mutta siirrän sen antoa kyllä ainakin parilla vuodella. Yksittäisrokotteet olisin valmis antamaan, mutten ole vielä oikein perehtynyt asiaan, miten se tapahtuisi. Tiedätkö sinä asiasta jotain?
vaikka lapset olivat rokotettaessa myös muna-allergisia (tai no pienemmästä en ole varma, mutta on allerginen lähes kaikelle, ihme jos ei olisi munalle). En ole myöskään kuullut kenellekään tutuille tulleen pahoja reaktioita. Onneksi siis ovat tosi harvinaisia.
Meillä neiti sai ekan MPR-rokotteensa eilen. Toistaiseksi ei ole tullut mitään, terveydenhoitaja sanoi että yleensä 1-2 viikon kuluttua rokotuksesta tulee oireita, jos on tullakseen. Sanoi, että yleisintä on, että saa kuumeen, mutta voi tulla myös taudin oireita, varsinkin rokkomaista ihottumaa. Sanoi, että ei tarvitse huolestua niistä, mutta totta kai pitää seurata ja että jos tuntuu siltä, että oireet ovat kovin ärhäkät, niin pitää soittaa neuvolaan niin antavat ajan lääkärille.
tiedä yhdestäkään tapauksesta, jossa siitä olisi tullut kuumetta pahempaa seurausta. Äkkiä laskien mun otannassa on ehkä n. 15 alle kouluikäistä lasta, jotka on tuon rokotteen saaneet.
Meidän esikoinen ei sanut MPR:stä edes kuumetta, kuopus oli sen päivän illan vähän lämmin ja kärttyinen. Mitään muuta en havainnut, lapset on nyt 4 v ja 7 v.